Gå til innhold

Oppmeldingsfrist som privatist? Og kan jeg beholde mine R94-kar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når er oppmeldingsfristen for privatiser som skal ta vgs-fag? Er det i morgen innen midnatt, eller kan jeg melde meg opp den 15.frem mot midnatt?

Jeg må melde meg opp i KL, men så har jeg noen karakterer fra R94 som jeg ikke trenger å forbedre. Må jeg likevel ta KL i disse fagene da?

Har engelsk og samfunnsfag fra R94 som jeg vil beholde, men så har jeg hørt at man ikke kan blande R94 med KL på vitnemålet.

Jeg skal forresten ha vitnemål etter 23/5 regelen om det har noe å si...

Håper på noen fornuftige svar der ute! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eventulet noen som hvem jeg kan kontakte for å få svar på disse spørsmålene? En god stund siden jeg gikk på vgs ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må melde meg opp i KL, men så har jeg noen karakterer fra R94 som jeg ikke trenger å forbedre. Må jeg likevel ta KL i disse fagene da?

Har engelsk og samfunnsfag fra R94 som jeg vil beholde, men så har jeg hørt at man ikke kan blande R94 med KL på vitnemålet.

Du kan ikke blande, men du kan konvertere R94-fagene til tilsvarende KL-fag og få et rent KL-vitnemål. Da må du dog oppfylle KL-kravene til matte og programfag.

Dette trenger du dog ikke å gjøre for å søke etter 23/5-regelen, da det ikke er noe krav om vitnemål der. Det holder at du dokumenterer fagene, noe du kan gjøre med en blanding av R94 vitnemål/kompetansebevis og KL-kompetansebevis (som du får når du tar fag nå). Du finner listen over hvilke fag fra R94 som tilsvarer KL-fagene her og her. Har du R94-faget trenger du ikke ta KL-faget eller gjøre noe for å konvertere det.

Jeg skal forresten ha vitnemål etter 23/5 regelen om det har noe å si...

Det er ingenting som heter 23/5-vitnemål. Du får ikke vitnemål med kun de fagene, men du har generell studiekompetanse når du har dokumentasjon på fagene (på vitnemål/kompetansebevis) og skriftlig dokumentasjon på fem års fulltids arbeidserfaring selv om du ikke år et eget papir på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se om jeg forstod det rett ...

Siden jeg skal ha fag etter 23/5-regelen, så får jeg ikke et vitnemål? Jeg får bare karakterene på et ark? Skal jeg ikke kontakte den vsg jeg gikk på før slik at de kan føre karakterene mine på et "vitnemål"?

Jeg fikk iallfall beskjed om å sende alle karakterene mine til min gamle vgs, slik at de kan skrive ut et nytt vitnemål...

Og siden jeg tar fag etter 23/5-regelen, så kan jeg beholde min karakterer i engelsk og samfunnsfag fra R94, selv om resten av fagene(norsk, historie, matte, naturfag) er karakterer i KL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg skal ha fag etter 23/5-regelen, så får jeg ikke et vitnemål?

Stemmer. Det er ikke noe eget vitnemål for dette. Vitnemål er noe du får når du består en fullstendig VGS-utdanning med alle fag. Et kompetansebevis derimot dokumenterer bare at du har bestått individuelle fag (stryker du eller mangler fag på VGS får du et slikt i stedet for vitnemål).

Jeg får bare karakterene på et ark?

Karakterene på eksamener du tar som privatist vil du få tilsendt på et kompetansebevis fra fylkeskommunen, ja. Dette er for så vidt et fancy ofisielt dokument i samme stil som et vitnemål og ikke bare et svart-hvitt ark fra en kopimaskin.

Skal jeg ikke kontakte den vsg jeg gikk på før slik at de kan føre karakterene mine på et "vitnemål"?

Jeg fikk iallfall beskjed om å sende alle karakterene mine til min gamle vgs, slik at de kan skrive ut et nytt vitnemål...

Du kan hvis du vil, men da må alle fagene konverteres til de tilsvarende (uproblematisk) samt at du må oppfylle kravene til programfag der. Dette er ikke egentlig nødvendig da du fint kan dokumentere nye fag og forbedringer på et kompetansebevis som du ligger ved vitnemålet. Du kan lese mer om dette her.

Jeg kan for så vidt se tanken i at det kan være kjekt å ha alt på ett papir, men da må du nesten henvende deg til skolen din og spørre om det faktisk er mulig å konvertere ditt R94-vitnemål til KL-vitnemål uten å også måtte ta andre fag.

Og siden jeg tar fag etter 23/5-regelen, så kan jeg beholde min karakterer i engelsk og samfunnsfag fra R94, selv om resten av fagene(norsk, historie, matte, naturfag) er karakterer i KL?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...