mmb Skrevet 28. september 2011 #1 Del Skrevet 28. september 2011 Hei! Jeg trenger virkelig hjelp med min nynorsk eksamen! Har strøket på nynorsk eksamen 2 ganger tidligere, men MÅ få det til denne gangen så jeg kan gå videre utdannelse! Har kjøpt med to hefter: - Nynorsk på 1-2-3 - Nynorsk som sidemål Veldig greie hefter som jeg lærer mye av! Men har 2 spørsmål som jeg sliter med! 1. Når vet jeg at jeg skal bruke -er/-ene i stedet fir -ar/-ane? Eksempel: ei oppskrift - oppskrifta - oppskrifter - oppskriftene 2. Hvordan vet man at noe er hunkjønn, hannkjønn eller intetkjønn? Er det noen regler for dette? Tar gjerne i mot alle tips jeg kan få i forhold til hvordan pugge stoffet på best måte, og til eksamen! Takk på forhånd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 28. september 2011 #2 Del Skrevet 28. september 2011 Hei! Jeg trenger virkelig hjelp med min nynorsk eksamen! Har strøket på nynorsk eksamen 2 ganger tidligere, men MÅ få det til denne gangen så jeg kan gå videre utdannelse! Har kjøpt med to hefter: - Nynorsk på 1-2-3 - Nynorsk som sidemål Veldig greie hefter som jeg lærer mye av! Men har 2 spørsmål som jeg sliter med! 1. Når vet jeg at jeg skal bruke -er/-ene i stedet fir -ar/-ane? Eksempel: ei oppskrift - oppskrifta - oppskrifter - oppskriftene 2. Hvordan vet man at noe er hunkjønn, hannkjønn eller intetkjønn? Er det noen regler for dette? Tar gjerne i mot alle tips jeg kan få i forhold til hvordan pugge stoffet på best måte, og til eksamen! Takk på forhånd! om det slutter på -er/ene eller -ar/ane kommer ann på hvilket kjønn ordet er... "en gutt" er et hannkjønnsord- derfor blir det "ein gut-gutEN-gutAR-gutaANE" "ei jente" er et hunkjønnsord-derfor blir det "ei jente-jentA- jentER-jenteENE" "Eit menneske" er et intetkjønnsord - derfor blir det "eit menneske-menneskET-menneskE-menneskA" Skjønner? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #3 Del Skrevet 28. september 2011 Når jeg skriver både bokmål og nynorsk så pleier jeg å "snakke med overdreven nynorsk eller bokmål" i hodet.. det pleier å hjelpe meg litt på vei iallefall. Ellers så virker det som at du bør øve litt på bøying.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #4 Del Skrevet 28. september 2011 Om du les litt nynorsk, så vil du nok fort sjå eit mønster. Ser mange som skriv nynorsk, som berre bytar ut alle e'ar med a'ar på slutten av ord, og det blir litt feil. Til dømes: Jentene heiter fortsatt jentene, og ikkje jentane. NozMonster forklarte det veldig godt. Du vet om noe er hokjønn, hankjønn eller intetkjønn ved å si det inni deg. Heiter det eit bord eller ein bord? Eit bord = intetkjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 28. september 2011 #5 Del Skrevet 28. september 2011 Om du les litt nynorsk, så vil du nok fort sjå eit mønster. Ser mange som skriv nynorsk, som berre bytar ut alle e'ar med a'ar på slutten av ord, og det blir litt feil. Til dømes: Jentene heiter fortsatt jentene, og ikkje jentane. NozMonster forklarte det veldig godt. Du vet om noe er hokjønn, hankjønn eller intetkjønn ved å si det inni deg. Heiter det eit bord eller ein bord? Eit bord = intetkjønn. ikke sant! det er veldig lett egentlig! bil? hmmm....ei bil? neeej... et bil? neeeej? en bil? jaaaa! en= guttekjønn- ergo: ein bil- bilen-bilar-bilane! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellamy Skrevet 28. september 2011 #6 Del Skrevet 28. september 2011 Om du har lov til å ha med ordliste på eksamen står det også der hva som er hankjønn, hukjønn og intetkjønn, men vil absolutt anbefale deg å kunne det på forhånd da du sparer mye tid på å slippe å lete opp hvert ord for å se hvordan du skal bøye det. Men det er jo en ekstra sikkerhet der og da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 29. september 2011 #7 Del Skrevet 29. september 2011 om det slutter på -er/ene eller -ar/ane kommer ann på hvilket kjønn ordet er... "en gutt" er et hannkjønnsord- derfor blir det "ein gut-gutEN-gutAR-gutaANE" "ei jente" er et hunkjønnsord-derfor blir det "ei jente-jentA- jentER-jenteENE" Det finnes et unntak fra denne regelen: Hunkjønnsord som ender på -ing, har samme flertallsendelser som hankjønnsord. Ei kjerring - kjerringa - kjerringar - kjerringane Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 29. september 2011 #8 Del Skrevet 29. september 2011 Det finnes et unntak fra denne regelen: Hunkjønnsord som ender på -ing, har samme flertallsendelser som hankjønnsord. Ei kjerring - kjerringa - kjerringar - kjerringane Det finst ikkje berre eitt, men tre unntak frå denne regelen: 1.hokjønsord som endar på -ing, som nemnt over 2.hankjønsord som endar på -nad, endar på -er, -ene i fleirtal 3.hankjønsord som endar på -a, endar og på -er, -ene i fleirtal Lurar du på kva kjøn substantivet ditt har, slå opp i ordboka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmb Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter #9 Del Skrevet 1. oktober 2011 Tusen takk alle sammen! Dette hjalp meg mye! Jeg skal klare eksamen denne gangen! PS: mulig jeg kommer tilbake med flere spørsmål! Takk igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
muesli Skrevet 1. oktober 2011 #10 Del Skrevet 1. oktober 2011 Få tak i ei ordbok, og BRUK den.. Ofte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kala Skrevet 1. oktober 2011 #11 Del Skrevet 1. oktober 2011 Husk på at bokmål er et skriftspråk som inneholder masse lånord fra både tyskland, danmark og england. Dette gjelder ikke for nynorsk, som er bygd på dialektene våre og sikter seg mot å være helnorsk. (nytter å vite litt historie bak dette også). Som konsekvens av dette innholder ingen nynorsk ord begynnelser på ord som f.x: be- (tror det er flere ordbegynnelser på bokmål som ikke (be)nyttast på nynorsk), mens ingen ord i nynorsk slutter på -else, -het. Når du støter på ord som dette i oppgaven din, vet du at du må slå opp bakerst i nynorsk ordlista di for å finne det nynorske ordet for dette! Hilsen ei som gikk fra å få 2 i nynorsk til 5 og 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kala Skrevet 1. oktober 2011 #12 Del Skrevet 1. oktober 2011 Husk på at bokmål er et skriftspråk som inneholder masse lånord fra både tyskland, danmark og england. Dette gjelder ikke for nynorsk, som er bygd på dialektene våre og sikter seg mot å være helnorsk. (nytter å vite litt historie bak dette også). Som konsekvens av dette innholder ingen nynorsk ord begynnelser på ord som f.x: be- (tror det er flere ordbegynnelser på bokmål som ikke (be)nyttast på nynorsk), mens ingen ord i nynorsk slutter på -else, -het. Når du støter på ord som dette i oppgaven din, vet du at du må slå opp bakerst i nynorsk ordlista di for å finne det nynorske ordet for dette! Hilsen ei som gikk fra å få 2 i nynorsk til 5 og 6 Hvis du lærer deg reglene for hankjønn, hokjønn og intetkjønn og deres bøyning utenatt, i tillegg husker på den regelen som jeg nevner ovenfor her, trenger du ikke bruke så mye tid på å bla i ordlista og kan bruke konsentrasjonen din på selve oppgaven Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
muesli Skrevet 1. oktober 2011 #13 Del Skrevet 1. oktober 2011 Forresten, eg tok nynorsk eksamen no i vår. Me fekk bruke pc, og det stod ingen plass at me ikkje kunne bruke retteprogram Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
White Skrevet 1. oktober 2011 #14 Del Skrevet 1. oktober 2011 Husk på at bokmål er et skriftspråk som inneholder masse lånord fra både tyskland, danmark og england. Dette gjelder ikke for nynorsk, som er bygd på dialektene våre og sikter seg mot å være helnorsk. (nytter å vite litt historie bak dette også). Som konsekvens av dette innholder ingen nynorsk ord begynnelser på ord som f.x: be- (tror det er flere ordbegynnelser på bokmål som ikke (be)nyttast på nynorsk), mens ingen ord i nynorsk slutter på -else, -het. Når du støter på ord som dette i oppgaven din, vet du at du må slå opp bakerst i nynorsk ordlista di for å finne det nynorske ordet for dette! Hilsen ei som gikk fra å få 2 i nynorsk til 5 og 6 Det er enda ei byrjing som ikkje nyttast på nynorsk, og det er an-. Regelen vert då: "An-, be-, -het, -else". Eg kjem aldri til å gløyme denne etter at læraren vår på vidaregåande dansa rundt i klasserommet medan han hoia: "ANBEHETELSE! ANBEHETELSE!" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarnia Skrevet 1. oktober 2011 #15 Del Skrevet 1. oktober 2011 Et tips fra meg er at du sier ordet f.eks "stekepanne" og prøver å bøye denne på den måten du er selv vandt til. En stekepanne, stekepannen, etc. Det første som kanskje slår deg er at du bruker en fremfor ordet, noe som tyder på at det er hannkjønn. Dermed blir dette til ein steikepanne. Det er såklart noen FÅ unntak. Hjalp hvertfall meg på nynorsken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WendyClear Skrevet 1. oktober 2011 #16 Del Skrevet 1. oktober 2011 Her er en fin side med regler Husk å velge enten en konservativ eller en mer radikal form.. dersom du for eksempel skriver "soli" (som også kan skrives "sola"), så hold deg til disse konservative formene gjennom hele teksten. IKKE skriv først på bokmål for å oversette til nynorsk etterpå - det blir bare rot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
White Skrevet 1. oktober 2011 #17 Del Skrevet 1. oktober 2011 Et tips fra meg er at du sier ordet f.eks "stekepanne" og prøver å bøye denne på den måten du er selv vandt til. En stekepanne, stekepannen, etc. Det første som kanskje slår deg er at du bruker en fremfor ordet, noe som tyder på at det er hannkjønn. Dermed blir dette til ein steikepanne. Det er såklart noen FÅ unntak. Hjalp hvertfall meg på nynorsken Steikepanne var kanskje ikkje det beste dømet, "panne" er på nynorsk eit hokjønnsord og det heiter dermed "ei steikepanne" :-) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmb Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #18 Del Skrevet 17. oktober 2011 Det er enda ei byrjing som ikkje nyttast på nynorsk, og det er an-. Regelen vert då: "An-, be-, -het, -else". Eg kjem aldri til å gløyme denne etter at læraren vår på vidaregåande dansa rundt i klasserommet medan han hoia: "ANBEHETELSE! ANBEHETELSE!" Skal lære meg denne regelen! Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmb Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #19 Del Skrevet 17. oktober 2011 Takk for alle svar! Leser igjennom alt, og tar i mot alle rådene deres! Skal få 6'er på denne eksamenen! Kommer dere på flere råd så er det bare å slenge dem frem! Hva enn som hjalp dere på deres nynorsk eksamen! Takk igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmb Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #20 Del Skrevet 17. oktober 2011 Her er en fin side med regler Husk å velge enten en konservativ eller en mer radikal form.. dersom du for eksempel skriver "soli" (som også kan skrives "sola"), så hold deg til disse konservative formene gjennom hele teksten. IKKE skriv først på bokmål for å oversette til nynorsk etterpå - det blir bare rot. Kjempe bra side! Takk! På forrige eksamen skrev jeg bokmål først, og deretter skulle jeg oversette til nynorsk. Endte med at jeg kom halvveis i rettingen! Slo opp hvert eneste ord. Så denne gangen skal jeg satse ekstra på grammatikk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå