Gå til innhold

Brukt madrass, men med avtagbart trekk


Teriyaki

Anbefalte innlegg

Heihei

Jeg hører jo de sier at madrass er en av tingene som må kjøpes ny til hver baby. Hva er egentlig årsaken til dette? Vet det egentlig, men har rett og slett glemt det.

Har fått sprinkelseng som faren min har hatt stående i boden, og med den fulgte det også med en god madrass (skumgummi). Trekket kan tas av slik at det kan vaskes. Er det "i orden", eller hjelper det ikke at trekket har blitt vasket? :klo:

Også lurer jeg på det samme ang. voksiposen vi har som er brukt. Trekket kan tas av og vaskes. Er det nok, eller bør jeg vaske "dynen" som er inni også? Har forøvrig ikke sjekket om den i det hele tatt kan vaskes, men det så ut som om det var helt vanlig dyne som var sydd som voksipose, så det skulle vel være mulig da.

Hvilken grader i så fall? Det er ikke dun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man bør alltid kjøpe ny madrass til sprinkelsengen grunnet større sannsynlighet for krybbedød når madrassen er brukt før.

Jeg har kjøpt to sprinkelsenger, en til oss og en til mine foreldre, begge to brukt, og begge to med madrasser. Har likevel planer om å kjøpe nye madrasser. Jeg vet at jeg ikke kommer til å tilgi meg selv den dagen hvis barnet mitt dør i krybbedød, og en av grunnene til det kan være at jeg ville være gjerrig å spare 1000 kr.

Aner ikke med voksipose :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått sprinkelseng som faren min har hatt stående i boden, og med den fulgte det også med en god madrass (skumgummi). Trekket kan tas av slik at det kan vaskes. Er det "i orden", eller hjelper det ikke at trekket har blitt vasket? :klo:

Skumgummimadrasser kan avgi ein gass som er farlig, når den har blitt tissa i eller gulpa i f.eks. Eg hadde ikkje tatt denne sjangsen, når ei ny madrass kostar ca 400 kroner.

Har likevel lagt babyen min på eldre madrasser på hytta/i brukt reiseseng 3-4 ganger pr år.

Eg hadde vaska dyna til voksiposen. Om det ikkje er dun, hadde eg hatt den i maskin på 'håndvask' el. lign. Pass på at den får tørke godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skumgummimadrasser kan avgi ein gass som er farlig, når den har blitt tissa i eller gulpa i f.eks. Eg hadde ikkje tatt denne sjangsen, når ei ny madrass kostar ca 400 kroner.

Dette vet jeg ikke så mye om, men mener du at en skumgummimadrass er ufarlig så lenge den ikke er blitt tisset eller gulpet i, og at den blir livsfarlig om det skulle skje? Du kan komme til å få store utgifter hvis du må kjøpe en ny madrass hver gang dette skulle skje, for det må du regne med at det gjør. Eller mener du at dette gjelder bare hvis det er andre barn enn ditt eget som har kommet til å tisse eller gulpe i madrassen?

Hva slags gass(er) er det snakk om? Hva kan de(n) bevirke?

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør alltid kjøpe ny madrass til sprinkelsengen grunnet større sannsynlighet for krybbedød når madrassen er brukt før.

Jeg har kjøpt to sprinkelsenger, en til oss og en til mine foreldre, begge to brukt, og begge to med madrasser. Har likevel planer om å kjøpe nye madrasser. Jeg vet at jeg ikke kommer til å tilgi meg selv den dagen hvis barnet mitt dør i krybbedød, og en av grunnene til det kan være at jeg ville være gjerrig å spare 1000 kr.

Aner ikke med voksipose :)

Hva har madrasser med krybbedød å gjøre? Hvorfor er sannsynligheten større hvis madrassen er brukt før? Har du noe dokumentasjon om dette eller en link om det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet jeg ikke så mye om, men mener du at en skumgummimadrass er ufarlig så lenge den ikke er blitt tisset eller gulpet i, og at den blir livsfarlig om det skulle skje? Du kan komme til å få store utgifter hvis du må kjøpe en ny madrass hver gang dette skulle skje, for det må du regne med at det gjør.

Hva slags gass(er) er det snakk om? Hva kan de(n) bevirke?

Oppkast og andre rester i madrassen kan gi bakterievekst. Hvis babyen ligger på magen kan h*n puste inn dette, noe som igjen kan dette gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Dersom barnet har en genetisk deffekt her, kan død bli et mulig resultat i ytterste konsekvens.

Les mer om madrass og krybbedød her

Det ser forøvrig ut til at hvis madrassen har vaskbart trekk er det ok :)

Det står også nederst at: Det er imidlertid ikke madrassen som er årsak til at noen barn dør i krybbedød, så jeg vil tro du er safe her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har madrasser med krybbedød å gjøre? Hvorfor er sannsynligheten større hvis madrassen er brukt før? Har du noe dokumentasjon om dette eller en link om det?

Det er en studie fra Skottland som viser at krybbedødrisikoen er tredoblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller åttedoblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie. Likefullt er denne risikoen relativt sett veldig liten!

Det er enda mindre risiko i å bruke en madrass om igjen dersom den er brukt av bare ett søsken og den ikke er slitt, myk eller skitten! Da trenger man ikke ny madrass!

Vi anbefaler at man vurderer ny madrass dersom man arver madrasser fra andre utenom familien eller hvis madrassen er blitt myk og slitt.

Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt.

I neste avsnitt står det:

Det er imidlertid ikke madrassen som er årsak til at noen barn dør i krybbedød. Andre risikofaktorer er av større betydning for spedbarna; mageleie, overoppheting, nikotin/røyking, uforsvarlig samsoving, å sove på eget rom, soving på sofa o.l.. Dersom slike risikofaktorer er til stede er det også mer farlig å bruke gamle, slitte madrasser da flere risikofaktorer samvirker og forsterker risikoen.

Kilde: Landforeningen uventet barnedød.

Link: http://www.lub.no/madrass-til-spedbarnet

edit: Woops, så ikke at jeg var tredje person som hadde lagt til linken, jeg ville bare svare Belladonna. Well, anyway, du har jo fått svaret ditt ^^

Endret av Niennas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet jeg generelt lite om, men jeg mente å ha lest noe om dette tidligere, og konsulterte litteraturen. Jeg nøyer meg derfor med et citat fra Rognum (red.), Lærebok i rettsmedisin, 2. udgave (2009), kapitlet om krybbedød (s. 184):

Madrassen barnet ligger på har vært gjenstand for adskillig diskusjon. En hypotese om at sopp i brukte madrasser fremkaller arsenholdige forbindelser som er skadelige for barnet, har blitt avvist. Det samme gjelder en mulig betydning av det brannhindrende stoffet antimon. En studie har likevel vist at gamle brukte skumplastmadrasser uten glatt vaskbart trekk, gir en viss økt risiko for krybbedød (Brooke et al. 1997).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med gode svar. :)

Da skulle det vel gå bra siden madrassen har vaskbart trekk, har også mulighet til å rense den da samboeren min har en jobb hvor han har tilgang på utstyret. Så da gjenstår det bare å sjekke at madrassen ikke er for slitt/myk. Hvordan kjenner man forresten som den har blitt for myk? :klo:

Her har vi baby på stramt budsjett pga. oppussing og mye sånt, så vi sparer der vi kan. Så dersom det viser seg at det er null problem å skulle bruke madrassen, så bruker vi den. :) Men skal undersøke litt mer før jeg bestemmer meg. Vil ikke risikere noe.

Ang. vokispose så tror jeg at jeg må få svigermor til å vaske den..Er sikker på at jeg kommer til å ødelagge den :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kjenner man forresten som den har blitt for myk? :klo:

Jeg hadde lagt en litt tung ball (evnt brusflaske) på den og sett om den rullet... Hvis den ligger stille tyder det på at madrassen ikke har noen "grop" og dermed hard nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lagt en litt tung ball (evnt brusflaske) på den og sett om den rullet... Hvis den ligger stille tyder det på at madrassen ikke har noen "grop" og dermed hard nok :)

Takk for tips! :jepp:

Nå skal det forresten sies at den lille blir å sove inne hos oss i en annen seng de første 4-5 månedene, så han blir ikke å sove i sprinkelsengen som spebarn. Hvis det har noe som helst å si, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips! :jepp:

Nå skal det forresten sies at den lille blir å sove inne hos oss i en annen seng de første 4-5 månedene, så han blir ikke å sove i sprinkelsengen som spebarn. Hvis det har noe som helst å si, da.

Det er sikkert ikke så dumt, men tag med i betraktningen at hele det første leveåret er en risikofaktor. Ca. 90% av krybbedødsfald skjer før fylte ett år. Ellers har tallene for krybbedød falt kraftig, så med mindre du planlegger å legge poden i maveleie, synes jeg ikke du skal bekymre deg for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ikke så dumt, men tag med i betraktningen at hele det første leveåret er en risikofaktor. Ca. 90% av krybbedødsfald skjer før fylte ett år. Ellers har tallene for krybbedød falt kraftig, så med mindre du planlegger å legge poden i maveleie, synes jeg ikke du skal bekymre deg for mye.

Neida, lillegutt skal ligge på rygg, han. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har en original gammel type voksiposedyne i ull som er merket med at den ikke kan vaskes, så går det allikevel fint å vaske den på ullvask 30 C i maskin. Jeg vasket den 15 år gamle posen jeg arva slik, og det var minst like fin etterpå :) Strekk litt i den og legg den flatt til tørk etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...