Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Gjest snyball
Skrevet

Kan tenke meg at det merkes på huden, du får bare stå på med smøring ;) Kjempefint å høre at du har nesten null uren hud nå, må være deilig :D

Selv går det bra, jeg tar nå annenhver 1 og 2 som vanlig, om en ukes tid går jeg ned på 1 om dagen for å ha nok tabletter til juli, og til etter mitt bryllup. Dette for at jeg ikke skal få uønsket forandring i huden på selve dagen, hadde vært en stor nedtur :P

Må også holde meg unna solen, solfaktor hjelper tydeligvis ikke meg. I går var jeg ute i 1 time, og det var nok til at all hud som var i solen ble full av soleksem. Både store og små nupper, som kløør og kløøør.. Har til nå vært ute max 10 minutter av gangen, og sluppet unna med disse myggstikkene (de ser ut som myggstikk, og klør like mye), men da jeg økte på eksploderte hele området. Trist :( Vil så gjerne nyte sola litt mer, når alle andre gjør det :P

Anonym poster: 8e55cb85eeeda5eed98f3b0ace1ad2d8

Så leit at huden din reagerer så sterkt på solen, men da er vel det beste å være varsom! Jeg frykter at min hud også vil reagere mer på solen nå som jeg har økt dosen :P Vi får bare holde ut! Det var du som hadde prøvd den oljen? Fikk min i posten i dag, gleder meg til å prøve!

Å, så bra at du får resultater! Hvor lenge har du gått på kuren(før du så resultater på rygg/bryst)? :) Har masse dritt på ryggen som gjør at jeg ikke får lyst til gå i singletter :( hadde du mye kviser på rygg/bryst i utgangspunktet?

Anonym poster: 540e3636ab16eab11437d86506e74d4b

Jeg hadde veeldig lite i utgangspunktet. På brystet fikk jeg en nupp i ny og ne, men ryggen varierte. I vinter hadde jeg ganske mange kviser/nupper på ryggen. Har aldri vært plaget av byller. Men nå dukker det aldri opp noe lenger der. Det forsvant ganske fort!

Har lyst til å starte på denne kuren, men hudlegen min er umulig å få tak i! :bond:Har ringt i åpningstidene, men det er alltid svareren som er på, og så sier den at det er mye kø for tiden. Hvordan kan jeg få tak i time hos hudlegen min når hun ikke tar opp på telefonen? Må jeg/burde jeg møte opp personlig og si at jeg trenger time?

Kvisene har begynt å blusse opp mye i det siste! :(

Anonym poster: 540e3636ab16eab11437d86506e74d4b

Ville dratt innom, ja :) Hudlegen min har ganske idiotiske åpningstider på telefonen, så jeg drar alltid innom hvis det er noe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så leit at huden din reagerer så sterkt på solen, men da er vel det beste å være varsom! Jeg frykter at min hud også vil reagere mer på solen nå som jeg har økt dosen :P Vi får bare holde ut! Det var du som hadde prøvd den oljen? Fikk min i posten i dag, gleder meg til å prøve!

:)

Jeg tenkte på deg idag, faktisk. "Håper snyball får like gode resultater som jeg fikk av den oljen, for nå er merkene mine veldig utydelige." Ja, jeg var oljedamen :P For et par dager siden gikk jeg uten sminke for første gang på litt over ett år (april i fjor startet huden min å reagere på hormonene i prevensjon), det var så en helt sinnsyk fin og fri følelse!! Så også på noen før-etter bilder jeg har av mine kinn, og det er stoor forskjell! Gjett om jeg krysser fingre for at det fungerer for deg også!!

Skrevet

Hei og hopp! :)

Nå har jeg vært to uker av medisinen og tenkte at jeg skulle komme med en aldri så liten oppdatering til dere.

Jeg gikk jo på iso fra starten av Februar til midten av Mai. Trengte i følge hudlegen ikke mer tid for å bli kvitt det jeg hadde av kviser. Jeg gikk en uke på 1x20, 2 uker på 2x20 og resten av kuren på 3x20mg. :)

Mot slutten fikk jeg en del nye kviser og ble bekymret. Jeg hadde nemlig et stort opphold midt i kuren, hvor jeg ikke fikk noen kviser i det hele tatt. Etter at jeg slutta på kuren har jeg fått ca. 5 kviser til sammen (på 2 uker), og tre av dem har vært små. To av dem er såkalte "underjordiske" kviser, og de har jeg fremdeles (en i ansiktet og en på skulderen).

Jeg håper og tror at de vil forsvinne ganske snart og at kuren har funka godt på meg. :) Jeg har mye jevnere hudtone og er ikke rødsprengt i huden lengre. Alle de der små, røde merkene er så godt som borte. Føler at jeg kan gå ute uten foundation på, og har også gjort det flere ganger. Før kuren brukte jeg foundation hver dag, så det er ca. 9 år siden jeg har følt at jeg kunne vise meg som jeg gjør nå.

Jeg synes absolutt at det har vært verdt det! :) Tror jeg må vente enda en stund før jeg vet for sikkert om det har funka som det skal, men det føles absolutt som det har vært verdt alt jeg gjennomgikk på kuren. Jeg hadde likevel et veldig fint forløp. Jeg opplevde NULL neseblod og ansiktet mitt egentlig ikke så veldig tørt. Etter ca. 2,5 måneder på kuren var det som om jeg ikke gikk på kuren i det hele tatt, og jeg hadde helt myk hud igjen, som før jeg startet. Leppene og øynene mine var derimot tørre, men ikke noe jeg ikke kunne fikse med øyedråper og lipsyl.

Per nå trenger jeg ikke å bruke lipsyl lengre overhodet og jeg kjenner at ting begynner å rette seg opp igjen. :) Jeg drakk ikke en eneste gang under kuren, så neste steg for meg er å ta noen siste blodprøver og sjekke om alt er i bra stand, slik at jeg kan ta min første fest på kjempelenge! Hehe. Må jo feire dette her! :danse:

Gjest a1b2s3
Skrevet

Jeg er snaart ferdig med kuren, har ganske fin hud nå. Men er jo selvsagt veldig tørr i hud og lepper, men har på en måte funnet min "rutine" for å unngå flass ut dagen!

Eneste er at jeg får innimellom noen "rugler" spesielt rundt munn og nese. Er ikke direkte kviser, men er lite pent å se på selvom det ikke synes så veldig godt. Er det noen andre som har hatt sånn?

Og siden det har vært veldig pent vær i det siste med mye sol har jeg jo ikke akuratt stengt meg inne, men har ikke solet meg. Må jo nye det fine været! Jeg har fått maassee småsmåsmå nupper rundt munn-partiet og nesen. Ser heller ikke ut som kviser, og de er fargeløse og klør heller ikke. Nooooen som har tips på hva dette kan komme av eller hva det er?? Utrolig kjipt.. :(

Skrevet (endret)

Jeg er snaart ferdig med kuren, har ganske fin hud nå. Men er jo selvsagt veldig tørr i hud og lepper, men har på en måte funnet min "rutine" for å unngå flass ut dagen!

Eneste er at jeg får innimellom noen "rugler" spesielt rundt munn og nese. Er ikke direkte kviser, men er lite pent å se på selvom det ikke synes så veldig godt. Er det noen andre som har hatt sånn?

Og siden det har vært veldig pent vær i det siste med mye sol har jeg jo ikke akuratt stengt meg inne, men har ikke solet meg. Må jo nye det fine været! Jeg har fått maassee småsmåsmå nupper rundt munn-partiet og nesen. Ser heller ikke ut som kviser, og de er fargeløse og klør heller ikke. Nooooen som har tips på hva dette kan komme av eller hva det er?? Utrolig kjipt.. :(

Kan jo selvsagt ikke si at jeg vet hva det er, men det høres ut som soleksem. Jeg fikk dette på kuren, men har også fått det før jeg startet på kuren. Det vil avgå av seg selv hvis det er soleksem. Det er bare huden som på en måte bobler fordi den er for het.. skal ikke mye til på iso. Noen kan også få det av friksjon (f.eks. ansikt mot hodepute hele natta). :/ Hvis det er rødt og svir i tillegg kan du bruke tykk fettkrem akkurat på det vonde området. Hvis det utvikler seg og blir ille bør du oppsøke lege, da det kan være en reaksjon på medisinen.

Endret av Skjønningen
Skrevet

Hei igjen folkens!

Straks 1 mnd siden jeg sluttet på denne behandlingen. Det føles utrolig godt å være kvisefri, og det har jeg så og si vært over 4 måneder nå. Det har selvsagt vært en eller annen, men de har forsvunnet innen 24 timer, og har vært veldig små,

Nå er jeg som sagt snart 1 mnd av denne kuren og hudlegen sa til meg at etter 1mnd vil dette roa stoffet være ute av kroppen.. Nå begynner jeg å bli litt nærvøs for å være ærlig. Jeg har en dårlig følelse på at det kommer et tilbakebrudd.. På ene siden på nasen, er huden litt hard og vond, kanskje det er en stor kvise som dukker opp......

Hvis jeg skal være uheldig å få tilbake dette helvete, må jeg da vente lenge før jeg kan starte på kur nr.2?

Håper på svar :)

Lykke til !:D

• 2 uker senere...
Gjest Sengaia
Skrevet

Hei!

Da er det nesten et halvt år siden jeg var ferdig med kuren, og jeg er veldig fornøyd :)

De røde kvisene kommer veldig sjeldent, og huden er mye glattere.

Men jeg har fortsatt hudormer, litt kvisearr/ujevn hud, og det er litt røde flekker... er det noen som har noen tips til krem/rens e.l. som kan hjelpe mot dette?

Skrevet

Hei!

Da er det nesten et halvt år siden jeg var ferdig med kuren, og jeg er veldig fornøyd :)

Men jeg har fortsatt hudormer, litt kvisearr/ujevn hud, og det er litt røde flekker... er det noen som har noen tips til krem/rens e.l. som kan hjelpe mot dette?

Hei! Så bra du er fornøyd med resultatet. Var det ikke du som var litt bekymret under kuren, og det gikk vell ikke helt din vei? men ordnet seg etterhvert som du gikk av kuren? :)

Jeg har desverre ingen annbefalinger til deg.. Men vil spørre deg om noe.

Jeg har vært av kuren nå i akkurat 1 mnd, og er veldig veldig fornøyd med resultatet jeg har fått.

Men det kan dukke opp noen små kviser her og der, som forsvinner innen 24-48timer.. Er dette noe jeg bør bekymre meg for, eller er dette normalt etter du slutter?

Håper på svar :)

Gjest Sengaia
Skrevet

Hei!

Jo, det var meg som fikk så dårlige resultater under kuren, men uke for uke etter kuren gikk det bedre og bedre, og huden har aldri være bedre og glattere, det eneste er litt arr, og disse røde greiene som ikke er kviser, men som ligner "tomme" kviser på en måte... men, -de blir lysere de også. er bare så utålmodig! ;P

Jeg vet ikke om det er normalt når man slutter... selv får jeg en kvise her og der som forsvinner fort, så det er ikke noe som plager meg så egentlig. Jeg vil tro at det er sånn man må regne med, har jeg hørt hvertfall :)

Gjest snyball
Skrevet

Er det noen som opplever å få røde og tørre flekker på kroppen? Jeg har oppdaget at jeg ofte får det på armene. På størrelse med et kronestykke.

Skrevet

Jeg har begynt å få kviser i tinningen! Enda jeg har tatt ganske så mange mg/kg kroppsvekt. Hva gjør man? :frown:

Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg har begynt å få kviser i tinningen! Enda jeg har tatt ganske så mange mg/kg kroppsvekt. Hva gjør man? :frown:

Når jeg får kviser i tinningen er det fordi jeg er sløv med å fjerne sminke eller fordi hår er i veien :) kan også være putetrekk som ikke har vært skiftet på lenge om du ligger på siden. Eller så er det bare en hormonell reaksjon eller at huden klikker litt... jeg fikk også kviser på plasser jeg før ikke fikk kviser da jeg gikk på denne kuren. Ha håret vekke fra ansiktet (hårbøyle kanskje?) og vær ekstra nøye på å rense huden der/fjerne sminke/tilføre fukt.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Hei!

Har selv også hudormer på nesen som for alt i verden ikke vil fjerne seg, men resten er tipp topp stand. Har ikke brukt p-piller på flere måneder, og sliter ikke med større hormonelle utbrudd. Liker veldig godt serumet til md formulations for forebygging, men hudormene på nesa vil ikke gå sin vei : (

Skrevet

Når jeg får kviser i tinningen er det fordi jeg er sløv med å fjerne sminke eller fordi hår er i veien :) kan også være putetrekk som ikke har vært skiftet på lenge om du ligger på siden. Eller så er det bare en hormonell reaksjon eller at huden klikker litt... jeg fikk også kviser på plasser jeg før ikke fikk kviser da jeg gikk på denne kuren. Ha håret vekke fra ansiktet (hårbøyle kanskje?) og vær ekstra nøye på å rense huden der/fjerne sminke/tilføre fukt.

Det skal sies jeg ikke har vært særlig nøye med rutinene, har ikke brukt sminke på veldig, veldig lenge, så det har sklidd veldig ut. Var ferdig i februar tror jeg, så det er noen måneder siden. Håper de går vekk, er lei av disse røde merkene :(

Gjest snyball
Skrevet

Noen fler som har eksponert huden sin for sterk sol i det siste? :) Skal til syden i august, og er veldig spent på hvordan det går..

Nå har jeg gått på denne kuren i 13 uker, og får fortsatt noen kviser i ansiktet. Jeg har en "byll" på kinnet som ALDRI vil forsvinne. Blir sprø av den :glare: Ellers er huden på bryst og rygg upåklagelig! Det er så DEILIG å gå med singelett og kjoler!

Skrevet

Noen fler som har eksponert huden sin for sterk sol i det siste? :) Skal til syden i august, og er veldig spent på hvordan det går..

Nå har jeg gått på denne kuren i 13 uker, og får fortsatt noen kviser i ansiktet. Jeg har en "byll" på kinnet som ALDRI vil forsvinne. Blir sprø av den :glare: Ellers er huden på bryst og rygg upåklagelig! Det er så DEILIG å gå med singelett og kjoler!

Jeg var i syden i starten av juni, en uke. Brukte faktor 50, var for det meste i skyggen men badet da litt i solen ;) men prøvde å unngå direkte sollys, da det føles som jeg ble brent med en gang. Jeg droppet faktisk av iso i to uker, en uke før og den uken jeg var i syden, mest fordi jeg glemte det, også passet det å forlenge det i syden-uken også. Gikk overraskende fint syns jeg, og tipper det har mye med at jeg droppet iso. Jeg var livredd for pigmentforandringer og div kjedelige greier, så var heller litt forsiktig. Fikk faktisk farge/litt glød likevel, selv om alle spurte om det var første sydendag også siste dagen, haha. Her hjemme har jeg måttet være veldig påpasselig, og har alltid solkrem i vesken... Gjett hvor deilig det var å være uten iso! Nå er det back, og alle bivirkningene som jeg hadde glemt, er tilbake... Men er ikke så lenge igjen nå...

Skrevet

Min sønn var svært plaget med kviser (ansikt, hals, bryst og rygg) fra han var 11-12 år, og heldigvis ble vi tipset om de tablettene.

Han fikk en tørr flekk på ene hånden (på størrelse med en 5-kroning), that's it. Nå er det flere år siden han var ferdig med kuren og tror man kan telle antall kviser han har hatt siden på to hender.

Du vet at du kan få refundert store deler av kostnadene fra helfo/nav?

Skrevet

Jeg gikk på isotretonoin for over ett år siden. Huden min er fortsatt kjempefin! Får ett par kviser her og der innimellom, men det er så lite at det gidder jeg ikke bry meg med.

Jeg var -svært- plaget av kviser før jeg begynte på kuren, og er så glad jeg gjorde det. Det er helt sinnsyke forskjeller :)

Gjest snyball
Skrevet

Jeg var i syden i starten av juni, en uke. Brukte faktor 50, var for det meste i skyggen men badet da litt i solen ;) men prøvde å unngå direkte sollys, da det føles som jeg ble brent med en gang. Jeg droppet faktisk av iso i to uker, en uke før og den uken jeg var i syden, mest fordi jeg glemte det, også passet det å forlenge det i syden-uken også. Gikk overraskende fint syns jeg, og tipper det har mye med at jeg droppet iso. Jeg var livredd for pigmentforandringer og div kjedelige greier, så var heller litt forsiktig. Fikk faktisk farge/litt glød likevel, selv om alle spurte om det var første sydendag også siste dagen, haha. Her hjemme har jeg måttet være veldig påpasselig, og har alltid solkrem i vesken... Gjett hvor deilig det var å være uten iso! Nå er det back, og alle bivirkningene som jeg hadde glemt, er tilbake... Men er ikke så lenge igjen nå...

Ja, det er nok smart å være forsiktig! Jeg skal nemlig til Tyrkia, og der er det jo sol og ekstremt varmt i august. Så jeg gruer meg litt. Men jeg har hamstret solkremer med faktor 30 og 50, som jeg bruker daglig nå. Ikke at det er så fare for å bli solbrent i det været som er her nå da.. Jeg tenker også faktisk å ta et lite opphold rett før syden og i syden, men vet ikke om det er så lurt? Rådførte du deg med hudlegen din om det?

Min sønn var svært plaget med kviser (ansikt, hals, bryst og rygg) fra han var 11-12 år, og heldigvis ble vi tipset om de tablettene.

Han fikk en tørr flekk på ene hånden (på størrelse med en 5-kroning), that's it. Nå er det flere år siden han var ferdig med kuren og tror man kan telle antall kviser han har hatt siden på to hender.

Du vet at du kan få refundert store deler av kostnadene fra helfo/nav?

Så heldig han er! Det må være en deilig følelse :) Tenker jeg skal søke om refusjon fra helfo når jeg er ferdig:)

Jeg gikk på isotretonoin for over ett år siden. Huden min er fortsatt kjempefin! Får ett par kviser her og der innimellom, men det er så lite at det gidder jeg ikke bry meg med.

Jeg var -svært- plaget av kviser før jeg begynte på kuren, og er så glad jeg gjorde det. Det er helt sinnsyke forskjeller :)

Hipp hurra! Håper jeg er like heldig:) Godt å høre at du har blitt mye bedre!

Skrevet

Ja, det er nok smart å være forsiktig! Jeg skal nemlig til Tyrkia, og der er det jo sol og ekstremt varmt i august. Så jeg gruer meg litt. Men jeg har hamstret solkremer med faktor 30 og 50, som jeg bruker daglig nå. Ikke at det er så fare for å bli solbrent i det været som er her nå da.. Jeg tenker også faktisk å ta et lite opphold rett før syden og i syden, men vet ikke om det er så lurt? Rådførte du deg med hudlegen din om det?

Jeg merket at det gikk jo an å dekke seg til, bruke solkrem 50 og bare oppholde seg i skyggen, og unngå solen helt, noe jeg gjorde de første dagene. Det verste var egentlig følelsen av å ikke kunne ligge i solen, du vet, den der varmende gode solfølelsen :) Nå er jeg veldig glad i sol da. Fikk noen kommentarer også, men det var nå bare sånn det var. Følte meg kritthvit i forhold til alle andre! Var forresten i TYrkia selv. Jeg brukte nesten 500 ml av faktor 50 den uken, haha! De har jo slike store pakninger, med faktorrabatt som betyr halv pris, på apoteket.

Hudlegen min har sagt flere ganger at det gjør ikke noe med opphold på iso, mtp resultatet. Jeg var 2 uker uten, og det sa han var null stress. Las noe forskning om det her en plass, at det ikke skal ha noe innvirkning på resultatet, bare man får nok mg/kg. Jeg opplevde i starten av kuren, da jeg var uten iso noen dager, at jeg fikk et ekstra utbrudd, men nå er jeg snart ferdig og kvisefri, bare røde merker. Så kroppen må snart klare seg uten ny tilførsel av iso likevel.

Så hvorfor ikke ta et opphold av iso? Eneste er jo at du forlenger kuren. Hvor lenge har du igjen snyball?

Noen andre som har hatt en del hodepine? særlig i starten? de to gangene jeg har begynt påan igjen, samt første gang, merker jeg (lett) hodepine. Hudlegen sa visst at det ikke var så ofte... men påfallende tilfeldig? Har heller ikke vært så tørr i ansiktet til nå, men nå flassser det skikkelig. Har i tillegg fått munnsår... og fotsålene/føttene kjennes som de henger igjen i gulvet. Sååå deilig det var uten iso, men bare litt over en måned igjen for min del.

Ang refusjon fra Helfo- jeg har en kvittering hvor de har glemt å spesifisere hva resepten inneholder, står bare reseptnr. Kan man bare stikke innom apoteket så skriver de ut ny kvittering? De har det vel lagret? Er det et spesielt skjema man skal søke refusjon på? Får igjen et par tusen ser jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...