Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da har jeg vært hos hudlege og fått blodprøve skjema arket som jeg skal ta med for å ta min første blodprøve for isotretinoin kuren... Dette er andre gang på rad at jeg sitter med skjemaet i hånda men backer ut i siste liten. Jeg tør ikke å ta den medisinen. Jeg er redd for flere kviser, arr, at huden blir sensitiv enda etter endt kur(har hørt om mange som har det), knusktørr hud og andre bivirkninger.

Samtidig er jeg drittlei kvisene, men jeg er for feig til å gjennomføre det..

Anonymous poster hash: d76f6...93a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fin og informativ tråd med så mange oppdateringer om hele prosessen!

Men nå har jeg lest maange sider her, og oppfordrer alle som har gått eller skal starte på kuren å beskrive hvordan hud de hadde FØR de startet. Altså hvor plaget, hvor dype kviser osv?
Det er veldig interessant for oss som også vil starte på kuren!

Jeg har ikke dype acne kviser til enhver tid, men har 1-5 dype store smertefulle av og til og alltid andre store mellomdype kviser men ikke sånn at de dekker hele annsiktet. Har fått noen arr på nesen av kviser også og skjemmer mg veldig over å gå ut når huden min ikke er glatt, tror dere jeg kvalifiserer til roaccutane? Broren min har foreslått det, men jeg trodde det var mest for ekstremtilfeller?

Anonymous poster hash: c0363...511
Skrevet

Så fin og informativ tråd med så mange oppdateringer om hele prosessen!

Men nå har jeg lest maange sider her, og oppfordrer alle som har gått eller skal starte på kuren å beskrive hvordan hud de hadde FØR de startet. Altså hvor plaget, hvor dype kviser osv?

Det er veldig interessant for oss som også vil starte på kuren!

Jeg har ikke dype acne kviser til enhver tid, men har 1-5 dype store smertefulle av og til og alltid andre store mellomdype kviser men ikke sånn at de dekker hele annsiktet. Har fått noen arr på nesen av kviser også og skjemmer mg veldig over å gå ut når huden min ikke er glatt, tror dere jeg kvalifiserer til roaccutane? Broren min har foreslått det, men jeg trodde det var mest for ekstremtilfeller?

Anonymous poster hash: c0363...511

Det er ikke slik at du må ha dekket ansiktet for å få lov til å ta isotretinoin. Hvis du alltid har et par dype har du en form for stubborn acne, som i aller høyeste grad kvalifiserer. Når det er sagt må du ha testet minst en, men helst to, andre muligheter, så hvis du vil gjøre noe med huden ville jeg bestilt en time hos legen din og satt i gang :)

Anonymous poster hash: 7fec7...c4e

Skrevet

Ok, men så lenge det kan dekkes over og ikke er plagsomt så går det jo bra :) Å, så utrolig deilig å ikke merke det! haha, er så typisk at man går rundt og snakker om at man ikke merker noen ting, så plutselig blir det helt katastrofe. Men hvordan var huden din i utgangspunktet? Med tanke på at du ble bra etter ca. fem uker.

De dagene man må vente virker som evigheter, er så kjedelig. Men hvis du ikke har fått det enda får du det sikkert rett etter helgen. Sjekk mineresepter.no jevnlig. Jeg gikk bare tilfeldigvis inn på den siden en dag før legen egentlig hadde sagt at resepten skulle være klar også lå den der klar til bruk, uten at jeg fikk sms om det (som jeg egentlig skulle få). Kanskje det er sånn for deg også?

Min lege brukar ikkje elektronisk resept, men eg fekk den i posten omsider, har tatt blodprøve og byrjar i dag!

Tre tablettar kvar dag, til saman 400 stykk. Eg gler meg heilt vilt til ein ny kvardag utan vonde byllar i ansiktet!

Skrevet

Var innom apoteket (vitus) og spurte om de hadde ceralip. Det hadde de ikke, og de visste heller ikke hvorfor, så de var veldig behjelpelig med å ringte litt rundt for å høre hva som har skjedd. De fant til slutt ut at ceralip lages ikke lenger, og erstattes av cicaplast. Så det var rart at du fant det, Mars! :sjokkert:

Eg måtte innom på ny, eg har sjølvsagt sett feil. Eg såg cicaplast, ikkje ceralip. Det var jo ikkje det eg såg etter, så eg registrerte den nok berre i sidesynet og tenkte at det måtte vera den.

Skrevet

Eg måtte innom på ny, eg har sjølvsagt sett feil. Eg såg cicaplast, ikkje ceralip. Det var jo ikkje det eg såg etter, så eg registrerte den nok berre i sidesynet og tenkte at det måtte vera den.

Den er uansett like bra i følge farmasøyten jeg snakket med :)

Skrevet

Den er uansett like bra i følge farmasøyten jeg snakket med :)

Ikke hamstre, for om et par uker fungerer ikke den heller...

Skrevet

Hei alle sammen!

Har slitt med acne siden jeg var 12 år gammel, er nå 19, og dro til legen i dag. Fikk skrevet ut en antibiotikakur (doksycyklin) og en krem jeg skal ta på om kvelden.

Hun sendte også en henvisning til hudlege, og jeg skal ringe rundt i morgen for å høre hvor det er kortest ventetid.

Men lurer på et par ting, jeg har ikke fått behandling for dette tidligere, må jeg gå ferdig antibiotikakuren for en hudlege vil gi med iso? Og evt prøve å gå på antibiotikakur + Diane, før jeg vil få resept på iso?

Forstår at iso er en hard behandling, og man vil prøve andre ting først, men antibiotika tar seg jo bare av problemet, mens iso tar seg av roten til problemet..

Vil helst begynne med iso nå når det er høst, slik at jeg kan bli ferdig/nesten ferdig til sommeren og solen kommer.

Anonymous poster hash: f2369...b6d

Skrevet

Begynte på Iso for 5 dager siden. 
Slitt med akne siden jeg var 18, nå er jeg 21.
Hudtypen min er fet, jeg har synlige porer og blir blank i ansiktet etter max 2 timer etter rens.  

Har ikke det verste tilfellet, men jeg har slike "byller" i kinnene mine og på ryggen.. 
Fikk tidligere 2 tetracyclin kurer, da jeg sa det til hudlegen sa han at jeg var for gammel for en slik type kur, og at de som oftest bare hjelper de under 18år, da de ikke fungerer på hormonell akne. 

Først i går jeg ble litt tørr på nesen, i dag begynner også leppene å bli tørre. 
Veier 48kg og tar 2 kapsler om dagen. Ferdig 28 desember etter plan :)

Jeg trengte ikke å gå på prevensjon, ta graviditetstest, eller fremtidige tester bortsett fra blodprøve på en 6 ukers kontroll. 

Men klart, måtte ikke bli gravid

Skrevet

Har også begynt å få noen gode byller på haken, antar at det fryktede pizzatrynet er på vei

Skrevet

Angående blodprøver!

Jeg fikk beskjed av sykepleieren som gav meg skjema til blodprøvene at det er gratis å ta blodprøver ved laboratoriet på sykehuset! Nå vet jeg ikke hvordan det er i andre fylker, men jeg får det i hvert fall gratis, noe jeg er veldig glad for :kul:

Så digg! Jeg brukte såpass mye pæng at jeg fikk frikort tilslutt. Jeg måtte dessverre innom hudlegen uansett hver mnd. ( blodprøvene kostet bare 50 kr, men legetimen var vel 300)

Skrevet

TIL ALLE DERE SOM ER PÅ RUNDE 2 (eller mer)

Hvor mye kviser er nok til at man kan få en ny runde? Har gradvis fått litt og litt mer. Bare små. Jeg har en avtale om "åpen retur" til hudlegen så slipper å få ny henvisning.

Skrevet

En uke på Iso

Da var første uken på isotretionoin over! Har ikke merket noe særlig med bivirkninger enda, jeg tror dette skyldes at jeg har begynt forholdsvis rolig med bare 1 pille om dagen. Det eneste jeg har merket er at leppene blir litt tørrere for hver dag, men dette er overhodet ikke noe problem, har hatt mye tørrere lepper før f.eks. på vinteren. Regner med at hvert fall lepper og kanskje ansikt vil bli tørrere om en uke når jeg begynner på to piller daglig.

Så over til hvordan huden ser ut: Tror huden ser bedre ut nå enn det den gjorde for en uke siden, den er hvert fall jevnere, men har jo selvfølgelig fortsatt røde merker, men føler at det som teller er at det ser bedre ut nå enn for en uke siden når jeg har på sminke. Arr og rødhet vil uansett ta lengre tid før går bort. Det jeg allikevel er usikker på er om dette skyldes Isotretinoinen eller noe annet. Som jeg skrev i det første innlegget mitt i denne tråden hadde jeg gått på Diane p-piller i ca. 1,5 måned da jeg var hos hudlegen (var ca. halveis på det andre brettet). Man skal ikke (ifølge hudlegen) gå på Diane og Isotretinoin samtidig, men siden jeg var midt i et brett mente hun at jeg skulle fullføre brettet for å unngå kraftig blødning (eller noe sånt?) som man tydeligvis kan få hvis man slutter midt i et brett (var hvert fall det hun sa), derfor har jeg altså gått på både Diane og Iso den første uken, men skal slutte med Diane i dag siden brettet er ferdig nå. Det jeg lurer litt på er om bedringen i huden skyldes Diane, for er jo kanskje litt mer realistisk at det er det som begynner å fungere nå, vet liksom ikke hvor mye man kan forvente av Iso etter en uke. Eller er det noen som har gått/går på kuren som husker om de merket bedring etter bare en uke? Men dette vil jeg vel uansett finne fort ut av siden siste dag med Diane blir i dag, hvis det blir plutselig forverring vil det vel være sannsynlig å anta at bedringen skyldtes Diane-pillene. Samtidig kan det jo også være det fryktede «initial breakout» :o Haha, merker det ble en faktor for mye å ta hensyn til her for å kunne konkludere med at Isoen egentlig har hatt noen effekt på huden foreløpig.

Så over til dette utbruddet som mange opplever i starten. Som sagt ser huden bedre ut og er jevnere, men begynte å merke ca. i går at jeg har fått en del store kviser på kjevebenet og under haken i tillegg til noen i ansiktet, disse er større enn de jeg har pleid å få i det siste, så kanskje dette skyldes isoen? Men hvis det er dette som blir initial breakout så er det absolutt ikke noe problem, har jo tydeligvis bestemt seg for å hovedsakelig plassere seg «under» ansiktet, så syns jo ikke så veldig godt (selv om det ikke er vakkert dette heller altså). Og kanskje kommer det bare mer de neste dagene i ansiktet også, dette er jo umulig å vite.

Konklusjonen er hvert fall at foreløpig går dette mye bedre enn ventet, jeg trodde jo at jeg umiddelbart ville merke voldsomme bivirkninger og være tørr som en ørken, men det eneste jeg gjør forskjellig nå fra før jeg begynte med pillene er å kanskje smøre meg med leppepomade hvis jeg gidder. Merker jeg er glad nå for at jeg ikke kjøpte masse kremer og andre greier, tror man bare må se det an og ta det litt som det kommer J Men bank i bordet, nå går jeg jo bare på 1 pille om dagen, så når jeg øker den daglige dosen kommer de fæle bivirkningene sikkert på løpende bånd (prøver bare å være forberedt på det verste så jeg heller blir positivt overrasket sånn som jeg har blitt nå etter en uke, haha).

Også lurer jeg på en ting, hvordan er kostholdet deres egentlig? Jeg har lenge unngått meieriprodukter, sukker, til tider brød og annen gjærbakst, generelt sett har huden min egentlig gått veldig ut over hva jeg putter i munnen, selv om dette på ingen måte har fjernet problemet (men har kanskje unngått noe forverring). Tenker dere mye på hva dere spiser, eller spiser dere det dere vil?

Hei igjen 😊 jeg var nok ikke så ille før start men nok til at det plaget meg skikkelig!!!! Men ikke bruke diane? Jeg bruker diane! Fikk det av hudlegen på resept når jeg starter på iso?!? Hm finner heller ikke noe i felkeskatalogen at Diane er kontraindisert med iso 😦 jeg tenker ikke noe spesielt på hva jeg spiser annet enn at jeg generelt har et sunt kosthold

Skrevet

Også lurer jeg på en ting, hvordan er kostholdet deres egentlig? Jeg har lenge unngått meieriprodukter, sukker, til tider brød og annen gjærbakst, generelt sett har huden min egentlig gått veldig ut over hva jeg putter i munnen, selv om dette på ingen måte har fjernet problemet (men har kanskje unngått noe forverring). Tenker dere mye på hva dere spiser, eller spiser dere det dere vil?

Tar ingen spesielle omsyn i forhold til kosthald. Forsøkte ein god periode å kutte ut mjølkeprodukt, då dette var einaste eg hadde funne (nesten) truverdig forsking på. Orkar ikkje legga store avgrensingar på kosthaldet, då eg personleg ikkje trur det gjere noko forskjell på min hud.

Skrevet

Så digg! Jeg brukte såpass mye pæng at jeg fikk frikort tilslutt. Jeg måtte dessverre innom hudlegen uansett hver mnd. ( blodprøvene kostet bare 50 kr, men legetimen var vel 300)

Har fått tilsendt rekvisisjon frå legen, då eg skal ta blodprøve tre gongar. Før start, tre veker etter start og åtte veker etter start. Forstår det er ulik praksis rundt i vårt fagre land. Eg tar mine blodprøvar på sjukehuset, betaler ingenting!

Skrevet

Ikke hamstre, for om et par uker fungerer ikke den heller...Anonymous poster hash: 7fec7...c4e

Jeg frykter dette ja.. I dag fikk jeg en sprekk i minnviken, og det virker ikke som om den har tenkt å forsvinne med det første :|

Har heldigvis ikke kjøpt mer enn én :) tenker at vanlig carmex og annen billig lipsyl får duge etter hvert :)

Skrevet

Hei alle sammen!

Har slitt med acne siden jeg var 12 år gammel, er nå 19, og dro til legen i dag. Fikk skrevet ut en antibiotikakur (doksycyklin) og en krem jeg skal ta på om kvelden.

Hun sendte også en henvisning til hudlege, og jeg skal ringe rundt i morgen for å høre hvor det er kortest ventetid.

Men lurer på et par ting, jeg har ikke fått behandling for dette tidligere, må jeg gå ferdig antibiotikakuren for en hudlege vil gi med iso? Og evt prøve å gå på antibiotikakur + Diane, før jeg vil få resept på iso?

Forstår at iso er en hard behandling, og man vil prøve andre ting først, men antibiotika tar seg jo bare av problemet, mens iso tar seg av roten til problemet..

Vil helst begynne med iso nå når det er høst, slik at jeg kan bli ferdig/nesten ferdig til sommeren og solen kommer. Anonymous poster hash: f2369...b6d

Hudlegen min gav meg tre alternativer.

1. Diane, men han ville ikke at jeg skulle bruke det pga fare for blodpropp og lignende..

2. Antibiotika. Dette var egentlig også utelukket da han sa at kvisene kommer tilbake så fort man slutter på antibiotikaen. OG man skal helst ikke ta unødvendig mye antibiotika pga resistens. Da synes jeg det blir dumt å bruke det fornå bli kvitt kviser når det ikke er et langvarig resultat.

3. Isotretinoin.

Hvis du ikke har begynt på antibiotikaen enda så ville jeg (om jeg hadde vært i din situasjon) ha ventet til jeg hadde fått kontakt med en hudlege. :) Det er selvfølgelig ditt valg!

Nå vet jeg ikke noe mer enn det hudlegen min sa til meg og i tillegg har jeg lest litt om hva andre har erfart på nett. Det kan jo for all del hende at antibiotikaen vil funke på deg! Men jeg ville ha snakket med hudlegen om hva som er lurest :)

Skrevet

Har også begynt å få noen gode byller på haken, antar at det fryktede pizzatrynet er på vei

Søk "isotretinoin" eller "roaccutan" på youtube og du vil finne mange timelapser av folk som har tatt bilder av ansiktet sitt hver dag mens de har gått på denne kuren. Jeg synes det er veldig motiverende å se på :) Det blir som regel verre før det blir bedre, men det blir så bra til slutt :) :)

Skrevet

Jeg frykter dette ja.. I dag fikk jeg en sprekk i minnviken, og det virker ikke som om den har tenkt å forsvinne med det første :|

Har heldigvis ikke kjøpt mer enn én :) tenker at vanlig carmex og annen billig lipsyl får duge etter hvert :)

Vanlig lipsyl duger nok dessverre ikke.... Men det merker du etterhvert :)

Skrevet

"Prolip" frå apoteket. Kostar litt over 100 kr. For meg som har vore mykje plaga med munnsår i alle år, var denne redninga. Har verkeleg trua på at denne er god nok til å halde leppene i sjakk. Trur den inneheld noko honning eller liknande, som skal ha bakteriehemjande ingrediensar. Men ikkje ta for mykje på om gangen. Då føles den litt rar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...