Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Gjest a1b2s3
Skrevet

Nå er jeg snart ferdig med kuren, puh! Skal bruke opp brettet jeg har ved å ta 1 om dagen. Har blitt veldig brent i ansiktet, selvom jeg smurte meg med 25. Vært på fisketur, og det holdt tydeligvis ikke.. :)

Var hos legen og fikk resept på epiduo som en "avtrapping" etter tablettene. Er det noen av dere som har fått dette etter endt kur?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest snyball
Skrevet

Hei dere:) Tenkte jeg skulle legge ved noen bilder av hvordan huden min har forandret seg. Jeg er bare såå fornøyd! Nå går jeg ofte uten sminke og føler meg litt fresh:) Håper dette kan være til motivasjon for andre. Første bildet er samme dagen som jeg begynte på iso, 20 uker siden. Andre bildet er halvveis ut i løpet og siste bildet er nå. Ingen kviser igjen, bare noen arr og merker. (De blekes mer og mer) :)

post-64182-0-40976700-1375534334_thumb.j

post-64182-0-70721700-1375534334_thumb.j

post-64182-0-02851000-1375534335_thumb.j

• Liker 4
Skrevet

Jeg har også vurdert å legge ut bilder, men ingen har hatt like stygt utgangspunkt som meg ennå.. Føler meg så blottlagt og stygg da :P

Utrolig bra, håper du får varig effekt, snyball! Og utrolig tøft av deg å vise frem!

Skrevet

Hei dere:) Tenkte jeg skulle legge ved noen bilder av hvordan huden min har forandret seg. Jeg er bare såå fornøyd! Nå går jeg ofte uten sminke og føler meg litt fresh:) Håper dette kan være til motivasjon for andre. Første bildet er samme dagen som jeg begynte på iso, 20 uker siden. Andre bildet er halvveis ut i løpet og siste bildet er nå. Ingen kviser igjen, bare noen arr og merker. (De blekes mer og mer) :)

Jeg har veldig lyst til å starte på denne kuren nå. Er veldig mye mer plaget enn du var når du startet, og det tærer virkelig på selvtilliten! Har massevis av kviser overalt i ansiktet, og mange av dem er sånne svære betente som sitter i ukesvis før de forsvinner. Skal til hudlegen nå på onsdag, og skal be om å få denne kuren. Har slitt med kviser i bare litt over tre år, men nå er jeg så lei av å aldri føle at folk ser den virkelige meg. Var på besøk til oldemoren min idag, og hun spurte hva som hadde skjedd med ansiktet mitt(er en stund siden jeg var der sist), og det er slike ting som får meg til å nesten begynne å gråte... så gale er det. :(

Gutt, 16

Anonymous poster hash: 66c4c...0cc

Skrevet

Jeg starter for 2 uker siden og har sålangt kunn tørre lipper og en del ryggsmerter. Jeg tror kuren kommer til å bli tøff, men samtidig absolutt verdt det. Har vert plaget med kviser siden jeg var 11 år og er nå 16. Jeg har ikke sånn utrolige mange kviser, men får så lett arr så jeg fikk lovt til å gå på den! Gleder meg til å se resulater.

Jente, 16

Skrevet

Siste dag på kuren for meg! Endelig! glad for at jeg begynte, og meget glad for å bli ferdig! Det har gått sakte men sikkert fremover og jeg er kvisefri! Har noen merker, men synes ikke de viser så veldig igrunn. Nå gleder jeg meg til å kunne nyte solen, slippe å bruke så mye tid på å ta på solkrem hver dag, kan glemme lipsyl, og bye bye til bestemor-kroppen ;)

Absolutt verdt det, selv om det har vært litt styr og frustrasjon gjennom det siste halvåret. Spent på om det fine, tørre håret forblir..

• Liker 1
Gjest snyball
Skrevet

Da har jeg vært på siste "kontroll". Det vil si blodprøve, og hudlegen stakk hodet innom laben og spurte hvordan det gikk. Jeg har snart tatt 310 tab, og han mener jeg ikke behøver å gå på kuren lenger. Jeg sa nok en gang at jeg synes det høres litt lite ut, og han sa nok en gang at totaldosen ikke har noe å si for mulig tilbakefall. Nå er jeg helt fin i huden, men er livredd for tilbakefall. Har ikke hørt/lest om noen andre hudleger som kommer med samme informasjon som min hudlege.. :vetikke:

Gjest Sengaia
Skrevet

Da har jeg vært på siste "kontroll". Det vil si blodprøve, og hudlegen stakk hodet innom laben og spurte hvordan det gikk. Jeg har snart tatt 310 tab, og han mener jeg ikke behøver å gå på kuren lenger. Jeg sa nok en gang at jeg synes det høres litt lite ut, og han sa nok en gang at totaldosen ikke har noe å si for mulig tilbakefall. Nå er jeg helt fin i huden, men er livredd for tilbakefall. Har ikke hørt/lest om noen andre hudleger som kommer med samme informasjon som min hudlege.. :vetikke:

Det har en del å si hvor mye du veier tror jeg... man skal ha mellom 120 og 140 mg/iso per kilo man veier til sammen.

Jeg gikk på kuren for et år siden. Da tok det et par måneder før det ble bedre og bedre - altså ETTER kuren. Nå kommer det litt mer kviser, ikke noe sånn mye, men jeg har begynt på en ny iso-kur i dag. Sånn for virkelig å bli kvitt det, har en del hudormer også... noen her som går på kuren for andre gang? Er det like ille andre gangen?

Skrevet (endret)

Mine bivirkninger var:

- tørr hud og tørre lepper

- ekstremt ømfintlig ift sol

Og det var det. Jeg har egentlig ikke hørt om noen andre bivirkninger.

HVOR tørr man blir er selvsagt avhengig avhvor fet huden var i utgangspunktet. I starten ga hudlegen meg også en vask men den var ekstremt sterk og gjorde meg illrød.

Sol bør unngås totalt. Jeg var på ferie i Frankrike noen uker uti kuren. Brukte solkrem men var for lenge ute i sterk sol og endte opp med førstegrads forbrenning på leggene.

Jeg var ung og hadde ikke sex i perioden jeg tok kuren men jeg måtte likevel ta graviditetstest hver gang jeg var hos hudlege og dette måtte alle klientene hans. Etter min erfaring er dette tegnet på en god lege, de skal være megastrenge på dette. Hvis man skulle bli gravid er det stor sjanse for spontanabort og legen er pliktig å ha tatt graviditetstester (uansett om man ikke har sex, er på p-pille osv).

Endret av Marie90
Skrevet

Jeg ble litt ivrig her om dagen igjen, etter å vokse vekk hår, ville ha en pause fra barberhøvelen.

Det skulle jeg ikke gjort! Huden ble rød, og full av blemmer. Føltes som om jeg hadde blitt kraftig solbrent.

Akkurat samme reaksjon som under kuren, bare at under kuren mistet jeg litt hud også. Hudpleierne var ikke blide da jeg unnlot og fortelle i forkant at jeg gikk på iso/nettopp avsluttet kuren. Gikk til to forskjellige.

Vel, jeg var litt naiv som tenkte at jeg neppe ville få reaksjon (begge gangene), men nå har jeg lært.

1 måned siden slutt, vet dere hvor lenge igjen ca jeg bør regne med, før jeg kan si meg klar for å legge vekk høvelen?

Ble fortalt at barn bør ventes med minst 6 måneder, men ser andre hudleger har sagt noe annet til mange.

Håper ikke dette er permanent!

Skrevet

Det har en del å si hvor mye du veier tror jeg... man skal ha mellom 120 og 140 mg/iso per kilo man veier til sammen.

Jeg gikk på kuren for et år siden. Da tok det et par måneder før det ble bedre og bedre - altså ETTER kuren. Nå kommer det litt mer kviser, ikke noe sånn mye, men jeg har begynt på en ny iso-kur i dag. Sånn for virkelig å bli kvitt det, har en del hudormer også... noen her som går på kuren for andre gang? Er det like ille andre gangen?

Håper kur nr 2 gjør nytten! Håper jeg slipper, men er litt pessimist. Ønsker deg lykke til :)

Må du gå på like mange tabletter nå? Og like lenge? Hvor tidlig skjønte du(evt legen) at du måtte gå på ny? Fikk du de dype kvisene ,om du hadde de, tilbake?

Jeg har bare 1 måned siden slutt, men i området jeg ikke var plaget har jeg nå fått mange små som ikke sees, men kjennes. Huden produserer nå så mye talg igjen at huden føles fet. Finner ikke produkter jeg føler er trygge, redd for å få uren hud om jeg prøver kremer nå :P

Gjest Sengaia
Skrevet

Takk for det! :)

Jeg vet ikke hvor mange tabletter jeg skal ta. Tror det er vanlig med like mange på kur nr 2? litt usikker...

Jeg var en tur hos legen pga andre ting, og nevnte bare at jeg kunne tenke meg å ta en ISO-kur til fordi jeg har mer og mer kviser (mest hudormer som har vært der hele tiden, og mer og mer sånne røde dype, men det er ikke sånn veldig ille), og legen skrev ut en resept og ba meg ta en graviditetstest. Var ikke snakk om blodprøve eller noe... trodde egentlig bare hudlegen kunne skrive ut ISO, men han fikk det visst til ;)

Bruker du ingenting av kremer? Kan man ikke få litt fet hud om huden ikke får fuktighet? Kanskje de vet sånt på apoteket, eller noen har noen råd her inne :)

Gjest snyball
Skrevet

ok:) vet du hvordan man regner ut det?

Skrevet

Ja, jeg bruker den fuktighetskremen jeg brukte før iso :) Glemmer jeg den føles huden automatisk litt ekstra fet.

Skrevet

Nå sendes en dokumentar på dette. På kanalen 5. Den går i reprise søndag klokken 17.50. OBS OBS sterk historie

• Liker 1
Skrevet

Vil si jeg tok 2 tabletter hver dag i et halvår. Det var skummelt hvordan det påvirket meg psykisk.

Merket det ikke med en gang, men etter endt kur var det som et ullteppe som ble tatt av meg og jeg fikk puste i sollyset igjen. Jeg nevnte ikke dette til noen for jeg tenkte ikke det var noe alvorlig.

Det var mange andre bivirkninger også så klart, men til dere som er på denne kuren, betro deres dysterhet om dere har forandret dere. Det sniker seg over dere og tar tak og får rotfeste. Pils vær forsiktige.

Se på Fem nå på søndag. Så kan dere se hvor lett det blir skakkjørt .

• Liker 1
Skrevet

Nå sendes en dokumentar på dette. På kanalen 5. Den går i reprise søndag klokken 17.50. OBS OBS sterk historie

Jeg så litt på det tidligere, men det var vel en reprise? Syntes å ha sett den før :)

Håper mange ser denne!

Skrevet

Jeg så litt på det tidligere, men det var vel en reprise? Syntes å ha sett den før :)

Håper mange ser denne!

Så litt i dag bare. Spiller inn den som går på søndag. Ja, det er ikke å stikke under en stol at dette må sees.

• Liker 1
Gjest snyball
Skrevet

Så litt i dag bare. Spiller inn den som går på søndag. Ja, det er ikke å stikke under en stol at dette må sees.

Hva handler den om? Kort fortalt?

Gjest snyball
Skrevet

Jeg har hatt et ekstremt dårlig immunforsvar under denne kuren. Jeg har hele veien vært forkjølet. Fikk etter mye om og men påvist luftveisinfeksjon, fikk antibiotika men det ble ikke bedre. Sliter fortsatt med luftveiene. Nå har jeg også fått øyeinfeksjon...... Hjelpes meg. Har følt meg konstant syk siden jeg startet på pillene, og begynner å mistenke at det kan komme av iso? Andre som har opplevd noe lignende?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...