mammamora90 Skrevet 4. april 2012 #881 Del Skrevet 4. april 2012 Hei, dere som har fått det på resept hos hudlege: Ble dere henvist fra fastlegen til hudlege? Eller kan man gå til en privat hudlege uten henvisning? Jeg lurer på om jeg bare skal gå til privat hudlege pga laaang ventetid hos min fastlege og jeg vil gjerne ha resept på den kuren fortest mulig.. Men tror dere jeg er ¨kvalifisert¨ til å få resept på roaccuatne? Jeg er 21 år nå, har får fortsatt kviser som en midt i puberteten, får av og til ¨underjordiske¨kviser som sitter veldig dypt, får ofte veldig betente kviser som etterlater seg arr. Jeg har perioder hvor jeg er bedre enn andre perioder selvfølgelig, men jeg har alltid minst 2 - 3 kviser uansett til en hver tid, normalt har jeg flere. Jeg pleier å rense huden hver morgen og kveld, har vært hos hudpleier og blitt tipset om produkter jeg bruker derfra. Men det er ingenting av alt jeg har prøvd opp gjennom av hudrensprodukter som hjelper så veldig mye, det eneste forskjellen er at de værste utbruddene har jeg ikke lengre, slik jeg kunne ha før da jeg brukte andre merker. Den eneste perioden jeg har hatt som jeg har vært kvisefri på var da jeg fikk resept hos legen på en antibiotikakur som gikk over to måneder, men kvisene kom etter hvert tilbake etter den var slutt. Har fått andre ting på resept og som dalacin, baserion og noe mer før det (men husker ikke helt hva alt het siden jeg var 13/14 da). Høres jeg kvalifisert ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotta1 Skrevet 4. april 2012 #882 Del Skrevet 4. april 2012 Hei, dere som har fått det på resept hos hudlege: Ble dere henvist fra fastlegen til hudlege? Eller kan man gå til en privat hudlege uten henvisning? Jeg lurer på om jeg bare skal gå til privat hudlege pga laaang ventetid hos min fastlege og jeg vil gjerne ha resept på den kuren fortest mulig.. Men tror dere jeg er ¨kvalifisert¨ til å få resept på roaccuatne? Jeg er 21 år nå, har får fortsatt kviser som en midt i puberteten, får av og til ¨underjordiske¨kviser som sitter veldig dypt, får ofte veldig betente kviser som etterlater seg arr. Jeg har perioder hvor jeg er bedre enn andre perioder selvfølgelig, men jeg har alltid minst 2 - 3 kviser uansett til en hver tid, normalt har jeg flere. Jeg pleier å rense huden hver morgen og kveld, har vært hos hudpleier og blitt tipset om produkter jeg bruker derfra. Men det er ingenting av alt jeg har prøvd opp gjennom av hudrensprodukter som hjelper så veldig mye, det eneste forskjellen er at de værste utbruddene har jeg ikke lengre, slik jeg kunne ha før da jeg brukte andre merker. Den eneste perioden jeg har hatt som jeg har vært kvisefri på var da jeg fikk resept hos legen på en antibiotikakur som gikk over to måneder, men kvisene kom etter hvert tilbake etter den var slutt. Har fått andre ting på resept og som dalacin, baserion og noe mer før det (men husker ikke helt hva alt het siden jeg var 13/14 da). Høres jeg kvalifisert ut? Du høres svært kvalifisert ut ja. Få deg time hos privat hudlege såg går det mye fortere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #883 Del Skrevet 4. april 2012 Hei, dere som har fått det på resept hos hudlege: Ble dere henvist fra fastlegen til hudlege? Eller kan man gå til en privat hudlege uten henvisning? Jeg lurer på om jeg bare skal gå til privat hudlege pga laaang ventetid hos min fastlege og jeg vil gjerne ha resept på den kuren fortest mulig.. Men tror dere jeg er ¨kvalifisert¨ til å få resept på roaccuatne? Jeg er 21 år nå, har får fortsatt kviser som en midt i puberteten, får av og til ¨underjordiske¨kviser som sitter veldig dypt, får ofte veldig betente kviser som etterlater seg arr. Jeg har perioder hvor jeg er bedre enn andre perioder selvfølgelig, men jeg har alltid minst 2 - 3 kviser uansett til en hver tid, normalt har jeg flere. Jeg pleier å rense huden hver morgen og kveld, har vært hos hudpleier og blitt tipset om produkter jeg bruker derfra. Men det er ingenting av alt jeg har prøvd opp gjennom av hudrensprodukter som hjelper så veldig mye, det eneste forskjellen er at de værste utbruddene har jeg ikke lengre, slik jeg kunne ha før da jeg brukte andre merker. Den eneste perioden jeg har hatt som jeg har vært kvisefri på var da jeg fikk resept hos legen på en antibiotikakur som gikk over to måneder, men kvisene kom etter hvert tilbake etter den var slutt. Har fått andre ting på resept og som dalacin, baserion og noe mer før det (men husker ikke helt hva alt het siden jeg var 13/14 da). Høres jeg kvalifisert ut? Hvilke antibiotikaer har du prøvd? Har du testet p-piller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammamora90 Skrevet 4. april 2012 #884 Del Skrevet 4. april 2012 (endret) Hvilke antibiotikaer har du prøvd? Har du testet p-piller? Husker ikke helt hva de het, jeg var ca 15 da.. Men den gikk over to (eller kanskje tre) måneder i hvertfall.. Har brukt p-piller før, men det hjalp ikke noe merkbart det heller.. Gikk på yasmin.. Endret 4. april 2012 av mammamora90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammamora90 Skrevet 4. april 2012 #885 Del Skrevet 4. april 2012 Men er det noen som har peiling på hvor lenge man må vente etter kuren hvis man planlegger å legge inn silikon? Eller eventuellt legge det inn før jeg starter på kuren? Og hvor lenge jeg må vente da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #886 Del Skrevet 4. april 2012 Husker ikke helt hva de het, jeg var ca 15 da.. Men den gikk over to (eller kanskje tre) måneder i hvertfall.. Har brukt p-piller før, men det hjalp ikke noe merkbart det heller.. Gikk på yasmin.. Du kan også prøve Diane. Les over alle bivirkningene iso gir før du eventuelt begynner på en, det er tross alt en siste utvei og du er ikke garantert å bli bra etterpå. Silikon aner jeg ikke, men sikkert lurt å vente en stund til huden har normalisert seg etter kuren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
soile Skrevet 6. april 2012 #887 Del Skrevet 6. april 2012 Når jeg gikk gjennom en brystreduksjon for noen år siden måtte jeg slutte med alt av medisiner jeg gikk på. Antar at det er de samme reglene for brystforstørrelse, og jeg ville nok ventet noen måneder etter en evt kur. Begge delene er store påkjenninger for kroppen, så det er nok greit å dele det opp litt. Hvis du velger å legge inn silikon først, ville jeg nok ventet en stund. Hvertfall til sårhelingen er over og du kan leve et 'normalt' liv igjen Hvordan går det med alle sammen? Her danser jeg av glede hver dag. Kvisene er borte, huden er normal og knapt nok rød lengre - og de tørre flekkene på kroppen har forsvunnet Kan heldigvis være ute i sola en periode uten solkrem, uten å bli brent og uten ende opp med soleksem overalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotta1 Skrevet 6. april 2012 #888 Del Skrevet 6. april 2012 Når jeg gikk gjennom en brystreduksjon for noen år siden måtte jeg slutte med alt av medisiner jeg gikk på. Antar at det er de samme reglene for brystforstørrelse, og jeg ville nok ventet noen måneder etter en evt kur. Begge delene er store påkjenninger for kroppen, så det er nok greit å dele det opp litt. Hvis du velger å legge inn silikon først, ville jeg nok ventet en stund. Hvertfall til sårhelingen er over og du kan leve et 'normalt' liv igjen Hvordan går det med alle sammen? Her danser jeg av glede hver dag. Kvisene er borte, huden er normal og knapt nok rød lengre - og de tørre flekkene på kroppen har forsvunnet :hoppendeglad:O Kan heldigvis være ute i sola en periode uten solkrem, uten å bli brent og uten ende opp med soleksem overalt. Er du ferdig med kuren soile? Jeg er halvveis uti og har svære byller på kinnene og halsen, så håper det snur snart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
soile Skrevet 6. april 2012 #889 Del Skrevet 6. april 2012 Jeg ble ferdig for to uker siden! Selv om du har noen byller, ser du ellers forandring, Lotta1? For meg snudde det ikke før ganske nærme slutten, og virkestoffet sitter jo i kroppen 1-2 måneder etter siste kapsel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotta1 Skrevet 6. april 2012 #890 Del Skrevet 6. april 2012 Jeg ble ferdig for to uker siden! Selv om du har noen byller, ser du ellers forandring, Lotta1? For meg snudde det ikke før ganske nærme slutten, og virkestoffet sitter jo i kroppen 1-2 måneder etter siste kapsel Stemmer, husket nå at jeg sett du er ferdig! Må være digg Ja, jeg merker stor forskjell ellers. Håper og ber om at dette er siste utbrudd, har ikke hatt noe sånt som dette før nå, mer sånne mindre ting. Men; huden generelt er mye finere og mykere nå. Så får vel holde ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 6. april 2012 #891 Del Skrevet 6. april 2012 Heisann! Har nå vært en uke i Gran Canaria hvor sola skinner om dagen, men har gått fint selv om man er i "karantene" fra sterk sol i en del måneder etter endt kur. Bare smør dere godt og vær føre-var, så går det supert i sommerferien Men vær ekstra forsiktig om du er midt i kuren, antar at jeg ikke er like utsatt som dere da jeg er ferdig. Huden er like fin den, bortsett fra noen whiteheads som dukket opp da jeg brukte en dårlig solfaktor i ansiktet Er like acne prone som før, eneste forskjellen nå er at urenheter er mindre tall, forsvinner raskere og holder seg borte. Slik var det ikke før, så kuren er fremdeles en suksess i mine øyne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shifty Skrevet 7. april 2012 #892 Del Skrevet 7. april 2012 Hei, dere som har fått det på resept hos hudlege: Ble dere henvist fra fastlegen til hudlege? Eller kan man gå til en privat hudlege uten henvisning? Jeg lurer på om jeg bare skal gå til privat hudlege pga laaang ventetid hos min fastlege og jeg vil gjerne ha resept på den kuren fortest mulig.. Hei! Jeg ser alle skriver at en må få henvisning til hudlege fra legen sin. Det var ikke tilfellet hos meg. Etter årevis med slit ga jeg omsider opp og stakk til legen min like over nyttår. Der fikk jeg disse tablettene jeg aldri husker hva heter (tetrac-ett-eller-annet). Jeg så på helsenett.no nå i ettertid at de skriver dette om tablettene: Startdosen er som regel 500 mg om morgenen og 500 mg om kvelden i fire til seks måneder. Det er viktig at dosen er høy nok i lang nok tid for å unngå tidlig tilbakefall. Legen min sa jeg ikke var veldig plaget, og ba meg ta to om dagen første måneden, så en om dagen resten av kuren (to mnd til. Tre mnd totalt) I midten av mars var jeg ferdig, og kvisene kom rimelig kjapt tilbake. Jeg misstenker at jeg kanskje tok for lite? Ordnet meg ny time, og sa at dette funket jo greit, men det hadde vært digg at effekten hadde holdt seg etter at kuren var ferdig også. "Hvis ikke dette funket, så må vi ha sterkere saker" sa han, og skrev ut isotretinoin til meg. Sa igjen at jeg ikke er veldig plaget, men at alderen min tilsa at dette ville jeg ikke vokse av meg akkurat (er 29). Han sa jeg kom til å få tørre lepper og tørr hud, og ba meg ordne meg en skikkelig lypsyl. Har lest litt på nettet etter at jeg kom hjem, og jeg er SÆRDELES skeptisk dessverre, selv om jeg selvsagt har lyst til å bli kvitt skiten Har litt rar hud fra før med litt røde flekker. Dette har jeg hatt et års tid, men ble kanskje litt værre av antibiotika-tablettene. Så jeg frykter det blir ILLE hvis jeg begynner på isotretinoin. Har hatt resepten en uke nå, men ikke hentet den enda fordi jeg er så usikker på om jeg skal tørre Og nå kommer sommeren også! Fint å lese om andres erfaringer i alle fall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotta1 Skrevet 7. april 2012 #893 Del Skrevet 7. april 2012 Heisann! Har nå vært en uke i Gran Canaria hvor sola skinner om dagen, men har gått fint selv om man er i "karantene" fra sterk sol i en del måneder etter endt kur. Bare smør dere godt og vær føre-var, så går det supert i sommerferien Men vær ekstra forsiktig om du er midt i kuren, antar at jeg ikke er like utsatt som dere da jeg er ferdig. Huden er like fin den, bortsett fra noen whiteheads som dukket opp da jeg brukte en dårlig solfaktor i ansiktet Er like acne prone som før, eneste forskjellen nå er at urenheter er mindre tall, forsvinner raskere og holder seg borte. Slik var det ikke før, så kuren er fremdeles en suksess i mine øyne Så bra at du er fornøyd enda! Jeg var jo i Afrika i februar, over en måned ut i kuren og det gikk kjempebra. Brant meg ikke og fikk ok farge. Jeg har fint lite bivirkninger på 60 mg til dagen, og er nok veldig heldig, men gleder meg likevel til jeg er ferdig. Og gleder meg til huden snur og de store kvisene stopper opp. Det er utrolig for en størrelse på noen av de betente nå, jeg har aldri sett makan. Ser jo ut som byllepest. Jaja, får krysse fingrene for at dette funker for meg og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finkel Skrevet 7. april 2012 #894 Del Skrevet 7. april 2012 Så bra at du er fornøyd enda! Jeg var jo i Afrika i februar, over en måned ut i kuren og det gikk kjempebra. Brant meg ikke og fikk ok farge. Må bare spørre - måtte du gå for veldig høy faktor, eller gikk det greit med litt lavere også? Vi planlegger utenlandstur til sommeren, da har jeg min siste mnd på iso, og lurer på hvor høy faktor jeg bør investere i. Og, hva slags solkrem brukte du? Har du en å anbefale for tørr isohud? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 7. april 2012 #895 Del Skrevet 7. april 2012 Hei! Jeg ser alle skriver at en må få henvisning til hudlege fra legen sin. Det var ikke tilfellet hos meg. Etter årevis med slit ga jeg omsider opp og stakk til legen min like over nyttår. Der fikk jeg disse tablettene jeg aldri husker hva heter (tetrac-ett-eller-annet). Jeg så på helsenett.no nå i ettertid at de skriver dette om tablettene: Startdosen er som regel 500 mg om morgenen og 500 mg om kvelden i fire til seks måneder. Det er viktig at dosen er høy nok i lang nok tid for å unngå tidlig tilbakefall. Legen min sa jeg ikke var veldig plaget, og ba meg ta to om dagen første måneden, så en om dagen resten av kuren (to mnd til. Tre mnd totalt) I midten av mars var jeg ferdig, og kvisene kom rimelig kjapt tilbake. Jeg misstenker at jeg kanskje tok for lite? Ordnet meg ny time, og sa at dette funket jo greit, men det hadde vært digg at effekten hadde holdt seg etter at kuren var ferdig også. "Hvis ikke dette funket, så må vi ha sterkere saker" sa han, og skrev ut isotretinoin til meg. Sa igjen at jeg ikke er veldig plaget, men at alderen min tilsa at dette ville jeg ikke vokse av meg akkurat (er 29). Han sa jeg kom til å få tørre lepper og tørr hud, og ba meg ordne meg en skikkelig lypsyl. Har lest litt på nettet etter at jeg kom hjem, og jeg er SÆRDELES skeptisk dessverre, selv om jeg selvsagt har lyst til å bli kvitt skiten Har litt rar hud fra før med litt røde flekker. Dette har jeg hatt et års tid, men ble kanskje litt værre av antibiotika-tablettene. Så jeg frykter det blir ILLE hvis jeg begynner på isotretinoin. Har hatt resepten en uke nå, men ikke hentet den enda fordi jeg er så usikker på om jeg skal tørre Og nå kommer sommeren også! Fint å lese om andres erfaringer i alle fall! Husk at om du er jente, så varer resepten kun i en uke. Venter du lenger må du skaffe ny resept. Jeg tenker at det finnes jo folk i alle land som tar denne medisinen, i Florida osv, der er det jo sol hele året.. De klarer seg de også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotta1 Skrevet 7. april 2012 #896 Del Skrevet 7. april 2012 (endret) Må bare spørre - måtte du gå for veldig høy faktor, eller gikk det greit med litt lavere også? Vi planlegger utenlandstur til sommeren, da har jeg min siste mnd på iso, og lurer på hvor høy faktor jeg bør investere i. Og, hva slags solkrem brukte du? Har du en å anbefale for tørr isohud? Jeg brukte 50 hele tiden faktisk, siste dagene gikk jeg ned i 30 på leggene Kjøpte den fra LRP på apoteket og syns den var veldig bra bortsett fra at den lagte gule skjoller på hvite klær. Den var god for tørrheten også syns jeg så kan anbefales Jeg kommer ikke bruke 50 i sommer, er helt sikker på at en kombo av 20 og 30 funker fint. Og skyggelue Men nå blir jeg sjelden brent så kan jo være at andre som er veldig følsomme må opp litt. Endret 7. april 2012 av Lotta1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 7. april 2012 #897 Del Skrevet 7. april 2012 Så bra at du er fornøyd enda! Jeg var jo i Afrika i februar, over en måned ut i kuren og det gikk kjempebra. Brant meg ikke og fikk ok farge. Jeg har fint lite bivirkninger på 60 mg til dagen, og er nok veldig heldig, men gleder meg likevel til jeg er ferdig. Og gleder meg til huden snur og de store kvisene stopper opp. Det er utrolig for en størrelse på noen av de betente nå, jeg har aldri sett makan. Ser jo ut som byllepest. Jaja, får krysse fingrene for at dette funker for meg og. Det gjør det nok Iso funker for folk flest. Men det som er viktig etter kuren er å bruke riktige hudprodukter for å forebygge nye utbrudd. Man er nok ikke helt immun etter 6 mnd på iso, men en dramatisk forskjell, det blir det nok! Om du har få bivirkninger kan du kanskje spørre om å skru opp dosen...? Det er tross alt din kropp, og du kjenner nok hva som funker for deg, til tross for hva hudlegen anbefaler osv. Byllepestutbruddet kjenner jeg til, men det skal og bør roe seg ned etter en stund. Ikke mist motet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 7. april 2012 #898 Del Skrevet 7. april 2012 Må bare spørre - måtte du gå for veldig høy faktor, eller gikk det greit med litt lavere også? Vi planlegger utenlandstur til sommeren, da har jeg min siste mnd på iso, og lurer på hvor høy faktor jeg bør investere i. Og, hva slags solkrem brukte du? Har du en å anbefale for tørr isohud? Jeg brukte 20 på kroppen og 30 i ansiktet, og det funket flottings. Men jeg er jo ferdig med kuren, kanskje det er greit å gå over til så mye som 50 når man er på kuren...? Jeg reagerte på den fra la roche posey, men den var ganske lett i konsistensen og beskyttet huden min på en fin måte. Den fikk bra tilbakemelding på makeupalley, og der er det til og me en variant i 60 spf. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotta1 Skrevet 7. april 2012 #899 Del Skrevet 7. april 2012 Det gjør det nok Iso funker for folk flest. Men det som er viktig etter kuren er å bruke riktige hudprodukter for å forebygge nye utbrudd. Man er nok ikke helt immun etter 6 mnd på iso, men en dramatisk forskjell, det blir det nok! Om du har få bivirkninger kan du kanskje spørre om å skru opp dosen...? Det er tross alt din kropp, og du kjenner nok hva som funker for deg, til tross for hva hudlegen anbefaler osv. Byllepestutbruddet kjenner jeg til, men det skal og bør roe seg ned etter en stund. Ikke mist motet Vedr dosen så tror jeg ikke jeg får lov å ta mer, tar tre tbl dagen nå.. Men er nok heldig som har så lite bivirkninger, så tenker at kroppen min tåler dosen bra. Bortsett fra bylleutslett da! Ok, da er det ikke uvanlig da... Det ser bare så sinnsykt ut på det ene kinnet.. Håper det fortsetter bra for deg etterpå, og at du stikker inom av og til i månedene som kommer og rapporterer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finkel Skrevet 7. april 2012 #900 Del Skrevet 7. april 2012 Jeg brukte 20 på kroppen og 30 i ansiktet, og det funket flottings. Men jeg er jo ferdig med kuren, kanskje det er greit å gå over til så mye som 50 når man er på kuren...? Jeg reagerte på den fra la roche posey, men den var ganske lett i konsistensen og beskyttet huden min på en fin måte. Den fikk bra tilbakemelding på makeupalley, og der er det til og me en variant i 60 spf. Hvordan reagerte du på solkremen fra LRP? Med kviser, eller utslett? Ser at den skal være non-comedogenic, i følge de selv iallefall. Skal sjekke den ut på makeupalley nå, kanskje jeg blir litt klokere Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå