Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, er en del tabletter som ikke må deles/knuses av forskjellige grunner, men ta en telefon til legen og hør! Hva med å legge tabletten inni litt gelé? Det glir jo veldig lett ned!

Anonymous poster hash: 61af2...44a

Det er uaktuelt for meg å legge pillen i gele eller yoghurt. Jeg får jo ikke pillen ned med vann engang, og jeg har forøvrig prøvd å svelge blant annet omega-3 piller som har samme form og størrelse som Isotretinoin pillene. Jeg må akseptere at jeg ikke klarer å svelge piller med mindre jeg knuser dem/løser opp stoffet. Kan man bare ringe en hudlege og spørre om dette uten konsultasjon? Det hadde vært UTROLIG artig om jeg fant en løsning på dette med inntak av piller uten å svelge dem hele.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jo gått på kuren siden oktober, så er jo 6 mnd snart. :) har ikke kviser nei, men har fått en her og der innimellom. Men, de ligger lissom ikke dypt i huden, men en liten som tørker inn og forsvinner i løpet av få dager. Jeg er redd for tilbakefall, er egentlig nesten sikker på at det ikke vil fungere for meg. Har jo hatt to laaaaange tetracyclin kurer med diverse kremer, doblet ofte dosen også. Tok bare to-tre mnd før alt kom tilbake. Mistenker at spiralen min er roten til problemet. Vurderer å fjerne den.

Hva med deg? Hvor lenge har du igjen?

I April har jeg gått på kuren i 5mnd. Men jeg har kviser, mer enn før jeg begynte med kuren :-(

Legen sier jeg er ferdig i April mest sannsynlig. Men jeg kommer fortsette lenger tenker jeg. Litt kjip med tanke på sommeren men sån er det...

Anonymous poster hash: c3130...9a4

Skrevet

Disse kapslene skal IKKE taes på noen annen måte enn hele, det kan være farlig og få en helt annen virkning enn det det er ment for hvis du åpner de. Spør legen din om det dukker spurte legen min om sol og sommer. Han sa at jeg fint kunne være i sola i sommer med solfaktor 22 eller mer, men trengte ikke å være lenge i sola om gangen. Så spurte jeg om selvbruningskremer og da sa han at det kunne jeg fint bruke men at jeg måtte være litt obs på at det kunne bli litt ujevnt ettersom vi ble tørre...

Jeg er på dag 6 nå og det har gått over all forventning til nå. Kjente på en del bivirkninger første dag, sikkert hardt til kroppen. Men nå er det bare en blanding av fet og tørr hud + at det ser og føles ut som om jeg er super solbrent... Hehe

Skrevet

Ja, jeg har innsett at jeg MÅ svelge pillene, men det er så og si UMULIG for min del. Det går ikke. Jeg vet virkelig ikke hvilke andre alternativer jeg har..

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å snakke med din lege om det. Jeg kan også sjekke felleskatalogen senere i kveld for å se om det finnes i en annen form enn tabletter bare. Skrive litt senere om det.

Skrevet (endret)

Jeg er på dag 7 nå, og igår merket jeg helt plutselig at det svei litt på leppene da jeg sto på jobb. En time etterpå kjente jeg litt mer sviende øyne og nese, og det svei litt på innsiden av leppene også, altså inni munnen. Har ikke merket så veldig til tørr hud enda, bare litt. Men jeg har tørr hud fra før så er kanskje mer vant til å være tørr. Jeg har foresten ordnet meg ei lita toalettmappe med liten håndkrem, carmex, kleenex, øyedråper, neseolje, ansiktskrem og en liten flaske fuktighetsspray som jeg tar med meg når jeg skal ut av huset en lengre stund

Endret av sunshiny
  • Liker 1
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å snakke med din lege om det. Jeg kan også sjekke felleskatalogen senere i kveld for å se om det finnes i en annen form enn tabletter bare. Skrive litt senere om det.

Takk, det hadde vært utrolig fint.

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg lest felleskatalogen og der står det at de må svelges hele.... :(

Men hjelper det ikke å legge tabletten med syltetøy på en skje for så å drikke mye vann da? Selvsagt uten å tygge...

Skrevet

Så lurt Sunshiny! Jeg har kjøpt meg en leppepomade på krukke som inneholder shea smør, den kan fint brukes på tørre flekker ellers på kroppen også, så er fornøyd med det kjøpet.

Må si at jeg er litt spent fra dag til dag hvordan huden min har det, men håper virkelig at denne fetheten går over snart. 1 time etter at jeg har vasket og stelt meg så er det et tjukt festlig som glinser i ansiktet og det er ekkelt det..... Fysj....

Skrevet

Tusen takk for svar. Er litt kjipt, men må vel bare leve med at i år blir jeg ikke brun :/ føler meg så mye mer fresh om jeg får litt farge på låra. Et litt dumt spørsmål; pigmentflekker; syns de med en gang eller er det sånn som kommer snikende frem når jeg blir eldre? Hvis de kommer "med en gang" kan jeg jo prøve meg frem litt med mengde sol. Blir ihvertfall faktor 30. Håper jeg slipper 50. Har ikke funnet solkrem i faktor 50 som er mattende og ikke ser ut som en hvit maske

Pigmentflekker kommer som du sier snikende.. Er ikke noe man ser umiddelbart. Det er derfor det som regel er mest voksne og eldre som har dette. Så vær forsiktig :) Men så lenge du merker at du ikke blir brent i det hele tatt, så kan du jo prøve deg litt frem. Ville i hvert fall passet godt på ansikt, hals og bryst. Faktor 30 holder sikkert, men du kan jo ha en sunblock-stift du kan bruke rundt øynene og på nesen f.eks ved behov.

Bruker du selvbruning? Jeg synes Xen Tan er kjempegod og har en veldig naturlig fargetone, ikke sånn gul eller orange. Er avhengig av den på vinterhalvåret, men hvis du føler deg veldig blek i sommer kunne du jo prøvd? :)

Skrevet

Nå har jeg lest felleskatalogen og der står det at de må svelges hele.... :(

Men hjelper det ikke å legge tabletten med syltetøy på en skje for så å drikke mye vann da? Selvsagt uten å tygge...

Skulle ønske det var så enkelt, men det hjelper lite. Har prøvd alle metoder, uten å lykkes. Jeg tenker på roaccutane hver eneste dag og lurer på hvordan jeg får starte på denne kuren uten å måtte kvele meg selv med piller i et halvt år.

Jeg vurderer faktisk å stikke hull i pillen og blande det som er inni med yoghurt og deretter svelge det så fort som mulig. JA, jeg er klar over risikoen, men hvilke andre alternativer har jeg? #desp

Skrevet

Disse kapslene skal IKKE taes på noen annen måte enn hele, det kan være farlig og få en helt annen virkning enn det det er ment for hvis du åpner de. Spør legen din om det dukker spurte legen min om sol og sommer. Han sa at jeg fint kunne være i sola i sommer med solfaktor 22 eller mer, men trengte ikke å være lenge i sola om gangen. Så spurte jeg om selvbruningskremer og da sa han at det kunne jeg fint bruke men at jeg måtte være litt obs på at det kunne bli litt ujevnt ettersom vi ble tørre...

Jeg er på dag 6 nå og det har gått over all forventning til nå. Kjente på en del bivirkninger første dag, sikkert hardt til kroppen. Men nå er det bare en blanding av fet og tørr hud + at det ser og føles ut som om jeg er super solbrent... Hehe

Vil bare legge til at all selvbruning også er uttørkende på huden, så hvis man er veldig tørr så ville jeg vært forsiktig med å bruke det :)

• Liker 1
Skrevet

Skulle ønske det var så enkelt, men det hjelper lite. Har prøvd alle metoder, uten å lykkes. Jeg tenker på roaccutane hver eneste dag og lurer på hvordan jeg får starte på denne kuren uten å måtte kvele meg selv med piller i et halvt år.

Jeg vurderer faktisk å stikke hull i pillen og blande det som er inni med yoghurt og deretter svelge det så fort som mulig. JA, jeg er klar over risikoen, men hvilke andre alternativer har jeg? #desp

Huff, skjønner hva du mener... :grine: Helt til bare noen få år siden hadde jeg også store problemer med å svelge tabletter, t.o.m. de små zyrtec og p-piller... Men så plutselig en dag så skulle jeg ta en tablett, så glemte jeg at jeg hadde tatt den i munnen og bare begynte å drikke vann, merket ikke at jeg svelget tabletten i det hele tatt. Da skjønte jeg at hver gang jeg skulle ta en tablett så måtte jeg være skikkelig tørst og bare bøtte på med drikke og "glemme" at jeg har den der.

Men du....Vær så snill å ikke ta hull på kapselen og ta innholdet uten samsvar med lege først. Det kan være at legen har et bedre forslag til deg hvis du bare ringer han/hun. Kan du ikke ringe dit i morgen?

Skrevet

Jeg ville ringt fastlegen din imorgen og spurt jeg. Hvilken muligheter du har :) Kanskje han/hun har en løsning evt tips! Men hvordan er det med å svelge vanlig mat? Må du tygge det veldig, veldig mye før du svelger ned sammen med drikke? Er det tanken på at det er en pille du skal svelge som gjør at spiserøret knyter seg?

Skrevet

Det handler ikke bare om risikoen for ubehageligheter, men medisinen virker faktisk ikke som den skal dersom kapselen åpnes, og det blir jo ganske bortkastet, ikke sant? Du kan lese mer om det her: http://www.legemiddelverket.no/Bruk_og_raad/hva-bestaar-medisiner-av/aapne_kapsel_eller_dele_tablett/Sider/default.aspx

Beklager, men du må faktisk bare legge tanken på det fra deg :(

Jeg hadde samme problem som deg da jeg var yngre, tabletter gulpet jeg rett opp igjen på refleks. Nå kan jeg ta tabletter uten vann. Det er rett og slett en øvelsessak, og du klarer det. Etter hvert.

• Liker 1
Skrevet

Ja det har du helt rett i Snop. Og dessuten kan konsekvensen som følge av dette være fatalt. Har hørt om flere tilfeller hvor medisin har blitt knust for å få i folk innholdet, hvor tabletten i seg selv var helt ufarlig meeeen når den ble knust, så ble det med døden til følge.... Så dette er absolutt ikke verdt å ta sjansen på rett og slett!

Skrevet

Huff, skjønner hva du mener... :grine: Helt til bare noen få år siden hadde jeg også store problemer med å svelge tabletter, t.o.m. de små zyrtec og p-piller... Men så plutselig en dag så skulle jeg ta en tablett, så glemte jeg at jeg hadde tatt den i munnen og bare begynte å drikke vann, merket ikke at jeg svelget tabletten i det hele tatt. Da skjønte jeg at hver gang jeg skulle ta en tablett så måtte jeg være skikkelig tørst og bare bøtte på med drikke og "glemme" at jeg har den der.

Men du....Vær så snill å ikke ta hull på kapselen og ta innholdet uten samsvar med lege først. Det kan være at legen har et bedre forslag til deg hvis du bare ringer han/hun. Kan du ikke ringe dit i morgen?

Ja, mulighetene er begrenset og jeg skal selvfølgelig kontakte legen først. Har bare hørt om noen som har blandet stoffet i pillen med yoghurt, og de har klart seg fint.

Jeg ville ringt fastlegen din imorgen og spurt jeg. Hvilken muligheter du har :) Kanskje han/hun har en løsning evt tips! Men hvordan er det med å svelge vanlig mat? Må du tygge det veldig, veldig mye før du svelger ned sammen med drikke? Er det tanken på at det er en pille du skal svelge som gjør at spiserøret knyter seg?

Jeg håper inderlig at legen finner en løsning for meg, for dette problemet er det eneste som stopper meg fra å starte en roaccutane-kur. Jeg svelger aldri en munnfull uten en slurk av vann/drikke for å så svelge det ned mens det er en ''flytende grøt'' i munnen. Har noe med at jeg har slitet psykisk med å svelge mat generelt i fortiden. Når jeg skal svelge en normal omega-3 pille (som er på størrelse med en 20mg roaccutane pille), så låser halsen seg fullstendig og det er ikke mulig for meg å få den ned på noen som helst måte. Det eneste som blir svelget er vann, mens piller flyter i munnen og nekter å gå ned halsrøret.

Det handler ikke bare om risikoen for ubehageligheter, men medisinen virker faktisk ikke som den skal dersom kapselen åpnes, og det blir jo ganske bortkastet, ikke sant? Du kan lese mer om det her: http://www.legemiddelverket.no/Bruk_og_raad/hva-bestaar-medisiner-av/aapne_kapsel_eller_dele_tablett/Sider/default.aspx

Beklager, men du må faktisk bare legge tanken på det fra deg :(

Jeg hadde samme problem som deg da jeg var yngre, tabletter gulpet jeg rett opp igjen på refleks. Nå kan jeg ta tabletter uten vann. Det er rett og slett en øvelsessak, og du klarer det. Etter hvert.

Jeg må vel det.....men nå har jeg ikke tenkt til å gi opp heller. Øvelse gjør mester, eller hva? Hvor lenge øvde du før du kunne svelge piller? Jeg har allerede ''vokst'' fra den tanken der jeg ikke får til å svelge vanlig man, selv med vann, og nå spiser jeg vanlig, som vanlige mennesker. Piller derimot må jeg jobbe en del med tenker jeg....

Takk for svar folkens.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, mulighetene er begrenset og jeg skal selvfølgelig kontakte legen først. Har bare hørt om noen som har blandet stoffet i pillen med yoghurt, og de har klart seg fint.

Jeg håper inderlig at legen finner en løsning for meg, for dette problemet er det eneste som stopper meg fra å starte en roaccutane-kur. Jeg svelger aldri en munnfull uten en slurk av vann/drikke for å så svelge det ned mens det er en ''flytende grøt'' i munnen. Har noe med at jeg har slitet psykisk med å svelge mat generelt i fortiden. Når jeg skal svelge en normal omega-3 pille (som er på størrelse med en 20mg roaccutane pille), så låser halsen seg fullstendig og det er ikke mulig for meg å få den ned på noen som helst måte. Det eneste som blir svelget er vann, mens piller flyter i munnen og nekter å gå ned halsrøret.

Jeg må vel det.....men nå har jeg ikke tenkt til å gi opp heller. Øvelse gjør mester, eller hva? Hvor lenge øvde du før du kunne svelge piller? Jeg har allerede ''vokst'' fra den tanken der jeg ikke får til å svelge vanlig man, selv med vann, og nå spiser jeg vanlig, som vanlige mennesker. Piller derimot må jeg jobbe en del med tenker jeg....

Takk for svar folkens.

Nå synes jeg du skal ringe legen din jeg, og så ta det derifra. Du har jo tidligere skrevet at du kun har testet hjemmelagede ansiktsmasker, og da får du uansett ikke starta med iso nå. Du kan få ting til å smøre på huden som kan gjøre underverker, og i mellomtiden får du øve på svelgingen. Ring legen din i dag, ingen grunn til å utsette :)

Anonymous poster hash: 3b159...78e

• Liker 1
Skrevet

I April har jeg gått på kuren i 5mnd. Men jeg har kviser, mer enn før jeg begynte med kuren :-(

Legen sier jeg er ferdig i April mest sannsynlig. Men jeg kommer fortsette lenger tenker jeg. Litt kjip med tanke på sommeren men sån er det...

Anonymous poster hash: c3130...9a4

Shit... Fikk en diger kvise nå. Girrr.... Hoven og fæl. Ja, jeg ville heller hatt en lang kur enn å ta en kort også måtte ta en ny

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg endelig startet på isoitrin. Er på dag 4. Slik er huden nå.

Anonymous poster hash: 0df7f...70d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...