Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Huden min har endelig begynt å stabilisere seg... tror det kommer av fuktmaska jeg har begynt å bruke hyppig *lettet* :jepp:

Så fantastisk :D Det har ikke huden min -.- Det popper stadig opp nye, vonde kviser.. Så lei!! Og utslett på håndbakene som sprer seg oppover, uæææ. Noen tips i forhold til det? =/

Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Så fantastisk :D Det har ikke huden min -.- Det popper stadig opp nye, vonde kviser.. Så lei!! Og utslett på håndbakene som sprer seg oppover, uæææ. Noen tips i forhold til det? =/

Anette

Åh, føler med deg! De første månedene er et helvete :trist: Men det kommer til å ordne seg, er bare huden som ikke skjønner bæret av hva som foregår :fnise:

Jeg smører meg med jojobaolje eller lóccitane sin shea smør håndkrem, det hjelper godt på. Kan også anbefale rent shea smør, men bare bruk bittelitt på hendene, hvis ikke legger det seg bare som et irriterende lag over huden.

Fukt, fukt, fukt... det er det som gjelder i begynnelsen :P Og å ikke klø seg i hjel eller pirke på utbrudd (uansett hvor vanskelig det er :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, føler med deg! De første månedene er et helvete :trist: Men det kommer til å ordne seg, er bare huden som ikke skjønner bæret av hva som foregår :fnise:

Jeg smører meg med jojobaolje eller lóccitane sin shea smør håndkrem, det hjelper godt på. Kan også anbefale rent shea smør, men bare bruk bittelitt på hendene, hvis ikke legger det seg bare som et irriterende lag over huden.

Fukt, fukt, fukt... det er det som gjelder i begynnelsen :P Og å ikke klø seg i hjel eller pirke på utbrudd (uansett hvor vanskelig det er :sjenert: )

Syns huden min kan se til å skjønne at den kan gi opp kampen, for iso skal vinne!! :gjeiper: På onsdag har jeg gått på dette i nøyaktig 4 uker.. Er det håp om at det snart roer seg, eller må jeg gå slik i 4 uker til? =/

Skal bli flinkere til å smøre meg på hender og kropp, har ikke vært flink til det i det hele tatt. Alt fokuset har liksom vært på ansiktshuden :gjeiper: Det får nok fukt ihvertfall, huden føles ikke stram og ikke klør jeg heller heldigvis. Men jeg flasser litt når det har gått lang nok tid siden påføring. Jeg klarer ikke la være å pirke :( Ihvertfall på de gule som ser ut som de skal sprenge :gjeiper: Takler ikke gå rundt med det uansett hva :gjeiper:

Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Syns huden min kan se til å skjønne at den kan gi opp kampen, for iso skal vinne!! :gjeiper: På onsdag har jeg gått på dette i nøyaktig 4 uker.. Er det håp om at det snart roer seg, eller må jeg gå slik i 4 uker til? =/

Skal bli flinkere til å smøre meg på hender og kropp, har ikke vært flink til det i det hele tatt. Alt fokuset har liksom vært på ansiktshuden :gjeiper: Det får nok fukt ihvertfall, huden føles ikke stram og ikke klør jeg heller heldigvis. Men jeg flasser litt når det har gått lang nok tid siden påføring. Jeg klarer ikke la være å pirke :( Ihvertfall på de gule som ser ut som de skal sprenge :gjeiper: Takler ikke gå rundt med det uansett hva :gjeiper:

Anette

Huden min roet seg ikke før rett over midten av kuren (4 måneder elns), så 4 uker er nok i tidligste laget, ja. Huff, misunner deg ikke altså! Men gjelder å tenke fremover, for etter noen måneder "snur" det seg ganske fort, og man ser en dramatisk forskjell i huden. Var i hvert fall det hudlegen sa, og var slik jeg opplevde det.

Og flassing har jeg blitt ganske så kjent med, believe me :gjeiper: Er et parti på nesa jeg er flink å pirke på :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huden min roet seg ikke før rett over midten av kuren (4 måneder elns), så 4 uker er nok i tidligste laget, ja. Huff, misunner deg ikke altså! Men gjelder å tenke fremover, for etter noen måneder "snur" det seg ganske fort, og man ser en dramatisk forskjell i huden. Var i hvert fall det hudlegen sa, og var slik jeg opplevde det.

Og flassing har jeg blitt ganske så kjent med, believe me :gjeiper: Er et parti på nesa jeg er flink å pirke på :sjenert:

Nå skal jeg bare gå 4 mnd på kuren da, så 2 mnd er halvveis for meg :) Startet rett på 3 tbl/dag. Usj, veldig lite moro å skulle gå sånn her en stund til, så får satse på at tiden går fort :sukk:

Haha, ja, neseflassing har jeg blitt godt kjent med xD Kan jo fjerne flak med hud i nesevingene hver eneste dag :P

Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på første kontroll hos hudlegen i dag, etter ca. 5 ukers behandling. Selv er jeg egentlig ganske fornøyd med fremgangen, men hudlegen mente at jeg burde ha vært enda bedre til nå... Og på grunn av den langsomme fremgangen måtte jeg kanskje forlenge kuren min, men det var det enda litt tidlig å si :omg:

Dessuten fikk jeg vite at jeg har fått dermatitt (?)- eller noe i den duren - på armene mine. Ser litt ut som psoriasis eller eksem på en måte, og klør helt SINNSYKT! Men hva gjør man vel ikke for kvisefri hud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Nå skal jeg bare gå 4 mnd på kuren da, så 2 mnd er halvveis for meg :) Startet rett på 3 tbl/dag. Usj, veldig lite moro å skulle gå sånn her en stund til, så får satse på at tiden går fort :sukk:

Haha, ja, neseflassing har jeg blitt godt kjent med xD Kan jo fjerne flak med hud i nesevingene hver eneste dag :P

Anette

Bare 4 måneder? Skulle ønske jeg kunne ha det slik, hehe. Da hadde jeg vært ferdig nå :P

Men spørsmål til resten av folka: Når kan jeg begynne å eksfoliere huden igjen å bruke produkter fra MD formulations? Må jeg være i karantene noen måneder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg anbefaler ikke å eksfoliere huden, isåfall veeldig lett. Jeg fikk sånn harde klumper og huden ble bare enda mer tørr, som gjorde at det flasset enda mer. Når du påfører fuktighetskrem, fuktmaske eller hva du bruker så kan du heller massere huden i sikler helt til den døde huden faller av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hudlegetimen min på tirsdag hadde jeg noen aktive kviser, men 'over natta' har de forsvunnet, og jeg er igjen helt kvisefri. Så det blir spennende å se hvor lenge det varer denne gangen :fnise:

Har rundt regna 150 piller igjen, så håper at det vil være nok til å holde meg kvisefri for alltid! Jeg har jo vært heldig i forhold til bivirkninger og alt, men jeg kjenner at jeg begynner å bli lei av hele greia. Mulig jeg bare venter veldig på våren også altså, skal ikke skylde alt på iso :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

jeg anbefaler ikke å eksfoliere huden, isåfall veeldig lett. Jeg fikk sånn harde klumper og huden ble bare enda mer tørr, som gjorde at det flasset enda mer. Når du påfører fuktighetskrem, fuktmaske eller hva du bruker så kan du heller massere huden i sikler helt til den døde huden faller av.

Men jeg mener mer når jeg er ferdig med kuren? Tar det veldig lang tid før huden tåler mer?

Og jeg er enig i det der å IKKE eksfoliere huden når man er på kuren, da blir man bare tørr, stram og jævlig :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Flere måneder??!! Urk... Jeg er tre uker og noe uti kuren og jeg begynner å lure på om den funker... Det kommer kviser overalt. Noen store vonde og mange små merkelige og vonde som fort blir gule. Og jeg sier som Anette, jeg klarer ikke å la de være, jeg nekter å gå rundt med dem. De store dype lar jeg være helt til de sprenger, da punkteres de og... Men det tørre er myyyye bedre etter vidunderkremene fra Dermalogica! Meget bra:)

Er det noen som kan komme med oppmuntrende ord, jeg vet ikke om jeg orker gå slik som dette flere måneder... Skal det ikke bli bedre snart??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Åh, har endelig begynt på tablettene igjen! Satser alt på at det med øynene ikke var pga tablettene, de fant jo tross alt ingen grunn for det... Forresten, folkens: hvis dere noen gang er hos en øyelege som sier hun vil sjekke innsiden av øyelokkene, så hopp ut av stolen og løp! Herregud, det var j*vlig :kjefte:

Jeg så at noen her spurte om råd når utslettet beveger seg oppover armene. Det gjør det hos meg også, jeg er jo velsignet med både atopisk hud og psoriasis på forhånd, så. Iallefall, jeg fikk resept på Elocon krem, i tillegg til at jeg skal smøre meg med Locobase fettkrem. Er absolutt ikke flink med den fettkremen, for den trekker aldri inn og ligger som et irriterende lag oppå huden, slik som BabyBlue(?) snakker om. Håper dere ikke er like tørre som meg, for stakkars tatoveringen min må fikses etter kuren, for å si det sånn... Noen som har noen formening om når slikt kan gjøres? Må man vente like lenge som ved arrkorrigering i ansiktet, eller kan man tatovere rett etter avsluttet kur? Og, piercinger? Har to som må fikses (gror igjen), men er litt usikker på om jeg kan ta det nå, eller om jeg må vente?

Lotta1: hvordan reagerer huden din nå som du er i Afrika? Håper du koser deg der nede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å høre at pausen din er over!

Tatoveringene mine har heldigvis ikke blitt skadet under kuren. Så fort jeg kjenner at jeg har fått noen tørre flekker i nærheten av dem har jeg smurt meg godt inn med fuktighetskrem, og det har holdt.

Stoffet i kapslene vil være i kroppen i en måned etter at kuren er endt, så jeg ville nok venta hvertfall en måned med å fikse opp i tatoveringa. Og med piercingene tør jeg ikke uttale meg, men jeg antar at det er litt avhengig av hvor du har dem, og hvor fort huden din heler seg selv :)

Fikk forresten en fettkrem (Ceridal) av hudlegen når jeg var der, som jeg bruker på leppene når det er kaldt ute. Det ser ikke pent ut, men det har gjort undeverker for leppene sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg mener mer når jeg er ferdig med kuren? Tar det veldig lang tid før huden tåler mer?

Og jeg er enig i det der å IKKE eksfoliere huden når man er på kuren, da blir man bare tørr, stram og jævlig :tristbla:

Men har også lest om noen som har hatt permanent tørrhet i huden, altså ingen forskjell fra når de gikk på kuren og et år etter at de slutta. håper ikke det skjer med oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lotta1: så utrolig moro å høre at dermalgicaproduktene virker bra på deg også :) Det gjør det hele mye lettere å ikke føles konstant tørr og stram iallefall! :)

Huden min har blitt litt bedre nå faktisk, har troa på at det roer seg. Endelig! Har fortsatt noen større byller (som akkurat er tømt, høhø), men det ser bedre ut. Kan skimte ganske fin hud under kvisene, så jeg er håpefull :) Flasser mindre i nesevingene nå, men det har forflyttet seg til haka isteden :gjeiper: Fy som jeg flasser der. Men pøser på med hydrating booster, så det går bra det også :) 81 piller i dag, og første kontroll på onsdag!

Håper du koser deg masse i Afrika Lotte :)

Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere diskuterer eksfoliering av huden. Jeg har falt for fristelsen og brukt md face and body scrub,..har gjort det noen få kvelder, de gangene når jeg har fått nye merker etter kviser. Etterpå har jeg fylt på med hydral floral-masken. Min hud har tålt det, men den tåler vanligvis litt røff behandling. :)

(Ironisk nok reagerer jeg fort på mange kremer. LRP-kremene feks holder huden myk, men gir meg hvite nupper i kinnene :/ )

1,5mnd igjen!!! :D Status her er at jeg har en kvise som holder på å trekke seg tilbake, og leppene er blitt flekkete av sår :/

Vedrørende varig tørrhet. Jeg har en slektning som har fått tørr hud etter kuren, og som er blitt veldig ømfintlig for solen. Men huden hans er ikke like tørr som når han gikk på kuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Men har også lest om noen som har hatt permanent tørrhet i huden, altså ingen forskjell fra når de gikk på kuren og et år etter at de slutta. håper ikke det skjer med oss

Nei, huff! Jeg har bare sluttet å google accutane og sånt, er for mange skrekkhistorier :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, huff! Jeg har bare sluttet å google accutane og sånt, er for mange skrekkhistorier :P

haha jeg og, noenganger leser jeg mange skrekkhistorier og tenker, det kommer garantert til å skje med meg og, skulle aldri ha gått på denne kuren, og så leser jeg noen med veldig vellykket resultater og tenker, accutane is a lifesaver, huff trur nok jeg må slutte! :ler:

men den som skremmer meg mest er permanent hårtap, holy moly :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...