Gå til innhold

Hvor lang tid før du klarte å slutte med uvanene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer rett og slett på hvor lang tid dere brukte på å f.eks stumpe røyken, kutte ned på koffeinnivå, huske å ikke spise myke oster og alt annet man må endre på når man blir gravid?

Gikk det veldig lett, eller var det en kamp? Har du noen teknikker å dele med andre, og hva synes du var vanskeligst å forandre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Røyskatt*

Kutte røyken gjorde jeg på en uke i første graviditeten, og røykte ikke når jeg ble gravid med nr. 2.

Koffein har jeg aldri kuttet ut, men kuttet ned på til det anbefalte.

Følger statens matråd noenlunde, men har syndet mot mykostene noen ganger. Prøver å holde meg innenfor sunn fornuft.

Røyken var ikke så vanskelig å kutte pga kvalmen, men har vært vanskelig å holde. Kanskje særlig nå. Nå går jeg med mye smerter, og har veldig lyst på røyk. Nå handler det bare om viljestyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sluttet jeg å røyke, drikke alkohol, spise sukker og dårlig mat osv uten å være gravid, men jeg sluttet på dagen. Sluttet å røyke etter 15 år og så meg aldri tilbake. Sluttet så med alkohol et år etter, og så sluttet jeg å spise den type mat jeg mener ikke er gunstig for helsen. Jeg syns sukker var langt verre å slutte med enn røyk (fikk sterke abstinenser), og det sier vel alt om hvor vanedannende og skadelig sukker er. Koffein har jeg stort sett holdt meg unna hele livet, aldri drukket kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det har gått veldig greit jeg. Jeg er jo innforstått med grunnen og risikoen.

Myke oster spiser jeg ikke i utg.pkt så det er det ingen problem å stå over. Har spist kumelksbasert fetaost(a la Arla) som er godt innenfor holdbarhetsdatoen. Denne type ost var det ingen advarsler mot når jeg gikk gravid i 2008, mens nå når jeg gravid siste gang(2010/2011), var det anbefalt å ikke spise.

Savn etter spekemat har til dels vært der, særlig i jula, men er ikke sånn at jeg lider fordi jeg ikke kan spise det, finner meg heller noe annet godt.

Jeg drikker lite kaffe(og mister forsåvidt lysta på det i graviditetene), men tar gjerne en kopp te eller 2 i løpet av dagen, og det er jo innenfor anbefalt inntak. Brus som Cola har jeg forsøkt å bare drikke i helgene, men like mye pga sukkerinnhold som koffeininnhold.

Røyket har jeg aldri gjort, så det har aldri vært en problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Røyk: Klarte ikke å slutte før testen ble positiv. Kuttet ned kraftig etter el, og røkte kanskje 1-2 om dagen de første to ukene etter positiv test. Synes det var vanskeligere å slutte denne gangen enn første gang jeg ble gravid. Holdt opp i 2 år sist gang, men var dum og begynte igjen. Denne gangen savner jeg røyken hver dag, men jeg håper jeg skal klare å la være å begynne igjen.

Alkohol: Ikke noe problem. Jeg drikker lite til vanlig, men jeg gleder meg VELDIG til det første glasset med rødvin til maten!

Myke oster og spekemat: Har ikke spist mykoster eller rødvinspølse/spekepølse/morrpølse etter at jeg blir gravid, og savner dette veldig. Jeg spiser salami akkurat i det den åpnes. Burde nok ikke gjort det, men jeg har så vanvittig lyst på, og alt annet pålegg blekner i forhold.

Sukker: Spiser som før. Normalt inntak, liker å kose meg både hverdag og helg, men passer på å bevege meg og ha et sunt kosthold i bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk lett. Synes ikke det var vanskelig å holde meg unna oster og spekemat. Til vanlig festrøyker jeg i blant, og det var også lett å slutte med. Før jeg ble gravid så jeg for meg kaffekutt som det vanskeligste, men de første tre månedene hadde jeg faktisk aversjon mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol kuttet jeg ut umiddelbart, drikker Munkholm.

Har aldri røkt.

Sliter fortsatt med å holde meg unna både spekemat, røkt laks og mye oster.

Drikker et par kopper kaffe om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet å røyke året før jeg ble gravid. Alt det andre kuttet jeg ut dagen jeg fikk positiv test, uten problemer.

Om man faktisk prøver på å bli gravid tar jeg det som en selvfølge at en graviditet ikke kommer som et sjokk, og at man klarer å kutte uvaner tvert. Om man da ikke har gjort det mens man har vært prøver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å snuse da vi begynte med IVF. Jeg kuttet tvert og den første uken var mildt sagt jævlig. Faktisk så ille at jeg tror aldri jeg kommer til å prøve å ta en festsnus engang, for jeg vil ikke oppleve den uken der en gang til. :haar:

De andre tingene kuttet jeg med én gang jeg fikk positiv test. Kaffe kuttet jeg ikke helt ut, men holdt meg under ''maksgrensa''.

Forresten: de første tre månedene var kaffe bare æsj, så ingen problemer med det heller. :fnise:

Endret av ^^Belle^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol kuttet jeg ut umiddelbart, drikker Munkholm.

Har aldri røkt.

Sliter fortsatt med å holde meg unna både spekemat, røkt laks og mye oster.

Drikker et par kopper kaffe om dagen.

Røkt laks kan du spise. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser i utgangspunktet ikke kjøtt som ikke er gjennomstekt, røyker ikke, drikker lite alkohol, liker ikke muggoster o.l. og spekemat, så her var det ganske enkelt... ;) Men kaffen derimot, den er hard. Jeg har pleid å drikke 2-4 kopper til dagen, og det er ikke så lett å kutte ned til 1-2 :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Festrøyker bare, så det er null problem å kutte røyken. Men du verden så herlig den første festen var etter første svangerskap og etter ammetiden... Nå er jeg gravid med nr to, og det jeg savner mest er spekemat. Må innrømme at det hender jeg tar en spekeskinkebit, men jeg har hatt toksoplasmose før og er immun. Kaffe drikker jeg, et par halve kopper per dag. Foreløpig er jeg så kvalm og trøtt at jeg ikke savner vin, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet på dagen jeg fant ut at jeg var gravid. Tok "en siste røyk" litt unna legekontoret etter å ha fått det bekreftet samme dag, og det er jeg glad for- den røyken smakte ikke like godt som tidligere den dagen. Var noen uker (2 første dagene er verst) som jeg la merke til at vanene mine og suget kom nå og da, og først 7 mnd etter merket jeg ingenting til disse tilbakevennende "lystene" :fnise:

Babyen var forresten for tidlig født, og liten av vekst. Det kan ha vært pga røykingen, var kommet i uke 9 og jeg røkte masse. Så husk det, det var ingenting annet som tydet på hvorfor. (Uke 36)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å snuse på dagen. Ingen problem.

Jeg drikker veldig lite og rørte ikke alkohol før barnet var 14 mndr. Gjorde meg ikke absolutt ingenting. Men tok meg et par alkoholfrie øl i løpet av svangerskapet.

Kuttet ned på sukker, noe kroppen bestemte selv. Hadde ikke lyst på godterier i det hele tatt. Frukt og salat derimot - det gikk ned på høykant! Men siste uken før fødselen spiste jeg 2 Lollipop-is pr. dag.

Jeg drikker ikke kaffe, bare en latte/mocca en sjelden gang. Drakk Cola i helgene.

Jeg savnet spekemat og oster, men holdt meg unna. Dette til tross for at jeg var gravid i julen og fenalåret lå på frokostbordet hver morgen :-/ Jeg ELSKER spekemat... Oster gikk egentlig ok ettersom det finnes greie typer som er "lovlige". Men det fenalåret... Dersom jeg går gravid en jul til så skal jeg legge ned forbud mot å kjøpe det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg røyker ikke, alkohol var ikke vanskelig å kutte ut fordi jeg ikke er avhengig og det var noe jeg forbandt med fest og kos. Kaffe var kjedelig å kutte ut fordi jeg likte å kose meg med latte og mocca, men det var ikke noe jeg trengte for å stå opp om morgenen. Det verste er og har vært spekemat, røykelaks og annen sjømat :( Men jeg sluttet på dagen med dette da jeg fikk vite at jeg var gravid.

Jeg ser at det er noen her som sier at man kan spise røkt laks, men det er vel kun hvis den er rett fra forpakningen og ikke har lagt ute/lenge? Uansett så tar jeg ikke sjansen når jeg har fått beskjed om å kutte dette ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri røyket, så slapp heldigvis den utfordringen :) Alt annet synes jeg har gått kjempe greit. Jeg bare kuttet ut det man burde, uten å tenke noe over det.

Hender jeg savner salami og Pepsi maxen (valgt å la være pga aspartam)

Ellers er jeg veldig kvalm så å si hele dagen, så ingenting som frister uansett. Blir kanskje værre å motstå fristelser lenger ut i svangerskapet. Er bare i uke 8+5.

Tenker at når man vet det kan være farlig for barnet, så får man sikkert ikke så lyst på alle disse "forbudte" matvarene allikevel. Håper jeg da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ingenting av det med laks, noen ganger er det lov, og andre ganger ikke.

Så skal man vel ikke spise fisk over 1kg, men jeg vil tro at all laksefilet osv er laget av stor fisk. Eller er det bare innlandsfisk? Oppdrettsfisken står jo på kysten, så det er kanskje greit.

Nå har vi heldigvis fisk fra en innsjø som er nærmest fri for miljøgifter, og tilogmed stor fisk har mikroskopiske verdier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe kuttet jeg ikke ut. Det er da ikke en uvane å ta en kopp kaffe? Herregud, sier jeg bare....folk er gale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...