Gå til innhold

trenger råd


Noldus

Anbefalte innlegg

For omtrent en uke siden fant jeg ut at jeg var gravid igjen, etter 10 mnd med prøving! Lykke!!

Jeg ble derfor ganske lei da jeg i helgen begynte å blø. Det kom ganske mye blod både lørdag og søndag, men det virker som om det har roet seg ganske bra ned nå! Det har bare kommet rødt friskt blod og jeg har ikke hatt noe smerter i det hele.

Hva ville dere gjort videre nå? Bør jeg ringe legen å forhøre meg, selv om jeg vet at de ikke kan gjøre noe? Å er det slik at jeg bør ta det mest mulig med ro, eller har ikke det noe å si så lenge det er så tidlig i svangerskapet?

Jeg vet at det blir to fysisk krevende dager på jobb mandag og tirsdag, det er derfor jeg trenger litt svar nå på hva jeg bør gjøre!

Om det har vært en abort, ønsker jeg jo å leve så normalt som mulig, men om det enda er noe håp for min lille spire, så tar jeg selvsagt de forhåndsregler jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ringt legen imorgen, og blitt hjemme mandag og tirsdag. Hvis legen ikke vil gjøre

noe, kan du bestille time hos privat gynekolog etter uke 6. Da kan du evnt se hjertet slå :)

Lykke til, dette går nok bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ingenting legen kan gjøre så tidlig. Dersom det er abort må naturen bare gå sin gang. Men husk av mange kvinner opplever blødning i svangerskapet uten at de mister fosteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ingenting legen kan gjøre så tidlig. Dersom det er abort må naturen bare gå sin gang. Men husk av mange kvinner opplever blødning i svangerskapet uten at de mister fosteret.

Legen kan ta hcg prøve eller henvise til tidlig ul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange får en blødning rundt den tiden man skulle hatt mensen. Jeg hadde det jeg trodde var mensen ca i uke 5, men som du ser så sitter spira mer enn godt! legen vil nok ikke gjøre så mye nå, du får mest sannsynlig beskjed om å vente og se. Men det er fullt mulig å bestille time til UL hos privat gyn om et par uker for å få det bekreftet eller avkreftet. Lykke til, satser på at det er uskyldig, det er MANGE av oss som har blødd uten at det har betydd slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tidlig ultralyd i uke 5-7 kan gjøre de gravide bare mer usikre enn de først var, da apparatene i Norge og gynekologene er gammeldagse, og det er ikke mulig å se så mye sikkert, de bare tror, og da sitter du igjen mer usikker enn før du gikk inn i rommet.

Ta blodprøver for å måle HCG-nicået i 4 dager på rad. Da vet de sikkert.

Å blø (rødt blod) er ikke vanlig i en graviditet, og blir gjerne forbundet med spontanabort.

Men hell og lykke, det kan jo selvsagt gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å blø (rødt blod) er ikke vanlig i en graviditet, og blir gjerne forbundet med spontanabort.

kan vel såvisst være normalt! Mange har en veldig lett blødende mormunn, har selv opplevd det, samt kjenner mange som enten har blødd store deler av svangerskapet uten at det var noe galt, eller hatt enkeltstående kraftige blødninger som heller ikke betydde noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg blødde i uke 6 sist (rødt, MYE friskt blod) ble jeg bare sendt hjem av fastlegen, som var irritert for at jeg hadde kastet bort tida hans med å komme, når det likevel ikke var noe han kunne gjøre så tidlig.

Jeg kontaktet da et privat legekontor, og fikk tatt HCG. Da HCGen var vanskelig å forstå seg på, fikk jeg (vel.. ikke gratis, selvfølgelig) tidlig UL.

Hører mange sier man skal kontakte lege når man blør i første trimester, men min lege var altså IKKE åpen for dette. (Etter denne incidenten byttet jeg forresten lege.)

Den gangen gikk det galt, men jeg har vært gravid en gang før og blødd, og den gangen gikk det helt fint. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kan ta hcg prøve eller henvise til tidlig ul.

Men det trenger ikke gi sikre svar, og det redder heller ikke fosteret, altså er det bortkastet. Og du som mente man ikke kan blø rødt blod, du tar feil. Det er mange som blør friskt blod både tidlig i svangerskapet og gjennom store deler av svangerskapet, og som likevel føder friske barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det trenger ikke gi sikre svar, og det redder heller ikke fosteret, altså er det bortkastet. Og du som mente man ikke kan blø rødt blod, du tar feil. Det er mange som blør friskt blod både tidlig i svangerskapet og gjennom store deler av svangerskapet, og som likevel føder friske barn.

Hvis hcg nivået øker er det rimelig sikkert at det er liv. Regner ikke med at du har vært gravid siden du syns det er så bortkastet. Alt som gir håp er gull verdt for en som er gravid og bekymret.

Endret av Nuppa_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tidlig ultralyd i uke 5-7 kan gjøre de gravide bare mer usikre enn de først var, da apparatene i Norge og gynekologene er gammeldagse, og det er ikke mulig å se så mye sikkert, de bare tror, og da sitter du igjen mer usikker enn før du gikk inn i rommet.

Ta blodprøver for å måle HCG-nicået i 4 dager på rad. Da vet de sikkert.

Å blø (rødt blod) er ikke vanlig i en graviditet, og blir gjerne forbundet med spontanabort.

Men hell og lykke, det kan jo selvsagt gå bra.

Det er vanlig å kunne se hjertet slå i uke 6 på UL..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta blodprøver for å måle HCG-nicået i 4 dager på rad. Da vet de sikkert.

Å blø (rødt blod) er ikke vanlig i en graviditet, og blir gjerne forbundet med spontanabort.

Helt unødvendig å måle HCG fire dager på rad, men man kan ta to HCG-prøver med noen dagers mellomrod. Da ser man om det er stigning, fall eller stagnering.

De fleste jeg har hørt og lest om som blør i svangerskapet, har blødd friskt. Noen spontanaborterer, noen føder friske barn.

Har mer inntrykk av at det er gammelt blod som er sårlig tegn og uvanlig.

Men det trenger ikke gi sikre svar, og det redder heller ikke fosteret, altså er det bortkastet.

Det er jo en fordel å vite om man er gravid eller ikke!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mange fine svar!!

Kan godt være det bare er en festeblødning! Jeg håper på noe slikt! Har bestilt meg ul til eventuell uke 7 for å se om det er liv, eller om alt er ute!

Til dere som syns det er bortkastet... Jeg har hele tide vært negativ til folk som skal ha ul i tider og utider, men akkurat om du er usikker så syns jeg deter en annen sak! Det handler om at du ellers gjerne ville levd uker/mnder som om du var gravid før du fikk det avkreftet. Heller vite det med en gang om det går galt enn å få det når jeg har giret meg enda mer opp enn jeg har nå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...