Gå til innhold

"Turn off" at jeg er lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om dette er rette forumet, men prøver...

Et lite hjertesukk fra min side: Jeg er singel, i slutten av 20-årene, jobber som lege og klar for å finne mannen i mitt liv. Det betyr at jeg er ganske åpen for å bli kjent med alle mannfolk jeg treffer ute på byen, for å få et inntrykk av om de kan være noe for meg.

Det som skjer er ofte dette:

Han: Hei, hvordan står det til?

Jeg: Bra, hva med deg (osv.)

Han: Hva driver du med? Student?

Jeg: Nei, jeg er lege.

Han: .....åja...

Og så kommer det enten:

- Åja, er du en sånn smarting du da? :filer:

- *hevete øyenbryn og skeptisk uttrykk*

- Åja, jeg er bare snekker/tømrer/lærer/whatever jeg...

Og så forsvinner de ved første anledning. :sukk: Ikke at det gjør så mye, for jeg blir jo ikke akkurat sjarmert av reaksjonen deres.

Jeg tenkte at jeg kanskje var innbilsk og gjorde mer ut av dette enn det i realiteten er, men jeg har testet ut å si at jeg er flyvertinne/sykepleier, og det gir mye høyere suksessrate!

Hva skjer gutter?! Lege er et yrke som alle andre yrker. Jeg har ikke tenkt å sette noen diagnose/medisinere deg/utføre kirurgi eller briefe med kompliserte latinske uttrykk i samtalen med deg. Jeg flørter som alle andre. Og jeg, som andre, setter pris på at du interesserer deg for jobben min og kanskje stiller noen oppfølgingsspørsmål. Slik jeg opplever det nå får jeg følelse at jeg har sagt noen slemt eller nedverdigende hver gang jeg sier hva jeg jobber med, hvis man skal tolke reaksjonen som kommer.

Er det det gamle synet på lege som høystatusinnehaver som henger igjen? Blir det sett på som nerdete og lite tiltrekkende å være kvinnelig lege? Hva er problemet?

Må nevne at mine single mannlige kolleger ikke har samme problemet, snarere tvert imot... :sjenert:

Andre som opplever det samme (leger/andre yrkesgrupper)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet