Gå til innhold

Be om stripping...


Darkannie

Anbefalte innlegg

Jeg er 40+1 imorgen, termin på Tirsdag. Har JM time imorgen og har såååå lyst å spørre om hun kan røske litt for å se om det kan få fortgang i maseriene som har herjet de siste ukene...men jeg er så pingle når det kommer til sånne ting, har på følelsen av at fingrene til visse JM er som gull å regne og at de ikke vil "tulle" med naturen... :sjenert: Er redd hun kommer til å bli sur for at jeg spør om å få fortgang i sakene...hva tror dere, og hva er deres erfaringer, har dere blitt strippet på kommando?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spurte min jordmor og det var ikke noe problem, men til ingen nytte da forsåvidt.. Det skader ikke å spørre, det værste som kan skje er at hun sier nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spurte meg om jeg ville bli strippet og jeg ble det hele 4 ganger.... Det er ikke å "tukle" med naturen å bli strippet, det bare setter igang reaksjoner som kan få fortgang. DU vil da fortsatt få en helt naturlig start på fødselen.

DU er dessuten 40+ så en jm vil vel at du skal føde snart. Hadde du vært i uke 37 er nok sjansen større for et nei enn nå!

Lykke til. Har funket for alle venninnene mine, men desverre ikke for meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jeg grønn i denne fødseljungelen. Hva betyr stripping i denne sammenhengen? "fingrer av gull"? hehe :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stripping/røsking/tøying er når JM tøyer livmorhals åpningen, drar litt i tappen og evt. deler skjedeveggen(?) fra fosterhinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen syns det gjør vondt, andre ikke. Jeg kjente ikke noe særlig mer ubehag enn ved en vanlig GU når jeg ble strippet etter at riene hadde satt inn med førstemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt strippet to ganger, og min erfaring er at hvis ikke det gjør noe spesielt vondt har det heller ikke så mye for seg. Da tror jeg jordmora/legen har vært litt forsiktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En time til JM...Kjenner jeg er på gråten bare ved tanken på at hun sier nei...kommer til å gå helt i kjelleren... :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt avflatet og myk mormunn, rett opp til hodet, ingen skjedevegg, 2 cm åpning, hun røsket godt, så nå er jeg hæppifjert!!!! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra! :danse:

og litt misunnelig... Kva reaksjon fekk du av jm?

Det var ingen problem, jeg var jo på termin!! Sa jeg var så plaget av maserier, at jeg håpet virkelig hun kunne røske litt, og at hun plis ikke måtte si nei! Hun skulle da ikke si nei sa hun da! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går man over termin har man vel selvsagt krav på at sykehuset ved legene setter igang fødselen/keisersnittet?

Det er jo uansett ikke lov/forsvarlig å la den gravide kvinnen gå over termin, det er jo skadelig for babyen og moren, det kan føre til død.

Så hvorfor denne utålmodigheten ved å få en fremmed til å røske i livmorstappen deres? Dere er bare ivrige, liksom? :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går man over termin har man vel selvsagt krav på at sykehuset ved legene setter igang fødselen/keisersnittet?

Det er jo uansett ikke lov/forsvarlig å la den gravide kvinnen gå over termin, det er jo skadelig for babyen og moren, det kan føre til død.

Så hvorfor denne utålmodigheten ved å få en fremmed til å røske i livmorstappen deres? Dere er bare ivrige, liksom? :filer:

Nei, fordi jeg i ukesvis har hatt maserier hver natt som ikke har gjort en dritt annet enn at jeg har fått sove ca 2-3 timer i døgnet og jeg er så sliten nå at jeg brgynner å lure på om jeg kommer til å ha krefter når fødselen faktisk starter. Derfor håper jeg at litt røsking kan gjøre at maseriene går over til ordentlige rier.

Dessuten vil jeg absolutt ikke bli satt igang, det er mye hardere på kroppen, litt røsking kan få det til å starte av seg selv, noe som er det aller beste.

Endret av Darkannie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jøss, dette her har jeg aldri hørt om. Enda en ting som får meg til å tenke meg om en ekstra gang før jeg evt blir gravid igjen. :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo frivillig, ingenting å grue seg for i forkant! Ja det er jo frivillig å få barn også, men no tenkte eg på strippinga. (Dessuten er vel stripping som ingenting å rekne i forhold til fødselen)

Eg hadde ingen underlivsundersøkelsar/gu før eg var innlagt med rier med førstemann (då sjekka jm opning). Eg hadde hatt ordinær kontroll et par dagar tidligare, dette var etter termindato. Sjekk av modning/evt stripping var ikkje tema då, derfor lurer eg på om det er meir vanlig andre stader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Går man over termin har man vel selvsagt krav på at sykehuset ved legene setter igang fødselen/keisersnittet?

Det er jo uansett ikke lov/forsvarlig å la den gravide kvinnen gå over termin, det er jo skadelig for babyen og moren, det kan føre til død.

Så hvorfor denne utålmodigheten ved å få en fremmed til å røske i livmorstappen deres? Dere er bare ivrige, liksom? :filer:

Det er ikke sånn at de setter deg igang når du er over termin. I følge de nye retningslinjene skal du tilbys igangsetting etter en uke, men veldig få sykehus har innført dette. På Haukeland setter de ikke igang før to uker over enda.

Så tar man i bruk de midler man har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde ingen underlivsundersøkelsar/gu før eg var innlagt med rier med førstemann (då sjekka jm opning). Eg hadde hatt ordinær kontroll et par dagar tidligare, dette var etter termindato. Sjekk av modning/evt stripping var ikkje tema då, derfor lurer eg på om det er meir vanlig andre stader.

Jeg hadde heller ingen underlivskontroller før jeg var på overtidskontroll på sykehuset pga det som viste seg å være begynnende svangerskapsforgiftning med førstemann. Siden jeg var en uke over termin så spurte jordmor om jeg ville at hun skulle strippe meg. Jordmor jeg gikk til på kontroller ved første svangerskap tar ikke underlivsundersøkelser såvidt jeg vet.

Med nummer to ble blodtrykket holdt øye med pga sf i første svangerskap, så da spurte jordmor (på Føderiket) om jeg ville at hun skulle sjekke modning og evt strippe for å se om det fikk fødselen i gang.

Første gangen startet riene 12 timer etterpå, med nummer to ble jeg strippet 1,5 uke før UL-termin og 1 uke etterpå, det hjalp ikke så veldig, jeg fødte ikke før min termin (1 uke etter UL-termin). Så min erfaring er at dersom kroppen er moden så kan stripping fungere, hvis man ikke er moden så fører det bare til unødvendige maserier.

Edit: må bare si at jeg overhode ikke ønsker å settes i gang, jeg fikk drypp under første fødsel pga ineffektive rier og syntes riene etter dryppet var grusomme.

Endret av Concertina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...