Gå til innhold

Strekkmerker ?


MAR123

Anbefalte innlegg

God kveld !! :) Noen her som har erfaring med strekkmerker under graviditet, eller har noen gode tips?

Som jeg vet så er dette arvlig, min mor har fått tre barn å ikke ett minste strekkmerke. Men det kommer vel helt ann på kropp vil jeg tro. Jeg er 160,55kg. Jeg leste ett sted om at hvis du ikke legger på deg "Nok" så var det større sjanse for å få strekkmerker? Hva med kokos , baby olijer osv ? Hjelper dette, må smøres hver dag ?

Venter på svar .. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forrige svangerskap smurte jeg hver dag, fikk allikevel noen strekkmerker nederst på magen. La på meg 22kg, så det var nok ikke der skoen trykket. :sjenert: Merkene bleknet og forsvant noen mnd etter fødsel. Denne gangen har jeg ikke smurt i det hele tatt, og har fått merker over nesten hele magen, men har tro på at de blekner og forsvinner som de forrige gjorde. Har lagt på meg 12 kg denne gang.

Når det gjelder arv, så fødte min mor meg, pluss tvillinger uten så mye som et strekkmerke, så der falt det kortet gjennom for min del også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekkmerker er genetisk, og det er ingenting du kan smøre med for å forhindre det. Det er underhuden som sprekker opp, og så langt trekker ikke kremer ol. inn. Du arver gener fra både mor og far, så selv om mor ikke har strekkmerker, så kan det hende du får det fra fars side (mamma har ikke ett strekkmerke etter tre barn, farmoren min har ett verdenskart på magen - gjett hvem jeg arvet? :sukk: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke om det er arvelig eller ei, men jeg smurte ingenting og har ikke et eneste strekkmerke. Gikk opp ca 14-15 kilo i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har heller ikke strekkmerker, besta derrimot har mange!! Og det har jeg også... Smurde meg med spesial olje fra apoteket, grisedyr!! Hjalp altså ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har smørt meg på mama mio strekkmerkeolje. Den fungerer kjempefint foreløpig. Har gått opp 10 kg hittil. Huden blir hvertfall god og myk, så tenker det sikkert er bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slapp unna- det ble ikke et eneste strekkmerke! :)

La på meg ca 8 kg under graviditeten. Det er ikke all verden.n

Smurte meg med Body Shop sin "body butter" for tørr hud hele veien. Tror egentlig ikke dette gjorde noe fra eller til, da strekkmerkene dannes lengre ned i hudlaget. Og så er det nok genetisk, som allerede nevnt.

Men det lukter så godt, så det skader ikke å smøre seg med favoritt- bodylotionen sin, heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått noen enda! *Bank i bordet*

Dessverre så hjelper det ikke å smøre seg med kremer/oljer, og dessverre så forsvinner ikke strekkmerker, de blir der for alltid. Men de kan blekne såpass kraftig at de ikke vises, bare kjennes hvis man stryker over huden! :) Så for de fleste så er det heldigvis ikke krise å få noen strekkmerker, men jeg skjønner du håper på å unngå det. Håper jo på det samme selv. ;)

Jeg smører meg forresten med Body Butter jeg også, for den lukter så deilig, også har det noe med det psykiske, på en måte. At jeg gjør jo noe for å holde huden myk. Men jeg har jo null tro på at det vil hjelpe, så..

Nå kjenner jeg på huden at den enda har en del å gå på før den blir så stram at den kanskje sprekker, så her håper jeg at det holder ut svangerskapet! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder arv, så fødte min mor meg, pluss tvillinger uten så mye som et strekkmerke, så der falt det kortet gjennom for min del også.

Din mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mor?

Ja, med tanke på arv, så stemmer det ikke for meg om at hvis moren din ikke får strekkmerker så gjelder det samme for deg. Hun fikk ikke, jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

God kveld !! :) Noen her som har erfaring med strekkmerker under graviditet, eller har noen gode tips?

Som jeg vet så er dette arvlig, min mor har fått tre barn å ikke ett minste strekkmerke. Men det kommer vel helt ann på kropp vil jeg tro. Jeg er 160,55kg. Jeg leste ett sted om at hvis du ikke legger på deg "Nok" så var det større sjanse for å få strekkmerker? Hva med kokos , baby olijer osv ? Hjelper dette, må smøres hver dag ?

Venter på svar .. :rodmer:

Ææh jeg leste at du veide 160.66 kg :bond:

Uff, beklager :fnise:

Jeg er forholdsvis slank og har bare lagt på meg masse på magen (babyen, ikke fett :fnise:) og bryst og noe rundt lår og rumpe. Men ikke slik at andre ser det.

Har hittil fått et PAR strekkmerker innerst ved brystvortene, men dette gjør meg egentlig ingenting :)

Har ingen på magen eller rundt der enda, men de kan komme. Noen får tom. etter fødsel!

Man får nok ikke gjort så mye ... det å massere og kline på masse olje funker ikke hvis det faktisk ER "meningen" at du skal få strekkmerker. Kommer de så kommer de.

Jeg skal se på mine og tenke på svangerskapet :rodmer:

Det er jo helt naturlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med tanke på arv, så stemmer det ikke for meg om at hvis moren din ikke får strekkmerker så gjelder det samme for deg. Hun fikk ikke, jeg fikk.

Men du arver jo etter din far også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du arver jo etter din far også ;)

Ja, jo, forsåvidt, men har lite erfaringer fra hans fødsler! :fnise:

Men skjønner hva du mener, vet ikke om moren hans evt hadde strekkmerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jo, forsåvidt, men har lite erfaringer fra hans fødsler! :fnise:

Men skjønner hva du mener, vet ikke om moren hans evt hadde strekkmerker.

Hadde han hatt erfaringer med fødsler hadde jeg lurt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, så mener jeg det var helt på slutten av svangerskapet at jeg kjente at huden over magen virkelig fikk kjørt seg. Stakkars hud... :gjeiper:

Man arver jo fra farsiden også, ja. Har man en farmor som er i live, kan man jo spørre om slike ting, pluss hvordan fødslene hennes artet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor la på seg 7 og 10 kg i sine svangerskap. Null strekkmerker.

Jeg la på meg 22 kg i mitt og også null strekkmerker. Så jeg arvet ikke vektoppgangen, eller mangelen på den, men huden har jeg kanskje arvet..? Vi har forresten lik hudtone så det kan tyde på at vi har lik hudtype.

Tror forøvrig jeg har fått et par små ved brystvorta på brystene men jeg ser det ikke lenger så jeg er usikker. Jeg gikk opp 5-6 bhstørrelser så det er jo ikke helt usannsynlig.

Lurer forresten alltid på om de som sverger til dyre strekkmerkekremer ikke hører hva som sies om hvor strekkmerkene oppstår..? :sjenert: De funker jo ikke. De KAN ikke funke. Så hvorfor..? :klo: At man får myk og deilig hud og kanskje slipper kløe skjønner jeg selvfølgelig!

Endret av siebaeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jo, forsåvidt, men har lite erfaringer fra hans fødsler! :fnise:

Men skjønner hva du mener, vet ikke om moren hans evt hadde strekkmerker.

Menn får jo strekkmerker de også, selv om det ikke er i forbindelse med graviditet. Så at moren fikk/ikke fikk strekkmerker i svangerskapet, trenger ikke å ha noe å si. For han selv kan jo ha fått det fordeom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn får jo strekkmerker de også, selv om det ikke er i forbindelse med graviditet. Så at moren fikk/ikke fikk strekkmerker i svangerskapet, trenger ikke å ha noe å si. For han selv kan jo ha fått det fordeom.

Kan ikke si jeg har sett strekkmerker på de synlige delene av kroppen hans, nei.

Skulle bare ønske jeg hadde blitt dukket i den gode delen av strekk-merke gen-bassenget... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn får gjerne strekkmerker på steder hvor kroppen har vokst raskt; hoftene, innsiden av overarmene, baksiden av leggene osv. Men som oftest (så lenge det ikke er snakk om ekstreme grader) er strekkmerker noe man selv mest legger merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn får gjerne strekkmerker på steder hvor kroppen har vokst raskt; hoftene, innsiden av overarmene, baksiden av leggene osv. Men som oftest (så lenge det ikke er snakk om ekstreme grader) er strekkmerker noe man selv mest legger merke til.

Jeg har masse strekkmerker på lårene fra puberteten, men fikk ikke et eneste ett da jeg var gravid. Så dette henger ikke nødvendigvis sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...