Gå til innhold

varme melk/babymat i mikro


^me^

Anbefalte innlegg

jeg har alltid hørt at å varme babymat/morsmelk i mikro er farlig med tanke på strålingen og slik.

men når jeg googler det kommer det opp sider hvor det står at de fleste eksperter mener at denne bekymringen blant mødre er ubegrunnet og at strålingen stanser med en gang apparatet av avslått.

hva tenker du om dette og hva gjør du for å varme opp babymat/morsmelk?evt hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, hvis det hadde vært tilfelle at det hadde vært farlig hadde det da selvfølgelig vært farlig å varme opp all mat i mikro, men gjerne farligere for barnet i følge det jeg har hørt fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man hver eneste dag holder babyen opp slik at den skal kikke inn i mikroen mens mikroen går, så er det ingen fare.

Maten blir ikke radioaktiv eller noe. Den stråler ikke (annet enn varmestråling) noen gang.

Er det i det hele tatt noen eksperter som mener at det er farlig å varme maten i mikroen så lenge barnet ikke sitter rett foran mikroen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har de helt sikkert ment, men hvorfor skal det påvirke oss nå?

Du sier i åpningsinnlegget at du får opp resultater der "de fleste eksperter" mener frykten er ubregrunnet. Så da lurer jeg på hvor det blir av resten av ekspertene, og hva slags grunnlag de har for å påstå at frykten ikke er ubegrunnet. :)

Bare generell nysgjerrighet fra min side, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre man hver eneste dag holder babyen opp slik at den skal kikke inn i mikroen mens mikroen går, så er det ingen fare.

Er det i det hele tatt noen eksperter som mener at det er farlig å varme maten i mikroen så lenge barnet ikke sitter rett foran mikroen?

Det er jo faktisk ikke farlig å stå fremfor en mikrobølgeovn i det store og hele, siden bølgene ikke kommer ut av maskinen. Selv ikke for barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk ikke farlig å stå fremfor en mikrobølgeovn i det store og hele, siden bølgene ikke kommer ut av maskinen. Selv ikke for barn.

Ja, søkte det opp nå. Opplysningen vi fikk da jeg gikk på skolen var at det var litt stråling rett framfor mikroen, men at en halvmeter unna var det ingenting. Om det er ingenting i det hele tatt er jo det flott, og dermed må man altså stå med hodet inni mens mikroen er på for å kunne ta skade. Og det går jo ikke.

Men det har jo skjedd at folk har putta katten i mikroen. Kanskje de ekspertene som er skeptiske tror at babyen varmes sammen med maten? :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man ikke anbefaler å bruke mikro til mat er heller at det er fare for at maten blir for varm, og ujevnt varmet opp om man ikke rører godt i den. Strålingen er ikke noe å tenke på med de mikroene vi har i dag. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man ikke anbefaler å bruke mikro til mat er heller at det er fare for at maten blir for varm, og ujevnt varmet opp om man ikke rører godt i den. Strålingen er ikke noe å tenke på med de mikroene vi har i dag. :)

For varm kan den da bli i kjele også, og røre må man gjøre uansett.

Hvis man ikke er i stand til å sjekke temperaturen på maten man gir til barnet sitt (uavhengig av hvordan man varmer den opp) er det virkelig noe feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For varm kan den da bli i kjele også, og røre må man gjøre uansett.

Hvis man ikke er i stand til å sjekke temperaturen på maten man gir til barnet sitt (uavhengig av hvordan man varmer den opp) er det virkelig noe feil.

Ja, jeg vet da det? Jeg bare sa hvorfor det ikke var anbefalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For varm kan den da bli i kjele også, og røre må man gjøre uansett.

Hvis man ikke er i stand til å sjekke temperaturen på maten man gir til barnet sitt (uavhengig av hvordan man varmer den opp) er det virkelig noe feil.

Tror det er noe med at maten kan være kald noen steder og glovarm andre steder, samtidig, etter å ha blitt varmet i mikro.

Har også lest at mikro dreper næringsstoffene i mat. Aner ikke om dette er realistisk eller bare hysterisk tull, men...? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan aldri tenke meg at det er farlig på noen måte å varme maten i mikroen.. da ville vel ikke mikrobølgeovner vært lov i Norge? Hadde det vært farlig for barn, så ville det vel også vært farlig for voksne? Så dette tror jeg er bare tull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet da det? Jeg bare sa hvorfor det ikke var anbefalt..

Det var ikke ment negativt mot deg altså, jeg bare synes det er en dustete grunn til å advare mot mikrooppvarming, ettersom alle måter å varme opp maten på krever sine forhåndsregler, og en generell regel er at man alltid skal sjekke temperaturen selv før barnet får noe.

Tror det er noe med at maten kan være kald noen steder og glovarm andre steder, samtidig, etter å ha blitt varmet i mikro.

Har også lest at mikro dreper næringsstoffene i mat. Aner ikke om dette er realistisk eller bare hysterisk tull, men...? :sjenert:

Når man varmer mat i kjele (ikke vannbad) vil den også svi seg på bunnen før den blir varm på toppen hvis man ikke rører. Det blir likevel ikke advart mot å varme mat i kjele.

Mikrooppvarming bevarer næringsstoffene bedre, i følge Illustrert Vitenskaps svar som ble linket til lenger oppe her.

Jeg høres sikkert kverulerende ut, men jeg er bare veldig imot anbefalinger som skaper ubegrunnet skepsis og frykt. Spesielt siden en vrangforestilling mot mikroen er dette med strålingen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg varmer melka i mikroen, men stopper og rister flaska en gang eller to for å få jevn oppvarming. Og nei, det er ikke farlig stråling i melk/mat som er varmet opp i mikrobølgeovn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det ikke sånn at morsmelka (ikke mme) mister mye av det gode i seg,ved oppvarming i mikro?

Husker jeg ble fortalt det på sykehuset etter fødsel ,men det er jo 4 år siden :P

Ikke vet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det ikke sånn at morsmelka (ikke mme) mister mye av det gode i seg,ved oppvarming i mikro?

Husker jeg ble fortalt det på sykehuset etter fødsel ,men det er jo 4 år siden :P

Ikke vet jeg..

Hvis man ikke har kontroll på temperaturen, så. Men det gjelder all oppvarming :)

Varm den få sekunder av gangen, og vend/rist flaska mellom hver omgang, så går det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det ikke sånn at morsmelka (ikke mme) mister mye av det gode i seg,ved oppvarming i mikro?

Husker jeg ble fortalt det på sykehuset etter fødsel ,men det er jo 4 år siden :P

Ikke vet jeg..

Mange sier det, men det må jo være en seiglivet myte. Klart, det er jo vanskelig å beregne temperaturen helt da, så melka kan jo lett bli for varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...