Gjest otrivin Skrevet 19. september 2011 #41 Skrevet 19. september 2011 Hva er en drittunge da, i dine øyne? Og du behøver ikke å bruke så mange utropstegn eller caps lock. Da virker du så sinna. Noe jeg umulig kan tenke meg at du egentlig er. Snakker om barn som virkelig ikke kan oppføre seg. Altså, virkelig ikke.
Celtic Heart Skrevet 19. september 2011 #42 Skrevet 19. september 2011 Disse kursene eksisterer jo allerede i alle former og varianter. Alt i fra helsestasjon til barnevernet har disse kursene. Barnevernet sitt PMTO er ganske enkelt genialt, og det eneste jeg har erfaring med. Men dette kurset er vel bare for foreldre som har barn med adferdsvansker. MST er ett annet kurs for foreldre med tenåringsbarn med adferdsvansker. Det som er veldig synd med slike kurs er at de er vanskelige å finne frem til, og like vanskelige å få plass på.
Gjest Vit Skrevet 19. september 2011 #43 Skrevet 19. september 2011 Disse kursene eksisterer jo allerede i alle former og varianter. Alt i fra helsestasjon til barnevernet har disse kursene. Barnevernet sitt PMTO er ganske enkelt genialt, og det eneste jeg har erfaring med. Men dette kurset er vel bare for foreldre som har barn med adferdsvansker. MST er ett annet kurs for foreldre med tenåringsbarn med adferdsvansker. Det som er veldig synd med slike kurs er at de er vanskelige å finne frem til, og like vanskelige å få plass på. PMTO og MST er svært gode tiltak for barn og unge med atferdsproblemer. Problemet er at disse kursene settes inn etter at problemet har kommet veldig langt. Samtidig er de svært ressurskrevende, noe som betyr at det er vanskelig å sette i verk disse tiltakene i mange hjem. De er kun for de som virkelig trenger det! Jeg tror foreldrekursing kunne vært en god ide! Jeg tror dette kan være nyttig i forhold tilforebygging av problemer senere! Vi skal ikke presse alle foreldre til å mene det samme, men det kan ikke skade å ha basis kunnskaper om barneoppdragelse. Samtidig er jeg redd en slik ordning ikke ville hjulpet de som virkelig trenger det. Mange barn lever i svært skadelige omsorgssituasjoner, med vold, overgrep og rus. Jeg har ingen tro på at basiskunnskaper om barneoppdragelse kunne hjulpet disse foreldrene til å gjøre en bedre jobb!. Mange av de barna som andre kaller drittunger har opplevd ting som gjør dem til drittunger! På en annen side kunne slike kurs vært en mulighet til å oppdage og hjelpe foreldre som ikke mestrer oppgaven sin. Hvis kursene følges opp gjennom årene. 1
Celtic Heart Skrevet 19. september 2011 #44 Skrevet 19. september 2011 PMTO og MST er svært gode tiltak for barn og unge med atferdsproblemer. Problemet er at disse kursene settes inn etter at problemet har kommet veldig langt. Samtidig er de svært ressurskrevende, noe som betyr at det er vanskelig å sette i verk disse tiltakene i mange hjem. De er kun for de som virkelig trenger det! Jeg har vært igjennom pmto. Pmto brukes ikke direkte på barna, det er jo ett foreldretreningsprogram. Barn er kun med første og siste møte. Du kan selv ta kontakt med familievernkontoret eller barnevernet og få dette kurset. Det har gått alt for langt hvis det er påtvunget fra barnevernet sin side at man tar det.
Gjest otrivin Skrevet 19. september 2011 #45 Skrevet 19. september 2011 Når jeg snakker om drittunger så snakker jeg IKKE om de som har opplevd ting som gjør de til det. Det finnes faktisk unger som er så bortskjemte og ikke lærer noe hjemme som oppfører seg helt bak mål uavhengig av at de har hatt en FIN barndom!
Gjest Vit Skrevet 19. september 2011 #46 Skrevet 19. september 2011 Jeg ser jeg formulerte meg litt uklart. Ja det er foreldrene som blir kurset, men det er beregnet på foreldre med barn med atferdsproblemer. Man kan oppsøke disse kursene selv, men det er et ressursspørsmål hvor alvorlige problemene må være før man får hjelp.
Gjest Vit Skrevet 19. september 2011 #47 Skrevet 19. september 2011 Når jeg snakker om drittunger så snakker jeg IKKE om de som har opplevd ting som gjør de til det. Det finnes faktisk unger som er så bortskjemte og ikke lærer noe hjemme som oppfører seg helt bak mål uavhengig av at de har hatt en FIN barndom! Det tror jeg på! Men samtidig tror jeg du ville blitt overrasket over å se hvor godt barn skjuler uheldige hjemmesituasjoner! Jeg hørte at så mye som 70% av de med diagnosen ADHD, er feil diagnistiserte, SELV om de responderer på medisiner. Symptomene på ADHD blir forvekslet med symptomer på vold og overgrep. Et eksempel på dette var Christoffer som ble drept av stefaren. Han var medisinert på ADHD-medisin og sovemedisin. Ingen spurte noen gang om hvordan han hadde det hjemme. Dette ble en avsporing! Men jeg synes det er viktig at folk blir oppmerksomme på at drittunger ikke alltid er drittunger ( kanskje heller drittforeldre)! Men ikke misforstå meg nå, ikke alle vnskelige barn blir utsatt for noe hjemme...
Gjest WendyClear Skrevet 19. september 2011 #48 Skrevet 19. september 2011 Men hvordan skal foreldrekurs redusere tallene på overgrep? Foreldre som mishandler barna sine vil neppe ved hjelp av et lite kurs i oppdragelse endre sin egen adferd ovenfor barnet..
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #49 Skrevet 19. september 2011 Men hvordan skal foreldrekurs redusere tallene på overgrep? Foreldre som mishandler barna sine vil neppe ved hjelp av et lite kurs i oppdragelse endre sin egen adferd ovenfor barnet.. Fordi det ville vært større sjanse for å avdekke noen slike tilfeller om det var obligatoriske kurs for alle foreldre.
Gjest otrivin Skrevet 19. september 2011 #50 Skrevet 19. september 2011 Det tror jeg på! Men samtidig tror jeg du ville blitt overrasket over å se hvor godt barn skjuler uheldige hjemmesituasjoner! Jeg hørte at så mye som 70% av de med diagnosen ADHD, er feil diagnistiserte, SELV om de responderer på medisiner. Symptomene på ADHD blir forvekslet med symptomer på vold og overgrep. Et eksempel på dette var Christoffer som ble drept av stefaren. Han var medisinert på ADHD-medisin og sovemedisin. Ingen spurte noen gang om hvordan han hadde det hjemme. Dette ble en avsporing! Men jeg synes det er viktig at folk blir oppmerksomme på at drittunger ikke alltid er drittunger ( kanskje heller drittforeldre)! Men ikke misforstå meg nå, ikke alle vnskelige barn blir utsatt for noe hjemme... Jeg er selv det du kaller et barn som skjuler uheldige hjemmesituasjoner, men jeg mener bestemt at en lærer skulle legge merke til tegn. Hvis du blir mishandlet med vold har du blåmerker, du kommer gjerne uten mat hvis foreldrene dine er borte/syke/narkomane eller lignende, blir du seksuelt misbrukt er du kanskje redd for å dusje i gymmen eller går rart eller har vondt/virker annerledes osv. Wendyclear: Nå var det vel ikke overgrepsbarn TS snakket om heller da.
Gjest WendyClear Skrevet 20. september 2011 #51 Skrevet 20. september 2011 Jeg er selv det du kaller et barn som skjuler uheldige hjemmesituasjoner, men jeg mener bestemt at en lærer skulle legge merke til tegn. Hvis du blir mishandlet med vold har du blåmerker, du kommer gjerne uten mat hvis foreldrene dine er borte/syke/narkomane eller lignende, blir du seksuelt misbrukt er du kanskje redd for å dusje i gymmen eller går rart eller har vondt/virker annerledes osv. Wendyclear: Nå var det vel ikke overgrepsbarn TS snakket om heller da. nei, er jo nettopp det jeg mente. virket som om en her senere i trådet trakk inn overgrepsbarn som et argument for kursing i barneoppdragelse... Mulig jeg bare misforstod hva Vit mente, ser jo at hun selv skrev det var en avsporing.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå