AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #1 Skrevet 18. september 2011 Vil bare dele noen tanker her. Har vært ganske aktiv her inne, og lest mange innlegg som omhandler nettopp kosthold. Må si jeg nesten blir litt sjokkert av hva enkelte foreslår og sier. Jeg anser meg selv som normalvektig, med et vanlig kosthold. I det begrepet legger jeg inn både kjøtt, fisk, brød, melk og ost. Hvorfor foreslår folk at man skal kutte ut meieriprodukter og brød? Jeg forstår de som ikke tåler dette, misforstå meg rett. Men vanlige mennesker som kan spise slike varer, hvorfor bør de ikke gjøre det? Regnes ikke dette som sunt lenger? Eller har vi blitt helt fanatiske alle sammen og lever på knekkebrød og vann? I min familie har vi alltid vært normalvektige, og vi spiser det vi vil. Selvsagt begrenser vi oss når det gjelder matinntaket, men det har aldri vært snakk om å bytte ut lettmelken med skummet melk fordi det er mindre fett i. For min del kunne jeg like greit ha drukket vann da. Er det bare meg, eller har det nye, "moderne" kostholdet uten brød og meieriprodukter tatt helt av? 17
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #2 Skrevet 18. september 2011 Det er veldig mange som faktisk kunne hatt det bedre uten melk og brød. Jeg er av de, men spiser og drikker det uansett.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #3 Skrevet 18. september 2011 Jeg blir litt overveldet av alle som for tiden går over til lavkarbo fra et helt vanlig kosthold med brød. Ikke at jeg legger meg borti det, det går jo ikke utover meg. Men jeg synes det er litt spennende å følge med på utviklingen. Er selv helt vanlig slank, og spiser som jeg har gjort i alle mine år. Et typisk, norsk kosthold. Brød til frokost og kvelds, middag som består av alt fra kokt fisk til taco. Skjønner det bedre når det er overvektige som går over til lavkarbo, har sett at det kan ha noe for seg. Og for all del, er man ikke glad i brød, skal man jo selvfølgelig ikke tvinge det i seg.
Gjest *Maja* Skrevet 18. september 2011 #4 Skrevet 18. september 2011 For min del kan jeg ikke spise vanlig brød med gjær, så baker mitt eget de gangene jeg har lyst og tid. For min del så er jeg opptatt av at kostholdet skal gi meg det kroppen min trenger, men også at kroppen min skal se bra ut, og mel binder en del vann, noe som gjør at jeg føler meg tung og ikke like vel i meg selv. Derfor velger jeg å ikke ha så mye brød i mitt kosthold, men baker ofte rundstykker i helgene da. Melk tåler jeg ikke, men drikker soyasjokomelk de dagene jeg løper. Er ellers ikke glad i melk...
Gjest gutt92 Skrevet 18. september 2011 #5 Skrevet 18. september 2011 Melk er jo en god proteinkilde! Skjønner om man er anti-karbo at man ikke drikker melk og spiser brød, men om man skal bygge muskler i hvertfall så er ikke det noe dumt. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #6 Skrevet 18. september 2011 Melken har naturlige hormoner fra kua som kan påvirke kviseproduksjonen negativt.
Gjest gutt92 Skrevet 18. september 2011 #7 Skrevet 18. september 2011 Det er sant!! Er nok en av de større grunnene hvorfor jeg har slitt med kviser, men melk er sunt, så det får nå så være. Kanskje jeg prøver et par uker UTEN melk for å se om det bare er melka eller om huden min bare er sånn
Spøkelse Skrevet 18. september 2011 #8 Skrevet 18. september 2011 Jeg er enig, det er fullt mulig å være sunn uten å dra det til ekstreme lengder. F. eks mange kutter ut en type grønnsaker eller frukt fordi det finnes alternativer med tilnærmet null kalorier. Men hallo, det er jo ikke hovedproblemet 1
pandabear Skrevet 18. september 2011 #9 Skrevet 18. september 2011 Jeg er enig, det er fullt mulig å være sunn uten å dra det til ekstreme lengder. F. eks mange kutter ut en type grønnsaker eller frukt fordi det finnes alternativer med tilnærmet null kalorier. Men hallo, det er jo ikke hovedproblemet Signerer
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #10 Skrevet 18. september 2011 Tenker at det ikke er selve maten man spiser som fører til overvekt, men mengden samt godteri. Derfor er det litt fjernt for meg å foreslå knekkebrød ol. fremfor brød fordi det er mindre kcal og karbo i det. Hva med å heller kutte mengden og snopet? 3
Spøkelse Skrevet 18. september 2011 #11 Skrevet 18. september 2011 Ja, er det jeg mener. Det er ikke valget mellom vanlig potet og søtpotet som gjør at så mange feiler 1
Gjest Survival Skrevet 18. september 2011 #12 Skrevet 18. september 2011 Jeg er ganske enig i problemstilling det blir skissert her i tråden! Hvorfor i all verden dra sunnhetskonseptet heeeelt ut, istedet for å finne en gylden middelvei mellom usunn og sunn? Det er faktisk fult mulig å være sunn uten å nekte seg alt som er godt, eller som er "normalt". Jeg er av og til innom disse sunnhetshysteri-bloggerne, som jeg liker å kalle dem. Dem selv kaller seg for "trening og kostholds"-blogger, men jeg lurer litt på: Hva i all verden er alle de greiene de kjøper og spiser? Hva i all verden er http://bloggfiler.no/fitnessnora.blogg.no/images/1196741-11-1316251495645.jpg disse greiene her? Jeg vet at personen som eier bildet er en blogger på topplisten på blogg.no, håper vedkomne ikke bryr seg om at jeg låner bildet. Poenget mitt er bare; hva skjedde med banan, blåbær, jordbær, bringebæryoghurt, korn, brødskive med salatblad og mager skinke og ost... og hva skjedde med poteter og melk? Jeg forstår at det er smart å kutte ut noen mattyper -brød f.eks. Men det må da være greit med knekkebrød isåfall? 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #13 Skrevet 18. september 2011 Jeg ble litt sjokkert da ei jeg kjenner aldri spiser bananer, fordi de har for mange kalorier. Epler spiser hun bare av og til, og hvis hun skal kose seg så gjett hva hun drikker: jo, Cola! Riktig nok bare ett glass, men likevel. Jeg synes dette høres hysterisk ut, og selvmotsigende, men hver sin lyst.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #14 Skrevet 18. september 2011 Jeg synes også dette er sjokkerende. Tenk hvordan folk flest var på 50, 60 og 70-tallet. Veldig få tykke. Leste nettopp en artikkel om at kostholdet man hadde i "gamle dager" var sunnere enn det man har i dag. Altså med balanserte måltider med kjøtt, fisk, poteter, byggryn, saus, meieriprodukter og en eller annen dessert. Lokal mat, sesongvarer! Og i dag er det en mengde med ting man skal unngå, samtidig som vi får shippet inn scampi og middelhavsfisk langveisfra, samtidig som det selges junkfood og søtt-fett-snadder hver 5. meter på gata. Enkelte klarer ikke motså fristelsene og blir overvektige. Andre blir syke av sitt ekstreme fokus på hva de putter i seg, sitt stadige jag etter å kontrollere kroppen, lure døden, eller hva det er de forsøker. Og veldig kjedelige. Jeg føler meg også mer vel av å spise sunt, men faktisk så er den følelsen like god om jeg bare spiser litt mindre porsjoner av den vanlige hverdagsmaten. Mat er blitt en helt hysterisk greie. 2
Ethereal Skrevet 18. september 2011 #15 Skrevet 18. september 2011 Jeg blir også sjokkert over hvordan noen tenker her, og til en viss grad påvirket. Det er vanskelig å føle seg tilstrekkelig når man leser om damer som kun spiser pittelitt sjokolade i helgene, jobber en mil om dagen og kun spiser lettprodukter, magert kjøtt og grønnsaker. Prøver å fokusere mest på å spise sunt for å forebygge sykdommer som diabetes og hjerte- og karsykdommer. Det er ikke lett å la vær å spise godteri i helgene, men det er lettere å la vær når jeg tenker på at jeg kan få slike problemer senere i livet, enn det er å la vær fordi jeg vil ha en fin kropp her og nå.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #16 Skrevet 19. september 2011 Er det bare meg, eller har det nye, "moderne" kostholdet uten brød og meieriprodukter tatt helt av? Det er ikke bare deg! http://www.sinnetshelse.no/artikler/ortoreksi.html Ortoreksi er et spiseproblem. Den som rammes er ekstremt opptatt av å spise riktig og sunn man – og unngå alt som er usunt. Det lyder både klokt og riktig, men hvis ønsket om en perfekt livsstil blir et kontinuerlig prosjekt som hemmer en i dagliglivet, da handler det om en sykelig spiseforstyrrelse. http://www.nettavisen.no/yeye/trender/article2689428.ece - Det er en hårfin grense mellom de som tar vare på seg selv ved å spise sunt og de som har ortoreksi, sier Deanne Jade, grunnlegger av National Centre for Eating Disorders, til Daily Telegraph. http://www.side2.no/helse/article3090101.ece Men når ønsket om å være sunn, går fra å slutte å spise junkfood til å kun spise mat som ikke inneholder melk, karbohydrater eller hvete – så skal det sees på som et faresignal. 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #17 Skrevet 19. september 2011 Det er ikke lett å la vær å spise godteri i helgene, men det er lettere å la vær når jeg tenker på at jeg kan få slike problemer senere i livet, enn det er å la vær fordi jeg vil ha en fin kropp her og nå. Hvorfor må du la vær å spise godteri i helgene da? Kan du ikke spise litt, dersom du har lyst på det?
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #18 Skrevet 19. september 2011 Jeg forstår at det er smart å kutte ut noen mattyper -brød f.eks. Men det må da være greit med knekkebrød isåfall? Jeg er helt enig med deg, men hvorfor mener du at det er smart å kutte ut brød (så lenge man tåler det?)? Kornprodukter er vår viktigste kilde til jern, og når så mange kutter ut brødet fra kostholdet sitt, blir jernmangel et vanlig problem. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #19 Skrevet 19. september 2011 Det som skjedde med det normale, sunne kostholdet var at det forsvant i lavkarbo-dragsuget med god hjelp fra bloggere. 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #20 Skrevet 19. september 2011 Enig. Hele den sunnhetshysteriske greia er et ekkelt fenomen i overflodssamfunnet. Jeg blir også veldig irritert når folk sier "sunt" når de mener lavkarbo: Hvilken grønnsak er sunnest? Ikke gulrot, for den vokser under bakken! Kanskje tomat, for den vokser over bakken? Nei, for tomat er jo en frukt! Frukt er er ikke sunt! Sukker er gift! Tror mange blir veldig påvirket og tror på alt de leser. Vanlige slanke mennesker som ikke trenger det går på lavkarbo. Og ekstremt mange har "intoleranser" ovenfor helt vanlig mat. Greit at noen har laktoseintoleranse eller cøliaki, men nå går det nesten sport i å liste opp mat man ikke "tåler". Kanskje noen måneder i Somalia ville hjelpe? 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå