Gå til innhold

Hva skal til for at du er fornøyd med din jordmor?


Teriyaki

Anbefalte innlegg

Heihei! Satt og tenkte litt på dette med god jordmor kontra dårlig jordmor, og hva enkeltpersoner ønsker i en jordmor. Jeg skal selv føde om noen uker, og har for et år siden begynt den fem år lange utdannelsen (syv hvis jeg teller med de årene jeg må jobb før jeg kan ta jordmorskolen) for å bli nettopp jordmor.

Hva skal for deg til for at du føler jordmoren din er en god jordmor?

Her er mine krav/ønsker, og også det jeg håper jeg selv blir flink til:

* Hun må være ærlig

* Hun må respektere mine ønsker, og ikke pushe meg, med mindre det er helt nødvendig

* Hun må veilede meg og gi meg informasjon slik at jeg føler meg trygg

* Hun må kunne klare å motivere meg når jeg eventuelt er på randen til å gi opp, og hun må rose meg når jeg gjør det bra

* Hun må gjerne være flink til "smalltalk", slik at jeg får tankene over på noe annet, dersom jeg er nok tilstede til at jeg kan følge en samtale da ;)

* Dersom jeg gjør noe feil, så må hun ikke kjefte på meg, men si i fra på en ordentlig og respektfull måte

* Hun må se på meg som et individuelt individ med en individuell fødsel, altså at hun ikke sammenligner meg med andre

Hmm..Tror det er det jeg ønsker av en jordmor. For øyeblikket i alle fall. Er sikkert mye jeg ikke husker på, eller vet, siden jeg ikke har "vært i ilden" enda. Derfor blir det spennende å se hva andre har å si. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forventer at jordmødre er respektfulle, saklige og oppdatert på fagfeltet sitt og at de yter den servicen de skal på skikkelig måte. Er de hyggelige i tillegg er det en bonus. Jeg vil helst være frabedt personlige meninger, synsing og psykoanalyse så fremt jeg ikke spesifikt ber om dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan trekke frem det jeg IKKE vil oppleve i en jordmor igjen, selv om det var en ok jordmor som gjorde jobben. Håper det er til hjelp ;)

-Hun fortalte aldri noe, snakket lite. Jeg som førstegangs ville hatt muligheten til at hun tilbydde informasjon om hva som skjedde underveis. Uansett hvor opplest jeg var så husket jeg lite imellom, og savnet en som fortalte litt hvor langt vi var på vei i fødselen osv.

-Det var et stort pluss at hun ikke snakket til meg og at hun holdt seg i bakgrunnen under en rie, men hun var jo så sjeldent på fødestuen at det ble litt vanskelig å få tak i henne når ting forandret seg underveis i fødselen. Det var en rolig dag på sykehuset, vi var eneste fødende.

-Etter fødsel, så fikk jeg ikke sett morkaken. Ikke krise, men i ettertid er det irriterende at hun ikke spurte, jeg hadde veldig lyst til å se den... :popcorn:

-Hun tok bare babyen vår uten å si hva hun skulle, og ble borte en god stund. Babyen kom tilbake med klær og vi fikk vite cm/gram. Alle andre jordmødre/pleiere vi opplevde dagene etter hadde barnefar med seg på den delen, og de hadde et kjapt lite kurs i hvordan man skiftet på babyen.

Sånne små ting som dette er med på å skape en god fødsel, alle er forskjellige men de fleste ønsker et tilbud om info underveis, om de lurer på noe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål :)

Jeg synes jeg hadde knallbra jordmødre da jeg fødte. Hun som tok imot oss, så at jeg helst ville ligge i fred i badekaret under åpningsriene, og snakke minst mulig; så hun holdt seg klokelig borte. Hun kom innom imed saft, sjekka åpning, målte babyens hjerteslag, skrøt av pustinga mi og hvor godt jeg jobba. Og forsvant. Bra! :)

Da åpningsriene begynte, fikk jeg en annen jordmor, som var rolig, virket stødig som et fjell, forklarte hva hun gjorde hele veien, og hva jeg måtte gjøre når babyen var på vei ut- dvs høre på henne. Hun fikk meg til å ikke gi opp da jeg mente det aldri ville gå under pressinga, men fikk meg til å gi alt.

Følte meg utrolig trygg, det er viktig!

En god jordmor er gull verdt; og de/ dere som er det, gjør en kjempejobb. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer at hun behandler meg som et voksent, oppegående menneske i en sårbar situasjon. Dvs at hun ikke snakker nedlatende eller som om jeg var fem, men er respektfull og høflig (som man skal være mot alle andre). Men hun må også forstå at jeg er i en sårbar situasjon hvor jeg trenger trygghet, omtanke og informasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også savnet informasjon fra jordmødrene. Hva hun gjør, hvorfor hun gjør det, hva som skjer, hvor vi er hen i fødselen, hva hun ser som jeg ikke ser etc.

Jeg ønsker også at jordmødrene skal snakke til meg som et voksent menneske. Har født tre ganger og hatt diverse jordmødre, og har møtt flere som har snakket litt sånn "det skjønner ikke du deg noe på, lille venn". Hun jeg hadde med nr. 2 svarte "kødder du?" når jeg ba om epidural. Den samme jordmoren hadde også en spesiell måte å svare meg på som virket som om hun ble litt støtt av alt jeg sa, så jeg følte at jeg måtte unnskylde meg hele tiden. Det irriterte meg veldig i ettertid, og jeg tenkte at de burde da være vant med smertepåvirkede kvinner som kanskje freser eller er skarpe i tonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også savnet informasjon fra jordmødrene. Hva hun gjør, hvorfor hun gjør det, hva som skjer, hvor vi er hen i fødselen, hva hun ser som jeg ikke ser etc.

Jeg ønsker også at jordmødrene skal snakke til meg som et voksent menneske. Har født tre ganger og hatt diverse jordmødre, og har møtt flere som har snakket litt sånn "det skjønner ikke du deg noe på, lille venn". Hun jeg hadde med nr. 2 svarte "kødder du?" når jeg ba om epidural. Den samme jordmoren hadde også en spesiell måte å svare meg på som virket som om hun ble litt støtt av alt jeg sa, så jeg følte at jeg måtte unnskylde meg hele tiden. Det irriterte meg veldig i ettertid, og jeg tenkte at de burde da være vant med smertepåvirkede kvinner som kanskje freser eller er skarpe i tonen.

Ja dette med informasjon er kjempeviktig. Det er med på å skape trygghet og tillit mellom den fødende og jordmor. :) Gjelder forøvrig i alle slike pasient-helsepersonell-situasjoner. Dette er noe man til og med lærer på helse- og sosialfag, så skulle være rart om ferdig utdannede jormødre ikke klarer å se viktigheten av det.. :sukk:

Å svare "kødder" du til spørsmål om epidural virket rett og slett utrolig uprofesjonelt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var viktig at fødebrevet mitt ble lest og essensen i det ble forstått da jeg fødte.

Ikke nødvendigvis sånn at alt ble som jeg hadde ønsket, men at jeg ikke måtte repetere ting som sto i brevet.

Det har også vært viktig for meg å bli snakket til, og ikke om.

Jeg misslikte sterkt da jeg fikk følelsen av at de så på meg som hysterisk, masete og kravstor. Og at alle i rommet som ikke hadde smerter fniste av meg og mine smerter. (De lo fordi jeg avviste varmeflaske, og nektet å prøve igjen... Til tross for at det å prøve varmeflaske "låste meg i en stilling" og gjorde at jeg fikk det vondere.)

For ikke å snakke om at det er viktig å føle at jordmor er der for deg. Ikke nødvendigvis fysisk i rommet hele tiden, men ikke borte så lenge at man føler seg glemt heller.

Og løfter er til for å holdes! Sier man at noen kommer snart, så bør noen komme i løpet av 15-20minutter. Om ikke annet for å si ifra at ting tar lenger tid enn vi trodde.

Lytt til det den fødende sier. Ikke bare til din egen erfaring. Fødsler kan nemlig være ulike! (Om noen vil undersøkes NÅ, så er det ikke sikkert de vil vente til etter vaktskiftet om en time, selv om de må undersøkes igjen etter det.)

Generelt sett er vel ønsket å bli møtt med respekt.

Mulig ikke jeg er den rette til å svare på en slik tråd. Jeg har en særdeles dårlig opplevelse, som involverte mye respektløs behandling. Og jeg fikk følelsen av å være en nedprioritert kasteball. (Helt til det ble risikofødsel, da var jeg plutselig veldig viktig...)

Må si at jordmor som var med på min siste fødsel var fantastisk, altså! Hun var veldig hjelpsom og snill, selv da hun trodde jeg hadde lenge igjen og egentlig burde reise hjem igjen. (Lot oss få valget selv.)

Flink, tilstedeværende, lyttende og støttende, men ikke invaderende på privatlivet. Og hun framsto som faglig flink og trygg.

Så da fikk jeg akkurat den fødselen jeg ønsket meg. (Naturen var mer behjelpelig enn første gang også. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye stress og misforståelser kan forhåpentligvis unngås ved at man har med ønskebrev som forklarer litt om hva man vil og ønsker. Selv om man kanskje ikke kan forvente at alt går som man ønsker ifølge ønskebrevet, siden en fødsel egentlig ikke kan planlegges på forhånd, så var det ekstremt hjelpsomt for meg å ikke trenge gjenta meg selv ved f.eks vaktskifte, det ble bare referert til ønskebrevet. Der hadde jeg også sagt at vi ville vite hva som foregikk underveis, og at JM måtte være mild i stemmen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke ha en jordmor som ber meg slutte å skrike visst smertene er så intense.

"kjefting" funker ikke på meg,da tar du bare mote fra meg.

Er ikke intressert i å høre dumme kommenterer som:

"Jeg har selv fått flere barn å såå vondt er det faktisk ikke"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ashley_Johanna

Jeg hadde en dårlig og en god jordmor under min fødsel. Den første var forferdelig, sa bare "bra!" når jeg sa det gjorde vondt, ville ikke foreslå eller hjelpe meg med noen typer smertelindring og var såvidt innom en gang i mellom. Jeg tror det medvirket til at smertene ble verre, jeg følte meg alene og utrygg. Etter vaktskifte derimot, kom en snill jordmor og en student. De oppmuntret meg og sa jeg var flink, at det kom til å gå bra,hjalp meg med lystgass, kalde omslag og til slutt epidural. Det var to helt forskjellige opplevelser, og selv om det var mye vondere når jordmor nr 2 var tilstede var opplevelsen mye bedre.

En god jordmor for meg er mild, oppmuntrende, overbærende, hjelpsom og tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal for deg til for at du føler jordmoren din er en god jordmor?

Enkelt: hun bør ikke være jordmor, men lege.

Og hun bør være sympatisk og hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt: hun bør ikke være jordmor, men lege.

Og hun bør være sympatisk og hyggelig.

Hvorfor det?

En jordmor har tre år med sykepleierudanning, hvor mye av pensumet er det samme som leger har, noen års erfaring som sykepleier, for så å ha hatt to år til med bare jordmorutdanning. De er godt utdannet. :)

Men med lege, så vil jeg tro du mener fødselslege, da? En vanlig "allmennlege" har nok ikke mer peilig på fødsel og graviditet enn en jordmor, som har det som eneste felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En viktig egenskap en jordmor bør ha, er å kunne tilpasse seg vær enkelt fødende. Da vi alle ha forskjellige behov og ønsker. Respekt for den fødende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

En jordmor har tre år med sykepleierudanning, hvor mye av pensumet er det samme som leger har, noen års erfaring som sykepleier, for så å ha hatt to år til med bare jordmorutdanning. De er godt utdannet. :)

Men med lege, så vil jeg tro du mener fødselslege, da? En vanlig "allmennlege" har nok ikke mer peilig på fødsel og graviditet enn en jordmor, som har det som eneste felt.

At jordmor ikke tror hun er verdensmester bruker å være en god egenskap.... Det er faktisk en himmelvid forskjell på pensum og utdanning til en lege og en sykepleier selv om de deler basiskunnskap om anatomi, å si/tro noe annet er bare tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jordmor ikke tror hun er verdensmester bruker å være en god egenskap.... Det er faktisk en himmelvid forskjell på pensum og utdanning til en lege og en sykepleier selv om de deler basiskunnskap om anatomi, å si/tro noe annet er bare tåpelig.

Jeg er fullt klar over at det er forskjell, men at sykepleier-utdanningen har mye av det samme pensumet på diverse felt som legeutdanningen har, er likevell sant. Det vet jeg i og med at jeg selv går sykepleierutdanningen.

En jordmor har faktisk fem års høyskoleutdanning i tillegg til mye praktisk erfaring. Og nei, det vil ikke si at man er verdensmester av den grunn, men det vil si at man bør virkelig være kompetent til å ta i mot en fødsel som går som normalt. ;)

Så derfor spurte jeg hvorfor, fordi jeg lurte på om det rett og slett var fordi (vet ikke om det var deg, i og med at det er AB-bruker) du/brukeren ikke stoler på at jormødre kan det de er utdannet til, eller om det er en annen grunn.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...