Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått mye mer herpes på leppene, det kan være begynnelsen på det? Du må for all del ikke smøre med noe sterkt da huden er så skjør og tynn under kuren, jeg fikk brannsårlignende sår i munnviken. :( Snakk med apoteket!

Jeg har straks spist 90 tabletter av 300. Kuren går veldig bra for meg! Jeg har klar hud på haka for første gang på 15 år. Cystene langs kjeven er der fremdeles, men de går vekk og det virker som det er huden som tømmer seg. Resten av huden ser kjempefin ut. Jeg er tørr, men bruker arganolje og Cetaphil. Carmex holder til leppene. Og jeg har tørr hud fra før, var redd dette skulle bli mye verre. Har brukt sukker og honning for å skrubbe huden. 

Anonymkode: 41ae3...93b

Åå uff! Jeg begynte med å smøre med sånn herpeskrem før jeg dro på apoteket. De sa det ikke var herpes (blemmer over hele leppene, veldig små). Men jo mer jeg googler og leser jo mer tror jeg at det er det jeg har fått. Har i tillegg til leppene også blitt helt ekstrem tørr i huden (mer enn "normalt"), svimmel, vondt i hodet og følelsen av å være skikkelig syk .. hmm. 

Bra kuren behandler deg bra! Bivirkningene kan forandres fra dag til dag, ikke nøl med å spørr på apoteket! :P  Har tatt litt over 300 tabletter nå, og sikkert hatt alt av bivirkninger :(

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei

er det noen som kan hjelpe meg? Legen har ikke sagt hvor lenge jeg må hold på med kuren, han nevnte bare 6 mnd sånn i løst.. 

Jeg er 172 høy og veier 56 kilo. Jeg tar 2 tabletter daglig, Hvor mange dager må jeg gå på kuren da? Hva er maks eller "full" kur, dose..? 

Anonymkode: e58b1...ccd

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

er det noen som kan hjelpe meg? Legen har ikke sagt hvor lenge jeg må hold på med kuren, han nevnte bare 6 mnd sånn i løst.. 

Jeg er 172 høy og veier 56 kilo. Jeg tar 2 tabletter daglig, Hvor mange dager må jeg gå på kuren da? Hva er maks eller "full" kur, dose..? 

Anonymkode: e58b1...ccd

Veier det samme som deg, og min hudlege mente ca 350 piller, men at vi ser det ann. Kan hende det blir litt mer, fordi hun mente det er bedre å gå på det litt lenger for å minske sjansen for tilbakefall. 

Jeg har da regnet ut at det blir mellom 4-4,5 mnd, med mindre hun finner ut at jeg bør gå litt lenger. Så jeg tror du skal slippe unna med under 6 mnd.  

AnonymBruker
Skrevet

Flere som er varme og røde i huden på bein og armer iblant? Jeg har våknet to netter av at beina er ubehagelig varme. Nå har jeg også begynt å klø mer generelt, men det er ikke veldig plagsomt foreløpig.

Fire pakker igjen nå...

Anonymkode: cbe7c...eb0

AnonymBruker
Skrevet

Når begynte dere å se virkning av kuren? Har gått på kuren i snart to måneder og jeg er mer kvisete enn noen gang... I tillegg til at huden er tørr og sensitiv. Tar to piller om dagen. Begynner å bli utålmodig og passe lei av alle bivirkningene :( Håper noen kan muntre meg litt opp! 

Anonymkode: 4e9c1...192

Skrevet

Jeg har gått på kuren i 6 mnd nå, tar to om dagen og skal ha over 500 tabletter. og har fått beskjed om at jeg skal gå på den i 10 mnd. Synes det høres så sykt lenge ut i forhold til hva de fleste andre tar. Flere som skal gå på tabl i flere enn 6 mnd? 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Helenedal skrev:

Jeg har gått på kuren i 6 mnd nå, tar to om dagen og skal ha over 500 tabletter. og har fått beskjed om at jeg skal gå på den i 10 mnd. Synes det høres så sykt lenge ut i forhold til hva de fleste andre tar. Flere som skal gå på tabl i flere enn 6 mnd? 

Det er ikke viktig hvor lenge man går kuren, det er dosering etter vekt. Du kunne evt kanskje økt dosen for å bli ferdig fortere, men det må jo du og hudlegen diskutere :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei. 

Har gått på iso siden starten av januar nå. Så blir straks tre måneder. Tar 20 x 4 om dagen. Skal gå på iso i ca litt over 5 mnd. Tror det er snakk om ca 600 tabletter. Jeg er sinnsykt tørr i huden, på leppene og på hendene. Ingen kremer som er anbefalt her gir huden ordentlig fukt. Men det plager meg ikke sånn egentlig.. Men jeg har ikke sett noen tegn til bedring enda? Det jeg sliter mest med er "hvite hudormer". Vet ikke hva det heter, sånne hvite små nupper, og hvis man klemmer så kommer det hvitt talg ut. Det er overalt i ansiktet og det plager meg sykt. Jeg har en stor uvane med at jeg prøver å klemme ut disse og når jeg gjør det så blir de til sår. Hvor lang tid tok det før andre her merket bedring i huden? Har vel litt over to mnd igjen av kuren og begynner å bli stresset for at dette ikke skal funke på meg. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, hakonamatata skrev:

Hei. 

Har gått på iso siden starten av januar nå. Så blir straks tre måneder. Tar 20 x 4 om dagen. Skal gå på iso i ca litt over 5 mnd. Tror det er snakk om ca 600 tabletter. Jeg er sinnsykt tørr i huden, på leppene og på hendene. Ingen kremer som er anbefalt her gir huden ordentlig fukt. Men det plager meg ikke sånn egentlig.. Men jeg har ikke sett noen tegn til bedring enda? Det jeg sliter mest med er "hvite hudormer". Vet ikke hva det heter, sånne hvite små nupper, og hvis man klemmer så kommer det hvitt talg ut. Det er overalt i ansiktet og det plager meg sykt. Jeg har en stor uvane med at jeg prøver å klemme ut disse og når jeg gjør det så blir de til sår. Hvor lang tid tok det før andre her merket bedring i huden? Har vel litt over to mnd igjen av kuren og begynner å bli stresset for at dette ikke skal funke på meg. 

Jeg har også sånne. Huden min har kvittet seg med dem hele veien, så hos meg har det gått veldig gradvis. Men det er først nå at mesteparten er fri for kviser og hudormer, og jeg har gått på kuren lenger enn deg.

Men: Det er veldig variabelt når man ser bedring, så ikke bli stresset. Noen opplever til og med at den største bedringen skjer helt, helt på slutten :)

Skrevet

Er det noen som anbefaler en god solkrem? UTEN de no-no ingrediensene. Nå er huden min ganske bra, og er livredd for at kvisene bare skal poppe ut igjen når jeg bruker solkrem. Har sitti ute i sola i en halvtime nå, og kan virkelig se at sola har tatt for å si det sånn! Hvilken faktor bruker dere? 

AnonymBruker
Skrevet
På ‎28‎.‎03‎.‎2017 den 13.16, Helenedal skrev:

Er det noen som anbefaler en god solkrem? UTEN de no-no ingrediensene. Nå er huden min ganske bra, og er livredd for at kvisene bare skal poppe ut igjen når jeg bruker solkrem. Har sitti ute i sola i en halvtime nå, og kan virkelig se at sola har tatt for å si det sånn! Hvilken faktor bruker dere? 

Jeg blir veldig lett solbrent til vanlig, og det er enda verre nå. Jeg er rødlig i huden bare av den lille vårsola jeg har vært i uten å sole meg. Nå bruker jeg solfaktor 40 (av merket Nimue) hver dag. Men la Roche-Posay har kanskje solprodukter også?

Skrevet

Hvilke hudprodukter anbefaler dere? Bruker dere bare de anbefalte LRP produktene eller bruker dere noe annet? Trenger en god krem som gir mye fuktighet, men er ikke fornøyd med den anbefalte LRP kremen... 

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, Solbjørg skrev:

Hvilke hudprodukter anbefaler dere? Bruker dere bare de anbefalte LRP produktene eller bruker dere noe annet? Trenger en god krem som gir mye fuktighet, men er ikke fornøyd med den anbefalte LRP kremen... 

Cetaphil + arganolje har fungert gull for meg. Jeg blir tørr hvis jeg sminker huden, men ellers ser den fuktet og fin ut. Også skrubber jeg med olje og bittelitt sukker 1-2 ganger i uka, ellers bruker jeg bare en varm bomullsdott med vann. 

• 3 uker senere...
Skrevet

Noen andre her som sliter med sprekker/sår i munnvikene? 

AnonymBruker
Skrevet
På 17. mars 2017 den 13.11, AnonymBruker skrev:

Når begynte dere å se virkning av kuren? Har gått på kuren i snart to måneder og jeg er mer kvisete enn noen gang... I tillegg til at huden er tørr og sensitiv. Tar to piller om dagen. Begynner å bli utålmodig og passe lei av alle bivirkningene :( Håper noen kan muntre meg litt opp! 

Jeg vet hvordan du har det! Jeg har snart gått på kuren i åtte måneder, og første halvdel av kuren var helt grusom for meg. Jeg hadde milde/moderate kviseplager da jeg startet, og de ble ti ganger verre da jeg starta på iso. Jeg begynte å tro jeg var allergisk mot iso eller noe for min forverringsperiode varte i 3,5 måned, og jeg så ikke ut. MEN det blir bra til slutt! Hos noen tar det bare litt tid. Jeg skulle egentlig bare gå 6 mnd, men ettersom jeg fortsatt hadde én bitteliten kvise i 6.mnd bestemte hudlegen min seg for å la meg gå åtte måneder i stedet for å være helt sikker på at all aktivitet i talgkjertlene var borte. Det er jeg glad for. Nå har jeg bare en måned igjen, og huden min har aldri vært så glatt! Jeg har noen røde merker etter det evige oppstartsutbruddet, men de kommer til å forsvinne. Så hold ut, det blir bedre! 

Anonymkode: 44dcb...ec5

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har erfaring med iso og solarium? føler meg så blek nå etter null sol på over ett halvt år, så har litt lyst til å prøve

Anonymkode: fadcc...735

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har erfaring med iso og solarium? føler meg så blek nå etter null sol på over ett halvt år, så har litt lyst til å prøve

Ikke lurt. Bruk heller selvbruner.

Skrevet
På 17.3.2017 den 14.51, Helenedal skrev:

Sønnen min gikk på kuren i 7 mnd. Han tok kun to tabl. om dagen, det holdt det på et nivå så han var lite plaget av bivirkninger. Bare tørr hud, tørre lepper og på slutten et utslett på armene. Utslettet forsvant i løpet av få dager etter endt kur.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les bruksanvisningen! Der står det noe om sol og forsiktighet under kuren. Jeg ville ikke tatt solarium.

Nå er kuren over for min sønn, så jeg har ikke noe pakningsvedlegg for hånden lenger og får ikke sjekket nøyaktig hva det var det sto om soling og forsiktighet, men noe var det. Pakningsvedlegget, det har du sikkert selv.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefales ikke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...