Gå til innhold

11.09 er det vår tur


Tusenogtredve

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Åh, for en morsom dag!

Tok en tur til mamma som hadde sydd sammen skjørtet til kjolen min - i et grusomt stoff overstrødd av sitroner :o Så da ble det prøving og mønstertilpassing i lang tid. Først måtte vi ta inn litt i slepet - det var både for bredt og for langt (må tross alt tenke litt praktisk..) og deretter gikk vi videre til å bestemme litt om overdelen. Hun hadde sydd sammen toppen slik vi først hadde bestemet oss for at den skulle være - helt enkel stroppeløs med sweetheart-skjæring.

Men i går tok jeg meg en bytur og fant et mønster som jeg likte enda bedre. Også her er det sweetheart-skjæring, men nå er det ganske breie stropper langt ut på skuldrene. Det blir veldig typisk meg... :enig_animasjon: I tillegg skal jeg ha en enkel jakke utenfor, enten i samme stoff som i skjørtet, eller i samme stoff som sløret. Vi har ikke helt bestemt oss for fasong på jakka enda, og stoffvalget er veldig avhengig av snittet.

Det er så greit å ha kjente som er dyktige til å sy! Nå får jeg kjolen akkurat som jeg vil ha den! (Og ikke minst uten å bli helt blakk). Ikke bare skal hun sy kjolen min, men hun har også lovt å sy kjole til de to lillesøstrene mine, og så skal hun sy antrekk til seg selv... Vi blir så fine alle sammen! :sjarmor:

Men mamma vil ikke fortelle til noen at det er hun som skal sy... Noen vet det selvfølgelig; pappa (det er ikke mulig å unngå), de to lillesøstrene mine (den yngste bor hjemme, og hun eldste var med å plukket ut stoffet), forloveden min (det var ikke mulig å holde det hemmelig for han..) og meg. De andre i familien får ikke vite noe som helst (unntatt fra storesøstra mi, da. Mamma klarte ikke å holde seg når hun var på middag hos henne), så hver gang dørklokka ringte eller noen gikk i gangen så fikk jeg beskjed om å springe på rommet til mamma og gjemme unna all stasen og late som ingenting. (Og med et slep som til og begynne med var nesten to meter så var det lettere sagt enn gjort !!!) Litt beskjeden, hu mora mi, men hun er den beste som finnes! 8)

Så i morgen skal jeg på bytur for å prøve å finne noe undertøy (og kanskje sko). Og når vinterferien er over så stiller jeg nok en gang opp som prøvedukke!

Og så har jeg ringt menighetskontoret og fått bekreftet at vi er skrevet opp på rett dag og rett tidspunkt *livredd for å ringe...* Godt og endelig ha samlet nok mot til å ringe.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som har fått moren din til å sy - og det høres jo rett så lekkert ut!! Høres kjempemorsomt ut å få være med på å "designe" kjolen selv - det ønsker jeg meg også!!

... og nå nærmer det seg jammen bryllup med stormskritt også! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vet ikke hvordan jeg havnet her, men plutselig leste jeg litt, og da måtte jeg bare si at du er så heldig som skal gifte deg... For det er så kjekt! Lykke til videre med planleggingen.

Og nå fikk jeg så lyst til å sy noe fint til meg selv også! Kanskje en finkjole?

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som har fått moren din til å sy - og det høres jo rett så lekkert ut!! Høres kjempemorsomt ut å få være med på å "designe" kjolen selv - det ønsker jeg meg også!!  

... og nå nærmer det seg jammen bryllup med stormskritt også!  :wink:

Ja, jeg er kjempeheldig! Spesielt fordi at det ikke er "hvem-som-helst", men akkurat mamma som syr. Det er ingen som kjenner meg bedre eller som vet bedre enn henne hva jeg pleier å gå i, eller ikke minst vet hva jeg kler. Dessuten er det ganske få personer jeg komuniserer bedre med enn henne, så vi er aldri i tvil om hva den andre prøver å få sagt.

Dermed blir kjolen akkurat som jeg vil ha den.

Det nærmer seg, ja. I dag er det 196 dager igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan jeg havnet her, men plutselig leste jeg litt, og da måtte jeg bare si at du er så heldig som skal gifte deg... For det er så kjekt! Lykke til videre med planleggingen.  

Takk, Pepita! Og du har helt rett: jeg er heldig! Ikke bare skal jeg gifte meg, men jeg skal gifte meg med han som jeg er aller mest glad i! Han som er aller best til å backe meg opp når jeg trenger det, og til å være kritisk når det er nødvendig. Kort sagt: min beste samarbeidspartner.

I tillegg er jeg heldig fordi vi har en flott leilighet som vi bor i, vi slipper å bekymre oss altfor mye over økonomien og vi har de samme drømmene og målene for framtida.

Livet er i det hele tatt ganske så herlig!

Og akkurat nå kommer han hjem...:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner alt av klær å være i orden. Nå mangler jeg bare sko (og jeg har over et halvt år igjen...). Var på bytur på fredag for å finne undertøy og i den første butikken jeg gikk inn i kasta hun som jobba der et blikk på meg der jeg kom i ullkåpe og et digert sjerf godt pakka om meg og sa "Du er størrelse 75 du? B-cup?" (og det er selvfølgelig helt riktig...) Og etter at jeg hadde beskrevet kjolen og stoffet så klatra hun opp og henta ned ei eske med et korsett hun mente ville sitte perfekt på meg.

Hun hadde helt rett igjen. Utrolig deilig å treffe på skikkelige fagfolk i butikker. Etterpå fant hun fram noe av det andre hun hadde i butikken, men det var ingenting jeg likte bedre enn det første jeg så. Så fornøyd kom jeg hjem igjen - og der var det ingen jeg kunne fortelle alt til. Kjedelig. Heldigvis fikk jeg besøk av forloveren min i går kveld, så da "plaget" jeg henne litt.

Ellers så har jeg funnet mønsteret til overdelen min på nettet. Den blir selvfølgelig i et helt annet stoff, men her vises fasongen godt. Skjørtet blir _ikke_ som på bildet, men enklere (ikke noen folder eller rynker her i gården, nei)

På tide å lage en oversikt over hva som er gjort:

- Vielse er avtalt med kirka

- Festlokale (som ordner med alt av mat unntatt kaker) er booket

- Bryllupsreise er bestilt

- Gjestelista er så godt som klar (noen få vi er usikre på enda)

- Vi har bestemt hvordan invitasjonene skal se ut

- Kjolen min under sying, og alt annet jeg trenger av klær (unntatt sko) er i hus

- Har "bestilt" kransekake (hans mor) og bryllupskake (min mor), og blitt "lovt" enda to kaker til

- Bil fra kirka (han har nettopp kjøpt ny bil)

- Jeg har forlover

Ellers så er det nesten sikkert med:

- Orkester til festen

- Sangsolist i kirka (søstra mi!)

- Antrekk til han (får vite i påska om mora hans rekker å få ferdig bunaden i tide)

- Meny (noen detaljer igjen, og vi kan enda ombestemme oss)

- Vi skal ikke ha nye ringer (bruker forlovelsesringene)

Må gjøres snart:

- Bestemme teksten på invitasjonene

- Lage invitasjonene (sendes midten/slutten av mai?)

- Avtale med fotograf

- Hans forlover (spurt, men har ikke fått svar)

- Toastmaster (spurt, ikke fått svar)

Vi har visst god tid, vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er enda litt mer i boks: vi har fått ja fra toastmaster (en av brødrene hans) og den kommende brudgommen har fått forlover.

Neste søndag skal vi ta en tur til mine foreldre for å prøve å finne ut hvordan vi skal formulere invitasjonsteksten, og til påske så tar vi forslaget ned til hans foreldre og får de til å se på det. Begge foreldreparene har ymtet frampå om at de ønsker å bidra, men vi vet ikke helt hva de mener med det, så da er det greit å skrive invitasjonene sammen - så vi i alle fall blir enige om hvem som inviterer. Inntil videre planlegger vi som om vi skal betale alt selv, så får vi heller betale ned litt ekstra på huslånet hvis vi får noe til overs...

Kjolen min, ja. Nå går det framover... Mamma har klipt opp og tråkla sammen delene, og på onsdag var jeg innom sånn at hun fikk gjort en første tilpassing av kjolen. Merka at korsettet jeg har kjøpt gjør nytta... Har prøvd en prøveversjon av kjolen før - men med korsettet på så ble jeg både slankere og høyere...

Men så var det sko, da. Tok meg en bytur i går for å se hva jeg kunne finne. Jeg er dessverre temmelig kresen når det kommer til sko, så det var helt umulig å finne noe. Ønsker meg et par helt hvite sko med høye hæler, hel tå og som er gode å gå i. Det kan da ikke være så vanskelig? Får ta meg en ny tur om noen dager.

Nå skal jeg jobbe i hele helga. Et av korpsene "mine" skal ha seminar, jubileumsfest og konsert i helga, så det blir nok å henge fingrene i. Og når jeg er inne på temaet korps: nå ser det ut som om jeg slutter i et av korpsene til høsten. Lei av å krangle med de :roll: Hvertfall når jeg vet at jeg har rett, og de tror at jeg ikke gjør jobben min. Kjedelig, men jeg får nok å gjøre til høsten, så det er egentlig like greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På tide å oppdater oversikten over hva som er gjort:

- Vielse er avtalt med kirka

- Festlokale (som ordner med alt av mat unntatt kaker) er booket

- Bryllupsreise er bestilt

- Gjestelista er så godt som klar (noen få vi er usikre på enda)

- Vi har bestemt hvordan invitasjonene skal se ut

- Kjolen min under sying, og alt annet jeg trenger av klær (unntatt sko) er i hus

- Har "bestilt" kransekake (hans mor) og bryllupskake (min mor), og blitt "lovt" enda to kaker til

- Bil fra kirka (han har nettopp kjøpt ny bil)

- Begge har forlover

- Toastmaster

- Har bestemt hvordan invitasjonene skal se ut

Ellers så er det nesten sikkert med:

- Orkester til festen

- Sangsolist i kirka (søstra mi!)

- Antrekk til han (får vite i påska om mora hans rekker å få ferdig bunaden i tide)

- Meny (noen detaljer igjen, og vi kan enda ombestemme oss)

- Vi skal ikke ha nye ringer (bruker forlovelsesringene)

Må gjøres snart:

- Bestemme teksten på invitasjonene

- Lage invitasjonene (sendes midten/slutten av mai?)

- Avtale med fotograf

Jo da, det går framover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg jobbe i hele helga. Et av korpsene "mine" skal ha seminar, jubileumsfest og konsert i helga, så det blir nok å henge fingrene i.

Åj! Sjekka årstallet, plutselig - det der må vel være et korps jeg kjenner ganske godt? Hils dem fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Nå er skoa i hus, så da er det bare å starte tilpassinga av kjolelengden. Gleder meg til tirsdag, da skal jeg ha med meg forloveren min hjem til mamma for å vise fram kjolen - hun har ikke sett den enda.

Ellers så fikk vi i går gjort klar gjestelista, og begynt å tenke på formulering av invitasjonene. Snakka endel om temaet med mine foreldre i går, og skal til hans foreldre i påska, så da blir vi vel ferdige med teksten en gang like etter påske. (Bra timing - like før eksamensperioden setter i gang for fullt...)

To "ting" mer ferdig - nå begynner vi å få oversikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi laget første invitasjon (uten tekst) - og det ser kjempebra ut. Ble i godt humør når jeg kom ned i morrest og så invitasjonene på stuebordet.

Ellers så hadde jeg det trivelig hos mamma i går når forloveren min endelig fikk se kjolen (nå er det bare igjen å fore skjørtet og sy i knappene på overdelen, pluss å sy på litt "pynt"). Hun har "mast" lenge på å få se den nå, og det var godt å få kjolekommentarer fra en annen enn meg eller mamma.

Men så er det sløret, da. Mamma har funnet et stoff og har mer enn nok av det, men vi har blitt litt usikre på hvor bredt det bør være. Men det haster vel ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

:sjarmor: Å, han blir så flott!

Har brukt påska fornuftig i år; brukte 11 timer (hver vei) i bil for å tilpasse bunaden til karen, kjøpte litt tilbehør (hatt, skjorte og litt av sølvet) og ikke minst prata litt bryllupsdetaljer med mine kommende svigerforeldre.

Så kjørte vi 2 timer opp til hytta hvor foreldrene mine var, og prata enda mer bryllup. Nå er rammene rundt klare - bare detaljer igjen.

Ellers så har vi akkurat fått vite at forloveren til helten venter barn i slutten av september (nr. 3)! Dermed fikk vi vite hvorfor han var så usikker på om han ville ta på seg forlover oppgaven. Godt det ikke var noe verre. :ler:

Siden sist jeg skrev her så har vi begynt å sjekke litt fotografer, pluss at vi har lagt planer for fredagskvelden (kveldsmat/ bli-kjent hos foreldrene mine) og søndagsformiddagen (brunsj). Det skal bli godt å få tid til å snakke med alle, hans familie bor langt unna så vi ser de sjelden.

150 dager igjen. Utrolig hvor sakte tida går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere bestemt fotograf ennå? Jeg må få somla meg til å avtale møte med vår fotograf - skal hjem noen dager i juni og fikse det, prøvetime hos frisøren, blomster og kakebestilling...

Ha en fin dag i våren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...