Gå til innhold

Hvor høy terskel for sykemelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere med store mager!

Hvor høy terskel har dere for å sykemelde dere fra jobben? Min arbeidsgiver har allerede lagt masse til rette for meg under graviditeten, blant annet med alternative arbeidsoppgaver. Men, saken er at jeg de siste dagene har begynt å få mye plager jeg ikke har kjent før. Trøtt, redusert allmentilstand og masse kynnere (litt sånn i "svima", på en måte).

Dette er verst om dagen og formiddagen. Utover kvelden kvikner jeg alltid til... noen andre som har hatt det sånn?

Jeg føler at "trøtt" ikke er en grunn til å sykemelde seg. Hva mener dere? Spesielt dårlig samvittighet får jeg jo når jeg vet hvor mye arbeidsgiver har jobbet for å tilrettelegge for meg. Jeg vil jo ikke være en som syter, heller!

Ikke vet jeg hvordan jeg skal legge det frem for legen heller. Han er mann, og sier bare "graviditet er ingen sykdom". Føler liksom at bekkenløsning er den eneste "stuerene" grunnen til å sykemelde seg, og det har jeg heldigvis ikke fått! Jeg har aldri vært sykemeldt før, så jeg vet ikke hvordan man egentlig spør om sånt.

Skjønner at ingen sitter på noe fasitsvar her, ville bare høre litt hva dere tenker...

For ordens skyld, jeg er 32 uker på vei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra at du har en arbeidsgiver som legger tilrette for deg/dere:) Jeg opplever at jeg er trøtt, særlig når jeg har lange vakter. Så jeg spurte om jeg kunne få legge meg nedpå litt når det er rolig. Så etter en halvtime, tre kvarter er jeg godt restituert faktisk!

Først trodde jeg bare at det var i første trimester at man kunne oppleve seg trøtt (jeg var ikke noe trøtt da), men nå i tredje trimester er jeg til tider drittrøtt, helt overmannet! Da jeg spurte jordmor om dette sa hun at fosteret vokser i rykk og napp, og at vokseperiodene er ganske intense. Da jobber også kroppen på høygir for å la henne vokse, og dermed er jeg mer trøtt i perioder.

Så kanskje du også vil oppleve at det er i perioder på noen dager i strekk at du er trøtt. Og har du lyst til å være i jobb slik jeg har, så er det jo ufattelig kjedelig å sitte hjemme å føle seg veldig opplagt. Jeg satser på å drøye lengst mulig før jeg går av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! TS her...

Ja, det er akkurat sånn jeg føler det! Jeg er heeeelt skutt i noen timer, og så er jeg plutselig i fin form igjen etter å ha sovet litt.

Det som er litt dumt, er at jeg har en jobb der jeg ikke kan legge meg så veldig nedpå. Jeg er lærer! Og selv om jeg er fritatt fra de "tyngste" fagene med de største klassene, så kan jeg jo ikke bare gå fra klassen heller.. hehe... så det er litt sånn "enten er du på jobb, eller så er du ikke"...

dillemma dette her, altså! jeg har jo så lyst til å jobbe lengst mulig, og som du sier, så får jeg kjempedårlig samvittighet av å være hjemme hvis jeg er i god form.

Hjelpes.. skal ikke være lett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du trenger da ikke bli fullt sykemeldt. Det er jo ikke slik at det er enten eller.

Hva med å bli 20% sm, så kan du ha kortere dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det er sant det, altså! jeg har aldri vært sykemeldt før, så jeg vet ærlig talt ikke helt hva som er vanlig i slike situasjoner :) takk for tips, har igrunnen ikke tenkt på dette med "liten" sykemelding...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har jo "aktiv sykemelding"- da kommer du og går etter formen din..

Muligheten for aktiv sykemelding er tatt bort fra 1. juli i år. Link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble først sykemeldt 20% og deretter 40% da jeg var like langt på vei som deg nettopp fordi jeg var forferdelig trøtt og sliten. Jeg sov dårlig om natten også, så jeg brukte sykemeldingen til å komme litt senere eller gå litt før. Jeg gjorde ikke annet enn å sove i første og tredje trimester, men det var lettere å komme seg gjennom første trimester for da var ikke kroppen tung og vond. Spør om prosentvis sykemelding og se om det hjelper. At leger sier at graviditet ikke er en sykdom gjør meg forbanna. Det er bare en unnskyldning for å presse slitne gravide til å jobbe enda mer. I mitt tilfelle var det jeg som nektet å ta i mot sykemelding lenge, og endte opp med høyere blodtrykk og andre begynnende tegn på svangerskapsforgiftning. Du får ingenting igjen for å presse deg for langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble først sykemeldt 20% og deretter 40% da jeg var like langt på vei som deg nettopp fordi jeg var forferdelig trøtt og sliten. Jeg sov dårlig om natten også, så jeg brukte sykemeldingen til å komme litt senere eller gå litt før. Jeg gjorde ikke annet enn å sove i første og tredje trimester, men det var lettere å komme seg gjennom første trimester for da var ikke kroppen tung og vond. Spør om prosentvis sykemelding og se om det hjelper. At leger sier at graviditet ikke er en sykdom gjør meg forbanna. Det er bare en unnskyldning for å presse slitne gravide til å jobbe enda mer. I mitt tilfelle var det jeg som nektet å ta i mot sykemelding lenge, og endte opp med høyere blodtrykk og andre begynnende tegn på svangerskapsforgiftning. Du får ingenting igjen for å presse deg for langt.

Enig det, altså! Problemet er bare at det ikke er noen prøver hos legen som viser noe "galt".. jeg er, i følge han, per definisjon en frisk gravid. (og ja - jeg er dødsheldig, jeg har sluppet unna de verste plagene!) og da er jeg veldig nervøs for hvordan jeg skal legge det frem for han at jeg kanskje er nødt til å kutte i jobbing. Jeg mener, siden han ikke ser noe galt på blodtrykk/blodprøver, så er jeg så redd for at han skal tro at jeg forsøker å skulke unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av hva jeg har hørt er ikke trøtthet sykemeldingsgrunnlag selv under graviditeten... Mens kvalme og smerter er det. Hvertfall det venninner har opplevd... Men en gradert sykemelding pga kynnere og det andre, burde jo gå!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligheten for aktiv sykemelding er tatt bort fra 1. juli i år. Link.

Hallo, du.

I utgangspunktet er det ingen forskjell på aktiv sykemelding og gradert sykemelding: begge handler om det damme: du kan redusere din arbeidstid og gjøremål i takt etter behov - alltid med mål om å være tilbake for fullt når du er klar.

Navnet er annerledes, men det handler om det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...