Gå til innhold

Sunnhetshysteri


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har selv en venninne som har gått på lavkarbo i over ett år - gått ned nærmere 30 kg. Men må innrømme at jeg synes det er litt sært når vi har vors sammen med andre, eller kosekveld med overnatting. Da har hun med seg f.eks knekkebrød, pålegg ol. Samme gjelder klassiske middager som pizza og taco - pizza med bunn spiser hun ikke, mens taco blir bare til en salatblanding. Nå er hun nede på normalvekt, likevel opprettholder hun lavkarboen. Hver sin smak, men jeg simpelten elsker karbohydrater :rodmer:

:tongue:

Endret av Smores
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange grunne til at man ikke bør spise brød eller drikke melk.

Mange tåler ikke gluten som fins i bl.a. hvetemel, og hvetmel blir brukt i mange produkter.

Kumelk er det mange som ikke tåler, og kumelk finnes i mange produkter.

Sukker er også en værsting og finnes i altfor mange drikke og spise-produkter.

Mange mennesker får fysiske og psykiske problemer av disse matvarene uten å forstå det. De får hudproblem, sliter med overvekt/undervekt, betennelser her og der i kroppen og leddproblemer, ryggproblemer, skjellettet smuldrer opp, tannproblem, hodepine og migrene, svingende blodsukker, diabetes, psykiske problem som angst, depresjon og sinne. Noen blir rett og slett "ned-dopet" av gluten, kumelk og sukker, i den form av at de blir ukosentrerte, innesluttede, sliter sosialt ...

Mange som sliter med ADHD, autisme osv blir bedre av å kutte ut disse produktene.

Derfor er det bedre å drikke vann, spise sunt fett og proteiner, frukt, grønt og bær ... Ja, man blir mett på sunt fett og proteiner, men da er det snakk om avokado, nøtter, fet fisk ;)

Endret av meridian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var det mange fordommer ute og går.DET gjør meg mer redd

AB over, tror du virkelig at folk som kjører lavkarbo ikke koser seg? Du virker egentlig ikke opplyst da altså.

Det er så typisk lavkarboer å unngå å svare på hovedpoenget, nemlig at de er en miljøkatastrofe, men henge seg opp i andre ting...

Jeg kunne ikke kost meg med kjøtt og grønnsaker nei! Kanskje andre liker det, men for meg er kos pasta, pizza, sjokolade osv. Lavkarbo hadde tatt fra meg store deler av livsgleden min, og derfor velger jeg heller å trene mye og spise det jeg liker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sært, og som en annen nevnte, og det gjelder i stor grad lavkarbofolk, så begynner de å ta med seg mat når de skal bort i middag. De fleste som er overvektige klarer fint å gå ned uten å ty til lavkarbo, det er bare tull at de fleste som sliter med overvekt sliter også med insulinresistens osv.

Det verste jeg hører er når normalvektige går på lavkarbo, fordi det er sunt, vel, vanlig norsk kosthold er også sunt, og da trenger man ikke å få nøia over en brokkoli, løk, potet, ris eller whatever.

Det å ta med seg mat når man skal bort i middag, synes jeg også er en uting - og jeg spiser lavkarbo. Det er rett og slett litt uhøflig ovenfor vertsskapet. Som regel i middagsselskaper serveres det kjøtt med grønnsaker, ris/pasta/potet og saus, og det er da ingen som kan si noe på at man lar være å forsyne seg av det ene og tar litt mer av det andre i stedet.

Det som derimot bare er tull, er at du avfeier det faktum at mange overvektige har insulinresistens som bare tull. Har du noen kilder på dette?

Hvorfor i all verden plager det deg at normalvektige spiser lavkarbo? Bryr du deg virkelig så mye om hva andre spiser?? Jeg synes ikke et "vanlig norsk kosthold" er sunt, og heldigvis har vi friheten til å selv velge hvordan vi vil spise. Da velger jeg lavkarbo, og holder energinivået oppe og vekten nede på den måten.

I tillegg er jeg slank og normalvektig - ble du irritert nå? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden plager det deg at normalvektige spiser lavkarbo? Bryr du deg virkelig så mye om hva andre spiser??

Jeg bryr meg om hva andre spiser når det går utover kloden vår. Å spise så store mengder kjøtt er ikke holdbart i lengden, og jeg syns det er ekstremt egoistisk å velge et kosthold som har betydelige konsekvenser for miljøet.

Grønnsakene deres derimot, kan dere knaske i evigheten :jepp:

Selv holder jeg meg til mat som ikke ødelegger dyr og miljøet, og trener heller litt ekstra for å ha en fin kropp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd statens anbefalinger hele livet, og kroppen har aldri fungert optimalt.

Jeg har prøvd flere retninger innen lavkarbo, og kroppen har ikke fungert optimalt (snakker måneder innen hver retning).

Nå har jeg funnet min vei. Et godt og balansert kosthold for meg og min kropp. Ikke lavkarbo og ikke statens anbefalinger, men et sted på midten.

Jeg nekter meg matvarer som gjør meg syk, uansett hvor fristende de måtte være. Men har også funnet gode alternativer til det meste.

Jeg koser meg med hvert måltid, for meg skal maten nytes og ikke bare gi meg energi til å komme gjennom dagene.

Blir fullstendig oppgitt når den ene "eksperten" etter den andre skal fortelle meg hva som er sunt for meg og min kropp. Den personen som vet det er kun en, og det er meg.

At jeg aldri spiser sjokolade er ikke fordi jeg nekter meg det, men fordi jeg ikke liker det. Godteri gjør meg kvalm. Hvorfor skal da alle kommentere at jeg ikke rører det når det står på bordet? Hvorfor kan jeg ikke få lov til å nyte mine bær som jeg elsker?

Eller den brødskiva med hjemmebakt brød som jeg nyter til frokost? Den nyter jeg og jeg spiser den med god samvittighet.

Fanatikere har en ting til felles, og det er at de ikke godtar at andre ikke er enige med dem. Uansett! Nei takke meg til at jeg har fått mitt kosthold på riktig spor og står for det. Er lei av å lese at jeg ikke kan spise ditt og ikke datt. Jeg har meldt meg ut av slankehysteriet i media, og tar for meg av det jeg synes er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke problemet er at mange nå spiser lavkarbo. Jeg tror heller ikke problemet er at mange trener mye. Jeg tror problemet ligger i det at det er et så enormt fokus på dette, både i media, sosiale media, gjennom diverse bloggere, gjennom Birken-presset blant finanseliten og blant menigmosjonisten som mener at man ikke kommer noen vei her i livet om man ikke driver med 4x4-intervaller. Dette gjør at det blir et økt press i samfunnet for å leve på en spesiell måte, og jeg tror at det også gjør at mange føler seg utilstrekkelige. Eventuelt blir man bare så lei av alt fokuset at man trekker ned rullegardina. Media florerer av "quick-fixes"; slik får du rumpa til Pippa, slik får du trent når du er i småbarnstidsklemma, slik får du superkondisen ved å trene bare to ganger i uken, slik får du god tid på Birken og likevel lykkes i arbeidslivet, slik lykkes du mad lavkarbo, slik lykkes du med lavkarbo som familiemat, slik lykkes du med tung styrketrening når du spiser lavkarbo, slik får du fin biceps uten å måtte trene med manualer. Ikke rart folk blir forvirret og lei.

Jeg har i mange år spist sunt, men det har variert litt hva jeg har definert som sunt, og jeg har prøvd og feilet mye. Jeg har hele tiden førsøkt å spise slik at kroppen min fungerer godt, noe som har vært en dyd av nødvendighet siden jeg tidvis har trent svært mye. Nå spiser jeg slik kroppen min helst vil fordi jeg ønsker å få mest mulig ut av dagen min, enten det gjelder trening, samvær med barn eller rett og slett bare det å få best mulig søvn når jeg først sover. Jeg har fått mange kommentarer opp gjennom årene på maten min, og jeg har irritert meg over at andre har brydd seg om hva jeg spiser.

På mange måter har jeg sikkert stått for (og står muligens for) en form for sunnhetshysteri, siden jeg skyr tilsteningsstoffer, lager all mat fra grunnen av, spiser mindre karbohydrater og mer fett enn hva staten anbefaler, men ikke slik det er anbefalt på LCHF. Jeg spiser maten min uten å si noe om hva andre spiser (hva andre spiser i lunsjen på jobb reflekterer jeg ikke mye over), jeg trener på den måten jeg synes passer best for meg nå, i min livssutuasjon, uten å bry meg nevneverdig om hva andre gjør. Men jeg mener likevel at jeg ikke står for et sunnhetshysteri, fordi jeg predikerer ikke overfor andre hva jeg spiser og hvordan jeg trener, med mindre noen spør. Og det er her jeg mener forskjellen ligger i hvordan det er nå sammenlignet med for noen år siden: Nå skal ALT eksponeres. Man skal proklamere trening, mat og livsstil på facebook via RunKeeper og statusoppdateringer. Terskelen for å formidle alt dette har blitt mye lavere via sosiale media, og med på kjøpet følger det at aviser og tidsskrifter bruker enda mer spalteplass på trening og kosthold, uten at de egentlig har noe matnyttig å komme med.

(Ok, jeg innser at jeg skyter meg selv litt i foten her siden jeg har treningsdagbok på KG. :ler:)

Fanatikere har en ting til felles, og det er at de ikke godtar at andre ikke er enige med dem. Uansett! Nei takke meg til at jeg har fått mitt kosthold på riktig spor og står for det. Er lei av å lese at jeg ikke kan spise ditt og ikke datt. Jeg har meldt meg ut av slankehysteriet i media, og tar for meg av det jeg synes er godt.

Jeg er svært enig med deg!

Endret av -Englefjes-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange grunne til at man ikke bør spise brød eller drikke melk.

Mange tåler ikke gluten som fins i bl.a. hvetemel, og hvetmel blir brukt i mange produkter.

Kumelk er det mange som ikke tåler, og kumelk finnes i mange produkter.

Sukker er også en værsting og finnes i altfor mange drikke og spise-produkter.

Mange mennesker får fysiske og psykiske problemer av disse matvarene uten å forstå det. De får hudproblem, sliter med overvekt/undervekt, betennelser her og der i kroppen og leddproblemer, ryggproblemer, skjellettet smuldrer opp, tannproblem, hodepine og migrene, svingende blodsukker, diabetes, psykiske problem som angst, depresjon og sinne. Noen blir rett og slett "ned-dopet" av gluten, kumelk og sukker, i den form av at de blir ukosentrerte, innesluttede, sliter sosialt ...

Mange som sliter med ADHD, autisme osv blir bedre av å kutte ut disse produktene.

Derfor er det bedre å drikke vann, spise sunt fett og proteiner, frukt, grønt og bær ... Ja, man blir mett på sunt fett og proteiner, men da er det snakk om avokado, nøtter, fet fisk ;)

wat? forstår ikke helt om du tuller eller er seriøs her nå. Drikker man melk ender man virkelig ikke opp med psykiske problemer og oppsmuldret skjelett O.O

Endret av otilie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wat? forstår ikke helt om du tuller eller er seriøs her nå. Drikker man melk ender man virkelig ikke opp med psykiske problemer og oppsmuldret skjelett O.O

Alle får ikke det nei, men mange reagerer faktisk veldig negativt på disse matvarene. Kumelk inneholder masse hormoner, noe som kan føre til depresjon. Raske karbohydrater (sukker) fører til forhøyet blodsukker, noe baktererier elsker. Dette kan komme til uttrykk gjennom f.eks. oppblomstring av kviser (som skjer med meg).

Når det er sagt får jeg i meg både meieriprodukter og sukker, men jeg forsøker å holde det på et moderat nivå. Hadde jeg ikke vært så glad i det skulle jeg sluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt overdrevet å snakke om melk som om det er pesten selv. Ja, noen sliter med meieriprodukter og da kan man unngå det. Resten kan drikke det og bruke det i mat med god samvittighet! Du får det jo til å høres ut som om det er slengt i en halv pakke sukker i hver kartong melk!

Navn Lettmelk, 1,5 %

Spiselig del 100.0 %

Vann 90.0 %

Kjoule 192.0

Kalorier 46.0

Protein 3.3 g

Karbohydrater 4.7 g

Fett 1.5 g

Mettet fett 0.9 g

Enumettet fett 0.4 g

Flerumettet fett 0.0 g

Transfett 0.1 g

Kolesterol 7.0 mg

Stivelse 0.0 g

Mono og disakkerider 4.7 g

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det trøbbel med hornoner i norsk melk? Jeg har hørt at den norske melka er ganske bra sammenliknet feks med USA. Og hva med kjøttet? Ok å spise, mye høy/gress og lite kraftfor og antibiotika - eller stikk motsatt? Noen som vet?

I USA er jo grassfed beef en "greie" fordi profittjaget i bransjen ellers, visstnok forringer kjøttet med pellets, maisfor, veksthormoner og annet snafs. Storfe skal jo helst leve på gress og vokse i et naturlig tempo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det trøbbel med hornoner i norsk melk? Jeg har hørt at den norske melka er ganske bra sammenliknet feks med USA. Og hva med kjøttet? Ok å spise, mye høy/gress og lite kraftfor og antibiotika - eller stikk motsatt? Noen som vet?

I USA er jo grassfed beef en "greie" fordi profittjaget i bransjen ellers, visstnok forringer kjøttet med pellets, maisfor, veksthormoner og annet snafs. Storfe skal jo helst leve på gress og vokse i et naturlig tempo...

Ja det er trøbbel med kumelk, fordi det gir enkelte mennesker hormonforandringer så de får veldig uren hud og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må ikke spise mye kjøtt på lavkarbo.

Jeg kaller ikke lavkarbo en diett mer enn høykarbo. Det er når man passer veldig nøye på hva man spiser hele tiden at det går over til å bli en diett slik hvermansen forstår det. Jeg går på lavkarbo, men jeg er ikke av de sunneste. Jeg spiser sjokolade og ferdigretter innimellom. Men "basen" min er mye fett og lite karbo. Dette blir for meg det samme som en som går på det "normale norske kostholdet" som innimellom unner seg sjokolade.

Jeg bruker vitenskaplige studier når jeg skal finne ut av hva som er sunnest. I dag er det lavkarbo + periodisk faste, sånn omtrent. Dersom det kommer nye studier som viser noe annet, så kommer jeg til å skifte.

Det vanlige norske kostholdet gir meg mageproblemer. Har spist brød og melk i alle år, men da jeg rundet 19-20 begynte magen min å kverulere. Gikk to år før jeg skjønte hva som var problemet. Nå nyter jeg å aldri ha den rumlingen, selv når jeg stresser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med dagens kjøttindustri (vel, ett av dem) er jo at dyra må vokse så fort, de får tilskudd og slaktes i ung alder med masse kjøtt på kroppen. Kjøttet rekker ikke å få noe "smak".

Har dere noen gang smakt kjøtt som er litt eldre eller fra dyr som har fått vokse naturlig? Ser annerledes ut, og smaker mye mer også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er trøbbel med kumelk, fordi det gir enkelte mennesker hormonforandringer så de får veldig uren hud og slikt.

Norsk melk inneholder IKKE de skumle hormonene som f.eks amerikansk melk inneholder (fordi de bruker hormoner for å fremme produksjon på en eller annen måte). Norsk melk er nesten som økologisk å regne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

det er m.a.o. SVÆRT viktig å lese utenlandske forskningartikler om melk med forsiktighet, da norsk melk ikke kan sammenlignes med f.eks amerkansk melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk melk inneholder IKKE de skumle hormonene som f.eks amerikansk melk inneholder (fordi de bruker hormoner for å fremme produksjon på en eller annen måte). Norsk melk er nesten som økologisk å regne.

Så hvorfor får jeg kviser når jeg drikker melk - som forsvinner når jeg kutter det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor får jeg kviser når jeg drikker melk - som forsvinner når jeg kutter det ut?

Hvorfor tror du kvisene skyldes HORMONER i melken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Så hvorfor får jeg kviser når jeg drikker melk - som forsvinner når jeg kutter det ut?

Kanskje du ikke tåler melk. Trenger ikke komme av hormoner i melk.

Allergi gir utslag på mange forskjellige måter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...