Gå til innhold

Blir sendt hjem tidligere fra jobb. Lønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Arbeidsgiver ringer og spør "kan du jobbe på tirsdag, fra ni til tre, for vi har fått sykdom" og jeg sier at ja det kan jeg, men da må må jeg avlyse noe annet.

Når jeg kom på jobb, var jeg der i en time, før arbeidsgiver sa det var så stille likevel, at de ikke trengte meg mer egentlig, så da kunne jeg bare gå.

Avtalen var jo å jobbe seks timer, og jeg avlyste det jeg skulle med tanke på inntekt for seks timer, ikke en og en halv. Kan de bare sende folk hjem uten lønn, når man allerede har avtalt en arbeidstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der jeg jobber, er det slik at dersom du ikke jobber i den angitte tiden, så får du ikke betalt for det. Men det spørs hva skjefen din vil gjøre....! Men jeg tror ikke akuratt at du har krav på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver er pliktig til å betale deg så lenge det er han som sender deg hjem,tilbyr du å gå hjem før han sier noe har du ikke krav på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten hadde jeg forlangt betalt for den tiden jeg var lovet, ellers hadde jeg aldri takket ja til å jobbe mer på den plassen. Hadde aldri akseptert å ikek få betalt for seks timer, når det var seks timer som var lovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel ha betalt for minimum 3 timer,om jeg ikke tar helt feil.

Snakk med sjefen din,har han lovet arbeid i 6 timer,så bør du få de timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som ville vært lurt her var om du hadde snakket med sjefen med en gang, slik at han ordrett hadde måttet si at du fikk lønn. Du skulle sagt 'jeg vil ikke dra hjem nå som jeg nettopp har kommet, jeg hadde jo avtaler som jeg har avlyst', og da må han enten si 'neinei, du får jo betalt allikevel, vi bare trenger deg ikke' eller 'jaja, du får sose litt rundt her da, siden jeg faktisk ringte deg inn'.

Det finnes mange lurendreiere av sjefer rundt forbi, så det er opp til oss som arbeidstakere å faktisk ikke gjøre det lett for dem å slippe billig unna. I denne situasjonen kan han jo si at du jo faktisk ikke jobbet, men at du derfor ikke fikk lønn. Det hadde vært mye lettere om du sa klart i fra at du ville ha timene dine når du ble ringt inn på jobb, i stedet for å gi ham sjansen til å angre og spare de pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror det er veldig forskjellig praksis mellom bedriftene.. Sjekk hva det står i kontrakten din

På min jobb har vi en veldig klar avtale om at hvis jeg blir sendt hjem pga det ikke er bruk for meg, så får jeg betalt for 3 timer (såkalt standby-timer). Som regel vet jeg på forhånd om det er høy eller lav risiko for å bli sendt hjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...