Gå til innhold

Vestlending vant 92 millioner - nå snuser kommunen på skatten


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om man vinner 92 millioner så har man fortsatt nok til ost på skiva om man må betale 9 mill i skatt tenker jeg :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man vinner 92 millioner så har man fortsatt nok til ost på skiva om man må betale 9 mill i skatt tenker jeg :)

Signerer. Jeg ville kalt han egoistisk om han ikke hadde betalt skatt av dette enorme beløpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er gevinster skattefritt det første året , så om han i løpet av det året investerer i noe som ikke utløser formueskatt .....

Det er ikke mye da....

Så det kommer nok til å dryppe noe på Os og , hyggelig for resten av innbyggerene i Os det .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes slike gevinster burde vært skattefrie. Er så typisk norsk at man skal "ta" de som er heldige og har mer penger. Folk ser en som har penger, blir misunnelige, og tenker "jeg har også lyst på penger", som om man liksom har "rett" til å kreve at han skal dele gevinsten med andre. Vi bestemmer liksom at han MÅ dele. Det er ikke riktig..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes slike gevinster burde vært skattefrie. Er så typisk norsk at man skal "ta" de som er heldige og har mer penger. Folk ser en som har penger, blir misunnelige, og tenker "jeg har også lyst på penger", som om man liksom har "rett" til å kreve at han skal dele gevinsten med andre. Vi bestemmer liksom at han MÅ dele. Det er ikke riktig..

du vet hva skatt går til? Hvis denne mannen blir syk og lagt inn på sykehus, og han ikke har betalt skatt, så får han sykehusoppholdet helt gratis. Det får ikke den vanlige nordmann med 400 kr i formue...

Han får også kjøre på veiene gratis, og sende barna sine på skole gratis.

Selvfølgelig skal han betale skatt. Han kommer jo til å betale for sine egne goder også.

Er kjempefint at han har vunnet masse penger, fint for han. Men alle skal da betale skatt, eller så får de offentlige ting og tng helt gratis!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrus

Det er jo snakk om ca 9 mill, og selv om det er mye penger, har han fortsatt penger til salt til maten (evt klor i svømmebassenget :fnise: ) dersom han skatter. Så jeg ser ikke helt problemet. "Ånei, jeg har "bare" 83 millioner igjen"? Jeg hadde betalt skatt, det kommer innbyggerne til gode i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i orden at han må betale skatt, såfremt det er skatt av overskuddet og ikke hele beløpet. Jeg syns det er feil at man må dekke tap selv, men må skatte av gevinst. Men han har jo sannsynligvis ikke tapt mange millioner på nettspill i år, så sånn sett vil det jo ikke utgjøre store forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann på 45

Så vidt jeg vet er gevinster skattefritt det første året , så om han i løpet av det året investerer i noe som ikke utløser formueskatt .....

Det er ikke mye da....

Så det kommer nok til å dryppe noe på Os og , hyggelig for resten av innbyggerene i Os det .

Gevinster er nok i utgangspunkt skattepliktig inntekt. Formuesskatten er noe helt annet og er en selvstendig skatt.

Om vedkommende må betale inntektsskatt avhenger av om den er fritatt jfr Skattelovens §5-50 pnkt 2, litra d.

Klipp....

§ 5-50. Tilfeldig inntekt

(1) Som skattepliktig inntekt anses tilfeldige gevinster, herunder gevinst ved konkurranse, spill, lotteri og lignende når verdien overstiger 10.000 kroner, og tilfeldig gevinst ved funn av malm og mineraler m.v.

(2) Som inntekt regnes ikke, uansett om utbetaling skjer samlet eller oppdelt over en periode, gevinst fra

a) Norsk Tipping AS,

b) totalisatorspill som omfattes av totalisatorspill-loven,

c) utlodning som omfattes av lotteriloven,

d) pengespill og lotterier i en annen EØS-stat som godtgjøres å tilsvare de spill eller lotterier som lovlig kan tilbys i Norge, og som er underlagt offentlig tilsyn og kontroll i hjemstaten. Departementet kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring av denne bestemmelsen.

e) offentlig tilgjengelige tiltak arrangert av massemedier. Departementet kan gi forskrift for å utfylle forrige punktum, og kan i tvilstilfelle vedta at et tiltak skal anses som arrangert av massemedier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbladet vinkler dette mot hvilke inntekter kommunen kan få av gevinsten, ikke hva vinneren må betale i skatt. Hvis han må skatte av det, er det vel 28% skatt som er vanlig, dvs 25,76 mill, hvorav kommunens andel er ca 9 mill.

Med mindre han søler vekk alt på fest og moro, vil han også bli formuesbeskattet av gevinsten i fremtiden. Hvor mye han da kommer til å skatte, kommer an på hvordan han forvalter pengene. Investerer han i eiendom, der likningsverdien jo er lavere enn salgsverdi, vil han skatte mindre enn om pengene blir stående på en konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nok en tvilsom artikkel fra DB... Det er ikke snakk om at kommunen skal ta noe som helst, og hvis man leser artikkelen så har de en helt annen holdning enn det overskriften antyder.

rådmannen maner til tilbakeholdenhet

- Vi har ikke jublet idag, men vi gleder oss på vegne av denne ungdommen, og så får vi skje hva som skjer, sier rådmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vet hva skatt går til? Hvis denne mannen blir syk og lagt inn på sykehus, og han ikke har betalt skatt, så får han sykehusoppholdet helt gratis. Det får ikke den vanlige nordmann med 400 kr i formue...

Han får også kjøre på veiene gratis, og sende barna sine på skole gratis.

Selvfølgelig skal han betale skatt. Han kommer jo til å betale for sine egne goder også.

Er kjempefint at han har vunnet masse penger, fint for han. Men alle skal da betale skatt, eller så får de offentlige ting og tng helt gratis!!!

Han hadde ikke betalt så skatt om han ikke hadde vunnet, og det hadde blitt sett på som rettferdig fordi han er student.

Slike gevinster burde være på siden av vanlige skattegrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han hadde ikke betalt så skatt om han ikke hadde vunnet, og det hadde blitt sett på som rettferdig fordi han er student.

Slike gevinster burde være på siden av vanlige skattegrunnlag.

jaaa? men denne fyren her kommer helt sikkert ikke til å skaffe seg en jobb. han kommer til å betale tilbake tudielånet og kun leve på pengene han har resten av livet.

hadde han ikke vunnet noe penger hadde han betalt skatt ETTERPÅ når han hadde kommet ut i jobb. At man er student betyr ikke at man aldri må betale skatt.

han må betale skatt denne fyren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Os er FrP-kommune (Terje Søviknes) så nå får vi se.

og fordi det er frp kommune så må han betale skatt? mn om han flytter til en ap kommune slipper han unna mener du?

ja ja, mye rart mann skal sverte frp med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og fordi det er frp kommune så må han betale skatt? mn om han flytter til en ap kommune slipper han unna mener du?

ja ja, mye rart mann skal sverte frp med.

Du gjør en feilstutning, misforstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tror dere kommunen tar av han ?

91,9 millioner er hva jeg tipper de tar av han.

Tror du burde sette deg inn i litt generelt om beskatning...

Os er FrP-kommune (Terje Søviknes) så nå får vi se.

Og så???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...