Gå til innhold

Velge en utdanning som gir et lavt betalt yrke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å utdanne meg til Dyrepleier.

"Anbefalt begynnerlønn for autoriserte dyrepleiere er 268 250 kroner. (Kilde: Norsk Dyrepleier (NDAF) og Landbrukets Arbeidsgiverforening (LA) 2010"

Kan jeg leve av dette?? Utrolig dårlig betalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har i hvert fall planer om å kunne kjøpe meg en leilighet, forsørge et barn i fremtiden. Jeg vil ikke leve fra hånd til munn...

I tillegg er dette utdanning man må ha nesten 6 i snitt for å komme inn på. Kan du tenke deg..

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Dette er jo begynnerlønn da, man går vel opp etterhvert vil jeg tro. Man greier seg såklart, men det blir vel ikke noe jet-set liv med en slik lønn. Er man flink til å planlegge og har god økonomisk sans kan man leve fint på slike lave lønninger også, det er det mange som gjør. Spesielt dersom man har samboer/mann som tjener normalt og man får alle slags barneforelderfordeler med tanke på skatt også videre så går det nok helt utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart du kan leve på det. Om du har råd til luksus kommer an på hva mannen din tjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i hvert fall planer om å kunne kjøpe meg en leilighet, forsørge et barn i fremtiden. Jeg vil ikke leve fra hånd til munn...

I tillegg er dette utdanning man må ha nesten 6 i snitt for å komme inn på. Kan du tenke deg..

TS

Hvis du vil bli rik kan du heller bli dyrlege. (rik og rik, rikere) Man kan ikke forvente kjempebra lønn i et yrke som bare kreves 2 år utdannelse. Grunnen til at snittet er høyt ved denne utdannelsen er nok at det er veldig mange som ønsker å jobbe med dyr, og ikke gjør det for pengene sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ei venninne av meg har denne utdanningen og jobber som dyrepleier i dag. Tror dessverre ikke hun tjener så mye mer enn det der, selv etter flere års jobb.

Det går jo kanskje an å gjøre dette nå, og blir det for lite penger, så kan du ta en annen utdanning senere?

Men for å være helt ærlig, jeg har en utdanning som sikrer meg god lønn, og den sikkerheten jeg har i det, er utrolig god å ha. Ikke minst er jeg helt selvstendig i forholdet, og kommer aldri til å bli kun pga økonomi, som jeg hører så mange andre må.

Et vanskelig valg, hjerte eller fornuften. Men er det dette du brenner for, så ville jeg faktisk gjort det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du i det hele tatt får jobb må du anse deg selv som heldig... Hvor mange dyrepleierstillinger har du sett utlyst? Jeg tror jeg har sett én, og jeg trålet finn.no jevnlig hver dag i flere måneder. Du er nesten nødt til å kjenne noen som kan skaffe deg en jobb

Hva med å bli avløser i landbruket isteden? De tjener relativt greit har jeg hørt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan leve av det!

Det blir dog ikke noe luksusliv, selv omd et så klart avhenger av hvor du bosetter deg. Bolig er kanskje det de fleste bruker mest penger på, og boligprisene varierer stort rundt omkring i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg jobber selv som dyrepleier og tjener nesten 300 tusen i året. Jeg går opp for hvert år. Jeg ble utdannet i fjor og det er ikke mange stillinger som utlyses i året, men er man heldig får man jobb på en god klinikk med god lønn og arbeidstider.

Det er mange klinikker som har dårlig lønn og arbeidstider, men det er så mange som står i kø for jobbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...