Gå til innhold

Blir veldig mye røyk i rommet


WhiteDiamond

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp flyttet inn i nytt hus og når vi fyrer i peisen blir hele stua fylt av røyk på kort tid. Hva kan dette komme av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan også være feil trekk i huset. Står kjøkkenviften på? Den kan klare å skape et undertrykk i huset, slik at det kommer luft inn fra pipa mens du fyrer. Vi slet masse med det, (hadde ventilasjonsanlegg som alltid måtte stå på). Vi måtte slå av anlegget manuelt, og åpne verandadøra for å få riktig retning på trekken hver gang vi skulle få fyr. Slik fikk vi trekken til å komme utenfra - inn i huset - opp pipa, og ikke ned pipa og inn i rommet.

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med på denne siden vi har samme problem og ingen vifte på og spjeldet åpent. Skjønner virkelig ikke hvorfor dette skjer, og det er jo ikke noe særlig at det lukter bål i huset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går utifra dere som har fyringsproblemer nettopp har startet fyringssesongen?

Dette er egentlig ett velkjent fenomen, og er på grunn av at pipa er iskald, og er fylt med kald høstluft. Den kalde lufta inni pipa vil virke som en luftpropp, og hindre trekken i pipa fra å "starte".

Dere kan prøve ett velprøvd triks:

Riv av noe avispapir (ett par sider er mer enn nok), lokaliser feieluka til pipa, åpne denne, inn med papir, og tenn på. Dere vil merke at det brenner litt sakte først, men ganske fort vil det være rene støvsugeren der inne.

Ok, steng feieluka forsvarlig, gå inn og tenn fyr i peisen.

NB! Spesielt ved førstegangsopptenning i en ny fyringssesong, er det lurt å ha ovnsdøra litt på gløtt, når du fyrer opp. Det er viktig å få trekken godt igang før man stenger igjen. Som noen andre her nevner, sett gjerne ett vindu, eller ei utedør på gløtt, for å få litt ekstra omph i starten.

Happy fyrings!

(Hilsen ex-feier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nå føler jeg meg skikkelig dum. Jeg vet ikke hva/hvor spjeldet er, flau! Vi har en slik peis:

http://www.dovrepeisen.no/dovre/peisovner.asp?Action=Visnyhet&NodeID=797&PlaID=0&ID=213

Spjeldet regulerer trekken i peisen opp gjennom pipa. Stor trekk gir stor oksygentilførsel og dermed mer effektiv forbrenning, liten trekk gir mindre oksygentilførsel og mindre effektiv forbrenning. Er spjeldet lukket, kommer ikke røyken opp i pipa og trekker ut i rommet. Linken din virker ikke, men se etter en hendel (som regel enten over eller under brennkammeret) som kan skyves fra side til side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ja jeg fant ut hvor spjeldet var og det var åpent det. Mest sannsynlig er det bare pipa som er kaldt slik som ex-feier sier. Får følge med og se om det blir bedre etterhvert :-) ikke noe gøy med bål-lukt i hele huset nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Dette er et veldig vanlig problem.

Det viktigste er at det er nok lufttilførsel til rommet der det skal fyres. Veldig mange leiligheter og hus idag har altfor liten lufttilførsel utenfra. Mange har bare sånne små smale ventiler over vinduene sine som i utgangspunktet gir lite luft, og ofte er fulle av skitt og smuss i tillegg. Hvis man prøver å fyre med åpen verandadør eller vindu, og det da funker bra, så ser man ihvertfall hvor problemet ligger. altså: det er for lite luft inn.

I tillegg til lite luft INN til huset/leiligheten så har de fleste avtrekk som trekker luft UT fra badet og gjerne UT fra kjøkkenet også (kjøkkemvifte).

Man kan sammenligne det med at det blir et vakum i rommet og rommet prøver å dra luft inn fra der det kan. Hvis det er mulighet til å ta luft utenfra ifra pipa, så gjør rommet det. Hvis man da prøver å fyre opp, vil røyken komme inn sammen med lufta fra pipa. Det betyr egentlig at man kontinuerlig får luft inn fra pipa siden det er et undertrykk(vakum) i huset.

Hvis det funker med åpen verandadør, blir riktigste løsningen å ta kontakt med et ventilasjonsfirma som kan dette med ventilasjon.

Mange velger å installere en vifte på toppen av pipa som drar røyken ut. Jeg personlig er ikke glad i disse. De er for det første avhengig av strøm, hvis ikke fungerer de som en propp på pipa (verdt å vite), de blir ofte fulle av sot og noen ganger stopper de også av ulike grunner. Denne vifta hjelper også på så det blir mer undertrykk i leiligheten/huset og jeg vil ikke tro dette er spesielt bra for inne-miljøet i lengden. Bare luft som dras ut alle steder og svært lite som kommer inn...? Lyder ikke bra.

Det er mange som tror at skorsteinen er tett hvis røyken kommer inn i stua, dette er svææært sjelden tilfelle!

Det går også an å prøve varme opp pipa som ex-feier sier over her, men selve grunnlaget for å fyre, er nok lufttilførsel til rommet.

Det er også viktig å ikke bruke for stor ved. Da brenner det for sakte. Og heller ikke for lite ved. En kubbe er ikke nok. Og det skal brenne friskt.

Det er også viktig å bruke RIKTIG trekk. Ikke for mye og ikke for lite. Det er en myte at man skal ha full trekk. Man veit bedre idag enn for hundre år siden.

Det er kun hvis man har et ildsted med dører at man kan regulere trekken. På åpne peiser har man kun et spjeld oppe ved røykrøret og dette kan man ikke regulere trekken med.

Det er så mye å si rundt dette temaet at jeg ikke får plass til alt her, men jeg kan sikkert svare på noe hvis noen lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig viktig at spjeldet er åpent ja, som noen nevner! Selv om ildsteder med dører ofte ikke har spjeld fordi de har dører.

Ildstedet du har er såkalt renbrennende, det har altså en sekundærforbrenning. Kjempeviktig å lese bruksanvisningen på ildstedet sitt!!!! Man kan nok få ny fra forhandler eller produsent hvis man ikke vet hvor den er. Der står det alt om hvordan det skal brukes og tips og triks! Bruk den!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...