Gå til innhold

Er disse navnene for like?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi lurer på om man kan bruke navn som Albert og Alice på to søsken, eller om de blir for like på grunn av den første stavelsen?

Albert og Alice er fiktive navn, som er like på den samme måten som navnene vi egentlig har tenkt på; vi vil bare ikke fortelle de riktige navnene her.

Det er ikke noe mål i seg selv at navnene skal være like, heller tvert imot, men det er nå sånn at de to favorittnavnene våre starter med samme stavelse, og nå trenger vi visst begge to på en gang... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, tvillinger?!

Helt greit med like navn vel, det er jo smak og behag..

Kjenner to tvillinger som heter Anne og Anni, det synes jeg personlig er lite fantasifullt og veldig kjedelig.

Men to fine navn som tilfeldigvis starter på samme bokstav blir noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, tvillinger?!

Helt greit med like navn vel, det er jo smak og behag..

Kjenner to tvillinger som heter Anne og Anni, det synes jeg personlig er lite fantasifullt og veldig kjedelig.

Men to fine navn som tilfeldigvis starter på samme bokstav blir noe annet.

Oj, Anne og Anni var litt lite fantasifullt, ja. Det blir bare teit. Det er jo i og for seg bare en stavelse som er felles der også, men det er liksom så lite som skiller etter den stavelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vi skal også finne to navn samtidig, et guttenavn og et jentenavn. De navnene vi ser ut til å lande på starter med samme bokstav. Hvorfor skal det være så dumt? Har lest at det er mer problematisk i forhold til tvillinger hvis den ene får et "lett" navn og den andre et langt og "vanskelig" navn. Eks Mia og Johan Aleksander. Mia vil kunne skrive navnet sitt flere år før stakkars Johan Aleksander... :gjeiper:

Ta to navn dere liker, dere. Men selvfølgelig, Olav og Olava er kanskje å overdrive litt... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner tvillinger som heter Tommy & Ronny :fnise:

Folk gjør jo som de vil, mange som har lik sistestavelse på ungeflokken. Og mange som ha samme forbokstav.

Men kjenner et søskenpar som heter Adrian og Andrea - det syntes jeg er for likt egentlig.

Gratulerer med tvillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt om noen som kalte sin førstefødte Mia. Når nummer to kom ga de henne navnet Mai. Det er litt vilt! Albert og Alice synes jeg bare var fint jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kjenner Line og Stine, Line og Lise og Marte og Martin... For ikke å snakke om familien der alle guttene har John som førstenavn (og det er 4 av dem!)

Synes Alice og Albert eller lignende går helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som navn på søsken som ikke er tvillinger ville jeg ikke reagert på Albert og Alice. Men siden det er tvillinger ville nok jeg gjort et forsøk på å finne litt mer ulike navn (for meg ville det vært et poeng at tvillingene er individer og ikke en halvpart hver av en enhet. De ville f.eks. ikke bli kledd likt). Litt uflaks at navna er såpass like, da! Men så spennende med tvillinger, lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som navn på søsken som ikke er tvillinger ville jeg ikke reagert på Albert og Alice. Men siden det er tvillinger ville nok jeg gjort et forsøk på å finne litt mer ulike navn (for meg ville det vært et poeng at tvillingene er individer og ikke en halvpart hver av en enhet. De ville f.eks. ikke bli kledd likt). Litt uflaks at navna er såpass like, da! Men så spennende med tvillinger, lykke til :)

Det er jo ikke noe problem når tvillingene er av motsatte kjønn, det er ihvertfall mitt inntrykk. Jeg synes godt ts kan bruke navnene, de er jo ikke like annet enn at de begynner med de samme bokstavene

Jeg reagerer mer på navn av typen anne/anni og amalie/emilia for her er det jo snakk om samme navn med litt variasjon i stavingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvordan dere tenker å uttale Alice. Om dere uttaler det på engelsk (type "Ællis") synes jeg det blir for likt Albert. Uttaler dere det på norsk (type "Alise" med tre stavelser) synes jeg det er OK på søsken, men kanskje litt for likt på tvillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvordan dere tenker å uttale Alice. Om dere uttaler det på engelsk (type "Ællis") synes jeg det blir for likt Albert. Uttaler dere det på norsk (type "Alise" med tre stavelser) synes jeg det er OK på søsken, men kanskje litt for likt på tvillinger.

Eldre norske som heter Alice uttaler det vel oftest som "Allis"?

Det har ihvertfall jeg inntrykk av. Hvis man skal kalle jenta for "Alise", så kan man vel bare skrive Alise?

Hvis du skal uttale Alice på engelsk, må du nesten uttale Albert på engelsk også. Ellers blir det litt rart.

Ellers synes jeg "Allis" og Albert er fint sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre norske som heter Alice uttaler det vel oftest som "Allis"?

Det har ihvertfall jeg inntrykk av. Hvis man skal kalle jenta for "Alise", så kan man vel bare skrive Alise?

Hvis du skal uttale Alice på engelsk, må du nesten uttale Albert på engelsk også. Ellers blir det litt rart.

Ellers synes jeg "Allis" og Albert er fint sammen!

Da er det tydeligvis forskjell på ulike deler av landet, jeg har aldri hørt noen uttale det Allis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Olav og Olava er kanskje å overdrive litt...

Det er jo praktisk, så glemmer en ikke et av navnene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det tydeligvis forskjell på ulike deler av landet, jeg har aldri hørt noen uttale det Allis. :)

Gjennom jobben har jeg møtt flere som heter Alice, og alle uttaler det "Allis". De er riktignok gamle, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ashley_Johanna

Tror Albert og Alice bare var eksempler...

Forøvrig syns jeg at navn som bare ligner litt, er helt fint. Så lenge det ikke er a la Olav/Olava. Martin/Martine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...