Gå til innhold

Første dag i praksis som lærer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huff.

Er i min første uke i praksis på en skole og hadde også min første undervisning foran en klasse.

Det gikk så dårlig, føler meg litt dum, jeg hadde ikke planlagt godt nok og jeg syns det ble endel kaos i timen. Er uvant å stå der og snakke og lære bort noe, og jeg var så nervøs. Fikk hjerneteppe flere ganger. Begynte å grue meg med tanke på at det her skal jeg holde på med hver dag i flere uker.

Noen flere lærerstudenter her inne som har noen gode råd/erfaringer å dele med meg? Skal planlegge bedre fremover, men der har jeg en lang og tung jobb,fordi jeg har aldri planlagt 45-minutt før. :S

Skummelt dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff.

Er i min første uke i praksis på en skole og hadde også min første undervisning foran en klasse.

Det gikk så dårlig, føler meg litt dum, jeg hadde ikke planlagt godt nok og jeg syns det ble endel kaos i timen. Er uvant å stå der og snakke og lære bort noe, og jeg var så nervøs. Fikk hjerneteppe flere ganger. Begynte å grue meg med tanke på at det her skal jeg holde på med hver dag i flere uker.

Noen flere lærerstudenter her inne som har noen gode råd/erfaringer å dele med meg? Skal planlegge bedre fremover, men der har jeg en lang og tung jobb,fordi jeg har aldri planlagt 45-minutt før. :S

Skummelt dette her!

For det første, senk skuldrene, pust med magen og slapp av. ;) Det er mange som er nervøse i første praksisperiode. Du kommer til å lære mye de kommende ukene, det er jo derfor du er der, og da går det lettere.

Så, mitt beste råd er det du selv er inne på, forbered deg godt. Om du har en detaljert plan er det lettere å hente seg inn igjen om du blir nervøs eller ting går skeis, i tillegg til at det er lettere å tilpasse og gjøre om på ting underveis. Bruker du noen form for didaktisk skjema i planleggingen? De er et viktig verktøy for å lære seg og bevisstgjøre deg på det du planlegger. I tilegg kan du også bruke praksislærerne din, du er jo der for å lære. ;)

Jeg syntes det er litt vanskelig å komme med konkrete råd når jeg ikke vet hvordan du jobber pr i dsg, men kom gjerne med spørsmål. :) Jeg er forresten på 3. året.

Endret av Vampen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, senk skuldrene, pust med magen og slapp av. ;) Det er mange som er nervøse i første praksisperiode. Du kommer til å lære mye de kommende ukene, det er jo derfor du er der, og da går det lettere.

Så, mitt beste råd er det du selv er inne på, forbered deg godt. Om du har en detaljert plan er det lettere å hente seg inn igjen om du blir nervøs eller ting går skeis, i tillegg til at det er lettere å tilpasse og gjøre om på ting underveis. Bruker du noen form for didaktisk skjema i planleggingen? De er et viktig verktøy for å lære seg og bevisstgjøre deg på det du planlegger. I tilegg kan du også bruke praksislærerne din, du er jo der for å lære. ;)

Jeg syntes det er litt vanskelig å komme med konkrete råd når jeg ikke vet hvordan du jobber pr i dsg, men kom gjerne med spørsmål. :) Jeg er forresten på 3. året.

Nei, jeg har ikke noe skjema. Mulig at det er delt ut,men jeg har ikke sett det. Har du et som du kan sende over til meg,kanskje? Så får jeg se hvordan det ser ut, om jeg har det fra før.

Ja, planleggingen er viktig merket jeg i dag. Men jeg hadde planlagt, men jeg undervurderte kraftig hvor lang tid det kom til å ta. Huff. Virket ikke som om praksislæreren min (den som er hovedlærer i klassen) virket noe spesielt imponert. Jeg håper jeg klarer å føre undervisningen bedre i morgen og at det her ikke skjer flere ganger . :frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De didaktiske skjemaene er basert på den didaktiske relasjonsmodellen og finnes i mange utgaver. Jeg husker ikke om vi fikk dem utdelt, men jeg syntes det er rart om skolen deres ikke har informert om disse. Vi regelrett terpet på dem ukene før første praksis. Skjemaene kan forøvrig tilpasses og ordnes som en vil, men poenget er at man skal planlegge helhetlig og være bevisst på det man gjør i klasserommet. Jeg har prøvd å legge med en type skjema i dette innlegget, se om du får det frem. Hvis ikke får vi finne en annen måte å dele det på. Jeg har visste fjernet det som stod i de første radene, så jeg sier litt kort om det.

Det skjemaet jeg har lagt med her er veldig greit å bruke. Du har egne felt for å fylle inn delatjer som dato, klasse og lærer, samt et eget felt for å sette inn mål fra læreplanen. Jeg pleier også å ha noen punkter der oppe med hva som er mine mål for timen, altså hva jeg skal øve på og lære. Det er en god hjelp for praksislæreren din som skal gi deg tilbakemelding. I tillegg til dette, så har man altså hoveddelen av skjemaet, som du bruker til å planlegge timen. Det består av tid, mål, tema (hva), metode (hvordan), hvorfor og vudering. Noen former for skjemaer har bare hva, hvordan, hvorfor, men jeg liker dette bedre. Jeg pleier å begynne med å fylle ut tema, altså hva man skal gjøre. Her skriver du en kort beskrivelse av hva dere skal gjøre. Så tar du metoden, hvordan skal dere gjøre det. Og så hvorfor dere skal gjøre det slik. For å ta et raskt og kort eksempel, elevene skal jobbe med oppgaver (hva), lærer deler ut oppgaver, elevene jobber individuelt med disse, lærer går rundt og hjelper til (hvordan), elevene trenger ro til konsetrasjon derfor jobber de individuelt, vi jobber med oppgaver på skolen så de får øvelse og repitisjon, elevene har lignende oppgaver i lekse, vi jobber med de på skolen først så de skal ha mulighet til å spørre lærer om noe er uklart (hvorfor). Dette var bare et kort, fabrikert eksempel så du ser hvordan det henger sammen. Poenget er at du skal bli bevisst på hva du gjør, hvordan du gjør det og hvorfor du gjør det. :) Vurderingsfeltet kan du bruke til å vurdere hvordan det gikk i etterkant av timen, eller du kan skrive ting du ønsker at praksislærer skal vurdere deg på (F. eks "Ga jeg tydelige beskjeder?"). Så er det bare de to første feltene igjen. På tid regner du ca hvor langt tid du har tenkt at de forskjellige tingene skal ta. Det å beregne tid er som du sier vanskelig, så det er nyttig å bryte ned de 45 minuttene i klokkeslett og kortere bolker for å se om det henger på greip. Så er det bare mål igjen. Du har allerede vært inne på kompetansemål, så i mål skriver du mer om hva som er målet for de forskjellige tingene du gjør. Det kan være mål for elevene og mål for deg. Si at du har satt opp å bruke 5 minutter på å snakke med elevene i starten av timen, isåfall kan målet være noe slikt som "bli kjent med elevene og skape trygge rammer" om det er det du ønsker å oppnå.

Dette er mye jobb i starten, men det er det verdt. Det er sansynligvis heller ikke noe du kommer til å bruke gjennom hele karrieren din, men det er til god hjelp i starten. Det gir deg nemlig et overblikk, det bevisstgjør og du går inn i klasserommet med en følelse av at du er godt forberedt. Når du har et slikt skjema kan du også tilpasse det underveis. Om du f. eks ser at elevene bruker lenger tid på noe enn du hadde regnet med, vel, så kanskje du kan droppe neste aktivitet og heller flytte det over til neste økt? Du kan også legge inn planer for hva elevene skal gjøre om de blir ferdig raskere enn forventet. Jeg pleier å ha planen liggende foran meg. I starten fulgte jeg den ganske slavisk, nå er det egentlig nok å vite at den er der og at jeg kan ta en rask titt om jeg ser at noe går i en helt annen retning enn jeg hadde tenkt, for å se om det er noe jeg kan flytte rundt på eller endre.

Så, til slutt, et par generelle råd:

- Ha en plan for hva du gjør om elevene er fort ferdig! Jeg pleier f. eks å ha med meg noen ekstra oppgaver ect., som jeg kan dele ut til de som er fort ferdig. Andre planer kan være å la dem lese i hylleboka si, om de har noe slikt, eller sjekke om de har andre bøker ect., som de kan jobbe med. Tanken her er å være forberedt. Om 3 stk er ferdig 10 minutter raskere enn du hadde trodd, så er ikke det noen krise så lenge du har noe nytt til dem. Da har de noe å gjøre, samtidig som de andre kan jobbe videre. Om du ser at mange er ferdig, så er det kanskje på tide å gå over til noe nytt. Men å være forberedt på disse tingene er gull verdt!

- Gi gode beskjeder! Dette er viktig uansett og jo mindre de er, jo bedre må beskjedene dine være. Ikke formuler beskjeder som spørsmål. Det er jo ikke et spørsmål. Ikke si f. eks "Kan dere være stille nå?", si "Nå må dere være stille!". Pass også på at du snakker tydelig og klart og om du skal gi beskjed om flere ting de skal gjøre, ta det i riktig rekkefølge. Gi gjerne også beskjed på forhånd om noe slikt som "nå skal jeg gi noen beskjeder, så alle sitter rolig til jeg er ferdig. Jeg vil at dere skal hente norskboka og så skal dere hente fargestifter. Når dere har hentet det, setter dere dere stille på plassen og venter på beskjed om hva vi skal gjøre. Nå kan dere gå.", dette ble kanskje vel tydelig (jeg var i 1. klasse siste ;) ), men poenget er at om du skal gi flere beskjeder, så er det dumt om hele klassen stormer mot hylla i det du nevner norskboka og du står igjen og skal egentlig gi flere beskjeder.

- Tenk på overganger! Overganger, altså overganger fra en aktivitet til en annen, oppstart, avslutning ect., er de periodene av timen hvor potensialet for uro og rot er størst. Tenk derfor gjennom hvordan du gjør det, hva slags beskjeder du gir og hvordan du skal sørge for gode overganger.

- Bruk praksislæreren! Ikke tenk på at vedkommende ikke er imponert, du er neppe den første studenten h*n har som surrer litt i oppstarten. Spør, grav og finn ut så mye som mulig. Du er der for å lære!

Lykke til og bare spør om det er noe mer du lurer på! :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De didaktiske skjemaene er basert på den didaktiske relasjonsmodellen og finnes i mange utgaver. Jeg husker ikke om vi fikk dem utdelt, men jeg syntes det er rart om skolen deres ikke har informert om disse. Vi regelrett terpet på dem ukene før første praksis. Skjemaene kan forøvrig tilpasses og ordnes som en vil, men poenget er at man skal planlegge helhetlig og være bevisst på det man gjør i klasserommet. Jeg har prøvd å legge med en type skjema i dette innlegget, se om du får det frem. Hvis ikke får vi finne en annen måte å dele det på. Jeg har visste fjernet det som stod i de første radene, så jeg sier litt kort om det.

Det skjemaet jeg har lagt med her er veldig greit å bruke. Du har egne felt for å fylle inn delatjer som dato, klasse og lærer, samt et eget felt for å sette inn mål fra læreplanen. Jeg pleier også å ha noen punkter der oppe med hva som er mine mål for timen, altså hva jeg skal øve på og lære. Det er en god hjelp for praksislæreren din som skal gi deg tilbakemelding. I tillegg til dette, så har man altså hoveddelen av skjemaet, som du bruker til å planlegge timen. Det består av tid, mål, tema (hva), metode (hvordan), hvorfor og vudering. Noen former for skjemaer har bare hva, hvordan, hvorfor, men jeg liker dette bedre. Jeg pleier å begynne med å fylle ut tema, altså hva man skal gjøre. Her skriver du en kort beskrivelse av hva dere skal gjøre. Så tar du metoden, hvordan skal dere gjøre det. Og så hvorfor dere skal gjøre det slik. For å ta et raskt og kort eksempel, elevene skal jobbe med oppgaver (hva), lærer deler ut oppgaver, elevene jobber individuelt med disse, lærer går rundt og hjelper til (hvordan), elevene trenger ro til konsetrasjon derfor jobber de individuelt, vi jobber med oppgaver på skolen så de får øvelse og repitisjon, elevene har lignende oppgaver i lekse, vi jobber med de på skolen først så de skal ha mulighet til å spørre lærer om noe er uklart (hvorfor). Dette var bare et kort, fabrikert eksempel så du ser hvordan det henger sammen. Poenget er at du skal bli bevisst på hva du gjør, hvordan du gjør det og hvorfor du gjør det. :) Vurderingsfeltet kan du bruke til å vurdere hvordan det gikk i etterkant av timen, eller du kan skrive ting du ønsker at praksislærer skal vurdere deg på (F. eks "Ga jeg tydelige beskjeder?"). Så er det bare de to første feltene igjen. På tid regner du ca hvor langt tid du har tenkt at de forskjellige tingene skal ta. Det å beregne tid er som du sier vanskelig, så det er nyttig å bryte ned de 45 minuttene i klokkeslett og kortere bolker for å se om det henger på greip. Så er det bare mål igjen. Du har allerede vært inne på kompetansemål, så i mål skriver du mer om hva som er målet for de forskjellige tingene du gjør. Det kan være mål for elevene og mål for deg. Si at du har satt opp å bruke 5 minutter på å snakke med elevene i starten av timen, isåfall kan målet være noe slikt som "bli kjent med elevene og skape trygge rammer" om det er det du ønsker å oppnå.

Dette er mye jobb i starten, men det er det verdt. Det er sansynligvis heller ikke noe du kommer til å bruke gjennom hele karrieren din, men det er til god hjelp i starten. Det gir deg nemlig et overblikk, det bevisstgjør og du går inn i klasserommet med en følelse av at du er godt forberedt. Når du har et slikt skjema kan du også tilpasse det underveis. Om du f. eks ser at elevene bruker lenger tid på noe enn du hadde regnet med, vel, så kanskje du kan droppe neste aktivitet og heller flytte det over til neste økt? Du kan også legge inn planer for hva elevene skal gjøre om de blir ferdig raskere enn forventet. Jeg pleier å ha planen liggende foran meg. I starten fulgte jeg den ganske slavisk, nå er det egentlig nok å vite at den er der og at jeg kan ta en rask titt om jeg ser at noe går i en helt annen retning enn jeg hadde tenkt, for å se om det er noe jeg kan flytte rundt på eller endre.

Så, til slutt, et par generelle råd:

- Ha en plan for hva du gjør om elevene er fort ferdig! Jeg pleier f. eks å ha med meg noen ekstra oppgaver ect., som jeg kan dele ut til de som er fort ferdig. Andre planer kan være å la dem lese i hylleboka si, om de har noe slikt, eller sjekke om de har andre bøker ect., som de kan jobbe med. Tanken her er å være forberedt. Om 3 stk er ferdig 10 minutter raskere enn du hadde trodd, så er ikke det noen krise så lenge du har noe nytt til dem. Da har de noe å gjøre, samtidig som de andre kan jobbe videre. Om du ser at mange er ferdig, så er det kanskje på tide å gå over til noe nytt. Men å være forberedt på disse tingene er gull verdt!

- Gi gode beskjeder! Dette er viktig uansett og jo mindre de er, jo bedre må beskjedene dine være. Ikke formuler beskjeder som spørsmål. Det er jo ikke et spørsmål. Ikke si f. eks "Kan dere være stille nå?", si "Nå må dere være stille!". Pass også på at du snakker tydelig og klart og om du skal gi beskjed om flere ting de skal gjøre, ta det i riktig rekkefølge. Gi gjerne også beskjed på forhånd om noe slikt som "nå skal jeg gi noen beskjeder, så alle sitter rolig til jeg er ferdig. Jeg vil at dere skal hente norskboka og så skal dere hente fargestifter. Når dere har hentet det, setter dere dere stille på plassen og venter på beskjed om hva vi skal gjøre. Nå kan dere gå.", dette ble kanskje vel tydelig (jeg var i 1. klasse siste ;) ), men poenget er at om du skal gi flere beskjeder, så er det dumt om hele klassen stormer mot hylla i det du nevner norskboka og du står igjen og skal egentlig gi flere beskjeder.

- Tenk på overganger! Overganger, altså overganger fra en aktivitet til en annen, oppstart, avslutning ect., er de periodene av timen hvor potensialet for uro og rot er størst. Tenk derfor gjennom hvordan du gjør det, hva slags beskjeder du gir og hvordan du skal sørge for gode overganger.

- Bruk praksislæreren! Ikke tenk på at vedkommende ikke er imponert, du er neppe den første studenten h*n har som surrer litt i oppstarten. Spør, grav og finn ut så mye som mulig. Du er der for å lære!

Lykke til og bare spør om det er noe mer du lurer på! :)

Tusen takk for et meget utfyllende svar. Setter veldig stor pris på det! :) Skal notere meg alt det du skrev.

Har ikke sett det dokumentet før, nei, jeg sitter og ser gjennom alle dokumenter nå for å se om ikke jeg har oversett det...Vi har fått så mange forskjellige skjemaer og dokumenter at det kan godt hende at jeg overså det.

Igjen, TUSEN takk. Får nesten litt trua på meg selv nå :P Gikk ut av klasserommet og følte meg skikkelig mislykket.

Det med kompetansemål: er det meningen man skal bruke et og samme mål flere ganger? Og variere mellom de hver undervisningstime?

Kan man bruke et kompetansemål "for mange" ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: så akuratt at personen her over posta det skjemaet jeg ville poste:)

så ja, det skjemaet er bra:)

Endret av otilie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for et meget utfyllende svar. Setter veldig stor pris på det! :) Skal notere meg alt det du skrev.

Har ikke sett det dokumentet før, nei, jeg sitter og ser gjennom alle dokumenter nå for å se om ikke jeg har oversett det...Vi har fått så mange forskjellige skjemaer og dokumenter at det kan godt hende at jeg overså det.

Igjen, TUSEN takk. Får nesten litt trua på meg selv nå :P Gikk ut av klasserommet og følte meg skikkelig mislykket.

Det med kompetansemål: er det meningen man skal bruke et og samme mål flere ganger? Og variere mellom de hver undervisningstime?

Kan man bruke et kompetansemål "for mange" ganger?

Bare hyggelig! :)

Det er ikke et problem å bruke samme kompetansemål flere ganger. Kompetansemålene beskriver jo hva de skal kunne etter så og så mye tid, f. eks etter 4. trinn eller 10. trinn. Det er lite sansynlig at de oppnår et kompetansemål i løpet av en time. ;) De kompetansemålene du skriver opp er de du jobber mot i den timen. De kan gå inn i hverandre og dukke opp flere ganger, både i arbeidet med et gjentakende tema og forskjellige temaer.

Endret av Vampen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: så akuratt at personen her over posta det skjemaet jeg ville poste:)

så ja, det skjemaet er bra:)

Great minds think alike.. ;)

Men ja, det er i bunn og grunn samme skjema. Det jeg postet har bare noen ekstra felt. Begge deler funker, det er litt smak og behag. I første praksisperiode brukte jeg også bare hva, hvordan og hvorfor, men i neste hadde vi en drivende dyktig praksislærer som la lista høyt, og h*n syntes ikke hva, hvorfor, hvordan var nok. Jeg liker som sagt det jeg postet best i ettertid, men det er smak og behag. :) Det viktigste er at man finner et verktøy som man liker og som gjør planleggingen mer oversiktelig. Begge tjener samme formål, jeg tenkte bare at siden TS sliter med f. eks tid, så kan de ekstra feltene være gode å ha.

Men ja, didaktiske skjemaer er suverene, til tross for at de er litt jobb. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder forresten noen å sparke meg ut av tråden? Jeg har et ufyslig arbeidskrav jeg må bli ferdig med, med mindre noen av dere har lyst til å gjøre det for meg selvfølgelig? :nigo: Jeg må liksom få ut fingern nå, men jeg kjenner at det var mye hyggeligere å skrive om didaktiske skjemaer med dere enn å finne frem det pokkers arbeidskravet. Så, spark meg ut noen! :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare du ikke blir sånn som ene norsklæreren vår på u-skolen som løp grinende på dør fordi vi kritiserte at alt hun gjorde var å skrive på tavlen.. :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vampen gav deg mange gode råd.

Jeg har tatt PPU, noe som var krevende, men også veldig gøy! Å planlegge timen kan ta lang tid. jeg brukte veldig lang tid (kanskje rundt 4-6 timer på all planlegging og klargjøring til timen, inkl. veilederdokument, PP-presentasjon, kopiering osv.), men klarte da å lage grundig, velgjennomtenkte opplegg, og elevene likte ofte oppleggene.

Her er mine tips til planlegging:

1. Tema

Hva er "overskriften" for timen? Ofte har man (læreren/veileder) laget en oversikt over hele skoleåret, og det er lurt å ta utgangspunkt i den.

2.Kompetansemål/læringsmål

Kompetansemål er det elevene skal oppnå, og det kan og bør brukes mange ganger. Du kan godt ha flere kompetansemål for en time. Som ferdig lærer skal man komme gjennom alle kompetansemålene. Kompetansemålene er ofte veldig lite konkrete, så du kan godt bryte det ned til læringsmål - nøyaktig hva elevene skal lære i løpet av timen, hva de skal kunne når timen er ferdig. F.eks. Kan et kompetansemål i læreplanen være at elevene skal kjenne til formverket i norsk bokmål og nynorsk. Kompetansemålet er altfor stort til at man kan ta hele det i en time. Læringsmålet for timen kan være at elevene skal vite hva et substantiv og et verb er, og de skal kunne finne et substantiv og et verb i en setning.

3. Hvordan skal man gå fram for å oppmå (lærings)målet?

Her skriver du om arbeidsmåter. F.eks. lærerstyrt presentasjon, samtale med elevene om temaet, elevene løser oppgaver, "mattelek" osv.

Del hele timen opp i tidsbolker.

F.eks. 10 første minuttene: elevene kommer inn i klasserommet, ro i klassen, kort om hva man skal gjøre i timen.

10 neste minuttene: Samtale med elevene om dagens tema.

20 neste minuttene: elevene løser oppgaver (spesifiser hvilke oppgaver), lærer går rundt og hjelper

10 neste minuttene: oppsummering på tavla

5 siste minuttene: avslutning, spørre elevene hva de har lært (dette er noe påhører liker)

Å dele opp timen i tidsbolker er gull verdt, og man får en viss følelse av hvor mye man rekker, og hvor lang tid ting tar. Selv om man ikke gjør dette når man er ferdig utdannet, så er det veldig lurt å gjøre det når man har praksis.

4. Hvorfor er denne måten riktig for å oppnå det målet?

Her begrunner du arbeidsmåtene, f.eks. aktivere kunnskap som elevene allerede har osv. Begrunn gjerne i pedagogisk teori hvis du klarer.

Det jeg har skrevet er omtrent det samme som Vampen skriver.

Noe som er viktig: gi klare og tydelige beskjeder. Vent med å gi beskjeder til alle sitter rolig ved pulten. Dersom det er noe elevene skal gjøre si, "nå skal jeg først gi en beskjed, og når jeg sier fra, da kan dere begynne å gjøre det" (eller noe lignende). Snakk høyt og tydlig, og ikke snakk inn i tavla mens du skriver. Vær også bevisst på hvor lenge du snur ryggen mot elevene og skriver på tavla, tar det for lang tid kan elevene miste fokus og begynne å snakke.

Noen har par-/gruppepraksis der de er flere som deler på én time. Min erfaring er at det er best å ha en hel time alene. Da får man prøvd seg både i oppstart og avslutning, og det er enklere for elevene å ha én lærer å forholde seg til.

Ønsker deg masse lykke til! Dette går nok bra, men det er mye jobb i starten. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Uansett hvor godt en har planlagt timen så kan det skje uforutsette ting. Etterhvert som en får mer praksis blir man kjent med situasjoner som kan oppstå og typiske utfordringer ved visse typer arbeidsformer. Praksis er til for å prøve og feile, så ikke bli skremt.

De beste lærerne er dessuten de som kan ta ting på sparket! :D

Nå har jeg selv sluttet på lærerutdanninga, så jeg er kanskje ikke den som skal komme med formaninger om ikke å gi opp :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket klassetrinn er du i? Jeg jobber i vgs, men det er naturligvis mange av de samme grunnreglene som gjelder der.

Ser du har fått mange gode tips, og mine går på mye av det samme : Planlegg i tidsbolker (10min jobbing med oppgaver, 10 min foredrag fra lærer, 10 min gruppeoppgaver, 10 min oppsummering) etc. Jeg er helt fersk lærer selv, og har allerede erfart at dette er det som fungerer best. I de klassene der jeg har hatt litt problemer med at elevene har vært ukonsentrerte og umotiverte bruker jeg nå veldig stramme planer, i de klassene der elevene er med på det som skjer og jobber så fort som de kan , har jeg gjerne litt løsere planer.

I de førstnevnte klassene gjør jeg det nå slik at jeg i starten av timen skriver følgende på tavlen :

"4-delt time"

12.00 - 12.15 - oppgaver på ITSL, skal leveres inn!

12.15 - 12.45 - Gruppearbeid

12.55 - 13.15 - Presentasjoner

13.15 - 13.45 - Oppsummering & test på ITSL.

Da har jeg system, og elevene ser tydelig hva som skal skje. Noen ganger skriver jeg bare tidspunktene først, også fyller jeg inn hva vi skal gjøre etterhvert som vi kommer dit.

Ellers er det veldig viktig å ha noen ekstraoppgaver klare. Jeg vet at elevene (i vgs) synes det er helt pyton å "straffes" for å ha jobbet hardt, med å få enda mer å gjøre - så jeg varierer bruken av disse. Prøver å f.eks gi oppgaven som er lekse til neste gang i ekstraoppgaver dersom det er mulig. I tillegg leverer mine elever inn alt de gjør, og jeg må godkjenne det. For de som blir først ferdig er jeg ofte litt strengere, og gir beskjed om at "Du svarer litt tynt på spm 5 - kan ikke kommunikasjon skje på flere måter enn når vi prater?" - slik at de må gjøre noe på nytt, og forhåpentligvis lære mer.

Mine erfaringer (fra vgs) er at individuelt arbeid fører til store skiller i når elevene blir ferdig, og jeg pleier da å kjøre det så stramt at de som jobber tregest ikke blir helt ferdige, også går vi gjennom det muntlig f.eks. Gruppearbeid kan fort flyte ut, så der må man også inn å styre. Etterhvert som jeg blir kjent med elevene utnevner jeg sjefer for de ulike gruppene, og gir de ansvar for at ting blir ferdig når det skal osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor godt en har planlagt timen så kan det skje uforutsette ting. Etterhvert som en får mer praksis blir man kjent med situasjoner som kan oppstå og typiske utfordringer ved visse typer arbeidsformer. Praksis er til for å prøve og feile, så ikke bli skremt.

De beste lærerne er dessuten de som kan ta ting på sparket! :D

Nå har jeg selv sluttet på lærerutdanninga, så jeg er kanskje ikke den som skal komme med formaninger om ikke å gi opp :fnise:

Litt til dette : Jeg har nå jobbet i .. 6 uker? Noe i den duren. Er allerede kommet dit hen at jeg faktisk kan gå inn i en klasse uten å ha en klar plan, og improvisere. Måtte gjøre det første uka da pc-utleveringer dro ut, da syntes jeg det var kjempeubehagelig - nå går det bedre. Prøver å unngå det naturligvis, men noen ganger dukker det opp ting som gjør at det opprinnelige ikke fungerer - og allerede nå er jeg blitt trygg nok i rollen til å gå inn og ta en time nærmest på sparket. Så ta det med ro, det blir bedre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt til dette : Jeg har nå jobbet i .. 6 uker? Noe i den duren. Er allerede kommet dit hen at jeg faktisk kan gå inn i en klasse uten å ha en klar plan, og improvisere. Måtte gjøre det første uka da pc-utleveringer dro ut, da syntes jeg det var kjempeubehagelig - nå går det bedre. Prøver å unngå det naturligvis, men noen ganger dukker det opp ting som gjør at det opprinnelige ikke fungerer - og allerede nå er jeg blitt trygg nok i rollen til å gå inn og ta en time nærmest på sparket. Så ta det med ro, det blir bedre! :)

Vil bare legge til at det er forskjell på studenter og personer i fast jobb som lærer. I praksis skal man ikke gå inn i en time uforberedt, det er også en av grunnene til at man ikke har undervisning tilsvarende 100% stilling. Men det var kanskje mest som en oppmuntringskommentar til at det blir bedre, TS! Og øvelse gjør mester!

Lykke til denne uka! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest WendyClear

Litt til dette : Jeg har nå jobbet i .. 6 uker? Noe i den duren. Er allerede kommet dit hen at jeg faktisk kan gå inn i en klasse uten å ha en klar plan, og improvisere. Måtte gjøre det første uka da pc-utleveringer dro ut, da syntes jeg det var kjempeubehagelig - nå går det bedre. Prøver å unngå det naturligvis, men noen ganger dukker det opp ting som gjør at det opprinnelige ikke fungerer - og allerede nå er jeg blitt trygg nok i rollen til å gå inn og ta en time nærmest på sparket. Så ta det med ro, det blir bedre! :)

For meg så kom det mer naturlig i 2. praksisperiode på studiet. Skolen jeg var i praksis på var mer eller mindre fullstendig kaos. Det var noen timer der vi måtte bytte klasserom pga byggningsarbeid og avsperring av deler av skolen, så der var det bare å holde hodet kaldt :P Nå har jeg jobbet i både skole og barnehage før jeg begynte på studiet, så jeg var litt mer vant med barn og ungdom enn mine medstudenter. Jeg tror alikevel det kommer ganske naturlig etterhvert og at det er noen du bare kan lære gjennom praksis (learning by doing - som vi pedagoger liker å si :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(learning by doing - som vi pedagoger liker å si :fnise: )

... eller "learning by Dewey", som de litt mer "morsomme" velger å si ;)

Men det var en digresjon.

Til TS: Ikke ta første praksisdag og det som skjedde da som et nederlag på noe vis. Det er første praksisperiode! Du skal lære, du skal erfare, og bare det at du er villig til å finne løsninger som gjør at du ikke opplever det samme igjen, mener jeg gjør deg til langt på vei en god og reflektert lærerstudent :) Jeg ser du får tips om skjemabruk, og det er lurt. Om du ikke ønsker å bruke et skjema som ser ut som det du fikk, så ha i alle fall en skriftlig plan på "hva, hvordan, hvorfor" du skal gjøre. Det å ha den skriflig, og i starten gjerne så detaljert som mulig, gjør at du slipper å risikere tilleggsstresset ved å stå der og plutselig ikke huske hva du tenkte at man skulle gjøre videre nå ...

Jeg er nysgjerrig på hva veilederen din sa etter timen? Var han/hun like kritisk som du var mot deg selv? Fikk du tips, råd, tilbakemeldinger? Og hvordan går det videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok allerede sagt, men jeg sier det igjen!

Dette er helt normalt, du har jo aldri undervist før, og nye situasjoner er alltid vanskelige, og man kan ikke vite automatisk hva som fungerer og ikke. Det som er fint er at det er ofte lettere å lære av hva som gikk feil, nå kommer du jo til å være ekstra skjerpa på planlegging og utføring fremover!

Praksislærer er også klar over at den første praksisperioden kan være vanskelig, så tror nok ikke du har gjort noe varig negativt inntrykk ;) Det er viktig at du viser selvinnsikt, og får frem at du ønsker det hadde gått bedre, men at du skal ta med lærdommen videre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...