Gå til innhold

Kvinne dømt til pisking for kjøring av bil..


Green Lady

Anbefalte innlegg

Denne artiklen i VG i dag kan meddele at en saudiaarabisk kvinne ble dømt til ti piskeslag i løpet av en måned for å ha kjørt bil. Dette skjer kort tid etter at presidenten i landet har meddelt at kvinner skal ha stemmerett i løpet av år 2015. Det er jo helt forkastelig, å undertrykke noen på en slik måte. Kjenner jeg blir skikkelig provosert av å lese dette, hvilken rett har de til å gjøre noe sånt? Er mennene så redd for å miste makten, at de skal styre hver minste lille ting kvinnene gjør? Det er helt utrolig at dette skjer i 2011. Hva synes dere om denne saken? Endret av Green Lady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trust me, dette er langt fra det verste som foregår av kvinneundertrykkelse i Saudi-Arabia. Sist jeg sjekket var det blant annet fortsatt slik at selv om kvinner hadde fått rett til å ha egen legitimasjon (i stedet for å være skrevet på legitimasjonen til nærmeste mannlige slektning), så var det fortsatt forbudt å ta bilder av kvinner/bli tatt bilde av som kvinne, så dermed hadde denne rettigheten ingen reell virkning. Ergo, kvinner i Saudi-Arabia tilhører mennene, og har ingen mulighet til å komme seg unna. Et grusomt land, og jeg synes det er utrolig trist hvor langt vesten går i å samarbeide med dem fordi de har olje og penger, når tilstanden er slik den er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trust me, dette er langt fra det verste som foregår av kvinneundertrykkelse i Saudi-Arabia. Sist jeg sjekket var det blant annet fortsatt slik at selv om kvinner hadde fått rett til å ha egen legitimasjon (i stedet for å være skrevet på legitimasjonen til nærmeste mannlige slektning), så var det fortsatt forbudt å ta bilder av kvinner/bli tatt bilde av som kvinne, så dermed hadde denne rettigheten ingen reell virkning. Ergo, kvinner i Saudi-Arabia tilhører mennene, og har ingen mulighet til å komme seg unna. Et grusomt land, og jeg synes det er utrolig trist hvor langt vesten går i å samarbeide med dem fordi de har olje og penger, når tilstanden er slik den er der.

Jeg er helt enig med deg, og vet at der skjer langt verre ting i det landet, men å piske en dame for å kjøre bil er likevel helt forkastelig. Utrolig hvor redd disse mennene må være for å miste makten sin. Hva kan skje om kvinnen får kjøre bil? Hva blir følgende? Eller at hun kan ha egen legitimasjon med eget bilde? Worst case scenario? Jeg kan bare ikke fatte og begripe det. Som du sier, det er helt på trynet at vi faktisk "støtter" dette ved å inngå forhandlinger med landet. Det er en syk verden vi lever i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg finnes det ingen logisk eller god grunn for at ei kvinne skal bli pisket fordi ho har køyrd ein bil. Faktisk, så finnes det ingen grunn til at ei kvinne, ei heller ein mann, i det heile tatt skal bli straffa med pisk. (Med mindre det er i samband med ein avtalt lek)

Heilt forkastelig!! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desto mer de undertrykker, straffer og trakasserer kvinner, desto mer viser de hvor usikkre og smålige de egentlig selv er! Som dere nevner her, alt det handler om er makt og redsel. Mennene er så maktesløse at for å få makt, må de behandle kvinner styggere enn sine egne husdyr. Er det makt da? Er du en skikkelig mann fordi du må være med kona di når hun skal ut og handle? Kan slike menn noen gang venne seg til at kvinner får noe å si, når de nærmest må være med og holde kvinnen i handa bare hun skal på do omtrent? DA ER MAN SKIKKELIG MANN DA, når man pisker en kvinne hardt ti ganger fordi hun kjørte bil, som dere nevner, hva er worst case scenario? Fader, at de ikke skammer seg over hva de driver på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette må du overse. Sånn er jo ikke muslimer. Deres kultur og religionspraksis består kun av fredelige elementer som for eksempel likestilling.

At mer og mer av denne kulturen innføres i vesten er jo selvfølgelig greit fordi for mange er opplært til å være naive og overse problemene som stirrer dem i øynene når det kommer til religion og kultur og innføringen av dette i et fungerende samfunn.

Jeg har vært i Saudi og jeg vet hvordan den kulturen fungerer. Den er primitiv, hensynsløs, undertrykkende, ekskluderende, voldelig og uten min respekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bjørn82, litt off topic, men hvordan oppfattet du kulturen på din kropp som mann da du var der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artiklen i VG i dag kan meddele at en saudiaarabisk kvinne ble dømt til ti piskeslag i løpet av en måned for å ha kjørt bil. Dette skjer kort tid etter at presidenten i landet har meddelt at kvinner skal ha stemmerett i løpet av år 2015. Det er jo helt forkastelig, å undertrykke noen på en slik måte. Kjenner jeg blir skikkelig provosert av å lese dette, hvilken rett har de til å gjøre noe sånt? Er mennene så redd for å miste makten, at de skal styre hver minste lille ting kvinnene gjør? Det er helt utrolig at dette skjer i 2011. Hva synes dere om denne saken?

Svaret på dette vet vi alle:

ISLAM

Om 20 år, vil du oppleve det samme...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan foregår avstraffelsen? Er det symbolsk pisking? Eller med stokk? HAr bare hørt at i alle fall pisking i Sudan er nesten symbolsk med bare litt smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på dette vet vi alle:

ISLAM

Om 20 år, vil du oppleve det samme...

Islam er ikke det som er problemet. Som Bjørn82 sier, det er fredelig religion. Problemet er vel heller mange av de som praktiserer religionen til deres egen fordel, og "leser" ting mellom linjene. Dette er også de samme som tolker ting på en helt annen måte enn hva som var intensjonen. Så vidt meg bekjent (jeg har gjort noe research om dette temaet, men er langt ifra noen ekspert), så står det faktisk ingen steder i Koranen at man skal undertrykke kvinnen og ta fra henne rettigheter.

Du kan jo ta kristendommen som et eksempel, da man skulle kristne Norge. Hvis en landsby ikke lot seg kristne, svarte man med å sette fyr på hele byen. Bibelen (igjen, så vidt meg bekjent), sier ikke noe om dette. Men her tolket man det "som man ville". Man er også nødt til å huske på at disse religionene "ble funnet opp"/skapt for to tusen år siden. Klart man må tilpasse livssynet til tiden man lever i.

Uansett, nå havnet jeg litt OT, men poenget er at det er ikke selve religionen det er noe feil med, men mange av de som praktiserer den som tolker ting slik det passer dem. Derfor synes jeg det blir litt tåpelig av deg å komme med slike utsagn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn82, litt off topic, men hvordan oppfattet du kulturen på din kropp som mann da du var der?

Det er litt off-topic vedrørende at denne dama skal piskes for å ha kjørt bil. Men med tanke på det kulturelle og hvordan deres menneskesyn/kvinnesyn er så vil jeg si at det er det fattigste og verste landet jeg har noen gang besøkt.

Jeg hadde ingen forutsetning for å gi dom over hverken religion eller kulturen før jeg reiste ned dit, men etter å ha opplevd dette landet så vil jeg si at jeg aldri i mitt liv noen gang vil reise tilbake dit. De behandler folk som dyr og det er i mine øyne en kultur som trenger en seriøs revisjon fra den vestlige verden. Fisj og æsj for et land. makan har jeg aldri sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam er ikke det som er problemet. Som Bjørn82 sier, det er fredelig religion. Problemet er vel heller mange av de som praktiserer religionen til deres egen fordel, og "leser" ting mellom linjene. Dette er også de samme som tolker ting på en helt annen måte enn hva som var intensjonen. Så vidt meg bekjent (jeg har gjort noe research om dette temaet, men er langt ifra noen ekspert), så står det faktisk ingen steder i Koranen at man skal undertrykke kvinnen og ta fra henne rettigheter.

Du kan jo ta kristendommen som et eksempel, da man skulle kristne Norge. Hvis en landsby ikke lot seg kristne, svarte man med å sette fyr på hele byen. Bibelen (igjen, så vidt meg bekjent), sier ikke noe om dette. Men her tolket man det "som man ville". Man er også nødt til å huske på at disse religionene "ble funnet opp"/skapt for to tusen år siden. Klart man må tilpasse livssynet til tiden man lever i.

Uansett, nå havnet jeg litt OT, men poenget er at det er ikke selve religionen det er noe feil med, men mange av de som praktiserer den som tolker ting slik det passer dem. Derfor synes jeg det blir litt tåpelig av deg å komme med slike utsagn.

Mener du virkelig at det ikke er noe feil med et sett leveregler som ble skapt for 1400 år siden i ørkenen av en analfabet?

"det er ikke selve religionen det er noe feil med"

Hva konkret mener du er så bra med religionen da og som de religiøse ikke har forstått? Religion er undertrykkende og fordømmende og holder samfunnet tilbake. Det viser all empiri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig at det ikke er noe feil med et sett leveregler som ble skapt for 1400 år siden i ørkenen av en analfabet?

"det er ikke selve religionen det er noe feil med"

Hva konkret mener du er så bra med religionen da og som de religiøse ikke har forstått? Religion er undertrykkende og fordømmende og holder samfunnet tilbake. Det viser all empiri.

Jeg er litt enig med deg. Det å praktisere religion som er forfattet i en tidsalder hvor livet utartet seg helt annerledes enn idag samt viten om sine omgivelser var begrenset til de svarene religionen ga. Det burde ikke skje i 2011. Idag er verden så opplyst og inneforstått med hva som er rett og galt at det er forkastelig at det fortsatt er en religion som får lov å undertrykke folk igjennom å bli praktisert. Det er jo ingen tvil om at det er leddet mellom selve religionen og massene som skaper de dårlige omgivelsene.

Religionen har en meget høy innflytelse på alt som skjer i muslimske land. Kulturen er formet rundt religionen og enkelte ganger er det vanskelig å skille de to.

Man kan undre seg over om det ligger noe i det at det er feil med denne religionen. Særlig fordi den praktiseres så forulempende i flere land. Det kan ikke være sånn at det i moderne tid ikke kan tillates å resonnere utover en religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt enig med deg. Det å praktisere religion som er forfattet i en tidsalder hvor livet utartet seg helt annerledes enn idag samt viten om sine omgivelser var begrenset til de svarene religionen ga. Det burde ikke skje i 2011. Idag er verden så opplyst og inneforstått med hva som er rett og galt at det er forkastelig at det fortsatt er en religion som får lov å undertrykke folk igjennom å bli praktisert. Det er jo ingen tvil om at det er leddet mellom selve religionen og massene som skaper de dårlige omgivelsene.

Religionen har en meget høy innflytelse på alt som skjer i muslimske land. Kulturen er formet rundt religionen og enkelte ganger er det vanskelig å skille de to.

Man kan undre seg over om det ligger noe i det at det er feil med denne religionen. Særlig fordi den praktiseres så forulempende i flere land. Det kan ikke være sånn at det i moderne tid ikke kan tillates å resonnere utover en religion. Samt kreve likeverd og respekt for alle uavhengig av kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam er ikke det som er problemet. Som Bjørn82 sier, det er fredelig religion. Problemet er vel heller mange av de som praktiserer religionen til deres egen fordel, og "leser" ting mellom linjene. Dette er også de samme som tolker ting på en helt annen måte enn hva som var intensjonen. Så vidt meg bekjent (jeg har gjort noe research om dette temaet, men er langt ifra noen ekspert), så står det faktisk ingen steder i Koranen at man skal undertrykke kvinnen og ta fra henne rettigheter.

Du kan jo ta kristendommen som et eksempel, da man skulle kristne Norge. Hvis en landsby ikke lot seg kristne, svarte man med å sette fyr på hele byen. Bibelen (igjen, så vidt meg bekjent), sier ikke noe om dette. Men her tolket man det "som man ville". Man er også nødt til å huske på at disse religionene "ble funnet opp"/skapt for to tusen år siden. Klart man må tilpasse livssynet til tiden man lever i.

Uansett, nå havnet jeg litt OT, men poenget er at det er ikke selve religionen det er noe feil med, men mange av de som praktiserer den som tolker ting slik det passer dem. Derfor synes jeg det blir litt tåpelig av deg å komme med slike utsagn.

"Fredens relegion" my ass....

Pedofeten Mohammed giftet seg med Aisha da hun var seks år gammel, og fullbyrdet ( voldtoj ) ekteskapet da hun var ni år gammel.

Pedofeten Mohammed voldtok alle hustruene ettert å drept ca 700 menn i en landsby han hærtok.

Alt jeg sier kan bekreftes i koranen. Og mer til, jeg holde på til jeg blir blå. "Islam" betyr forøvring underkastelse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig at det ikke er noe feil med et sett leveregler som ble skapt for 1400 år siden i ørkenen av en analfabet?

"det er ikke selve religionen det er noe feil med"

Hva konkret mener du er så bra med religionen da og som de religiøse ikke har forstått? Religion er undertrykkende og fordømmende og holder samfunnet tilbake. Det viser all empiri.

"Fredens relegion" my ass....

Pedofeten Mohammed giftet seg med Aisha da hun var seks år gammel, og fullbyrdet ( voldtoj ) ekteskapet da hun var ni år gammel.

Pedofeten Mohammed voldtok alle hustruene ettert å drept ca 700 menn i en landsby han hærtok.

Alt jeg sier kan bekreftes i koranen. Og mer til, jeg holde på til jeg blir blå. "Islam" betyr forøvring underkastelse.

Jeg snakker om grunnprinsippene for religionen, ikke hvordan mange praktiserer islam. Poenget mitt var at det er tåpelig å legge hele skylden på islam, for det er mange variabler som spiller inn i dette regnestykket om hvorfor en kvinne blir idømt pisking fordi hun kjørte bil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt på sin plass.

Selv i Norge blir man straffet dersom man gjør noe som er strengt ulovlig, så ser ikke noe problem med at de straffer i andre land også.

Om kvinner skal ha lov til å kjøre bil eller ikke er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om grunnprinsippene for religionen, ikke hvordan mange praktiserer islam. Poenget mitt var at det er tåpelig å legge hele skylden på islam, for det er mange variabler som spiller inn i dette regnestykket om hvorfor en kvinne blir idømt pisking fordi hun kjørte bil...

Mener du da at grunnprinsippene i islam ikke kan sammenlignes med gjerningene til mannen som skapte denne religionen? Og på hvilken måte han skapte den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan livskvaliteten for menn er i saudi-arabia. Er det flere menn som får sex der nede, f.eks? Er det flere lykkelige menn? Har de det lettere på kjønnsmarkedet, ettersom kvinner blir tvunget i avhengighet av menn?

Det er ikke sikkert alt er så negativt med slik avstraffing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...