Gå til innhold

Burde jeg ta 3D ultralyd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjempelyst til å se lille babyen igjen, og lurer på om jeg skal bestille 3D ultralyd. Barnets far synes ikke det er så viktig, og lar det være opp til meg om vi skal eller ikke. Er usikker på risikofaktorene ved ultralyd. Er det dumt å ta dette da det strengt tatt bare er for moro skyld. Koster jo også 1100 kr, og det kan vi jo bruke på mye annet til babyen. Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det vært bevist skadelig, så hadde nok de færreste tatt det. :) Selv synes jeg det var veldig koselig å se hvordan han se ut der inne, er noe helt annet enn vanlig UL. Vi måtte derimot betale 1600, så var ikke så værst pris for deres del, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ville ikke på 3D ultralyd.

Vi måtte på flere vekstkontroller (ultralyd) i svangerskapet, og dette ble mer enn nok, tenkte vi. Man vet vel ikke nok om hvordan ultralyd virker på babyen. Les dette:

Min lenke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ville ikke på 3D ultralyd.

Vi måtte på flere vekstkontroller (ultralyd) i svangerskapet, og dette ble mer enn nok, tenkte vi. Man vet vel ikke nok om hvordan ultralyd virker på babyen. Les dette:

Min lenke

Signerer.

Vi valgte å la være å ta 3D for moro skyld. Ultralyder ble det nok av i svangerskapet, tilsammen 7 stk på medisinsk grunnlag. Til slutt visste vi så mye om barnet at utseendet fikk være en overraskelse ved fødselen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker noen tusenlapper på privat UL dette svangerskapet, men velger alltid vanlig, ikke 3D. Pga høy alder (men akkurat ikke høy nok til å få ekstra oppfølging og ekstra UL) og erfaring med SA som gjør meg ekstra nervøs. Jeg vil se (igjen og igjen...) at barnet ser ut til å være sunt og i god form. Tusen kroner i ny og ne betyr veldig lite da.

3D-bilder (som jeg kun har sett på nettet, på div fora) synes jeg nesten bare er ubehaglig å se på, synes det nesten er litt ekkelt å se det lille ansiktet innklemt i magen, svømmende i væske... Men jeg har alltid vært litt pinglete når det kommer til kroppslige ting, fostervæske, etc. Trives best med de utydelige vanlige UL-bildene :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg orker ikke. Jeg har dessuten erfart fra tidligere at jeg får utskrift av 3D-bilde med også fra den ordinære ultralydundersøkelsen, og faktisk fikk jeg også dette da jeg nylig var på en ultralydsundersøkelse (ikke privat, medisinsk) i uke 14. Normalt er jeg patologisk nysgjerrig, men ikke til den prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bare 2-d bilder på vanlige ultralyden. Synes det kan være spennende å se trekk og hvordan babyen ser ut, men samtidig er man jo ikke garantert bra bilder. Og vil jo ikke gjøre noe som kan være risiko for barnet. Men om jeg er på 2 eller 3 ultralyder i løpet av et svangerskap, så er det kanskje ikke akkurat mye. Hadde jeg hatt mange pga medisinske grunner er det noe annet.. Jeg vil gjerne se at alt fortsatt er som det skal.. Flere råd tas gjerne i mot. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lot være. Det ble så mange ultralyder i løpet av svangerskapet uansett (standard når man blir innlagt), så jeg var trygg på at alt var i orden. Og så synes jeg 3D-UL-bilder er ekle :sjenert:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bare 2-d bilder på vanlige ultralyden. Synes det kan være spennende å se trekk og hvordan babyen ser ut, men samtidig er man jo ikke garantert bra bilder. Og vil jo ikke gjøre noe som kan være risiko for barnet. Men om jeg er på 2 eller 3 ultralyder i løpet av et svangerskap, så er det kanskje ikke akkurat mye. Hadde jeg hatt mange pga medisinske grunner er det noe annet.. Jeg vil gjerne se at alt fortsatt er som det skal.. Flere råd tas gjerne i mot. :)

.. men du vet jo ikke om det kan oppstå medisinske grunner underveis, som gjør at du må få oppfølging. Eksempelvis lå min første baby i seteleie lenge, og ved diverse komplikasjoner måtte de se inn at babyen hadde det bra. Så plutselig blir det litt mer enn man regner med..

Jeg tenker selv på det, hadde vært morsomt å se babyen i 3D, men så lenge jeg ikke MÅ utsette den lille for det, så velger jeg å la være.. for sikkerhetskyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Eg ser ikkje poenget med 3D-ultralyd, som du seier sjølv så er det veldig mykje anna nyttig du kan bruke dei pengane på!

Signerer!

Jeg fikk en ekstra ultralyd i uke 28 for å sjekke morkaka og syntes det var nok. Synes ikke noe om disse 3D-bildene heller..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke. Jeg har dessuten erfart fra tidligere at jeg får utskrift av 3D-bilde med også fra den ordinære ultralydundersøkelsen, og faktisk fikk jeg også dette da jeg nylig var på en ultralydsundersøkelse (ikke privat, medisinsk) i uke 14. Normalt er jeg patologisk nysgjerrig, men ikke til den prisen.

Enig, prosene i Norge er laget for å spekulere i andres bekymringer: et ultralydbilde, vanlig eller 3D, er selvsagt ikke verdt så mye som kr. 1.000, eller 1.600,- det er jo bare tull.

Må si jeg får dårlig smak i munnen av helse-Norges spekulering i andres ulykke. Kommersiell utnyttelse av vanlige mennesker som er gravide. De helseforetakene som tar slik priser burde skamme seg. Gravide bør boikotte kommersiell utnyttelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, prosene i Norge er laget for å spekulere i andres bekymringer: et ultralydbilde, vanlig eller 3D, er selvsagt ikke verdt så mye som kr. 1.000, eller 1.600,- det er jo bare tull.

Må si jeg får dårlig smak i munnen av helse-Norges spekulering i andres ulykke. Kommersiell utnyttelse av vanlige mennesker som er gravide. De helseforetakene som tar slik priser burde skamme seg. Gravide bør boikotte kommersiell utnyttelse.

Evt la ver å uroe seg så veldig?

Når det er sagt trur eg dei fleste tek 3D-UL for moro skuld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig, prosene i Norge er laget for å spekulere i andres bekymringer: et ultralydbilde, vanlig eller 3D, er selvsagt ikke verdt så mye som kr. 1.000, eller 1.600,- det er jo bare tull.

Må si jeg får dårlig smak i munnen av helse-Norges spekulering i andres ulykke. Kommersiell utnyttelse av vanlige mennesker som er gravide. De helseforetakene som tar slik priser burde skamme seg. Gravide bør boikotte kommersiell utnyttelse.

Det er jo ikke helseforetakene som tilbyr slike ultralyder (altså medisinsk unødvendige til høye priser), men private aktører som ønsker å tjene penger. Det er en viktig forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok 3D UL, synes bildene er morsomme å se på. Både den gang jeg var gravid, men ikke minst nå flere år etter.

Jeg hadde et risikosvangerskap, så jeg fikk mange ul oppfølgninger (alltid 2D). Men vi så jo ikke så mye da, det var liksom ikke tiden for å fortelle og vise oss foreldre så mye (helt greit) og apparatene var så gode at det var lett å se hva som var hva med et utrent øye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermed er det ein god regel ikkje å tru på alt dei private aktørane seier ;) Dei har jo greidd å gje eit inntrykk av at 3D-UL er noko du nærmast MÅ ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tok 3D UL, synes bildene er morsomme å se på. Både den gang jeg var gravid, men ikke minst nå flere år etter.

Jeg hadde et risikosvangerskap, så jeg fikk mange ul oppfølgninger (alltid 2D). Men vi så jo ikke så mye da, det var liksom ikke tiden for å fortelle og vise oss foreldre så mye (helt greit) og apparatene var så gode at det var lett å se hva som var hva med et utrent øye.

Det skal jo stå et IKKE her, apparatene var IKKE så gode at det var lett for et utrent øye å se hva som var hva.

Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermed er det ein god regel ikkje å tru på alt dei private aktørane seier ;) Dei har jo greidd å gje eit inntrykk av at 3D-UL er noko du nærmast MÅ ha.

Ja, det har liksom blitt sånn noen steder. Men jeg mener at de gravide må ta sin del av ansvaret og selv ta et aktivt valg om de ønsker å bruke penger på et slikt tilbud eller ikke. Det er ingen som tvinger dem. Men når så mange ønsker å gjøre dette, syns jeg det blir litt feil å skylde på de private klinikkene, når gravide strømmer til dem. De private driver jo kommersielt, og da ser jeg ikke det problematiske at markedet styrer dette. Når det gjelder det offentlige helsevesenet er jo det en annen sak, som ikke har noe med denne diskusjonen å gjøre (det siste her er altså rettet til anonym bruker et sted over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...