Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Per nå trenger jeg ikke å bruke lipsyl lengre overhodet og jeg kjenner at ting begynner å rette seg opp igjen. :) Jeg drakk ikke en eneste gang under kuren, så neste steg for meg er å ta noen siste blodprøver og sjekke om alt er i bra stand, slik at jeg kan ta min første fest på kjempelenge! Hehe. Må jo feire dette her! :danse:

Grattis med ferdig!! Tipper det er deilig?! :) Har det blitt noe stor fest eller?! Gleder meg til den festen selv ;) Jeg har drukket med måte under kuren, syns det har vært vanskelig å kutte helt, vil jo være sosial og kose meg. Har blitt max et par øl eller vinglass i måneden...

Videoannonse
Annonse
Gjest snyball
Skrevet

Jeg merket at det gikk jo an å dekke seg til, bruke solkrem 50 og bare oppholde seg i skyggen, og unngå solen helt, noe jeg gjorde de første dagene. Det verste var egentlig følelsen av å ikke kunne ligge i solen, du vet, den der varmende gode solfølelsen :) Nå er jeg veldig glad i sol da. Fikk noen kommentarer også, men det var nå bare sånn det var. Følte meg kritthvit i forhold til alle andre! Var forresten i TYrkia selv. Jeg brukte nesten 500 ml av faktor 50 den uken, haha! De har jo slike store pakninger, med faktorrabatt som betyr halv pris, på apoteket.

Hudlegen min har sagt flere ganger at det gjør ikke noe med opphold på iso, mtp resultatet. Jeg var 2 uker uten, og det sa han var null stress. Las noe forskning om det her en plass, at det ikke skal ha noe innvirkning på resultatet, bare man får nok mg/kg. Jeg opplevde i starten av kuren, da jeg var uten iso noen dager, at jeg fikk et ekstra utbrudd, men nå er jeg snart ferdig og kvisefri, bare røde merker. Så kroppen må snart klare seg uten ny tilførsel av iso likevel.

Så hvorfor ikke ta et opphold av iso? Eneste er jo at du forlenger kuren. Hvor lenge har du igjen snyball?

Noen andre som har hatt en del hodepine? særlig i starten? de to gangene jeg har begynt påan igjen, samt første gang, merker jeg (lett) hodepine. Hudlegen sa visst at det ikke var så ofte... men påfallende tilfeldig? Har heller ikke vært så tørr i ansiktet til nå, men nå flassser det skikkelig. Har i tillegg fått munnsår... og fotsålene/føttene kjennes som de henger igjen i gulvet. Sååå deilig det var uten iso, men bare litt over en måned igjen for min del.

Ang refusjon fra Helfo- jeg har en kvittering hvor de har glemt å spesifisere hva resepten inneholder, står bare reseptnr. Kan man bare stikke innom apoteket så skriver de ut ny kvittering? De har det vel lagret? Er det et spesielt skjema man skal søke refusjon på? Får igjen et par tusen ser jeg.

Jeg har også benyttet meg av tilbudet på apoteket! :) Veldig kjekt. Jeg er også veldig glad i sol og den varmende følelsen, så det blir nok veldig rart at jeg ikke kan "steke" som vanlig :P Da tror jeg faktisk at jeg skal prøve meg på et lite opphold! I hvertfall redusere dosen til 1 tab daglig. Jeg vet faktisk ikke hvor lenge jeg har igjen av kuren. Hudlegen min virker noget spesiell i forhold til de jeg har lest om i denne tråden. Han sa til meg at kroppsvekten ikke har noe å si, så han trodde jeg bør gå på den i 4-5 mnd. Må snakke med han om det i august. Det er kjedelig å ikke kunne telle ned til jeg skal avslutte altså!

Jeg kan skrive under på at jeg har merket hodepine! I forrige uke hadde jeg det titt og ofte. En kveld la jeg meg med hodepine, og våknet dagen etterpå med hodepine. Veldig slitsomt! Den er jo forholdsvis "lett", men jeg blir så sliten og slapp av det. Det blir ofte vanskelig å holde hodet oppe, hvis du skjønner. Jeg sliter også litt med tørre øyne, og drypper de ofte. Har derfor slutten med linser, og bruker briller når jeg gidder. Så tror kanskje de tørre øynene og synsproblemer også kan føre til hodepine.

Det er bare å dra på apoteket og be om en spesifisert kvittering. Jeg fikk beskjed av en på apoteket at jeg også kunne komme tilbake når jeg er ferdig , og da få en samlet kvittering:)

Gjest snyball
Skrevet

Jeg tenkte på deg idag, faktisk. "Håper snyball får like gode resultater som jeg fikk av den oljen, for nå er merkene mine veldig utydelige." Ja, jeg var oljedamen :P For et par dager siden gikk jeg uten sminke for første gang på litt over ett år (april i fjor startet huden min å reagere på hormonene i prevensjon), det var så en helt sinnsyk fin og fri følelse!! Så også på noen før-etter bilder jeg har av mine kinn, og det er stoor forskjell! Gjett om jeg krysser fingre for at det fungerer for deg også!!

Jeg må bare stikke innom for å fortelle at den oljen har gjort huden min sååå mye bedre! Jeg tror nesten ikke mine egne øyne. Har brukt den i ca. 3 uker, og det er en betydelig forskjell! De røde merkene har blitt så svake, og mange steder er det bare vanlig hud nå. Jey! :danse: Tusen takk for tips!

Skrevet

Er det noen som vet når man kan begynne å bruke produkter fra MD Formulations etter ISO? Har lyst til å starte med det i september, og ble ferdig i mars - burde det gå greit, eller må man vente et helt år?

Skrevet (endret)

Åååh, jeg håper jeg får ta en sånn kur nå. Har slitt med kviser en god stund. Var vel hos hudlege første gang da jeg var 14-15, og fikk da bare beskjed om å vaske huden med 'såpe'. Har senere forsøkt på nytt med andre leger og har brukt dalacin, differin, epiduo, skinoren, har gått på antiniotika, ja - you name it. Nå er jeg så sykt lei. Ingenting funker:( Føler egentlig jeg har blitt en del verre av alle disse produktene. Kvisene kommer i større grad og er vondere enn før. Jeg er snart 24 og er lei av å dekke meg til med sminke bare jeg skal til postkassen. Hadde vært så fint om denne kuren kunne redde meg.

Endret av real tullejente
Skrevet

Jeg gikk på isotretonoin for over ett år siden. Huden min er fortsatt kjempefin! Får ett par kviser her og der innimellom, men det er så lite at det gidder jeg ikke bry meg med.

Jeg var -svært- plaget av kviser før jeg begynte på kuren, og er så glad jeg gjorde det. Det er helt sinnsyke forskjeller :)

Jeg gikk på isotretonoin for over ett år siden. Huden min er fortsatt kjempefin! Får ett par kviser her og der innimellom, men det er så lite at det gidder jeg ikke bry meg med.

Jeg var -svært- plaget av kviser før jeg begynte på kuren, og er så glad jeg gjorde det. Det er helt sinnsyke forskjeller :)

Hei! Jeg føler akkurat det samme som du føler :D

Jeg var plaget i over 2 år, før jeg fikk vite om denne behandlingen.. Begynte på kuren i desember i fjor, og sluttet vell for snart 2 måneder siden. Resultatet er sinnsykt, ikke noe annet enn sinnsykt! Helt fri for kviser, bare noen som kommer og går som du sier. Men kunne ikke brydd meg mindre om de :)

Har nå også begynt på med sol, ble veldig blek under kuren.. Vet huden ennå er tynn, men er forsiktig og brun fargen er der allerede. Nå føler jeg meg endelig litt pen, noe jeg ikke har følt på veldig lenge! Selvtilliten er også mye bedre etter jeg ble bi kvitt kvisehelvete.

Lykke til, alle sammen! Håper alle får det resultatet som jeg fikk! :)

Skrevet

Jeg kan skrive under på at jeg har merket hodepine! I forrige uke hadde jeg det titt og ofte. En kveld la jeg meg med hodepine, og våknet dagen etterpå med hodepine. Veldig slitsomt! Den er jo forholdsvis "lett", men jeg blir så sliten og slapp av det. Det blir ofte vanskelig å holde hodet oppe, hvis du skjønner. Jeg sliter også litt med tørre øyne, og drypper de ofte. Har derfor slutten med linser, og bruker briller når jeg gidder. Så tror kanskje de tørre øynene og synsproblemer også kan føre til hodepine.

Det er bare å dra på apoteket og be om en spesifisert kvittering. Jeg fikk beskjed av en på apoteket at jeg også kunne komme tilbake når jeg er ferdig , og da få en samlet kvittering:)

Har merket godt bivirkningene den siste tiden, etter å ha vært uten iso i to uker. Merker at det ble jo en vanesak etter hvert med tørre lepper, rar i kroppen og trøtte, tørre øyne. Var helt fantastisk uten, og har startet nedtellingen her... Ja, har forholdsvis lett hodepine selv, går greit i korte perioder men irriterende over tid og ja, å våkne med det.. Noen som vet hvordan det er å ta paracet når man går på iso? det skal vel ganske store doser daglig til for å påvirke leveren?

Supert, da blir det en tur på apoteket og hente kvittering. Har benyttet meg av forskjellige apotek, så har heldigvis kvitteringer. Var bare på det ene at de ikke hadde spesifisert på kvitteringen... Men hvordan var det- finnes det et skjema man søker refusjon på?

Og husker det var en sminke youtube-snutt her, om hvordan sminke bort kviser og uren hud. Finner den ikke igjen, noen som har linken tilfeldivis? eller andre nyttige linker?

Skrevet

Er det noen som vet når man kan begynne å bruke produkter fra MD Formulations etter ISO? Har lyst til å starte med det i september, og ble ferdig i mars - burde det gå greit, eller må man vente et helt år?

Ser at det er så mange som prater om MD serien, kjenner ikke til den men blir jo litt nysgjerrig. Hva er det? hva skal det hjelpe for og har det virkninger? Såg de hadde noe sterke peeling (med syrer?) men de har vel div for daglig bruk også? Man må uansett vente med MD eller?

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg bare 3 tabletter igjen, har gått på 400 tabletter siden oktober (1 p/ dag en uke 2p/ dag den neste uka). Hadde et kjempeutbrudd i desember, men klarnet opp i januar, lenge siden jeg hadde hatt så glatt hud, utenom noen røde flekker fra de gamle kvisene og tørre lepper har alt vært perfekt! (Men dette var ingenting i forhold som det var!!) Elsker følelsen av å våkne med glatt hud, ingen store verkene kviser over hele ansiktet.

Så nå blir jeg ferdig, men vil i grunn ikke stoppe:( tiden med iso. Har vært helt hærlig, nå er jeg redd for å ikke bare få tilbake kvisene, men og fet hodebunn.. håret mitt har vært så lett og vakkert som det aldri har vært før, før kunne jeg nesten ikke gå med det lange håret utslått. Noen som vet om oljene hodebunn kommer tilbake som vanlig, eller er det en sjanse for at hodebunnen vil holde seg så bra som den er nå pga isotren. ? noen som er ferdig og har opplevd bedring eller forverring? Er så redd, vil ikke gå tilbake til slik det var:(

Anonymous poster hash: b2dfd...2ff

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg bare 3 tabletter igjen, har gått på 400 tabletter siden oktober (1 p/ dag en uke 2p/ dag den neste uka). Hadde et kjempeutbrudd i desember, men klarnet opp i januar, lenge siden jeg hadde hatt så glatt hud, utenom noen røde flekker fra de gamle kvisene og tørre lepper har alt vært perfekt! (Men dette var ingenting i forhold som det var!!) Elsker følelsen av å våkne med glatt hud, ingen store verkene kviser over hele ansiktet.

Så nå blir jeg ferdig, men vil i grunn ikke stoppe:( tiden med iso. Har vært helt hærlig, nå er jeg redd for å ikke bare få tilbake kvisene, men og fet hodebunn.. håret mitt har vært så lett og vakkert som det aldri har vært før, før kunne jeg nesten ikke gå med det lange håret utslått. Noen som vet om oljene hodebunn kommer tilbake som vanlig, eller er det en sjanse for at hodebunnen vil holde seg så bra som den er nå pga isotren. ? noen som er ferdig og har opplevd bedring eller forverring? Er så redd, vil ikke gå tilbake til slik det var:(

Enig! Tiden med iso var fantastisk for meg også. Jeg begynte med kuren helt i slutten av oktober 2012 og ble ferdig i begynnelsen av april i år. Har tatt tilsammen 500 tabletter. Nå ca 3 måneder etter endt kur, har jeg begynt å få litt kviser igjen, har ikke fått noen flere på ryggen etter endt kur, men har fått noen i ansiktet. Det er ikke så ille som det var før, ikke enda hvertfall... Vet ikke helt hva jeg burde gjøre videre, men tror jeg skal prøve å slå meg til ro og vente litt til før jeg gjør noe med det. frykter at det kan bli verre men får vente å se.

Hodebunn spørsmålet ditt kan jeg ikke svare på, da jeg aldri har hatt noen problemer med fet hodebunn (ikke noe jeg har tenkt over hvertfall)

- Gutt 22

Anonymous poster hash: cdff3...36e

Skrevet

Ser at det er så mange som prater om MD serien, kjenner ikke til den men blir jo litt nysgjerrig. Hva er det? hva skal det hjelpe for og har det virkninger? Såg de hadde noe sterke peeling (med syrer?) men de har vel div for daglig bruk også? Man må uansett vente med MD eller?

Det er et hudpleiemerke for ulike hudproblemer, som uren hud eller pigmentflekker. De fleste av produktene inneholder syre, men kan fint brukes til hverdag (men forsiktig om sommeren pga solen, og man skal ikke bruke det under ISO). De har også penslingskurer, det har jeg ikke noe erfaring med. Man må derfor vente en stund med MD etter ISO, men jeg er litt usikker på hvor lenge - hudpleiere som selger merket har jo ikke erfaring med ISO, og hudleger har ikke så mye peiling på hudpleie :P

Skrevet

Noen som vet om oljene hodebunn kommer tilbake som vanlig, eller er det en sjanse for at hodebunnen vil holde seg så bra som den er nå pga isotren. ? noen som er ferdig og har opplevd bedring eller forverring? Er så redd, vil ikke gå tilbake til slik det var:(

Hos meg forble håret like tørt ca den første mnd+ etter iso, men nå etter et år så er det tilbake til slik det var før, mener jeg. Har helt klart ikke fått fetere hodebunn! :)
Gjest snyball
Skrevet

Nå har jeg proppet i meg denne herlige kuren i 16 uker. Ca. 2 tab hver dag. Begynte egentlig for en måned siden med 3 og 2 annenhver dag, men gikk raskt ned til 2 pga. bivirkninger! Jeg er så overraskende lite tørr i huden. Har nesten ikke vært tørr i ansiktet. Merket litt tørre partier i den korte perioden jeg tok 3 stk annenhver dag. Er det et dårlig tegn at jeg ikke blir tørr i huden?

Ellers har jeg vært veldig forkjølet i TO måneder nå. Mye hosting, både tørr og slimete, konstant rennende nese osv. Jeg lurer på om det kan komme av denne kuren? Er så og si aldri syk ellers, og det er hvertfall uvanlig at jeg er forkjølet i 2 måneder... Noen andre som har opplevd det samme?

Ellers er de verste bivirkningene jeg opplever akutt energiløs og trøtt, samt øyebesvær. Føler synet mitt har blitt så mye dårligere.

Har ikke hatt en eneste kvise på bryst og rygg på maange uker. Det er så deilig!! Ansiktet kommer seg veldig det og, selv om det dukker opp en liten i ny og ned. Men de forsvinner så mye fortere nå :)

Skrevet

Jeg skal starte med isotretinoin (Roaccutane) i dag, og lurer på litt diverse. For det første fikk jeg beskjed om å ta pillen på kvelden, men jeg har lest at den helst bør tas i forbindelse med måltid. Altså, feks middag? Når bør jeg ta den egentlig.. Og hva bør jeg rense huden med? Bør jo være noe supermildt. OG, kan jeg ta omega 3 og nattlysolje mens jeg går på kuren?

Skrevet

Jeg skal starte med isotretinoin (Roaccutane) i dag, og lurer på litt diverse. For det første fikk jeg beskjed om å ta pillen på kvelden, men jeg har lest at den helst bør tas i forbindelse med måltid. Altså, feks middag? Når bør jeg ta den egentlig..

Du bør ta det med det mest fettrike måltidet i løpet av dagen, så vanligvis middag :)
Gjest a1b2s3
Skrevet

Hei! Jeg gikk til innkjøpt av denne oljen mange av dere har nevt her i forumet. Tamanu oil (?) var det vel den het. Kjøpte den på iHerb, og var suuperglad jeg endelig fikk den :) Brukte den i ca en uke før jeg ikke klarte mer. Ble veeeldig tørr, flasset og ble rød på de stedene jeg flasset. Var ikke sånn før jeg begynte å bruke oljen.. Ble veldig skuffet :(

Er det noen som har noen tips til hvorfor dette skjer? Skjedde det på dere som har brukt den?

Gjest snyball
Skrevet

Hei! Jeg gikk til innkjøpt av denne oljen mange av dere har nevt her i forumet. Tamanu oil (?) var det vel den het. Kjøpte den på iHerb, og var suuperglad jeg endelig fikk den :) Brukte den i ca en uke før jeg ikke klarte mer. Ble veeeldig tørr, flasset og ble rød på de stedene jeg flasset. Var ikke sånn før jeg begynte å bruke oljen.. Ble veldig skuffet :(

Er det noen som har noen tips til hvorfor dette skjer? Skjedde det på dere som har brukt den?

det var rart.. jeg får helt silkemyk hud av å bruke den. Jeg er veldig nøye med å smøre godt med fuktighetskrem først!

Har du økt dosen?

Skrevet

Jeg skal starte med isotretinoin (Roaccutane) i dag, og lurer på litt diverse. For det første fikk jeg beskjed om å ta pillen på kvelden, men jeg har lest at den helst bør tas i forbindelse med måltid. Altså, feks middag? Når bør jeg ta den egentlig.. Og hva bør jeg rense huden med? Bør jo være noe supermildt. OG, kan jeg ta omega 3 og nattlysolje mens jeg går på kuren?

Lurt å ta den sammen med måltid. Da jeg brukte isotretinoin, brukte jeg minimalt med produkter på huden. Kun ansiktskrem der jeg ikke hadde kviser. Fikk beskjed om å ikke bruke krem der kvisene var, altså det som skulle behandles.

Skrevet

Først og fremst, så er dette spekulasjon og ikke fakta:

Det kan høres ut som den er enten

A) Veldig effektiv, og satte igang arrdempende virkning på denne måten, eller

B) Olje kan være too much for hud, og gjøre den tørr. Slik jeg er forklart, har det noe med at huden da produserer enda mindre av egen fuktighet, fordi den blir tilsatt i overkant, eller

C) Det kan hende den er for sterk for huden din, at du reagerer på noe i oljen eller en blanding.

Jeg er en av de som nevnte oljen tidlig, etter tips fra en annen tråd. Og jeg opplevde ingen reaksjoner, annet enn at arrene ble tydelig blekere på rekordtid. De er der ennå, men fargen er så og si borte.

Avsluttet iso-kuren denne uken så tror at fra nå kan det skje mye av seg selv på godt og vondt :fnise: Er nervøs for når huden skal tilbake til normalen igjen, og jeg må totalt omvende på rutinene mine igjen. Håper ikke jeg får en ny runde, huden er 100% forbedret sammenlignet ved oppstart- en helt befriende følelse ;)

• Liker 1
Skrevet

Først og fremst, så er dette spekulasjon og ikke fakta:

Det kan høres ut som den er enten

A) Veldig effektiv, og satte igang arrdempende virkning på denne måten, eller

B) Olje kan være too much for hud, og gjøre den tørr. Slik jeg er forklart, har det noe med at huden da produserer enda mindre av egen fuktighet, fordi den blir tilsatt i overkant, eller

C) Det kan hende den er for sterk for huden din, at du reagerer på noe i oljen eller en blanding.

Jeg er en av de som nevnte oljen tidlig, etter tips fra en annen tråd. Og jeg opplevde ingen reaksjoner, annet enn at arrene ble tydelig blekere på rekordtid. De er der ennå, men fargen er så og si borte.

Avsluttet iso-kuren denne uken så tror at fra nå kan det skje mye av seg selv på godt og vondt :fnise: Er nervøs for når huden skal tilbake til normalen igjen, og jeg må totalt omvende på rutinene mine igjen. Håper ikke jeg får en ny runde, huden er 100% forbedret sammenlignet ved oppstart- en helt befriende følelse ;)

Ja, det er en fantastisk følelse! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...