Gå til innhold

Diesel vs bensin


Knirke

Anbefalte innlegg

Vurderer bytte av bil, og lurer på om noen kan fortelle meg om det lønner seg å velge dieselmotor? Har liksom alltid kjørt bensin før, så jeg har ikke noe å sammenligne med... Bilen skal brukes mest til bykjøring, men den må tåle noen turer på fjellet også

Noen innspill? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første jeg vil si, er at ingen bil skal være så dårlig at den ikke takler alminnelig bruk, som omfatter både bykjøring og turer på fjellet. Hvis bilen ikke takler dette, skyldes det nok ikke motortypen.

Jeg hadde bensindrevet bil før, men gikk over til diesel for noen år siden og har holdt meg der siden. De største forskjellene jeg vet om (og i noen tilfeller har lagt merke til) på bensin- og dieselmotorer, er:

* Dieselmotorer har mye jevnere dreiemomentkurve, dvs. at styrken på motoren ikke varierer så mye med turtallet som den gjør på bensinmotorer. Man kjører generelt med lavere turtall med en dieselmotor, og skifter gir sjeldnere. Det er også vanskeliger å "kvele" en dieselmotor f.eks. ved oppstart i et veikryss, selv om det ikke mangler på sjåfører som tydeligvis har funnet teknikker for å klare det...

* Punktet ovenfor gjør at dieselbiler ofte oppfattes som mindre "spreke", for man kan ikke gi gass og finne et turtall der motoren er mye sterkere enn normalt.

* Det er mindre bytte av slitedeler på en dieselmotor. Den har ingen tenningsdeler i det hele tatt. Dette gjør generelt motorene mer driftssikre. (På moderne bilmotorer er ikke forskjellen mht. pålitelighet så stor, siden det er masse elektronikk i både bensin- og dieselbiler, og den blir ikke mer eller mindre stabil avhengig av hvilket drivstoff motoren bruker.)

* Dieselmotorer bråker mer og lager mye kraftigere vibrasjoner. Min forrige dieselbil hørtes ut som en liten traktor fra utsiden, og hvis man åpnet panseret og tok på motoren, kjente man at den ristet noe voldsomt. Men man merket ikke noe til det inni bilen, og på nyere biler er støydempingen veldig god. Ofte kan man ikke høre at det er snakk om en dieselbil selv om man står rett ved siden av den.

* Dieselmotorer er mer effektive enn bensinmotorer. Dieseldrevne biler bruker generelt mindre drivstoff enn bensinbiler, og er derfor billigere i drift, spesielt om man kjører mye.

* Bor man i områder med kalde vintre, kan man få startproblemer med en dieselmotor når gradestokken kryper langt nok ned. Problemet er at drivstoffet blir voksaktig og tetter igjen dieselfilteret. Jeg tror det må bli temmelig kaldt før dette skjer, for jeg har ikke opplevd det selv om jeg har latt bilen stå parkert ute i -25 grader. Forresten tilsetter oljeselskapene parafin i vinterhalvåret ("vinterdiesel") for å unngå dette problemet.

Det var det jeg kunne komme på i farten. Min neste bil blir nok også en dieselbil, med mindre elektriske biler er blitt vanlige innen da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor ny bil du vurderer.

Helt nye bensinmotorer (2010 eller nyere) har nesten like kraftig dreiemoment som diesel, og er/oppleves derfor som like kraftig som dieselmotor. Ergo; de oppleves som omtrent like "spreke"

andre for/bakdeler

DIesel bråker mer

Diesel blir seinere varme om vinteren

Diesel er vanskeligere å starte

Diesel bruker mindre drivstoff - særlig i bykjøring

Tror nok også at dieselbil er lettere å selge enn bansin - når den tiden kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur staten vil gjøre noe med avgiftene på disel eller disel biler neste år, de forurenser utrolig mye nox (eller hva dt nå heter), og det er pga diselbiler luftkvaliteten er så mye mer dårlig i byene nå enn for bare noen år siden, men siden staten fokuserer på co2 utslipp høres disel utrolig miljøvennlig ut.

det er ikke noe mindre vedlikehold på en diselmotor, du må bytte olje, regreim osv på de også, men isteden for og bytte plugger bytter du gøde-plugger.

de er ofte et helvete og starte om vinteren, spess om de har noen km på baken.

lykke til med valget:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JJeg har hatt begge deler, og sverger til diesel. For det første er de billigere å kjøre og enklere å selge. Har ikke merket noe til at de er vanskeligere å starte, men jeg har hatt motorvarmer på dem alle. I 38- må man det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Det første jeg vil si, er at ingen bil skal være så dårlig at den ikke takler alminnelig bruk, som omfatter både bykjøring og turer på fjellet. Hvis bilen ikke takler dette, skyldes det nok ikke motortypen.

Jeg hadde bensindrevet bil før, men gikk over til diesel for noen år siden og har holdt meg der siden. De største forskjellene jeg vet om (og i noen tilfeller har lagt merke til) på bensin- og dieselmotorer, er:

1. Dieselmotorer har mye jevnere dreiemomentkurve, dvs. at styrken på motoren ikke varierer så mye med turtallet som den gjør på bensinmotorer. Man kjører generelt med lavere turtall med en dieselmotor, og skifter gir sjeldnere. Det er også vanskeliger å "kvele" en dieselmotor f.eks. ved oppstart i et veikryss, selv om det ikke mangler på sjåfører som tydeligvis har funnet teknikker for å klare det...

Punktet ovenfor gjør at dieselbiler ofte oppfattes som mindre "spreke", for man kan ikke gi gass og finne et turtall der motoren er mye sterkere enn normalt.

2. Det er mindre bytte av slitedeler på en dieselmotor. Den har ingen tenningsdeler i det hele tatt. Dette gjør generelt motorene mer driftssikre. (På moderne bilmotorer er ikke forskjellen mht. pålitelighet så stor, siden det er masse elektronikk i både bensin- og dieselbiler, og den blir ikke mer eller mindre stabil avhengig av hvilket drivstoff motoren bruker.)

3. Bor man i områder med kalde vintre, kan man få startproblemer med en dieselmotor når gradestokken kryper langt nok ned. Problemet er at drivstoffet blir voksaktig og tetter igjen dieselfilteret. Jeg tror det må bli temmelig kaldt før dette skjer, for jeg har ikke opplevd det selv om jeg har latt bilen stå parkert ute i -25 grader. Forresten tilsetter oljeselskapene parafin i vinterhalvåret ("vinterdiesel") for å unngå dette problemet.

Det var det jeg kunne komme på i farten. Min neste bil blir nok også en dieselbil, med mindre elektriske biler er blitt vanlige innen da.

Vel, det er en del ting her som bør tas med en klype salt.

Pkt 1. Moderne commonrail-dieseler har ikke så jevn og fin momentkurve som bensinbiler. De har kraft i på lavere turtall, men det er ikke det samme. Min erfaring er at mange nyere commonrail har litt ketchup-effekt. Ja, de har større dreiemoment, men dette momentet leveres over et veldig lite turtallsregister, noe jeg personlig synes er ganske irriterende.

F.eks. en ny Focus med diesel har 230 Nm fra 1500-2000 rpm. Det betyr at når du ligger rundt 1200 rpm og gir full gass skjer det så og si ingenting. Så når du nærmer det 1500 merker du at noe skjer, så bikker du 1500 du bare fyker avgårde. Når du passerer 2000 skjer det fint lite igjen. Et virkelighetsnært eksempel er når du skal akselerere opp i fart. Merker dere ikke at på litt lave turtall går det treigt for så plutselig å bare skyte avgårde?

Bensinbilen derimot leverer jevnt og fint hele veien fra lave turtall. Man får kanskje ikke samme følelsen av kraft og akselerasjon, men det order man ved å gire ned og få litt mer turtall. Jeg liker bedre bensinmotorer på grunn av nettopp dette. Når det er sagt så kommer denne ketchup-effekten seg med litt større motorer. F.eks. har jeg kjørt en del Mercedes sin 220CDI og denne leverer mye jevnere og finere, men så er dette en motor med større volum og effekt.

Pkt 2. Dieselbiler har tradisjonelt vært forebundet med høyere serviceutgifter. Større filtre, mer olje osv.

Pkt 3. Det at dieselen blir seig kan være et problem, men ikke i Norge. Det tilsettes såpass mye parafin i vinterhalvåret at det ikke er et reelt problem. Jeg mener å huske, uten at jeg skal garantere det, at vinterdieselen er garantert å ikke tykne før -36. Den klarer seg i enda lavere temperaturer, men da begynner den å tykne. Til sammenligning tåler de fleste ferdigblandede frostvæsker heller ikke mer enn -36. Noe som imidlertid kan være litt plagsomt med dieselbiler er at de bruker lang tid på å få varme i kupeen. Mange moderne biler har riktignok ekstravarmer, men likevel er bensinbilen mye bedre her. Det har selvsagt litt med som du sier at bensinmotoren er mindre effektiv, mye av brennstoffet går ut i varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pkt 1. Moderne commonrail-dieseler har ikke så jevn og fin momentkurve som bensinbiler. De har kraft i på lavere turtall, men det er ikke det samme.

Hmm? Det kommer kanskje an på hva man mener med "jevn".

Mener man "jevnt stigende" stemmer det. Mener man "jevn" som i "mindre variasjon" (som jeg skrev), stemmer det nok ikke, selv om forskjellene er mindre nå enn for noen år siden. Dette illustrerer det ganske bra.

Min erfaring er at mange nyere commonrail har litt ketchup-effekt. Ja, de har større dreiemoment, men dette momentet leveres over et veldig lite turtallsregister, noe jeg personlig synes er ganske irriterende.

Det er vel smak og behag, og et spørsmål om hva som egner seg til hvilken kjøring. Jeg er personlig veldig svak for det å kunne holde jevn fart og samme gir i oppoverbakker som på flat mark; å kunne akselerere med høyt turtall er ikke så interessant. Så i mine øyne kan ikke den bratte dreiemomentkurven til bensinmotoren sies å "levere jevnt", om den stiger aldri så rett.

Pkt 2. Dieselbiler har tradisjonelt vært forebundet med høyere serviceutgifter. Større filtre, mer olje osv.

Det synes jeg høres rart ut, og det stemmer veldig dårlig med mine erfaringer. Olje- og luftfiltrene jeg må ha, koster det samme som på en tilsvarende bensinbil, og oljevolumet avviker ikke vesentlig heller. Kanskje en halvliter mer... det er sannelig ikke mange kronene pr. år.

Utover det er det ikke noe særlig "osv" på motoren, for på 6 år har jeg skiftet ett sett gjødeplugger, og det var det hele. Verksted, hva er det for noe? Er det de EU-kontroll-folkene? :)

Det kan godt hende at forskjellene er mye mindre på mer moderne motorer (mine biler er fra før 2003, en er fra 1992), men tradisjonelt har da dieselmotoren vært det man valgte til formål der kravene til driftssikkerhet var store, pga. beskjedne krav til vedlikehold.

(Utsagn kvalitetssikret etter beste evne hos diverse mekaniker-slektninger og -bekjente. :gjeiper: )

Endret av Heart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, det med serviceutgifter er muligens noe som hører fortiden til. Vi har en Mercedes 300D i familien, og f.eks. skal den ha nærmere 8 liter olje på et skift inkl. filter. Filteret er stort og koster nær rundt 200,-. De fleste bensinbiler av samme størrelse klarer seg med halvparten olje og filtre til halve prisen. Nyere biler er jeg som sagt ikke sikker på.

Det at du kan holde jevn fart i motbakker uten å måtte gire ned handler om størrelse på motoren. Min gamle Mercedes med 2,3 liter bensin holder fjerde (siste) gir fra 20-30 km/t og opp til motorveihastighet. Den trenger heller ikke å gire ned for motbakker, den har mer enn nok kraft. Ulike motorer har selvsagt ulike karakteristikker; noen trenger mye turtall for å flytte på seg og andre, slik som min, trives godt på lavere turtall. Jeg girer f.eks. ikke ned for å kjøre forbi noen i en 80-sone, og det går ikke spesielt tregt heller...

Forøvrig et par innlegg på diesel fra James May og Jeremy Clarkson. Morsom lesning om man gidder...

http://www.topgear.com/uk/james-may/james-may-diesel-2006-09-01

http://www.topgear.com/uk/jeremy-clarkson/clarkson-diesel-11-1993

Endret av aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med lille 2.8 bensin var det ytterst sjelden jeg behøvde å gire til noe lavere enn 4. annet enn ved køkjøring. Bensinmotorer er ofte mer elastiske enn dieselmotorer, man må bare unngå å kjøpe dem i symaskinstørrelse. Jeg er ganske så egoistisk, men selv jeg klarer ikke å utsette mine medmennesker for dieselmotor bare for å spare noen kroner hos Shell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The bottom line" blir trolig at hvis man ikke har en sterk formening i utgangspunktet, så er det ganske likegyldig hva man velger. Man blir vant med det man kjører til daglig. Det stod å lese i avisen at hvit var den mest moderne bilfargen pr. nu. Jeg ville derfor fokusert mest på fargen, og latt drivstoff være drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer bytte av bil, og lurer på om noen kan fortelle meg om det lønner seg å velge dieselmotor? Har liksom alltid kjørt bensin før, så jeg har ikke noe å sammenligne med... Bilen skal brukes mest til bykjøring, men den må tåle noen turer på fjellet også

Noen innspill? :klo:

Det avh av bilmerke.

Ta f eks Volkswagen/Audi. Der hadde jeg valgt bensin (tsi/tfsi), i hvert fall på små bilmodeller!

Disse bittesmå bensinmotorene med turbo går som en kule, og bruker knapt mer enn diesel pr mil. Og så er de nærmest lødløse sammenlignet med diesel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til mye småkjøring er vel neppe diesel tingen? Da jeg kjøpte fikk jeg beskjed om at partikkelfilter tetter mye fortere ved småkjøring, siden det kreves regelmessig langkjøring; den høye temperaturen man får lengre strekker svir vekk sotet eller hva det nå er.

Jeg kjører diesel, men så kjører jeg langt hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avh av bilmerke.

Ta f eks Volkswagen/Audi. Der hadde jeg valgt bensin (tsi/tfsi), i hvert fall på små bilmodeller!

Disse bittesmå bensinmotorene med turbo går som en kule, og bruker knapt mer enn diesel pr mil. Og så er de nærmest lødløse sammenlignet med diesel!

De små bensinmotorene til VAG er faktisk ganske interessante ja! Jeg har kjørt litt Superb med 1,4 TSI (125 hk/200nm) eller hva det nå heter, og der fikk jeg litt dieselfølelsen med turboen som slo inn på veldig lavt turtall, uten at det ødela den fine bensinmotoren. Hadde forventet at den skulle være slapp i en så stor bil, men det gikk faktisk greit. Blir sikkert verre med full bil, men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Vi har en ny dieselbil og en ny bensinbil. Må ærlig innrømme at jeg ikke merker store forskjellen på disse, annet enn at det er bittelitt mer lyd i dieselbilen. Men før hørtes jo disse ut som skurtreskere. Tror det var større forskjeller før. Dieselbilen bruker vel også litt mindre drivstoff, men nyere bensinbiler er vel ganske økonomiske de også.

Jeg er selvfølgelig ingen ekspert, men hvis ikke du er det heller, så tror jeg ikke du heller kommer til å merke store forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...