Gå til innhold

Hvem er ansvarlig når en krasjer en lånt bil?


taliee

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en bil som ble krasjet i, for noen måneder siden på vei hjem til ferie hos foreldrene mine. Da samboeren min også har en bil, bestemte vi oss for å parkere bilen min hos foreldrene mine, da den mest sannsynlig må skrapes etterhvert (den er fult kjørbar, men det er ikke vits å koste på den noe mer).

Lillebroren min er 17, og har en kompis på 18 som har tatt lappen. Da kompissen hans er som et familiemedlem til oss, sa mamma at kompissen hans kunne få låne bilen i blandt, da de kunne kjøre til venner o.l.

Nå i forigårs rygget kompissen inn i bilen til foreldrene sine.

Nå er foreldrene hans forbanna på oss, og mener vi skal betale ALT.

Mamma ringer meg fortvilt, og sier hun dro ned igår å sa hun skulle betale, da hadde faren satt at mamma kunne "dra seg til helvete ut derfra".

Synes virkelig ikke mamma fortjener dette da hun har vært grei å lånt bilen til sønnen, og synes heller ikke det er rett at vi skal betale dette.

Men så vet jeg jo ikke lovene og hva som er rett. Er det noen med peiling her som kan hjelpe oss? Syns ikke mamma bare skal godta dette med engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen lov som tilsier dette? Mamma er det typen som sier: nei, stakkars han er bare 18 år og kan ikke betale dette. Blir så irritert, det er jo ikke hennes sønn, og mener han må ta ansvar på det han har gjort selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjåføren er selvfølgelig ansvarlig. Hun må ikke gi etter for foreldrene hans, de er jo helt ute på villspor.

Slike folk er bare tragiske, og burde egentlig bare få seg ei skikkelig lekse.

Hun skal IKKE betale noe som helst!!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen lov som tilsier dette? Mamma er det typen som sier: nei, stakkars han er bare 18 år og kan ikke betale dette. Blir så irritert, det er jo ikke hennes sønn, og mener han må ta ansvar på det han har gjort selv..

Hvordan kan de mene at en kollisjon er noen andres skyld enn den som kjørte bilen? Det strider jo mot grunnleggende logikk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er selvfølgelig sjåføren som er ansvarlig. Jeg skjønner ikke hvordan de kan tro at noen andre er ansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjåføren er alltid ansvarlig for hva som skjer når han bruker en bil, også å forsikre seg om at eier har nødvendige forsikringer i orden.

Regner med du ikke har intresse av å bruke din forsikring på noe slikt, å da gjenstår at enten betaler foreldrene (il sjåføren) for skadene på egen bil, og på din, eller gutten selv betaler for skadene.

Hverken du eller dine foreldre har noen ting med dette å gjøre. Eneste er at du(og din mor) bør ha sjekket at gutten virkelig hadde førerkort før dere lånte vekk bilen.

Er vel fordi at foreldrene vet at dette er noe som rammer bare egen familie dem er blitt så sinte, kan ikke laste noen andre for den skaden som er skjedd. Den er sur vettu', mye bedre hvis man kan skylde på noen annen.

PS! Du som bileier, bør kontakte sjåføren for å forklare han at dettte må han stå for sselv, du kommer ikke til å bruke din forsikring for å betale for hans uhell.

Endret av Pinkee
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, forutsatt at alt har gått rett for seg, begge biler er forsikret og sjåføreren hadde gyldig førerkort stiller saken seg slik:

Sjåføren rygget i en annen bil på parkeringsplass, og bærer det hele og fulle ansvar. Den parkerte bilen har intet ansvar. Den ryggende bilens forsikring dekker skaden minus evt egenandel, men i gitte tilfeller kan forsikringsselskapet kreve regress fra sjåføren om det ble begått feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, forutsatt at alt har gått rett for seg, begge biler er forsikret og sjåføreren hadde gyldig førerkort stiller saken seg slik:

Sjåføren rygget i en annen bil på parkeringsplass, og bærer det hele og fulle ansvar. Den parkerte bilen har intet ansvar. Den ryggende bilens forsikring dekker skaden minus evt egenandel, men i gitte tilfeller kan forsikringsselskapet kreve regress fra sjåføren om det ble begått feil.

Nemlig. Så de kan ikke true moren til å betale noe som helst, og må ikke finne på å si seg enig i å betale noe heller, det er ikke hennes problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at egenandelen kreves av forsikrede, og jeg vet ikke om de kan gå direkte på sjåføren. Isåfall kan det ende i en langtekkelig sivilrettslig prossess.

Det rette er at 18-åringen betaler egenandel, forsikringen resten.

Det kan ende med at du må betale egenandel, forsikringen dekker resten, og så får du bonustap.

Synes mor bør skygge banen, hun har forårsaket nok problemer nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at egenandelen kreves av forsikrede, og jeg vet ikke om de kan gå direkte på sjåføren. Isåfall kan det ende i en langtekkelig sivilrettslig prossess.

Det rette er at 18-åringen betaler egenandel, forsikringen resten.

Det kan ende med at du må betale egenandel, forsikringen dekker resten, og så får du bonustap.

Synes mor bør skygge banen, hun har forårsaket nok problemer nå.

Jepp, litt trøblete det der. Jeg mener 18-åringen skal betale egenandelen. Det med bonustapet er mer trøblete. Det helt rettferdige, er at han koster den delen også, men om det er mulig å få til, vet jeg ikke. Som mor, hadde min unge kollidert med en annens bil, hadde jeg nok inntatt en ydmyk holdning, og sørget for at ungen betalte og tok ansvar for sin egen ulykke. At en helt uskyldig tredjepart skal sitte igjen med tapet, blir bare helt feil.

Det er ikke "bare" å låne bort en bil, det er helt sikkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldrene til den "ungen" (en 18 år gammel, myndig mann), synes at det var heeelt greit at han lånte bilen - helt frem til han kræsjet...

En lignende situasjon skjedde med sambo og hans kamerat da de var rundt 18 år. Sambo kjørte bilen til kameraten - kræsjet - ville dekke tapet, men ha takst på hva bilen var verdt, men faren til kamerat ble så forbanna at det ødela hele vennskapet mellom de to kameratene. Faren ville så klart ha mye mer penger enn takstmann(?) kom frem til. Sambo betalte mer enn han trengte. Det ble ikke en forsikringssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! :-) Ringte pappa å snakka nå, han sier at de (altså både sønnen og foreldrene) ikke har penger til dette. Jeg blir så irritert om de gir etter..

Sønnen er jo som "sønnen" til foreldrene mine, da han er hos oss hele tiden, han er en ganske snill og beskjeden gutt, så de syns så klart synd i han.

Men min bil er så klart forsikret, men den skal jo uansett vrakes, så akkurat den er det ikke så nøye med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da dekker din forsikring skadene og han som sjafør bør betale egenandelen på dette. Juridisk er ikke sjaføren pliktig til å betale noe faktisk, da bilen er registrert på deg og forsikra på deg så går det faktisk på deg. Men ta det på din forsikring vel å la han gutten betale den egenandelen?? Er det som er høffligt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ut over eierens bonus om en annen bulker bilen? Var greit å lese denne tråden siden jeg ofte pleier å låne bort bilen min.

Ja, bonusen følger eier, uavhengig av hvem som faktisk bulker/kræsjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...