Gå til innhold

Kurs i barneoppdragelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på om det hadde vært lurt å tilby et kurs i barneoppdragelse til alle foreldre. Helt frivillig selvsagt, men likevel et kurs det oppfordres alle å ta før barnet fyller ett år. Med oppfriskninger hvert femte år.

Joda, det høres litt drøyt ut, jeg ser det selv. Men jeg ser også både på KG og i det virkelige liv at mange sliter med de helt grunnleggende ting i forhold til grensesetting overfor barna sine. Det får meg til å tenke at det er sannelig ikke rart at skolene sliter med mangel på disiplin i klassene, når foreldrene ikke klarer/orker å oppdra barna sine og skolene ikke har lov.

Jeg er rett og slett litt bekymret over tilstanden i dag der mange foreldre har lest seg blinde på hvor viktig det er å forstå barna og gi dem innflytelse på eget liv. Det betyr IKKE at man ikke skal gi barna grenser og være tydelige voksne.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tenker litt i retningen "barn skal sees, ikke høres"?

Skrevet

Er faktisk helt enig med deg ang kurs. Har selv en nabo med to barn som får gjøre akkurat det de vil. Bråker som fy. Har prøvd og snakke med de, men sjøl mener de at må jo få leke som de vil. Mens vi andre som bor rundt kan nesten ikke ha på tv en gang uten de klager. Nå er jeg drit lei. Burde vært obligatorisk at man lærer grensesetting tidlig. I dag får jo unger gjør det som passer de, alt skal være så pedagogisk. Ikke skal man kjefte og ikke virker det som man skal sette grenser heller for de må jo få utvikle seg. Ikke ungene sine feil men foreldre som rett og slett ikke gidder ta seg bryet.

Skrevet

Du tenker litt i retningen "barn skal sees, ikke høres"?

Hvordan i all verden klarte du å tolke det ut av startinnlegget?

Jeg mener at barn både skal sees og høres. Barn har en viktig plass i samfunnet vårt. Men at barn skal være uten grenser og få gjøre akkurat som de vil mens foreldrene står rådløse og trekker på skuldrene ved siden av dem, det tror jeg ikke er sunt. Verken for barna eller for foreldrene. Eller omgivelsene for den del.

TS

• Liker 3
Skrevet

Veldig mange går på valpekurs når de skaffer seg hund, og man skulle vel tro at det er minst like god grunn til å forberede seg på barneoppdragelse?! Jeg tror det er svært få mennesker som ikke kunne hatt noe utbytte av et slikt kurs, og jeg tror at mange kunne fått en trygghet på sin egen foreldrerolle med noe sånt i ryggen. Så ja, jeg er for slike kurs! :)

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror barnevernet/nav allerede har slike kurs. Har iallfall lest om noe lignende i Bergen, tror jeg. Men det er vel gjerne for folk som allerede har begynt å slite.

Skrevet

Burde vel heller være oppdragelse på voksne istedenfor barn. Barn går i fotsporene til foreldrene uansett hvordan du snur og vrir på ting. Barn hører ikke etter hva du sier, de gjør slik du gjør.

Mye av oppdragelsen av barna i dag går i konkurranse med gjøre det bedre enn venninnen/naboen snarere enn å ta tak i eget liv og finne ut hvilken tilværelse man egentlig ønsker. Alle bøker og alle krav fra helsestasjon/barnehage/skole gjør bare foreldre enda mer forvirret og usikker på hvordan de skal gi barna oppdragelse. Mye bedre å tenke i enkle baner og ta eget ansvar for barna.

Skrevet

Hvordan i all verden klarte du å tolke det ut av startinnlegget?

Jeg mener at barn både skal sees og høres. Barn har en viktig plass i samfunnet vårt. Men at barn skal være uten grenser og få gjøre akkurat som de vil mens foreldrene står rådløse og trekker på skuldrene ved siden av dem, det tror jeg ikke er sunt. Verken for barna eller for foreldrene. Eller omgivelsene for den del.

TS

Jeg tolket det slik, fordi det for deg virker som noe negativt å forstå barnet. For meg er det ikke noen motsetning i å forstå barn, samtidig som man kan sette grenser og ha trygge rammer.

Skrevet

Veldig mange går på valpekurs når de skaffer seg hund, og man skulle vel tro at det er minst like god grunn til å forberede seg på barneoppdragelse?! Jeg tror det er svært få mennesker som ikke kunne hatt noe utbytte av et slikt kurs, og jeg tror at mange kunne fått en trygghet på sin egen foreldrerolle med noe sånt i ryggen. Så ja, jeg er for slike kurs! :)

Nettopp! Akkurat noe slikt jeg har tenkt også. Vi tar jo kurs i alt mulig rart, men foreldrekurs er liksom ikke helt stuereint.

Jeg tror barnevernet/nav allerede har slike kurs. Har iallfall lest om noe lignende i Bergen, tror jeg. Men det er vel gjerne for folk som allerede har begynt å slite.

Finnes tydeligvis allerede: Min lenke

Ja, foreldrekurs finnes nok, men jeg tenker at det burde være mye mer utbredt, noe som ALLE kan få et tilbud om, og da helst før utfordringene har tatt overhånd.

TS

Skrevet

Jeg tolket det slik, fordi det for deg virker som noe negativt å forstå barnet. For meg er det ikke noen motsetning i å forstå barn, samtidig som man kan sette grenser og ha trygge rammer.

Vel, det jeg skrev var:

Jeg er rett og slett litt bekymret over tilstanden i dag der mange foreldre har lest seg blinde på hvor viktig det er å forstå barna og gi dem innflytelse på eget liv. Det betyr IKKE at man ikke skal gi barna grenser og være tydelige voksne.

Selvsagt skal man forstå barna og gi dem innflytelse på eget liv, men man skal likevel være tydelige voksne som setter grenser og oppdrar barna.

Les startinnlegget på nytt med litt mindre sintebriller på så tror jeg du skjønner hva jeg mener.

TS

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vel, det jeg skrev var:

Selvsagt skal man forstå barna og gi dem innflytelse på eget liv, men man skal likevel være tydelige voksne som setter grenser og oppdrar barna.

Les startinnlegget på nytt med litt mindre sintebriller på så tror jeg du skjønner hva jeg mener.

TS

Jeg er da ikke sint. Hadde bare så lyst å skrive den kommentaren. Jeg tror ikke foreldrene mine tok kurs i barneoppdragelse, for å si det sånn, så ha meg unnskyldt.

(Jeg er helt enig i grenser og tydelighet. Det er viktig, på linje med rutiner og forutsigbarhet)

Endret av _Malene
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Jeg syns at det er en tendens i samfunnet vårt at vi ikke klarer å skille mellom en viktig jobb, og en vanskelig jobb. Det er utrolig mange viktige jobber, derav barneoppdragelse, som fortsatt ikke krever enorme kunnskaper.

Det at den voksne generasjonen har vært veldig bekymret for "hvordan det skal gå med dagens unge" er jo ikke akkurat en ny tanke. Sokrates sa det 400 år før kristus.

Det er helt klart individerer som hadde hatt nytte av det, men det er ikke noe jeg ser et reelt behov for.

Skrevet

Jeg er da ikke sint. Hadde bare så lyst å skrive den kommentaren. Jeg tror ikke foreldrene mine tok kurs i barneoppdragelse, for å si det sånn, så ha meg unnskyldt.

(Jeg er helt enig i grenser og tydelighet. Det er viktig, på linje med rutiner og forutsigbarhet)

En del av poenget er vel at foreldregenerasjonen vår ikke leste så mye om barneoppdragelse/forstå-seg-ihjel-på-barna-sine-teorier at de trengte kurs. I dag er det så mye fokus i media og på nett på at barnet må få utfolde seg og ikke holdes tilbake at jeg tror mange foreldre i dag tror de er slemme med barna sine om de setter tydelige grenser. Man kan ikke lese teorier om å forstå barna og la dem utfolde seg helt løsrevet fra resten av pedagogikken. For selvsagt skal barn forstås og få utfolde seg, men alt til sin tid. Barn må også lære seg å bli aksepterte medlemmer av det samfunnet vi lever i, og det innebærer en del felles uskrevne regler om hvordan man oppfører seg.

TS

Skrevet

Jeg syns det burde vært slike kurs. Ja, de finnes nå også, men man oppsøke de aktivt og da gjerne gjennom barnevernet eller bup. Ergo - det er et altfor stort steg å ta for foreldre flest. De som deltar på de kursene er de som allerede sliter veldig mye i forhold til barna og det er synd. Pr idag føler jeg at mange syns det er en nedtur å velge å delta på et slikt kurs. Jeg tror også det er mange fordommer om de som deltar. Burde heller vært gjennom helsestasjonen for å normalisere det. De aller fleste som er på sånne kurs er veldig positive og sier at det burde vært et tilbud for alle foreldre.

Skrevet

Burde vel heller være oppdragelse på voksne istedenfor barn. Barn går i fotsporene til foreldrene uansett hvordan du snur og vrir på ting. Barn hører ikke etter hva du sier, de gjør slik du gjør.

Men på en måte er det vel det foreldrekurs tar for seg. Hvordan de voksne kan endre sin oppførsel og sitt bemøtende for at hele familien skal det bedre sammen. De positive bieffektene av foreldrenes endrede væremåte er da at barna feks hører mer etter, samarbeider etc. Det er hvertfall sånn jeg har oppfattet foreldrekurs.

Skrevet

En del av poenget er vel at foreldregenerasjonen vår ikke leste så mye om barneoppdragelse/forstå-seg-ihjel-på-barna-sine-teorier at de trengte kurs. I dag er det så mye fokus i media og på nett på at barnet må få utfolde seg og ikke holdes tilbake at jeg tror mange foreldre i dag tror de er slemme med barna sine om de setter tydelige grenser. Man kan ikke lese teorier om å forstå barna og la dem utfolde seg helt løsrevet fra resten av pedagogikken. For selvsagt skal barn forstås og få utfolde seg, men alt til sin tid. Barn må også lære seg å bli aksepterte medlemmer av det samfunnet vi lever i, og det innebærer en del felles uskrevne regler om hvordan man oppfører seg.

TS

Men jeg tror det er mer sammensatte årsaker til urolige, bråkete barn/unge som tilsynelatende ikke har respekt for noe. De jeg kjenner som har barn, er opptatt av grenser og tydelighet, men ja, de er også opptatt av å forstå. Noen mer/mindre enn andre.

Skrevet

Syns alle foreldre burde tatt ett kurs før de ble foreldre jeg, men samtidig så er det jo tusen måter å oppdra barn på også. Jeg er hvertfall veldig glad for at jeg er barne og ungdomsarbeider, hadde ikke vært så trygg i oppdragelsen og med dattera mi hadde jeg ikke hatt den utdannelsen i ryggen :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns at det er en tendens i samfunnet vårt at vi ikke klarer å skille mellom en viktig jobb, og en vanskelig jobb. Det er utrolig mange viktige jobber, derav barneoppdragelse, som fortsatt ikke krever enorme kunnskaper.

Det at den voksne generasjonen har vært veldig bekymret for "hvordan det skal gå med dagens unge" er jo ikke akkurat en ny tanke. Sokrates sa det 400 år før kristus.

Det er helt klart individerer som hadde hatt nytte av det, men det er ikke noe jeg ser et reelt behov for.

Joda, jeg vet at selv de gamle romerne akket seg over "dagens ungdom". Det tror jeg er naturlig fordi man glemmer hvordan man selv var som ung og fordi et samfunn i endring skaper avstand mellom generasjoner.

Men jeg tror at oppdragerrollen ikke har endret seg i så veldig stor grad på tusen år, mens de siste tiårene så har ting endret seg radikalt. Årsaken er - tror jeg - at man tidligere lærte oppdragelse via storfamilien, mens man i dag lærer oppdragelse i større grad fra internett, aviser og tv. Det er der jeg tror vi gjør et stort feilsteg.

Og vi vet jo at dagens norske skole er i en form for krise pga total mangel på disiplin i klasserommet. Lærerne jobber med armene bundet på ryggen og munnen kneblet, de har jo knapt lov til å si fra til elever som oppfører seg uakseptabelt. Samtidig har foreldre (ikke alle selvsagt, men veldig mange) blitt veldig usikre på sin egen rolle som oppdrager fordi de hører overalt at barnet blir ulykkelig og ikke når sitt potensial dersom de er for strenge med dem. Derfor tror jeg vi står overfor andre og større utfordringer i dag enn generasjonene før oss har gjort.

TS

Skrevet

Men på en måte er det vel det foreldrekurs tar for seg. Hvordan de voksne kan endre sin oppførsel og sitt bemøtende for at hele familien skal det bedre sammen. De positive bieffektene av foreldrenes endrede væremåte er da at barna feks hører mer etter, samarbeider etc. Det er hvertfall sånn jeg har oppfattet foreldrekurs.

Ja, helt klart. Et foreldrekurs/oppdragerkurs er jo ikke for barna, men for foreldrene.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...