Gå til innhold

Hvorfor kaller voksne vgs-elever seg for studenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Videregående er såpass voksent, føler det er teit at de skal kalles elever. De studerer jo for en utdanning de og, ser ikke problemet med å kalle de studenter. Student er ingen beskyttet tittel akkurat.

Hva jobber du med da? Nei du, jeg er elev! Ja.. Hvorfor skulle noen kalle seg elev føler jeg heller er spørsmålet.

Om noen spør hva du jobber med, så svarer man vel at man går skole? Det gjør jeg også, føler at det henger mye mer på grep, ettersom spørsmålet handler om hva man gjør, ikke hva man er.

Forøvrig er det jo vanlig i norge å kalle ord på ting etter hva ordet betyr. Jeg kaller ikke en krakk for en benk, selv om benk ikke er en beskyttet tittel.

student

Uttale: studˈent

student. (til studere), person som studerer ved universitet eller høyskole.

Elev, derimot har en videre betydning:

elev – person som får undervisning

Uttale: elˈev

Etymologi: av fr., til élever, 'oppdra'

elev – person som får undervisning. Person som mottar undervisning, veiledning eller lignende (særlig i skole eller hos lærer).

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem kan mest "skoleting" av en som har gått 5 år på medisin, og en som har gått 3 år på sosiologi? Umulig å sammenligne. Den ene kan mest om sosiologi, den andre mest om medisin. Men du mener kanskje at den som har gått 5 år best?

Tipper "til og med" TS skjønner at en som studerer sosiologi kan mer sosiologi enn en som studerer medisin. Som du sier, er det umulig å sammenligne. Så hvorfor spør du et spørsmål, hvor du sammenligner en som har studert sosiologi i tre år, med en som har studert medisin i fem? For at du skal følge dine egne ord, må du jo nesten sammenligne en som har studert sosiologi i tre år, med en som har studert sosiologi i fem år. Og da vil man nok, i de aller fleste tilfeller, finne ut at den som har studert sosiologi i fem år kan mer enn den som har studert sosiologi i tre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videregående er såpass voksent, føler det er teit at de skal kalles elever. De studerer jo for en utdanning de og, ser ikke problemet med å kalle de studenter. Student er ingen beskyttet tittel akkurat.

Hva jobber du med da? Nei du, jeg er elev! Ja.. Hvorfor skulle noen kalle seg elev føler jeg heller er spørsmålet.

Jeg syns ikke videregående er voksent, men det er jo subjektivt.

For meg er videregående noe "alle gjorde ferdig for åresvis siden", så det farger nok meningene mine.

På det spørsmålet ville jeg som vgs-elev svart "Jeg holder på å ta fagbrev i xxxx", "Jeg tar opp noen fag fra vgs fordi jeg vil inn på xxxx". Eksempler. Kan gjerne "pynte litt på sannheten" om man er flau (og hvorfor skal man være flau...), men ikek gi misvisende informasjon.

Jeg mener fremdeles det er feil å si at man er student når man holder på med vgs, fordi student er betegnelsen på de som holder på med høyere utdanning. Jeg syns folks utdanning/karriere er interessant, og "henger meg opp i dette":)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå si de som går på yrkesfag på vgs også er studenter. Men merkelig at alle på vgs får studentbevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Jeg vil nå si de som går på yrkesfag på vgs også er studenter. Men merkelig at alle på vgs får studentbevis.

Hvorfor det?

Nå er et jo sånn at de som går på skolen skal få studentrabatt, og det gjelder elever på vgs også.

Man kunne like gjerne kalt det for "elevbevis", men det heter like fullt studentrabatt for både elever på vgs og studenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt at det er noe å diskutere.

En student er en som driver på med høyere utdanning. En student er ikke en person som holder på med videregående. Uansett alder!

At noen skal "forfine det litt" ved å kalle seg student når det egentlig holder på med videregående syns jeg er merkelig og mer oppsiktsvekkende enn om de er ærlige om det.

Blir litt som venninna mi som skrøt av jobben hun hadde fått i et oljeselskap med bra rykte. Hun sa alltid litt svevende at hun "jobbet i xxxxxxxxxxxxx". Sannheten var at hun var ansatt i kantinen der.

Jeg er frekk nok til å si "Du er vel ikke student når du tar opp matten?". De pleier bli litt satt ut og si noe a la "Nei, strengt tatt ikke, men føler meg som det". Eller så vet de faktisk ikke forskjellen på elev/student (finnes mange av dem utrolig nok). Har også gruppen som syns det de holder på med er så hardt og vanskelig at de plasserer seg i samme bås som oss som holder på med mastergrad innen teknologiske fag på Uni.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min VGS het det elevbevis evnt. skolebevis, og vi fikk elevrabatt på enkelte tjenester. :)

Samme her :jepp:

Bruksområdet var også mye snevrere enn studentbeviset som jeg har nå. F.eks der jeg trener får jeg halv pris med stud.bevis. Det hadde jeg ikke fått med elevbeviset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller meg student fordi jeg studerer! :-)

Jeg synes bare student høres litt mer voksent ut enn elev. Elev blir mer sånn "jeg går i 3 klasse ved Heisannhoppsann barneskole".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det betyr så mye for meg heller, men jeg er enig med TS, går du på vgs er du ikke student, uansett hvor gammel du er. Jeg forholder meg til ordbøkenes definisjon av student, og er man så uenig med det får man krangle med Språkrådet eller hvem som enn bestemmer dette, det er ikke min feil at vgs-elever ikke er studenter. ;) Skal man kalle vgs-elever for studenter vil språket utvannes, synes det er bra vi har ord som skiller på om man studerer på høyere nivå eller ikke.

Og det betyr ikke at jeg synes voksne vgs-elever har noe å skamme seg over, jeg synes det er kjempetøft av voksne å ta opp vgs-fag! Gjør man det har man virkelig motivasjonen på plass, og det er jo bare noe å være stolt over! :)

De færreste får vel studentbevis selv om de studerer på vgs? Jeg fikk kun elevbevis, også da jeg tok vgs-fag som 21-åring, og det ga ikke de samme fordelene som studentbevis (men offentlige institusjoner gir vel de samme fordelene til de både elever/studenter). Det er f.eks et utested her i byen hvor du må være over 20, eller ha studentbevis for å komme inn. En 19-åring med elevbevis kommer ikke inn, og står det en eller annen vgs på det noen her kaller "studentbeviset" kommer man heller ikke inn - er du ikke student, så slipper du ikke inn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er litt misvisende. Jeg går skole så sent fordi jeg ikke kan jobbe med det jeg er utdannet til lenger. Jeg sier "går skole". Student blir til neste høst. Men hvorfor henge deg så opp i det? Misforståelser skjer hver dag. Er ikke noe å bry seg med. La nå folk få kalle det det de vil. Jeg skjønner godt at de sier at de studerer, er de selv som avgjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, hvorfor kaller voksne (over vanlig vgs-alder) elever seg for studenter? Er en rimelig stor forskjell på disse to tingene.

Jeg er en av dem som av og til synder mot dette, og som prøver å huske at jeg er elev nå, når jeg tar en yrkesrettet utdanning ved voksenopplæringen/vgs.

Det er ikke så lett å legge av seg en vane, og det hender at tunga glipper av og til, men jeg jobber med saken.

Men, jeg har vært student, og har fullført en 5-årig høyskoleutdannelse, så kanskje jeg kan være unnskyldt når jeg glemmer meg litt av og til...? :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også veldig lett opphengt i begreper, og misbruk av dem. En elev er ikke en student, på samme måte som Cava ikke er Champagne (men folk kaller det det likevel)

Blir litt som venninna mi som skrøt av jobben hun hadde fått i et oljeselskap med bra rykte. Hun sa alltid litt svevende at hun "jobbet i xxxxxxxxxxxxx". Sannheten var at hun var ansatt i kantinen der.

Jeg kunne også gått rundt og sagt at jeg jobber i Orkla (jeg er vikar i resepsjonen for en som er syk) Evt kan jeg jo som arbeidsledig kalle meg "Student i livets skole"

Hvite løgner alt sammen, men den eneste man lurer er som regel seg selv :gjeiper:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får man studentrabatter som elev på vgs?

Kjæresten min går sonans, og har studentbevis. Han får samme studentrettigheter som meg, selv om han går 'vgs'. Jeg går på høgskole.

Det er også samme undervisningsopplegg på sonans som det er på høgskole/uni. (Bare at på sonans er ingenting obligatorisk)

Endret av otilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du går på videregående er du elev! Når du på magisk vis er ferdig der er du student!

En attenåring på vgs ville ikke kalt seg student, så hvorfor skal tjuefemåring gjøre det? Irriterer meg litt. Jeg slet for å bli ferdig på vgs, nå er jeg endelig det og kan kalle meg student. Shut it, bitch, det er ikke du. Vent til det er din tur.. :kjefte:

(Ja, jeg har en dårlig dag i dag :fnise: )

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du går på videregående er du elev! Når du på magisk vis er ferdig der er du student!

En attenåring på vgs ville ikke kalt seg student, så hvorfor skal tjuefemåring gjøre det? Irriterer meg litt. Jeg slet for å bli ferdig på vgs, nå er jeg endelig det og kan kalle meg student. Shut it, bitch, det er ikke du. Vent til det er din tur.. :kjefte:

(Ja, jeg har en dårlig dag i dag :fnise: )

Hahaha! Hva blir det neste? Barnehagebarn synes jo sikkert ikke det er noen fin tittel, og snart forlanger vel de også å bli kalt elever (på førskole). Og barneskolebarna blir studenter, og VGS elever blir Young Professionals :fnise:

Ja, og studentene blir sure fordi de har blitt frarøvet tittelen sin, og begynner å kalle seg professorer!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke helt at det er noe å diskutere.

En student er en som driver på med høyere utdanning. En student er ikke en person som holder på med videregående. Uansett alder!

At noen skal "forfine det litt" ved å kalle seg student når det egentlig holder på med videregående syns jeg er merkelig og mer oppsiktsvekkende enn om de er ærlige om det.

Blir litt som venninna mi som skrøt av jobben hun hadde fått i et oljeselskap med bra rykte. Hun sa alltid litt svevende at hun "jobbet i xxxxxxxxxxxxx". Sannheten var at hun var ansatt i kantinen der.

Jeg er frekk nok til å si "Du er vel ikke student når du tar opp matten?". De pleier bli litt satt ut og si noe a la "Nei, strengt tatt ikke, men føler meg som det". Eller så vet de faktisk ikke forskjellen på elev/student (finnes mange av dem utrolig nok). Har også gruppen som syns det de holder på med er så hardt og vanskelig at de plasserer seg i samme bås som oss som holder på med mastergrad innen teknologiske fag på Uni.

Haha jeg kjenner en slik dame jeg også...

Hun er 29 og tar opp fag på vgs for å få generell studiekompetanse. Hun kaller seg selv student. Og snakker om "karrieren" sin... hvilke karriere? :skratte:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som skrøt av å ha studert på høyskole. Å, måtte jeg si, spent på hvilket studievalg hun hadde tatt? Jo, hun hadde studert på folkeHØYSKOLE.

Jeg for min del gikk på folkehøyskole før jeg begynte på vgs, så jeg var altså student som 15-åring.....

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som skrøt av å ha studert på høyskole. Å, måtte jeg si, spent på hvilket studievalg hun hadde tatt? Jo, hun hadde studert på folkeHØYSKOLE.

Jeg for min del gikk på folkehøyskole før jeg begynte på vgs, så jeg var altså student som 15-åring.....

Haha! Dagens!

Ja man studerer mye forskjellig på folkehøyskole. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man studentrabatter som elev på vgs?

Kjæresten min går sonans, og har studentbevis. Han får samme studentrettigheter som meg, selv om han går 'vgs'. Jeg går på høgskole.

Det er også samme undervisningsopplegg på sonans som det er på høgskole/uni. (Bare at på sonans er ingenting obligatorisk)

Det gjør han nå strengt talt ikke. En del studentrabatter (særlig offentlig transport) stiller krav til at man faktisk studerer fulltid ved et universitet eller en høyskole og ikke bare har en lapp der det står «studentbevis» (som man strengt talt kan skrive ut hjemme om man vil). Eksamensundervisningsopplegget på Sonans og lignende skoler kan kanskje minne litt om det man har på universitet/høyskole (selv om jeg ikke er helt enig i det), men ordet student har likevel en bestemt betydning som ikke inkluderer de som tar VGS og lavere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...