Gå til innhold

når begynne med brød


lille katt

Anbefalte innlegg

Når kan babyer begynne å slafse på brødskalker? Lillebror på 5,5 måneder fikk en skorpe i hånda i dag, og det var superpopulært! Ser i Spedbarnsboken at de kan begynne med brødskive med leverpostei fra 8-9 måneder, og det virket veldig seint?

Nå tenker jeg altså bare å suge/slafse på brød, ikke servere brødskive i biter med leverpostei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når kan babyer begynne å slafse på brødskalker? Lillebror på 5,5 måneder fikk en skorpe i hånda i dag, og det var superpopulært! Ser i Spedbarnsboken at de kan begynne med brødskive med leverpostei fra 8-9 måneder, og det virket veldig seint?

Nå tenker jeg altså bare å suge/slafse på brød, ikke servere brødskive i biter med leverpostei.

Brød er vel helt greit å gi fra den alderen sønnen din har nå? Jeg begynte med "pålegg" før mini var 8-9 mnd tror jeg. Hun var veldig interessert i å smake på alt da. Og det tror jeg er kjempeviktig at de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Jeg hadde gitt en skalk nå jeg :) HS sa 8 mnd til meg, men samtidig fikk jeg mange andre "utgåtte" tips. Er han klar for det så kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han virker veldig klar. Er jo i den alderen hvor han putter allting i munnen, synes det er gøy å smake på ting, og klør nok litt i gommene også. Vil heller holde selv enn å bli matet med skje, så brødskalker hadde nok vært tingen nå :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er skummelt med skalk og suge på jeg? Kan de ikke få av større biter og få i halsen?

Har nettopp begynt med små biter brød til gutten min på 8 mnd nå. Men bare bittesmå biter som jeg selv gir han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de spist brød og brødskalker (kavring er også fint å gnage på) selv siden de var 6 måneder gamle. De liker ikke å bli matet noe særlig og mer enn et måltid grøt om dagen kan jeg bare glemme... :sjenert: Fordelen er at jeg har babyer som fint kan spise en god del ting selv, som skiver, frukt, riskaker etc. Egentlig alt som ikke må spises med skje. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er skummelt med skalk og suge på jeg? Kan de ikke få av større biter og få i halsen?

Har nettopp begynt med små biter brød til gutten min på 8 mnd nå. Men bare bittesmå biter som jeg selv gir han.

Man må jo følge nøye med dem. Ellers har jeg god tiltro til babyens brekningsrefleks, de brekker seg hvis det kommer store biter langt bak i halsen. Så jeg synes ikke det er skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har begge fått brød fra 6 måneder, både hele brødskiver under våre måltider og biter ed pålegg som eget måltid.

6 måneder fikk jeg beskjed om på forrige helsestasjon og det har ikke vært noen problemer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har begge fått brød fra 6 måneder, både hele brødskiver under våre måltider og biter ed pålegg som eget måltid.

6 måneder fikk jeg beskjed om på forrige helsestasjon og det har ikke vært noen problemer her.

Da høres det ikke så galt ut med sutting fra 5,5 måneder. Han fikk en skalk i dag og var storfornøyd! Mye morsommere enn å prøve å dytte i ham grøten som han ikke er interessert i :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en grøtvegrer, og hun spiste brød fra hun var litt over 6 måneder gammel. Hun fikk en halv, litt hard brødskive med leverpostei rett i hånden, og koste seg med det. I det hele tatt har hun nektet å bli matet, og barnehagen roste oss senere fordi hun var så flink til å spise selv. Vel, vi hadde ikke akkurat noe valg, for å si det sånn. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med skalker og kavring rundt 6 måneder, og det var veldig populært. Tror det var godt siden hun klødde i gommene. Hun har satt i halsen noen ganger også, men det er som oftest ikke værre enn å dunke de små litt i ryggen om det skjer, så kommer det opp igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en grøtvegrer, og hun spiste brød fra hun var litt over 6 måneder gammel. Hun fikk en halv, litt hard brødskive med leverpostei rett i hånden, og koste seg med det. I det hele tatt har hun nektet å bli matet, og barnehagen roste oss senere fordi hun var så flink til å spise selv. Vel, vi hadde ikke akkurat noe valg, for å si det sånn. :ler:

:ler:

Ser ut som om småen her også er en spise-selv-type. Han er glad i mat, men skjønner virkelig ikke greia med at jeg skal putte en skje i munnen hans :fnis:.

Hva slags andre ting kan de spise selv når de er så små? Jeg har et sånt babyfeeder-nett liggende ett eller annet sted.

Endret av lille katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banan er greit, kokte brokkolibuketter, kokte gulrotstaver...

Det er rart hvor lite jeg husker nå som hun er to år gammel, og fortsatt ikke er den som er mest begeistret for mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har aldri matet ungene, dvs, grøt og yoghurt har vi stort sett delvis matet, delvis gitt de fulladede skjeer, men har aldri gitt de moset mat. Vi startet med biter (omtrent så store som barnets knyttede neve) av avokado, agurk, tomat, dampet gulrot/kålrot/brokkoli, riskaker (uten salt), banan osv. Brød kan bli litt klebete, men vi har gitt det fra 6-6.5 mnd (har fullammet til 6 mnd og 5.5 mnd). Etterhvert så har vi gitt kjøttboller, grillet laks, kyllingfilet osv.

Ved 8-9 mnd så har ungene stort sett fått det samme som oss med noen modifikasjoner, veldig greit.

Babyer har forresten en sterkere brekningsrefleks som sitter lengere fram i munnen slik at det skal mye til for at noe setter seg fast. Jeg har opplevd det en gang, ungen (hun var vel 10 mnd) slukte en halv fiskekake. Var bare et dunk i ryggen så kom den opp (så små skal jo ikke spise uten at man følger med uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...