Gå til innhold

Akselerasjon - trenger litt hjelp her.


KaDust

Anbefalte innlegg

Forventer du å måle eksakt samme verdi for å kunne si at akselerasjonen er jevn? Ta en kikk på figuren min. Er den inkonsistent med en jevn akselerasjon?

Den er jevn-ISH. Ikke direkte ujevn, men definitivt med rom for forbedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

(b ± √(b^2-4ac))/2a

Dere vet ikke tilfeldigvis hvordan man skal regne ut denne likningen? Altså, hvordan man tenker eller taster det inn på kalkulator.

Kan bruke dette som et eksempel:

(6 ± √(6^2-4 * 4,9 * (-12)))/2 * 4,9

Nå vet jeg at svaret blir

2,3

-1.1

siden det er i et eksempel i boka, men hvordan kommer man frem til den løsningen? Hvordan regner man ut ±?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jevn-ISH. Ikke direkte ujevn, men definitivt med rom for forbedring.

"Jevn-ISH"? Rom for forbedring? Noe sier meg at du ikke har hatt så mye erfaring med kvantitativ, eksperimentell vitenskap. Når jeg ser hvor liten spredning det er rundt best fit-kurven, så er den første tanken som slår meg at datapunktene er litt for perfekte, dersom de er ment å representere eksperimentelle målinger foretatt av en elev. Den lille spredningen indikerer ekstremt liten måleusikkerhet.

Endret av ilcrappo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jevn-ISH"? Rom for forbedring? Noe sier meg at du ikke har hatt så mye erfaring med kvantitativ, eksperimentell vitenskap. Når jeg ser hvor liten spredning det er rundt best fit-kurven, så er den første tanken som slår meg at datapunktene er litt for perfekte, dersom de er ment å representere eksperimentelle målinger foretatt av en elev. Den lille spredningen indikerer ekstremt liten måleusikkerhet.

Enten er aksellerasjonen jevn, eller så er den IKKE det. Da jeg gikk på skolen, så jobbet vi alltid med JEVN aksellerasjon. Men det var selvsagt før Schengen. Humor hadde vi, også. Det var sikkert før din tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Annonse

Gammel tråd, men siden den er blitt "pumpet", svarer jeg likevel.

 

Jeg tenker umiddelbart at TS blander rettlinjet og vannrett. Om man har konstant akselerasjon, blir grafen lineær/rettlinjet, men ikke vannrett(om grafen viser a/t, så blir den vannrett også).

Du ser det illustrert på det øverste bildet i linken:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/acons.html

Anonymkode: 60c77...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym, kan du hjelpe mg litt? her står: beregn akselerasjonen til klossen. Anslå usikkerheten.. hvordan anslår man usikkerheten? Skjønner ikke...  😩😩😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/19/2019 at 10:14 AM, DK87 said:

Anonym, kan du hjelpe mg litt? her står: beregn akselerasjonen til klossen. Anslå usikkerheten.. hvordan anslår man usikkerheten? Skjønner ikke...  😩😩😩

Akselerasjon er endring av fart delt på endring av tid(A = delta v/ delta T), evt A = F/M. Usikkerheten er avhengig av hvor nøyaktig målingene er. F eks, er det 3 m/s, eller egentlig 2.79 m/s som er rundet opp til 3 m/s?

Anonymkode: 60c77...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...