Gå til innhold

Skrive om fritidsinteresser i søknad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skriver nå en søknad, og blir litt usikker på om jeg skal dra inn noe om hva jeg gjør i fritiden (for å danne et bikk av meg som person). Grunnen til at jeg tenker å nevne det, er fordi dette er en søknad som fysioterapeut og fritiden min er preget av trening, noe som kan gi meg litt erfaring jeg kan ta med i jobben. Men jeg føler det blir så "fjortisfaktor" når jeg begynner å nevne det, (og de aller fleste innenfor dette yrket har jo erfaring med trening)..

Syntes dere at det skal med? Tar gjerne imot flere synsvinkler og/eller erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt greit å nevne fritidsinteresser i søknaden dersom du føler det kan gi deg et fortrinn på jobben, uten at det skriker egoisme av det. Så lenge du holder det litt nedtonet og kort, tror jeg det vil fungere på en positiv måte, nettopp ved at arbeidstaker får et litt bredere innblikk i deg som person. Det kan være viktig for mange arbeidstakere.

Det er ingen nødvendighet, og jeg tror ikke jeg ville gjort det fordi jeg er veldig streng på å skille jobben og privaten. Men gjør det dersom du føler det er det riktige for deg! :) Tror neppe at arbeidstaker vil tenke at det er "fjortis"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle fysioterapeuter interessert i trening? Med mindre du driver med en spesiell sport (er aktiv utøver el.l.) og/eller fører opp flere andre interesser, så kan det kanskje være litt overflødig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ser jeg ikke vitsen med å nevne slikt i søknad, med mindre det er direkte relevant. Har lest såååå mange "...på fritiden liker jeg å trene/være ute i naturen/holde meg i form....."! Gjesp. Aner meg at folk uansett pynter på sannheten, så hos oss vektlegges det aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns godt man kan dele litt av hva man bruker tiden utenfor arbeidsplassen til, så lenge det ikke er mye, og ikke gjør at andre jobbrelevante ting utelates.

Og det er slett ikke alle fysioterapeuter som er veldig aktive og trener mye ved siden av jobben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lager et kort punkt om fritidsinteresser på CV-en din, og nevner det der.

I selve søknadsteksten bør du bare nevne fritidsinteresser hvis de får deg til å skille deg ut fra de andre søkerne og samtidig er relevant for jobben.

Endret av Spinell
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig ser jeg ikke vitsen med å nevne slikt i søknad, med mindre det er direkte relevant. Har lest såååå mange "...på fritiden liker jeg å trene/være ute i naturen/holde meg i form....."! Gjesp. Aner meg at folk uansett pynter på sannheten, så hos oss vektlegges det aldri.

Men hvis ts søker jobb som fysioterapaut, kanskje til og med på et treningssenter så kan det jo være relevant. Da er det jo bra å skrive vil jeg tro.

Vet i alle fall at en del bedrifter syns det er positivt med kandidater som trener fordi de ahr veldig aktive bedriftsidrettslag og det er en felles interesse rundt trening på arbeidsplassen, så det kan jo ha noe si selv om det ikke er direkte relevant også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du holder deg unna floksler som "Liker å være med venner og familie" så... :gjeiper:

For å ta meg selv så har jeg helt sluttet å ta med fritidsinteresser i søknader. Unntatt når jeg søkte hos et skisenter, da nevnte jeg at jeg har stått på både ski og brett i mange år. Det er fortsatt ikke relevant for selve jobben, men jeg tenker det hjelper på for å passe inn i miljøet (jeg fikk forresten jobben)

Akkurat det med trening kan lett høres ut som en kontaktannonse... Jeg ville ihvertfall spesifisert hvilken idrett og nivå, sånn at det ikke bare høres ut som du pynter på sannheten, som innlegget over nevner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ung drev jeg litt med musikk, og spilte i noen år ganske mange konserter. Denne hobbyen har jeg nevnt i noen jobbsøknader, og på intervju har det også blitt vist interesse for dette. Jeg har brukt det som en mulighet til å vise at jeg er komfortabel med å fremføre ting for andre, og at jeg er en god kommunikator.

Nå har jeg jobbet noen år, og har mer å vise til på dette feltet gjennom jobben. Derfor er jeg usikker på om jeg ville nevnt det i dag, men jeg føler at det var greit å bruke det når jeg var nyutdannet.

Man kan jo tenke seg flere ting av denne sorten, som kan brukes på samme måte. Hvis man for eksempel har spilt fotball i mange år kan dette være et indirekte eksempel på at du trives med samarbeid. Har du drevet med spydkast kan det indikere at du er god til å jobbe selvstendig, og er flink til å presse deg selv. Har du gått til sydpolen viser det at du er en tøffing som når hårete mål. Dersom du spiller gitar er du kreativ, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde vært litt forsiktig med å fremheve interessene i selve søknaden, men heller tatt med noen korte punkt i CV'en.

Det kan jo også gi arbeidsgiver et lite hint om hvordan type person du er - søker man jobb i f.eks. byggebransjen, som er mannsdominert og ganske røff, hadde jeg nok kanskje kikket ekstra på hun som hadde pistolskyting som hobby enn hun som elsket å hekle... Pistolskyting indikerer jo at man ikke akkurat er noe persilleblad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ung drev jeg litt med musikk, og spilte i noen år ganske mange konserter. Denne hobbyen har jeg nevnt i noen jobbsøknader, og på intervju har det også blitt vist interesse for dette. Jeg har brukt det som en mulighet til å vise at jeg er komfortabel med å fremføre ting for andre, og at jeg er en god kommunikator.

Nå har jeg jobbet noen år, og har mer å vise til på dette feltet gjennom jobben. Derfor er jeg usikker på om jeg ville nevnt det i dag, men jeg føler at det var greit å bruke det når jeg var nyutdannet.

Man kan jo tenke seg flere ting av denne sorten, som kan brukes på samme måte. Hvis man for eksempel har spilt fotball i mange år kan dette være et indirekte eksempel på at du trives med samarbeid. Har du drevet med spydkast kan det indikere at du er god til å jobbe selvstendig, og er flink til å presse deg selv. Har du gått til sydpolen viser det at du er en tøffing som når hårete mål. Dersom du spiller gitar er du kreativ, osv.

...hårete mål? wtf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har pleid å skrive det, men en må jo se ann stillingen en søker på. men det kan være positivt/en fordel om det feks har relevanse til jobben.

jeg jobbet også som leder for en gruppe i en bedrift, og jeg syntes det var mye lettere å få et bilde av personen/personligheten om jeg får høre litt om fritidsinteresser. men det skal ikke dominere eller ta helt av, bare gi et innblikk av hvem du er. :) det kan være en stor fordel at du liker å programere å pusle på dataen om du søker på en it-stilling.. tror derimot ikke det er noe fordel om du søker på en stilling på elexia. ;)

jeg kan nå i alle fall ikke se at det kan være en ulempe å ta det med. eneste gangen det har vært en ulempe for meg, var en gang jeg var på intervju, og hadde veldig lite arbeidserfaring å vise til. pratet med han sjefen (satt en avdelingsleder der også), og sa jeg drev med hest, og hadde en selv. det syntes jo han var et bra tegn på at man var ansvarsbevisst osv..

avdelingslederen derimot kjeftet meg omtrendt huden full. :P hun likte nemlig ikke hester, det var store teite dyr som ikke gjorde noe nytte for seg, og hu kunne virkelig ikke forstå hvorfor noen gadd å betale så mye for det. dessuten kunne jo ikke jeg ha tid til å jobbe da, for hun visste åssen 'vi' hestejenter var. bare fløy å dulla dagen lang i ukedagene, og fløy hit og dit på stevner i helgene. måtte bare le jeg da. :P

Endret av Namine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke kjenner dette uttrykket er du (heldigvis for deg!) lite bevandret i næringslivsterminologi.

:enig::fnise:

(Forøvrig et dusteuttrykk.... Men mye brukt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ansett det som negativt og useriøst hvis noen nevnte fritidsinteresser i en jobbsøknad som havnet på mitt bord. Da får man heller skrive en setning i cv'en og ellers refere til at man har uformell erfaring fra relevant aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ansett det som negativt og useriøst hvis noen nevnte fritidsinteresser i en jobbsøknad som havnet på mitt bord. Da får man heller skrive en setning i cv'en og ellers refere til at man har uformell erfaring fra relevant aktivitet.

Hvis fritidsinteressen er svært relevant er jeg ikke umiddelbart helt enig. Hadde jeg for eksempel søkt jobb i en friluftsbarnehage og vært speider og speiderleder i 20 år, ville jeg nevnt hobbyen i jobbsøknaden, men ikke som hovedpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for innspill alle sammen! Jeg valgte å droppe det, for det kun var på fritidsbasis, og ikke noe jeg er verdensmester i, om dere skjønner. Om jeg blir kalt inn på intervju blir det jo uansett noe man kanksje snakker om der inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...