Gå til innhold

Hvorfor har ikke leverpostei nøkkelhull på seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg slutter aldri å forundre meg over folks manglende evne til å forstå hva nøkkelhullmerkingen er. Nøkkelhullet betyr ikke "dette er sunt", det betyr "dette er et sunnere alternativ enn tilsvarende varer". Derfor er det bl.a. en Grandiosa-variant som har nøkkelhull: den har mindre salt og fett, og mer fiber enn de andre frossenpizzane. Det betyr ikke at Grandiosaen er sunn i seg selv, men at den er det mest fornuftige alternativet.

I tillegg har nøkelhullsmerkingen endel minumums/maksimumsstandarder ifht fett/salt/sukker/fiberinnhold. Jeg vil tro det er her leverpostei faller utenfor, siden det har ganske mye fett og salt. Det at det da ikke har merket betyr ikke at det er så inmari usunt i seg selv, men at det finnes alternativer som er "bedre". Og jeg skriver bedre i anførselstegn, fordi det ofte kan være vel så fornuftig å spise vanlig leverpostei, bare litt mindre av den. Det finnet også økellhullsmerkede leverposteier, det er de magrere variantene.

Det menes mye om nøkkelhullsmerket. Selv synes jeg slett ikke ideen er dum, men problemet ligger mye i markedføringen av merkeordningen. Det ser ut til at ganske mange har inntrykk av at nøkkelhull = generelt sunt, men det er ikke alltid tilfellet. Det er bare å slenge på litt sunn fornuft og logikk på toppen, så er det en ganske grei rettesnor.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det lurer jeg på! Er ikke det sunt da?

Leverpostei i seg selv er egentlig ikke det aller sunneste. Det er et svært prosessert produkt av innmat (lever). Fettinnholdet er høyt. Det er ikke klarlagt helt om mettet fett er så farlig som tidligere antatt, men det betyr ikke at mettet fett fra animalske kilder er sunt.

Leverpostei inneholder også salt.

Du blir nok ikke tjukk av å spise litt leverpostei, men det finnes en rekke pålegg som er sunnere.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...