Gå til innhold

Må bare sjekke litt...


miss dolly

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har en liten tass på 7 måneder. Dette er første barnet, og jeg vil bare høre hvordan vi ligger an forhold til dere andre :)

1. Hvor mye fast føde, og hva, spiser deres baby?

2. Når legger babyen seg? Sovner babyen av seg selv?

3. Hvordan er natten? (hvor lenge sover baby, spiser ol..)

4. Kan babyen krabbe, åle seg ol?

5. Hvor mye sover babyen på dagtid, antall lurer og hvor lenge?

Håper noen tar seg tid til å svare... Føler meg så usikker på alt, så litt erfaringsutveksling hadde vært superbra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min er 8 mnd nå, men kan jo svare hvordan det var når han var 7 mnd:

1. Hvor mye fast føde, og hva, spiser deres baby?

*** Ammet når han ville gjennom dagen, fikk grøt til frokost, frukt til lunsj og middag før natta. Han spiste kun halv porsjon grøt og 1/3 middagsglass.

2. Når legger babyen seg? Sovner babyen av seg selv?

*** Legger ham mellom 19:30 og 20:00, sovner av seg selv 9 av 10 ganger, de andre sovner han ved puppen, fordi han er trøttere enn vanlig.

3. Hvordan er natten? (hvor lenge sover baby, spiser ol..)

*** Han sover til ca 3, ammer, sover til ca 7, ammer, sover til ca 9, da står vi opp.

4. Kan babyen krabbe, åle seg ol?

*** Han kryper med magen i gulvet, kommer opp i krabbestilling men kommer seg ikke fremover ved å krabbe. Sitter selv. Men han er litt tidlig ute i følge helsesøster.

5. Hvor mye sover babyen på dagtid, antall lurer og hvor lenge?

*** Sover ca 11-12:30 og 15:30-17:00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Tre fulle måltider med grøt/middag

2. Legger seg 18-19, sovnerav seg selv

3. Sover til 6-7, får en flaske og sover til 8-8.30

4. Hun kommer seg på frem, men vet ikke om jeg vil kalle det krabbing/åling ;)

5. Varierer. Alt fra 2-4 ganger, alt fra en halv time til tre timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor mye fast føde, og hva, spiser deres baby?

MM ca 7-730, MM+ein heil porsjon graut 11-1130, MM 1430-15, evt frukt/middag litt seinare ved behov, MM+ ein heil porsjon graut 18-1830.

2. Når legger babyen seg? Sovner babyen av seg selv?

ca kl 19, sovnar av seg sjølv.

3. Hvordan er natten? (hvor lenge sover baby, spiser ol..)

Søv til mellom 0630-0730 uten mat.

4. Kan babyen krabbe, åle seg ol?

Begynnar så vidt å åla seg framover i desse dagar.

5. Hvor mye sover babyen på dagtid, antall lurer og hvor lenge?

Som regel to lurar, ca kl 0830 og kl 1230. Søv alt frå 1-2,5 time per gang. Har av og til ein lur til i 16-tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er 1 1/2 år, men svarer på hvordan disse tingene var da hun var 7-8 mnd. :)

1. Hvor mye fast føde, og hva, spiser deres baby?

Spiste 4-5 måltider til dagen, ammet i tillegg. Mest grøt, fruktmos, grønnsaksmos, middagsglass- event most hjemmelaget, ved 8 mnd spiste hun mer og mer brødskiver i biter. Drakk vann på flaske til måltidene etterhvert.

2. Når legger babyen seg? Sovner babyen av seg selv?

La seg 1900 (gjør det enda). Sovnet av seg selv, etter å ha brukt opp/ned- metoden, samt eget rom. Før hun var 6,5 mnd ble hun bysset i søvn (og våknet 100 ganger i løpet av natta), ble lett forstyrret.

3. Hvordan er natten? (hvor lenge sover baby, spiser ol..)

Hun sov av og til hele natten (ca 11 timer), av og til våknet hun for nattmåltid (ammet). Av og til våknet hun pga tannfrembrudd osv. Etter hun ble 9 mnd, våknet hun nesten aldri, ville ikke ammes lengre- og nettene økte til 12-13 timer i strekk.

4. Kan babyen krabbe, åle seg ol?

Hun krabbet da hun var 6 mnd, reiste seg før hun var 7 mnd. Gikk langs ting fra hun var 8 mnd. (og hun slo seg MYE pga hun begynte tidligere enn hun egentlig hadde vett til!!)

5. Hvor mye sover babyen på dagtid, antall lurer og hvor lenge?

Hun sov vel 2-3 lurer 7 mnd gammel, 2 lurer 8 mnd gammel (det var en stor jobb å få henne ned til 2 lurer!! Men måtte pga den siste ble for nært leggetid). 45 min - 1 1/2 time på hver tror jeg? Slet med at hun sov for korte dupper... Etter hun ble 9 mnd, sov hun mye bedre på dagen- måtte ofte vekkes så hun ikke sov for lenge på siste luren. Rundt 11 mnd reduserte hun selv til en lur midt på dagen, på 2-3 timer.

En ting jeg lærte i løpet av veslas første leveår, er at babyer utvikler seg veldig forskjellige, både på søvn, fast føde, motorisk osv. Jeg sammenlignet ofte, men ble stressa av det. Det roet seg da hun ble rundt ett år, da følte jeg vi hadde full kontroll på rutiner, alt var liksom på plass :)

Endret av _Malene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...