Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet hvordan du har det! Jeg har snart gått på kuren i åtte måneder, og første halvdel av kuren var helt grusom for meg. Jeg hadde milde/moderate kviseplager da jeg startet, og de ble ti ganger verre da jeg starta på iso. Jeg begynte å tro jeg var allergisk mot iso eller noe for min forverringsperiode varte i 3,5 måned, og jeg så ikke ut. MEN det blir bra til slutt! Hos noen tar det bare litt tid. Jeg skulle egentlig bare gå 6 mnd, men ettersom jeg fortsatt hadde én bitteliten kvise i 6.mnd bestemte hudlegen min seg for å la meg gå åtte måneder i stedet for å være helt sikker på at all aktivitet i talgkjertlene var borte. Det er jeg glad for. Nå har jeg bare en måned igjen, og huden min har aldri vært så glatt! Jeg har noen røde merker etter det evige oppstartsutbruddet, men de kommer til å forsvinne. Så hold ut, det blir bedre! 

Anonymkode: 44dcb...ec5

Tusen takk for oppmuntringen! Den trengte jeg. Har nå gått på iso i snart 3 mnd og det har ikke blitt noe bedre... Men som du sier så kan det vel ta litt lengre tid for noen. Kan jeg spørre om hvilken type hud du hadde fra før? Og hvor brukte du å ha kviser? Jeg får mest utbrudd rundt munnen. Redd for at det kan være hormonelle kviser. Og iso virker kanskje ikke på det?

Anonymkode: 4e9c1...192

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er inne i min siste måned nå :) Huden er helt fin. Skal bli digg å bli ferdig, men synes dette har gått over all forventning. Så glad for at jeg gjorde dette.

Anonymkode: cbe7c...eb0

AnonymBruker
Skrevet

jeg veier 52 kg, og ble satt til 450 tabeletter.
dette er min andre kur.

begynte i begynnelsen av januar på kuren og har ca 100 tabeletter igjen.
har enda mange små "talgpropper"/ hvite hudormer på tinning og et par rundt munn som aldri ser ut til å bli borte. det var også pga disse jeg startet på kur nr to.

jeg tar 3 piller per dag, men lurer på å gå ned til to. jeg lurer på om huden rett og slett blir for tørr til at den får tømt seg for disse proppene som ligger litt dypt ned i huden.
bortsett fa proppene har jeg ikke hatt en skikkelig underhudskvise siden jeg var på min forrige iso kur.

Anonymkode: 1b9c4...9ec

Skrevet
På April 22, 2017 den 13.51, AnonymBruker skrev:

jeg veier 52 kg, og ble satt til 450 tabeletter.
dette er min andre kur.

begynte i begynnelsen av januar på kuren og har ca 100 tabeletter igjen.
har enda mange små "talgpropper"/ hvite hudormer på tinning og et par rundt munn som aldri ser ut til å bli borte. det var også pga disse jeg startet på kur nr to.

jeg tar 3 piller per dag, men lurer på å gå ned til to. jeg lurer på om huden rett og slett blir for tørr til at den får tømt seg for disse proppene som ligger litt dypt ned i huden.
bortsett fa proppene har jeg ikke hatt en skikkelig underhudskvise siden jeg var på min forrige iso kur.

Men du tar da mer enn vekten din tillater? 3 piller er 60 mg, og du veier ikke 60 kg. Er det legen din som har sagt dette? Ville absolutt gått ned til 2 med en gang.

Selv veier jeg 54 kg, og er satt til 350 tabletter. Har nå tatt ca 200, og huden er helt fin! Tørr rundt munnen, og konstant tørr på leppene, men det overlever jeg. Er veldig flink til å smøre tykt morgen og kveld, og bruker også ansiktsoolje.

AnonymBruker
Skrevet

jeg tar 60 mg fordi hudlegen min har sagt jeg kan i og med at jeg ikke har hatt noen andre bivirkninger enn tørre lepper og litt tørre øyne (ikke nok til bruk av øyedråper), samt murring i korsryggen noen timer etter at tablettene er tatt. dette er andre kuren jeg går på.
jeg "medisinerer" ikke meg selv, og blodprøvene har alle vært fine.

nå husker jeg ikke hvor mange pilelr jeg tok første kuren, jeg mener det var rundt 350 det også, det ville vel i så fall gitt den laveste endedoeringen som er anbefalt mener jeg at jeg regnet meg frem til. Jeg hadde fremdeles noen kviser i tinningen da min første kur var over, men slo meg til ro med det de fleste sa, at kuren ville fortsette å virke fremover og at resultatene kom til å komme etterhvert. den første kuren tok de dype kvisene, de på ryggen og brystkasse- men ikke de i tinningen- og de begynte å spre seg nedover mot kjeve og munn.

når jeg leser på forum der brukere fra usa skriver, så virker det som de ofte tar både 80 og 90 mg om dagen når de ligger omtrent lik i vekt som meg. det er vistnok vanligere med høyere doser der. ikke det at min hudlege er derfra, men det med at man ikek kan ta mer mg enn kroppsvekt kan nok være en sannhet med modifikasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Har noen muskelsmerter? Jeg er øm i beina nå, omtrent som om jeg var støl. Øm i korsrygg også. Lurer på om det skyldes Iso eller noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

er øm i korsryggen noen timer etter at jeg har tatt tablettene.

det hjelper å ta slike tabletter for ledd som man finner i helsekostavdelingen. tror de er fra møllers, de har ikke ekstra a-vitamin.

AnonymBruker
Skrevet

Bruker dere oljer i ansiktet? Hudlegen sa jeg burde droppe det. Feks arganolje. 

Anonymkode: 23826...8a1

AnonymBruker
Skrevet

Og en annen ting. Siden den inneholder a-vitamin forebygger den mot rynker? 

Skrevet

Dere som opplever tilbakefall av kviser etter endt Isotretinoin-kur, hvor lang tid tok det før kvisene var tilbake igjen? Kom de med en gang, eller tok det litt tid? Kom de gradvis?

Jeg har en sønn i tenårene som har vært gjennom en 7 måneder lang kur med iso, og resultatet var fantastisk vellykket. Helt og fullstendig kvisefri. Hudormene på nesa er til og med borte, de også! Han har kjempefin hud nå.

Kuren var fullført for halvannen måned siden, og foreløbig er alt like fint. Ingen nye kviser. Når kan vi slå oss til ro med at det ikke er fare for tilbakefall? Når kan vi våge å tro at kuren virket slik den skulle, for godt? (som hudlegen sa)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på kur nr to nå.

da første kur var ferdig, hadde jeg fremdeles små "nupper" i tinningen.
første kuren tok alt av dype underhudskviser, det som var på rygg, nakke, brystkasse og ellers i ansiktet. men disse i tinningen var fremdeles der. men jeg leste hva folk skrev, at kuren virker selv etter at den er avsluttet, og at selv om man fremdlees har kviser ved endt kur, så kan huden bli bedre de neste mnd også.

hos meg ble det ikke slik. ved endt kur startet jo talgproduksjonen opp igjen. det kom litt i panna, som ble borte etter noen uker. men de i tinningen spredte seg liksom lenger og lengre ned i ansiktet. fremdeles bare som "nupper" eller whiteheads om du vil. de kom aldri ut av seg selv, og jeg hadde omtrent alltid en av de som var aktive. dersom de ble klemt på grodde det heller aldri før talgproppen ble presset ut. etterhvert begynte de også å spre seg nedover kjeven, og det begynte også å dukke opp i nakken og på halsen igjen- så da var det bedre å starte opp kur nr to først som sist.

skikkelig utbudd på kinnene hvor whiteheadsene har samlet seg opp. nå håper jeg alt blir borte før kuren er avsluttet.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker dere oljer i ansiktet? Hudlegen sa jeg burde droppe det. Feks arganolje. 

jeg vet egentlig ikke, vil vell tro det skal gå greit? Uten å si noe sikkert. Jeg tar hvertfall av sminke med ren kokosolje, og bruker serum,og det går hvertfall helt fint for meg.

Anonymkode: fadcc...735

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg bare to uker igjen!

Men det er noe jeg lurer på. Jeg hadde kviser på ryggen og brystet, og en sjelden gang i ansiktet. Ansiktet er perfekt nå (ikke en hudorm eller noe), ryggen er også så godt som helt bra. På brystet har jeg kanskje et par småprikker innimellom. Det er jo ekstrem forbedring, men hadde håpet at alt var borte nå. Men jeg har to uker igjen, og jeg har hørt at kuren også virker litt etter den er avsluttet? Noen som vet?

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har nedsatt luktesans? Jeg eier rett og slett ikke luktesans etter å ha begynt på Iso... håper den kommer tilbake når jeg slutter på medisinen😭

Anonymkode: 9e7ce...284

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kan man trekke visdomtenner på iso? Muligens dumt spørsmål😉

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har opplevd vannvekt på iso? 4 måneder ut i kuren merket jeg at jeg fikk mindre plass i buksene enn før, og jeg har ikke endret kostholdsvanene mine nevneverdig. Det virker ikke som at det er fett, men heller at jeg har kulemage, ser nesten litt gravid ut. Kan ikke skjønne noe annet enn at det må være en slags bivirkning av iso. Har fått det samme mens jeg har gått på andre type piller. 

Har også fått et utslett på armer og bein. Var ute i sola forrige helg, og undervurderte kanskje hvor sensitiv huden faktisk blir på iso. Merket ikke annet enn rødhet der og da, men nesten en uke senere har jeg nå fått små nupper som klør. Håper det går over!

Huden er også ekstremt skjør, og det skal ingenting til før jeg får et rift eller et sår i huden av helt vanlige påkjenninger. Har i tillegg et munnsår som aldri går vekk :sur:

Anonymkode: b0580...67f

Skrevet

Hva slags hudpleieprodukter bruker dere som har store porer? Vil bli kvitt de hersens porene!!!  Ser så jæksla gammal ut i trynet for tida😩 Skal begynne på airol etter kuren,men det er ikke for om 2mnd. Hjelper airol mot porer? Eller vil det være bedre å begynne med obagi? Vet jo man må være forsiktig med ulike produkter mens man går på iso, men fins det noe hva kan man bruke som fungerer? 2 mnd føles som en evigheeeeeeet, vil starte med noe NÅ. 

Hilsen frustert porekjøttkake

AnonymBruker
Skrevet
På 1.5.2017 den 12.27, AnonymBruker skrev:

jeg vet egentlig ikke, vil vell tro det skal gå greit? Uten å si noe sikkert. Jeg tar hvertfall av sminke med ren kokosolje, og bruker serum,og det går hvertfall helt fint for meg.

Anonymkode: fadcc...735

Oi, gjør du? Får man fin hud av det?

Skrevet
På 26.4.2017 den 17.51, AnonymBruker skrev:

Har noen muskelsmerter? Jeg er øm i beina nå, omtrent som om jeg var støl. Øm i korsrygg også. Lurer på om det skyldes Iso eller noe annet.

Det er garantert iso! En av se vanligste bivirkningene. Jeg klarer av og til ikke reise meg opp pga stivhet i brystet. 

AnonymBruker
Skrevet

I dag tar jeg de siste pillene!

Huden er så godt som helt perfekt. Har hørt at det skal bli bedre også en stund etter endt kur, vi får se. Uansett skal det bli deilig å drikke så mye vin jeg vil snart, å slippe å være tørr i øynene, og forhåpentligvis mer opplagt. Men dette har gått fint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...