AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #21 Skrevet 18. september 2011 Men jeg tror det er mer sammensatte årsaker til urolige, bråkete barn/unge som tilsynelatende ikke har respekt for noe. De jeg kjenner som har barn, er opptatt av grenser og tydelighet, men ja, de er også opptatt av å forstå. Noen mer/mindre enn andre. Javisst, det er jo alltid sammensatte årsaker når man snakker om mennesker. Ting er ikke alltid så enkelt. Men jeg tror altså at foreldrekurs/oppdragerkurs kan være et viktig skritt på veien. Sånn at man som foreldre blir rustet til å sette grenser for både den trassige treåringen og den trassige 13-åringen på måter som passer de ulike aldersgruppene og personlighetene. Det er jo mange andre ting som også er med på å skape utfordringer i dagens samfunn, men det burde ikke stoppe oss fra å gjøre noe med enkeltting som kan ha god virknig? TS
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #22 Skrevet 18. september 2011 Burde vel heller være oppdragelse på voksne istedenfor barn. Barn går i fotsporene til foreldrene uansett hvordan du snur og vrir på ting. Barn hører ikke etter hva du sier, de gjør slik du gjør. Ja, til en viss grad. Men toåringen spiser ikke nødvendigvis pent ved matbordet selv om foreldrene gjør det. Og jeg vet ikke helt hvor trassige treåringer som hyler og spreller på butikkgulvet har sett sine foreldre gjøre det samme. Så man trenger jo helt klart en tydelig voksen i barneoppdragelsen. Og dersom man har lagt et godt grunnlag de første årene så blir jobben veldig mye enklere de siste årene av oppdragelsen. TS
Gjest Yellow Taxi Skrevet 18. september 2011 #23 Skrevet 18. september 2011 Men jeg tror at oppdragerrollen ikke har endret seg i så veldig stor grad på tusen år, mens de siste tiårene så har ting endret seg radikalt. Årsaken er - tror jeg - at man tidligere lærte oppdragelse via storfamilien, mens man i dag lærer oppdragelse i større grad fra internett, aviser og tv. Det er der jeg tror vi gjør et stort feilsteg. TS Jeg syns du krisemaksimerer. Vi er langt fra den eneste generasjonen som har opplevd store omveltninger i samfunnet. Vi trenger ikke mer kunnskaps og opplærngsfiksering i samfunnet. - Det sier du jo selv, det er allerede et stort press fra nye medier. I mangel på et bedre utrykk sier jeg bare at man kommer ufattelig langt med litt "bondevett". Jeg tror fagforeningene har mye av skylda. Akkurat som alle andre fagforeninger presser de pedagogiske på for å øke utdanningsnivået (og dermed sin egen lønn), uten at jeg tror det er et egentlig behov. Dette fører til at "vanlige" foreldre kan føre seg ukvalifiserte til å oppdra sine egne barn. Jeg er like lite interessert i et samfunn som oppfordrer alle nye foreldre til å gå på kurs, som jeg er i et samfunn hvor man må ha bachelor for å få lov til å vaske en dass. Viktige jobber, er ikke synonymt med vanskelige jobber.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #24 Skrevet 18. september 2011 Jeg syns du krisemaksimerer. Vi er langt fra den eneste generasjonen som har opplevd store omveltninger i samfunnet. Vi trenger ikke mer kunnskaps og opplærngsfiksering i samfunnet. - Det sier du jo selv, det er allerede et stort press fra nye medier. I mangel på et bedre utrykk sier jeg bare at man kommer ufattelig langt med litt "bondevett". Jeg er helt enig i at man kommer langt med litt bondevett. Men dessverre er det så mange i dag som har fjernet seg fra bondevettet og istedet pakker barna inn i bomull mens de leter fram curlingkosten sin at det ender med barn som ikke forstår hva grenser er og som driter i hva foreldrene sier. Derfor mener jeg vi hadde trengt et oppdragerkurs som feide unna litt av de kosemoseteoriene som har fått fotfeste og forklarte foreldre at barn ikke har vondt av grensesetting, tvert imot. Grenser er omsorg. Problemet er jo at folk leser teoriene og plukker ut enkelte ting som de tror er viktige for barnas lykke i oppveksten, og så tar de bort de mindre hyggelige tingene om grensesetting og konsekvenser. Å følge teorier er greit nok det (det er mange måter å oppdra barn på), men man kan ikke bare velge de koselige delene, man må også ta tak i de vanskelige tingene som gjør at barnet blir sint på deg og kaller deg en slem mamma/pappa. TS 1
Gjest Yellow Taxi Skrevet 18. september 2011 #25 Skrevet 18. september 2011 Jeg er helt enig i at man kommer langt med litt bondevett. Men dessverre er det så mange i dag som har fjernet seg fra bondevettet og istedet pakker barna inn i bomull mens de leter fram curlingkosten sin at det ender med barn som ikke forstår hva grenser er og som driter i hva foreldrene sier. Helt enig, men er det ikke nettopp denne opplæringsfikseringen som har gjort noen foreldre usikre? Jeg ser for meg en ond sirkel hvor vi som samfunn stadig ser behov for å gi folk opplæring i det som før var elementær kunnskap. Jeg har vært på flere obligatoriske kurs selv, i forskjellige sammenhenger, som har vært så tvers igjennom unødvendige at det er vanskelig å sette ord på det.
Gjest WendyClear Skrevet 18. september 2011 #26 Skrevet 18. september 2011 Det har alltid vært foreldre som syr puter under armene på barna, det er sjeldent disse barna som blir utagerende og oppfører seg respektløst ovenfor lærerne. Det du støtter er en mer "gammeldags" oppdragelse i alle hjem, at alle skal følge den samme oppdragelsesplanen? (satt på spissen) Hvem skal sette reglene for hvilken oppdragelse kursene skal bygge på, hva er fasiten? 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #27 Skrevet 18. september 2011 Fasiten er at man som del av samfunnet må kunne bevege seg utenfor hjemmets fire vegger uten å gå bananas eller plage andre. Normal folkeskikk skal vel være ganske allment kjent. Om man vil lære barna å spise med kniv og gaffel, spisepinner eller med hendene må folk få gjøre som de vil med. Men min mening er at alle plikter å oppdra barna sine til å oppføre seg greit mot andre. Vi vil jo aldri oppnå en verden der alle klarer å få til det, men jeg skulle ønske vi i hvertfall kunne gjøre et forsøk. Angående overkursing av mennesker: Ja, det er mange teorier på nett og andre steder, og det er en stor del av problemet tror jeg. Men akkurat det blir vi nok aldri kvitt. Jeg tror det bare vil komme mer og mer. Derfor tenker jeg at det hadde vært greit med et kurs der foreldre fikk litt grunnleggende kursing i at man ikke bare kan plukke seg koseoppgavene ut av teoriene, man må også ta på seg den ubehagelige rollen som grensesetter. At noen fikser dette flott uten kursing er kjempebra. Men jeg mener altså at jeg ser et behov for mer utbredt kursing for å få foreldre litt ned på landjorda igjen. TS
Ciara Skrevet 18. september 2011 #28 Skrevet 18. september 2011 Dagens foreldre er et resultat av sine foreldre. Våre besteforeldre var for det meste tilhengere av en autoritær oppdragerstil, mens våre foreldre ofte ble antiautoritære som en motreaksjon. Disse foreldregenerasjonene hadde grunnleggende forskjellig syn på barn - de autoritære mente at barn måtte siviliseres gjennom streng oppdragelse, den antiautoritære mente at barn er grunnleggende gode og ville bli gode voksne hvis de fikk vokse opp mest mulig fritt. Selv er jeg tilhenger av en blanding av disse stilene, og mener barn verken er gode eller onde, bare små mennesker med stort behov for veiledning. 1
Kosemose Skrevet 18. september 2011 #29 Skrevet 18. september 2011 Jeg syns at det er en tendens i samfunnet vårt at vi ikke klarer å skille mellom en viktig jobb, og en vanskelig jobb. Det er utrolig mange viktige jobber, derav barneoppdragelse, som fortsatt ikke krever enorme kunnskaper. Det at den voksne generasjonen har vært veldig bekymret for "hvordan det skal gå med dagens unge" er jo ikke akkurat en ny tanke. Sokrates sa det 400 år før kristus. Det er helt klart individerer som hadde hatt nytte av det, men det er ikke noe jeg ser et reelt behov for. At ikke du personlig ser nytten av det, sier vel egentlig ikke stort. Veldig mange foreldre går rundt og er usikre, de har dårlig samvittighet og de føler at de kommer til kort. De kunne helt sikkert blitt tryggere med noe i ryggen. Andre foreldre mangler grunnleggende kunnskap som atter andre tar som en selvfølge at alle vet og kan. Ofte er det ikke viljen men ren og skjær kunnskap det står på når ting ikke er helt på stell. Atter andre, normale gjennomsnittsforeldre kunne helt sikkert plukket opp et par ting som hadde gjort det vanskelige enklere å stå i, selv om det går helt bra uten også. De fleste foreldre er veldig engasjerte i barna sine, så hvorfor ikke få litt kunnskap om det temaet som engasjerer aller mest? Jeg kan liksom ikke se hvordan det kan være bortkastet eller negativt. Og at Sokrates også var skeptisk til den oppvoksende generasjonen er vel neppe noe argument mot å spre kunnskap? Jeg syns i allefall at førstegangsfødende burde fått tilbud om foreldrekurs. 2
Gjest HunterLady Skrevet 18. september 2011 #30 Skrevet 18. september 2011 Det har alltid vært foreldre som syr puter under armene på barna, det er sjeldent disse barna som blir utagerende og oppfører seg respektløst ovenfor lærerne. Det du støtter er en mer "gammeldags" oppdragelse i alle hjem, at alle skal følge den samme oppdragelsesplanen? (satt på spissen) Hvem skal sette reglene for hvilken oppdragelse kursene skal bygge på, hva er fasiten? Meget fornuftig svar og jeg tenkte nøyaktig det samme. Hvem skal sitte med fasiten på hva som er riktig? Høres drøyt ut å skulle kurse noen for hvordan de skal oppdra andre mennesker. Ser at noen sammeligner med valpekurs. Vel, hundepsykologi er ikke like komplekst som menneskelig, og det å dressere andre til hvordan man skal dressere andre igjen, høres for meg ut som et veldig feil type samfunn. Kanskje skulle helsesøstre og annet fagpersonell satse på mer pålagte hjemmebesøk de første 5 årene eller noe slikt? Men kurs på barneoppdragelse = Helt feil.
altflyter Skrevet 18. september 2011 #31 Skrevet 18. september 2011 Jeg tror det hadde vært en fantastisk ide med slike kurs. Da hadde kan skolene bruke tiden på undervisning, og ikke grunnleggende oppdragelse. 2
Gjest Yellow Taxi Skrevet 18. september 2011 #32 Skrevet 18. september 2011 At ikke du personlig ser nytten av det, sier vel egentlig ikke stort. Jeg syns i allefall at førstegangsfødende burde fått tilbud om foreldrekurs. Jeg tror vi snakker litt om hverrandre nå. Jeg mente jo selvfølgelig at jeg ikke ser et reelt behov for det for befolkningen generelt, hva jeg personlig har behov for er jo helt irrelevant ja. Jeg er også enig i at det er bra det eksisterer et tilbud, og det gjør det jo allerede. Men jeg er skeptisk til en holdning hvor kurs bør bli mer utbredt og/eller oppfodres til alle (i ytterste konsekvens et krav). Jeg tror det er en uting.
Gjest WendyClear Skrevet 18. september 2011 #33 Skrevet 18. september 2011 Veldig mange foreldre går rundt og er usikre, de har dårlig samvittighet og de føler at de kommer til kort. De kunne helt sikkert blitt tryggere med noe i ryggen. Andre foreldre mangler grunnleggende kunnskap som atter andre tar som en selvfølge at alle vet og kan. Ofte er det ikke viljen men ren og skjær kunnskap det står på når ting ikke er helt på stell. Atter andre, normale gjennomsnittsforeldre kunne helt sikkert plukket opp et par ting som hadde gjort det vanskelige enklere å stå i, selv om det går helt bra uten også. De fleste foreldre er veldig engasjerte i barna sine, så hvorfor ikke få litt kunnskap om det temaet som engasjerer aller mest? Jeg kan liksom ikke se hvordan det kan være bortkastet eller negativt. Dette argumenterer jo ikke for at det skal være nærmest obligatoriske kurs for foreldre, som TS ønsker. Det finnes allerede kurs og bøker som omhandler forskjellige retninger innen barneoppdragelse, usikre foreldre kan oppsøke disse kursene eller slå opp i bøker for hint og triks. TS mener (såvidt jeg har forstått) at det skal være ETT kurs alle skal delta på, og at en ikke skal bla rundt på nettet for å søke informasjon på egenhånd.
Kosemose Skrevet 18. september 2011 #34 Skrevet 18. september 2011 Meget fornuftig svar og jeg tenkte nøyaktig det samme. Hvem skal sitte med fasiten på hva som er riktig? Høres drøyt ut å skulle kurse noen for hvordan de skal oppdra andre mennesker. Ser at noen sammeligner med valpekurs. Vel, hundepsykologi er ikke like komplekst som menneskelig, og det å dressere andre til hvordan man skal dressere andre igjen, høres for meg ut som et veldig feil type samfunn. Kanskje skulle helsesøstre og annet fagpersonell satse på mer pålagte hjemmebesøk de første 5 årene eller noe slikt? Men kurs på barneoppdragelse = Helt feil. Ang "fasit" så er det vel et par mer eller mindre "sannheter" i fht hva som er bra/lurt og hva som er mindre bra/lurt i fht barneoppdragelse. Det er ikke snakk om å dressere, det er snakk om å gi kunnskap til de som skal i gang med noe av det mest viktige og mest sårbare de skal gjøre; nemlig oppdra andre mennesker. En annen ting er at selv om man går på kurs så er det jo fritt fram i fht om man velger å anvende det man lærer... Tror liksom ikke vi ville fått identiske oppvekstvilkår i alle heimene rundt om selv om det var slike kurs. Jeg tror vi snakker litt om hverrandre nå. Jeg mente jo selvfølgelig at jeg ikke ser et reelt behov for det for befolkningen generelt, hva jeg personlig har behov for er jo helt irrelevant ja. Jeg er også enig i at det er bra det eksisterer et tilbud, og det gjør det jo allerede. Men jeg er skeptisk til en holdning hvor kurs bør bli mer utbredt og/eller oppfodres til alle (i ytterste konsekvens et krav). Jeg tror det er en uting. Tror jeg tolket deg riktig (kom kanskje ikke klart nok fram i innlegget mitt), så vi får nok bare bli enig om å være uenig Dette argumenterer jo ikke for at det skal være nærmest obligatoriske kurs for foreldre, som TS ønsker. Det finnes allerede kurs og bøker som omhandler forskjellige retninger innen barneoppdragelse, usikre foreldre kan oppsøke disse kursene eller slå opp i bøker for hint og triks. TS mener (såvidt jeg har forstått) at det skal være ETT kurs alle skal delta på, og at en ikke skal bla rundt på nettet for å søke informasjon på egenhånd. OK, jeg mener at det godt kunne være obligatorisk å gå på kurs for å lære noe om hvor viktig og avgjørende de første leveårene er for små mennesker, og at alle foreldre kunne hatt godt av å lære noe om tilknytning, grenser og sårbarhet, og skjønner liksom ikke hvordan kunnskap kan være negativt. Men - alle med sitt. 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #35 Skrevet 18. september 2011 Synes ett sånt kurs høres intressant ut jeg! Som førstegangsfødende er jeg usikker på absolutt alt,så ett sånt kurs hadde jeg synes var veldig nyttig 1
Gjest HunterLady Skrevet 18. september 2011 #36 Skrevet 18. september 2011 Synes ett sånt kurs høres intressant ut jeg! Som førstegangsfødende er jeg usikker på absolutt alt,så ett sånt kurs hadde jeg synes var veldig nyttig Det finnes jo kurs du kan ta i svangerskapet hvor du får masse tips og råd. Vil du virkelig at andre skal legge seg dypt oppi hvordan du oppdrar ungen din? Om du er autoritær, dialogtypen, autoritativ eller den som er for fri oppdragelse, så er vel dette helt og holdent opp til deg? Ingen kan si hva som er riktig når det kommer til disiplin og grensesetting. Dette vil du oppdage når du blir kjent med deg selv som forelder, og ikke minst når du blir kjent med ditt unike lille barn.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #37 Skrevet 18. september 2011 Det finnes jo kurs du kan ta i svangerskapet hvor du får masse tips og råd. Vil du virkelig at andre skal legge seg dypt oppi hvordan du oppdrar ungen din? Om du er autoritær, dialogtypen, autoritativ eller den som er for fri oppdragelse, så er vel dette helt og holdent opp til deg? Ingen kan si hva som er riktig når det kommer til disiplin og grensesetting. Dette vil du oppdage når du blir kjent med deg selv som forelder, og ikke minst når du blir kjent med ditt unike lille barn. Har vært på svangerskapskurs men der var det jo snakk om helt generelle ting som mat til barnet,amming og fødsel. Selv om du går på en kurs som lærer om oppdragelse så betyr det jo ikke at du MÅ følge det. Jeg hadde hvertfall heller bare brukt de tingene jeg synes hørtes fornuftig ut,og ganske enkelt luket ut resten. Det blir jo ikke sånn at jeg hadde prøvd ut ting jeg ikke hadde likt bare fordi jeg lærte det på kurset. 1
Gjest otrivin Skrevet 18. september 2011 #38 Skrevet 18. september 2011 Jeg er faktisk dithen blitt så drittlei av DRITTUNGER at jeg syns det skulle vært regler og tester for å få det!!! Hvorfor er det så vanskelig å adoptere men alle kan bare spy ut så mange barn de vil?!
Gjest HunterLady Skrevet 18. september 2011 #39 Skrevet 18. september 2011 Jeg er faktisk dithen blitt så drittlei av DRITTUNGER at jeg syns det skulle vært regler og tester for å få det!!! Hvorfor er det så vanskelig å adoptere men alle kan bare spy ut så mange barn de vil?! Hva er en drittunge da, i dine øyne? Og du behøver ikke å bruke så mange utropstegn eller caps lock. Da virker du så sinna. Noe jeg umulig kan tenke meg at du egentlig er.
Kosemose Skrevet 19. september 2011 #40 Skrevet 19. september 2011 Om du er autoritær, dialogtypen, autoritativ eller den som er for fri oppdragelse, så er vel dette helt og holdent opp til deg? Ingen kan si hva som er riktig når det kommer til disiplin og grensesetting. Dette vil du oppdage når du blir kjent med deg selv som forelder, og ikke minst når du blir kjent med ditt unike lille barn. Jo vet du, HL - forskning kan si mye om hva som er lurt og ikke lurt når det gjelder disiplin og grensesetting. Og siden du nevner de ulike oppdragerstilene, så bør du også vite at kvaliteten på disse er forskjellig og at de gir ulik effekt på barn i fht sikker tilknytning. Om du går på kurs og får god kunnskap, vil det fortsatt være opp til deg om du anvender det du har lært eller ikke. Målet er jo ikke at foreldre skal oppdra MOT sin egen overbevisning, men at flest mulig skal få kunnskap slik at de selv kan komme fram til at de har lyst til å gjøre det som er best for barnet sitt. Og det at noen er skråsikre på at de til enhver tid gjør det lureste, betyr ikke at det nødvendigvis er sant. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå