Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gått på det i en uke nå, men skal bare ta 1 pille hver dag den første måneden :glare: Virker som om legen min er litt mer forsiktig enn det som er normen. Har så langt kun blitt litt tørr i ansiktet og har lite kviser for øyeblikket.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Basert på mine egne erfaringer vil jeg igjen bare si en ting til alle dere som er i tenkeboksen i forhold til å begynne på kuren: Hopp i det.

I forhold til dere andre var jeg helt sikkert DOBBELT så skeptisk og redd for bivirkninger/utbrudd i starten, og jeg gikk lenge med pillene liggende i skapet hjemme før jeg turte å begynne. Til slutt innså jeg at jeg bare måtte gjøre det skulle livet bli bedre, og hoppet i det.

Jeg hadde en tilnærming på det med dose hvor jeg dreit i hva legen sa og hva jeg hadde lest på nettet. Eller, jeg tok det til etterretning, og fant ut at jeg skulle prøve meg frem selv ut i fra det.

Så jeg begynte forsiktig med en pille om dagen første uken, før jeg tok 1 og 2 annahver dag en ukes tid. Fra uke tre har jeg tatt 2 piller (40mg) om dagen hver dag. Kunne helt sikkert tatt mer(Mann, ca 80kg), men føler dette er greit. Jeg merker det selvsagt på leppene som alle andre, men ellers har jeg ingen bivirkninger, og jeg har det ikke travelt med å bli ferdig. I alle fall siden resultatet kom etter en liten mnd. Da fant jeg ut at dosen er ok, og så får jeg heller bare gå på det et par mnd ekstra.

Jeg var veldig stressa på det med produkter og styr og stell i starten. Og vaske meg i fjeset morra og kveld og whatnot. Etterhvert gikk jeg tom for fuktighetskremen fra decleor jeg trudde jeg MÅTTE ha. Da tok jeg bare noe annet tilfeldig i steden, og det har funket som bare det. Det samme med vask.. jeg har nok blitt sløvere på det også Happy.png Men det går så bra uten! Og det er så sinnsykt deilig å slippe å tenke på hva man har i seg, hva man smører seg inn med, at man må rense seg og ditt og datt. Jeg hadde et utbrudd i starten etter en uke eller så hvor jeg følte at hele ansiktet var hovent og vondt (ikke kult!), men etter det har det vært smooth sailing. Jeg er kjempeheldig -og kjempeglad!

Ville bare dele erfaringen min. Hopp i det folkens! Ikke drøy så lenge som meg Happy.png

Så bra at du deler din erfaring, og at det har gått så bra med deg! Vi trenger så mye motivasjon som vi kan få! :jepp: Nå etter du er ferdig med kuren, er det samma hvilken produkter og om du renser huden og sånt nå? Merker du ikke forskjell på om du gjør det eller ikke?

Skrevet

Ble utsatt for mye stress i helga og fikk ikke renset ansiktet på to døgn, så huden har fått et miniutbrudd hvor små kviser popper frem. Har vært det største "utbruddet" til nå, håper det forsvinner :sjokkert:

Skrevet

Noen som har hørt/fått beskjed om at man må holde seg unna proteintilskudd når man går på Iso? Den private hudlegen sa til meg da jeg skulle starte at: "Det er et fåtall som ikke blir bra etter Iso. Det er de som bruker anabole steroider og proteintilskudd"

Jeg: "Oi, jeg tar ofte proteinshakes før og etter trening, jeg.."

Hun: "Nei, det må du holde deg laangt unna"

Jeg spurte ikke mer om det. Nå går jeg til offentlig hudlege, og han nevnte ikke dette en gang. Har ikke hørt eller lest om det før heller.

Vil nemlig ikke holde meg unna proteintilskuddet mitt om jeg ikke er nødt..Og skulle visst om det gjaldt bakepro også. Er avhengig av å bruke det i bakst!

Skrevet

Irena: Får du mer kviser av fuktighetskremer syns du? Jeg har liksom aldri fårr bestemt meg for en "fast" krem, men jeg prøvde en veldig lett krem fra shiseido som funka ganske bra. Men nå må jeg bruke effaclar, siden det er så veldig tørt. Jeg er ferdig med hele kuren om 9 dager. Da er det altså 12 dager igjen til bryllupet, - jeg håper såååå at nedstemtheten, kvisene og flassinga er borte til da!! jeg har jo aldri hørt noen her som det IKKE funker for... men jeg vet jo ikke med bivirkningene da, - det er jo individuelt hvor lenge de varer.. hudlegen sa 3-4 uker at bivirkningene er borte etter endt kur, men jeg har hørt flere si at det tar ca en uke før flassinga og tørr hud er borte. Også håper jeg nedstemtheten er mer borte til 14., det må vel gå gradvis over...

Hei, tror nok at nedstemtheten forsfinner ganske raskt. Bare det å bli ferdig med kuren MÅ hjelpe på humøret : )

Prøv å instille deg optimistisk. Meditasjon (du driver jo med yoga?), "dyrkning" av gode følelser og mosjon kan hjelpe mye. Jeg selv har begynt å være mer ute i naturen, og det funker på meg.

Håper å høre fra deg når du er ferdig med kuren : )

Nå har jeg gått på Iso i 5 uker, og både huden og leppene virker bare litt tørre, Er stiv i nakken og har litt feberfølelse disse dagene, orker mindre enn før. Har allerede fått noen komentærer om at huden min ser mye bedre ut : ) Lurer på om det er noen her i tråden som forteller til sine medelever/medarbeidere om at dere går på denne "hestekuren"? Jeg får liksom ikke bestemt meg.. Jeg orker jo ikke så mye som før og mistenker at jeg oppfører meg annerledes, så jeg burde kanskje fortelle?

Skrevet

Jeg går bare på tertralysal for tiden, men leppene mine blir likevel utrolig tørre. Flasser av, igjen og igjen. Ikke pent. Noen som har gode tips? Gjerne noe som kan kjøpes på apoteket eller liknende, trenger det raskt.

Skrevet

Tusen takk for oppmuntrende ord, Irena :) Det er vel sannsynlig at jeg har fått litt mer kviser, eller hvertfall at de går tregere bort, og at jeg er mer nedstemt pga at jeg går på såpass høy dose nå. 35 kapsler og en uke igjen!! JIIPPIII!! nå er jeg DRITTLEI av denne kuren! Spesielt når jeg ikke ser så veldig mye bedring, men jeg snakka med en her om dagen som sa hun hadde tatt kuren, og hun så ikke noen voldsom bedring før tre måneder ETTER endt kur. Der gikk håpet opp en god del hakk :) Jeg gå på yoga og jogger litt av og til, men jeg har liksom vært for tiltaksløs i det siste... jeg har drevet litt med det da. Prøver å være en del ute ved havet, og prøver å gjøre litt mer enn jeg orker. Så da blir det hvertfall litt da... Jeg skal oppdatere dere etter kuren :)

Jeg hadde sagt det til folk, at jeg går på en kur som du føler deg "dårlig" og anderledes av, så tror jeg nok folk har forståelse for det og kan ta litt mer hensyn til det. Jeg har sagt det til de jeg er sammen med til vanlig hvertfall :) De har nesten fått det inn med teskje, hehe ;P men det er fordi jeg blir så voldsomt tørr i ansiktet da, nedstemt og annerledes er jeg uansett liksom, det er alle rundt meg helt vandt til :D Hold motet oppe!

jeg har selv gått på tertralysal, men jeg opplevde ikke noe særlig bivirkninger... syns du det hjelper ellers?

Skrevet (endret)

Tenkte på litt det med trening, mange hudleger som fraråder å trene mens man går på iso, min hudlege sa derimot ingenting om det. Jeg har trent tung og hard styrke siden jeg begynte på tablettene, men har ikke merket noe forskjell, svetter litt mer kanksje. Tror det er en ting folk må prøve seg frem på selv :)

Edit: Har forresten litt over en uke igjen av tablettene, hudlegen min anbefalte å trappe ned på slutten av kuren, hvor lang tid i forveien og hvor fort trapper dere ned? Går på 3 tabletter til vanlig, men tenkte å ta 2 rundt en uke og 1 tablett for resten.

Endret av arthas_
Skrevet

Heisann.

Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer - denne blir lang!

Jeg er 19 år nå, og kvisemarerittet begynte da jeg var 14-15, i 9 klasse på ungdomskolen. Hele kinnene var dekket med store og saftige kviser som jeg klødde på hver eneste natt i søvne, ryggen var full, brystet var ett bombenedslag. I tillegg fikk jeg byller i ansiktet. Det var ikke veldig morsomt å leve på denne tiden og jeg slet både fysisk og psykisk. Heldivis har jeg gode venner som ikke forlot meg og gode foreldre. Jeg prøvde alt, tetralysal(?), Ery max..før jeg gikk til Roaccutan(ISO) som jeg var livredd for

Jeg kjørte 2x20 hver middag, etter mange måneders kamp var jeg omsider helt bra i slutten av 10ende. Igjen var bare arrene, som jeg HATET, men kunne leve med. Av bivirkninger var det bare ledd og tørre lepper, ikke øyne etc.

I 1 og 2 på videregående var jeg helt clean, ingen problemer, men i 3klasse begynte det å komme sakte men sikkert tilbake, og jeg begynte da på min andre runde med ISO. Denne gangen blir det 9-10 måneder, for hudlegen ville at jeg skulle få det vekk for alltid. Av bivirkninger er det tørre lepper, og jeg greide å få en regnbuehinnebetennelse i øyne. Hudlegen regnet med at jeg skulle være 'clean' etter 4 måneder, om 2 dager er det 4 måneder, men jeg er langt fra ferdig. Det er selvfølgelig veldig kjedelig og jeg begynner å miste håpet, men heldigvis har jeg tatt det før og vet at det krever tålmodighet.

Flammeringen av bryst og rygg er tilbake, ansiktet er så som så, men nakken er grusom, jeg prøver alltid gå med hettegenser eller noe med en krage. Det var ikke så ille når jeg var 14-15 og skjønnhetsidealer og kroppsfiksering ikke fantes, men når du er midt i alderen der det er om å gjøre å ha best mulig kropp og hud så tar det veldig knekk i selvtilliten, kroppen min er ikke ille og ganske ok trent, men kjedelig å ikke kunne gå å bade, spille volleyball i bar overkropp..etc.

Heldigvis har jeg en kjæreste som er fantastisk og støtter meg uansett hvordan jeg ser ut, da hun har hatt problemer med eksem selv og vet akkurat hvordan det er, uten henne hadde jeg ikke klart meg bra.

Til dere som lurer på å begynne: gjør det, bivirkningene er bare tørre lepper, de andre er veldig sjeldne, når det først virker, så blir du "amazed".

Off, denne ble lang, håper ikke for lang! Takk for meg

• Liker 2
Skrevet

Synes det bare blir verre og verre å ha dårlig hud. Da jeg var 13 - 16 var det i det minste normalt, nå som jeg nærmer meg 20 ser jeg så utrolig få rundt meg. Følelsen er for jævlig, akkurat nå er jeg i en dal hvor jeg hater meg selv.

Skrevet

Synes det bare blir verre og verre å ha dårlig hud. Da jeg var 13 - 16 var det i det minste normalt, nå som jeg nærmer meg 20 ser jeg så utrolig få rundt meg. Følelsen er for jævlig, akkurat nå er jeg i en dal hvor jeg hater meg selv.

Jepp, du er ikke alene. Det er en emosjonell derg og dalbane, en forferdelig en.

Skrevet

Jeg har MANGE komedoner som plager meg hver dag,. Men nå har jeg fått to store underjordiske kviser som er kjemperød-lilla og vonde, en svær i pannen og en på kinnet. Føler det rett og slett ødelegger hele ansiktet mitt. Når de driver og verker og dunker hele tiden, er det ikke så lett å glemme dem heller.. Folk skjønner ikke hvor mye det påvirker selvtilliten, og hvor mye det ødelegger, spesielt når man har slitt med dette i mange år, og man vet at etter nesten hver kvise etterlater det seg spor som vil sitte igjen i lang tid. (I hvert fall på meg) Godt å ha denne tråden og ha flere som går gjennom det samme, og som forstår!!

Skrevet

Folk har ingen anelse om hvordan det er å ha kviser... det er helvete!! Har hatt kviser siden jeg var 10 år. Nå er jeg 25. Og bare FEM dager igjen på ISOkuren!! :D Jeg har ikke hørt noe annet enn at denne kuren er en sann mirakelkur... jeg har sett haugevis av videoer på youtube og lest masse bl.a. her. Jeg har ikke sett særlig bedring under kuren. Nå er det fem dager igjen, og i et par uker har jeg tatt ca 100 mg daglig. Da har det blitt verre, og tørrere hud og sårere lepper osv. Jeg håper inderlig at både kvisene og bivirkningene forsvinner ganske fort etter endt kur... de siste pillene tar jeg til onsdag!! ENDELIG! Jeg skal gifte meg 14. oktober. Da er nok kviene og bivirkningene mye bedre, ti dager etter endt kur... men det er så rart, for jeg kan ikke huske å ha hørt noe lignenede tilfelle av meg, - altså ikke særlig bedring under kuren, og heller ikke helt på slutten.. vil sååå gjerne være fin til bryllupet... og mindre nedstemt... men, - skal prøve å holde motet oppe :) gir dere tilbakemelding!

og stå på, jeg vil ikke skremme noen fra denne kuren i det hele tatt ! jeg har bare hørt om gode resultater, så da blir vel jeg også bra snart :)

Gjest Nenya82
Skrevet

Ja,folk forstår virkelig ikke hvor mye det påvirker en.Folk sier "ja,men du har jo ikke så mye nå lengre" for eksempel.Nei,kanskje ikke,men det er plagsomt nok også er det jo gjerne lett for andre som knapt har hatt en kvise i hele sitt liv å si sånne ting.

Jeg er 30 år nå,og er rimelig drittlei hele greia.Føler meg ofte stygg på grunn av kvisene,og er lei av å måtte dekke dem med sminke hele tiden.

Siden rett før sommeren har huden min blitt mye verre igjen,så jeg tror jeg skal prøve roaccutane og håpe på at jeg ikke får altfor mye bivirkninger.

Gjest Sengaia
Skrevet

Da har jeg tatt mine siste piller! Jeg tok de siste på tirsdag. Eller, jeg hadde 7 igjen, men de dro jeg ned i do, for jeg var så lei, og jeg var oppe i dosen - 120 mg/kg. jeg gikk på veldig høy dose de siste ukene, 100 mg om dagen. Og det merka jeg godt på bivirkningene, og kvisene blusa opp. Nå begynner kvisene å trekke seg bort, og leppene begynner såvidt å bli mindre tørre. Nå håper jeg bare at de verste bivirkningene er borte til bryllupet 14. oktober... 10 dager til, da må vel det verste være borte, og kvisene også :) det virker som om den gigantiske dosen på sluitten gjorde kvisene veldig aggressive, og gjorde de "ferdige" på en måte, siden de så smått begynner å gå bort. Jeg holder dere oppdatert :)

• Liker 3
Skrevet

To uker unnagjort, og er midt i et ganske aktivt kviseutbrudd. Mange små, og en del stooore, som bare verker og verker og verker.

Tørre lepper, tørr hodebunn, og litt tørr i ansiktet, mens kroppen er grei. Jeg fulgte råd fra flere her og smører meg konstant inn med shea butter, både i ansikt og hodebunn. Body lotionen min holder fint til kroppen ennå.

Ingen andre bivirkninger ennå heldigvis, men det endres vel når jeg får begynt med større dose. 1 pille om dagen går så forfattelig treeeigt.

Skrevet (endret)

Jeg skal få utlevert medisinen på en kontrolltime om 8 uker og lurer på om dere har gode råd til hvilke produkter jeg bør gå til innkjøp av før jeg setter i gang. Jeg vet at det er viktig med en god lypsyl, men aner ikke hvilken jeg burde gå for. Av hudkremer ble jeg anbefalt Effaclar H fra La Roche Posay, men det er jo den kremen jeg bruker til vanlig fordi jeg er veldig tørr i huden i tillegg til kvisene. Jeg er redd den ikke vil være nok for meg når jeg blir tørrere enn dette igjen. :vetikke: Har dere noen gode produkter å anbefale meg? Jeg ønsker å sminke meg mens jeg går på kuren, og det kan vise seg vanskelig uten de rette produktene.

Endret av Skjønningen
Gjest Sengaia
Skrevet

Av leppepomade vil jeg anbefale La Roche Posay på det sterkeste. Har sikkert prøvd 10 forskjellige, denne var den beste syns jeg. Lykke til :)

Skrevet

Jeg brukte omtrent bare Weleda sin Everon lipbalm, du finner den billig på iHerb :) God og fet.

I tillegg til Effaclar H brukte jeg Decléor sin Hydra Floral (eller noe sånt) fuktmaske et par ganger i uka. Den brukte jeg som nattkrem, smørte på et tykt lag en liten stund før jeg la meg, så mesteparten fikk trekke godt inn. Den mener jeg at jeg kjøpte på Cheap Smells.

Gjest Sengaia
Skrevet

Hei dere!

Er det noen her som har fullført kuren og fortsatt følger denne tråden tro..? Jeg vil ikke advare noen å begynne på denne kuren, jeg har hørt om og lest om hundrevis som har fått utrolig utbytte av den! Nå er jeg ferdig med kuren. Jeg tok mine siste kapsler 2. oktober. Og jeg er ikke veldig mye bedre... Huden har blitt litt annerledes på en måte, tror jeg, men jeg har en del røde kviser. Noen uten innhold, og noen med. Jeg har hørt at det kan ra en god stund etter kuren før man blir bra - i noen få tilfeller, som med meg. Men jeg merker at jeg blir så motløs, og selvtilliten er veldig lav. Så jeg lurer på om noen har erfart det samme, men sett bedring en stund etter kuren, og hvor lenge etter? Jeg er nok et veldig sjeldent tilfelle, så vil ikke advare andre mot kuren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...