Gå til innhold

MM/ MME/ pumping


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det har blitt en trend å gi MME, eller pumpe seg for å gi flaske?

Mulig jeg er treg, og ikke skjønner hvorfor folk gjør ting som jeg ser på som veldig tungvint.. Ser at endel pumper seg, for så å gi i flaske? Det virker som de alltid gjør det, ikke bare en og annen gang?Det må jo være utrolig tungvint?

Og det virker som endel gir MME uten at det virkelig er nødvendig? F.eks, de har ikke tålmodighet til å vente på at ammingen stabiliserer seg og brystvortene herdes. Dere som gir MME, hvorfor gjør dere det, og om ammingen ikke fungerte, hvor lenge prøvde dere?

Hvordan gjør dere det med mat til deres lille?

For min egendel så får hun pupp, og skal jeg bort en kveld, så kan hun godt få en boks med MME, om jeg ikke har MM i fryseren.

Jeg vil også føye til at jeg har ingenting imot at folk ikke ammer barna sine, men jeg er bare nysgjerrig på hvorfor :P Jeg ønsker ikke å skape en amming/MME er best debatt. Man skal ha respekt for andres valg og behov, vi alle gjør det vi selv mener er best for våre barn. Og det er ikke nødvendigvis det samme som naboens meninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk tom for melk etter ca 6 uker, og hadde prøvd mye forskjellig før jeg gikk over til mme.

Førstemann ammet jeg i åtte måneder, men det var et slit fordi jeg hadde for lite melk hele veien.

Jeg har PCOS, og det er antakelig det som skyldes produksjonsproblemene miine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange pumper og gir på flaske fordi de er såre eller blør fra brystvortene. Noen gir MME innimellom kanskje fordi de har spist noe som barnet får luft i magen av. Kan være de ikke liker tanken på at ungen suger på brystvorta deres. Kan være så mangt.

Jeg håper jeg kan gjøre begge deler, det gir meg frihet og både jeg og far kan mate. Nå snakker jeg bare om kanskje å bare gi flaske en gang innimellom da, men jeg håper hun aksepterer det. Jeg synger f.eks i band en gang i uka i 3 timer, og da hadde det vært fint om hun tok flasker.

På ingen måte tungvint.

Dessuten må du huske at vi bor i Norge, ingen MÅ amme her, slik som mødrene i Afrika. Så jeg synes du skal legge av deg fordommene, for det høres ut som det er en del av dem i deg, selv om du ikke vil si det :) Folk gjør som de vil, MM eller MME, ungen lider INGEN nød :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga gulsott her så har jeg lite melk, og får ikke opp produksjonen uansett hvor mye jeg prøver. Så her pumper jeg meg hver til annenhver time, og gir hu det på flaske, samt et par flasker mme i døgnet. Har ikke nok i puppene til ett måltid engang, derfor pumper jeg.

Ja, det er stress, men jeg holder fortsatt på. Har dog flere runder med meg selv hver dag om jeg skal slutte helt og kun gi mme, men kommer ingen vei med det.

Hu er snart 11 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, jeg har som sagt ingen fordommer, jeg er bare nysgjerrig rett og slett :) Det må vel være lov?

Jeg er veldig skeptisk til at helsesøstre/jordmødre er VELDIG på ang amming, pga at de av oss som ikke får dette til og itillegg har dårlig selvbilde, faktisk sliter endel pga dette. Men det er en annen diskusjon ;P

Og som sagt, jeg liker det at jeg kan dra en tur ut selv iom at vårt barn tar flaske, og hun får da gjerne MME.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel egentlig motsatt inntrykk av deg - jeg synes det virker som om de aller fleste som gir MME har forsøkt lenge og vel å få til ammingen før de gir opp. Det å pumpe og gi på flaske kan jo ha mange årsaker - jeg gjorde også det litt i starten med datteren min, da jeg hadde så såre og vonde brystvorter at det å pumpe ga avlastning i form av en litt lengre pause mellom hver amming. Lillejenta tok forøvrig flaske i starten, men ved 3 mnd alder var det ikke snakk om lenger. Så sånt kan endre seg.

Det vil vel alltid være unntak, man kan ha sine grunner for ikke å ville amme og derfor gå rett på MME fra fødselen av, men jeg synes det virker som om de aller, aller fleste gjøre et hederlig forsøk på å få til ammingen i Norge i dag. Her er det forøvrig tall på amming i Norge - undersøkelsen er noen år gammel (2006), men tviler egentlig på at det har vært en voldsomt negativ endring siden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her, jeg har som sagt ingen fordommer, jeg er bare nysgjerrig rett og slett :) Det må vel være lov?

Det er lov, men dette høres fordomsfullt ut for meg:

"Og det virker som endel gir MME uten at det virkelig er nødvendig?"

Det er ikke NØDVENDIG å amme. Ikke i Norge. Men det er det mest næringsrike vi har å tilby våre barn og de som ønsker å amme, er derfor heldige om de får det til. Men det er ikke NØDVENDIG. Barna vokser opp og har det bra med MME også. Derfor er amming et valg- og ikke en nødvendighet. Viktig å skille på det.

Og derfor høres spørsmålet ditt mer ut som: "hvorfor velger noen en annen måte å mate på enn meg selv?"... Og personlig synes jeg det er rart at det går an å sette spørsmåltegn ved det, siden svaret er så innlysende: vi er forskjellige!

Endret av NovaFlare
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel egentlig motsatt inntrykk av deg - jeg synes det virker som om de aller fleste som gir MME har forsøkt lenge og vel å få til ammingen før de gir opp. Det å pumpe og gi på flaske kan jo ha mange årsaker - jeg gjorde også det litt i starten med datteren min, da jeg hadde så såre og vonde brystvorter at det å pumpe ga avlastning i form av en litt lengre pause mellom hver amming. Lillejenta tok forøvrig flaske i starten, men ved 3 mnd alder var det ikke snakk om lenger. Så sånt kan endre seg.

Kanskje det bare er her i området,at så mange gir flaske/mme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov, men dette høres fordomsfullt ut for meg:

"Og det virker som endel gir MME uten at det virkelig er nødvendig?"

Det er ikke NØDVENDIG å amme. Ikke i Norge. Men det er det mest næringsrike vi har å tilby våre barn og de som ønsker å amme, er derfor heldige om de får det til. Men det er ikke NØDVENDIG. Barna vokser opp og har det bra med MME også. Derfor er amming et valg- og ikke en nødvendighet. Viktig å skille på det.

Og derfor høres spørsmålet ditt mer ut som: "hvorfor velger noen en annen måte å mate på enn meg selv?"... Og personlig synes jeg det er rart at det går an å sette spørsmåltegn ved det, siden svaret er så innlysende: vi er forskjellige!

Det jeg mener med det er at jeg synes det virker veldig tungvint, så derfor lurer på hvorfor noen velger å gjøre det når det har melk selv. For jeg vet at det ikke er nødvendig å amme, jeg er selv oppfostret på tillegg. Jeg er som sagt ikke ute etter å skape noen diskusjon, jeg er bare nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener med det er at jeg synes det virker veldig tungvint, så derfor lurer på hvorfor noen velger å gjøre det når det har melk selv.

Vel da har du jo fått oppskrevet mange ulike grunner i denne tråden. Rart det skulle være så vanskelig å forestille seg disse grunnene selv, men.

Dessuten er det ikke mer tungvint enn man gjør det til selv, det går på rutiner. Noen velger tøybleier, andre velger engangs. Noen synes sikkert det virker tungvint med tøybleier, men de som bruker det synes nok ikke det.

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere langtids pumpe- og flaskedame her :goodbye:

Jeg ville ikke amme ute blant folk (sjenert.. :sjenert: ), så jeg pumpet før vi dro hjemmefra når vi skulle ut. I tillegg hadde jeg mye tette melkeganger og begynnende brystbetennelse så jeg måtte pumpe for å holde det under kontroll. Ungen fikk altså en blanding av pupp og mm på flaske. Plutselig starta puppeboikotten (med flaske kunne hun jo følge med på omverdenen samtidig som hun spiste!), og siden jeg var for bekymra for om hun fikk i seg nok mat på det tidspunktet (helt ubegrunnet bekymring sånn objektivt sett, ser det selv i ettertid) så hadde jeg ikke vett til å la være å tilby flaske når hun plutselig ikke ville ha puppen. Jeg antar boikotten hadde gått over om hun ble sulten nok, men hun rakk jo ikke bli "sulten nok" når den bekymra mammaen kom løpende med flaska :gjeiper:

Siden jeg uansett var veldig vant med å pumpe så fortsatte jeg med det en god stund. Jeg syns det var verdt innsatsen for at lille skulle få morsmelk, men var samtidig veldig glad da jeg til slutt klarte å pensjonere pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere langtids pumpe- og flaskedame her :goodbye:

Jeg ville ikke amme ute blant folk (sjenert.. :sjenert: ), så jeg pumpet før vi dro hjemmefra når vi skulle ut. I tillegg hadde jeg mye tette melkeganger og begynnende brystbetennelse så jeg måtte pumpe for å holde det under kontroll. Ungen fikk altså en blanding av pupp og mm på flaske. Plutselig starta puppeboikotten (med flaske kunne hun jo følge med på omverdenen samtidig som hun spiste!), og siden jeg var for bekymra for om hun fikk i seg nok mat på det tidspunktet (helt ubegrunnet bekymring sånn objektivt sett, ser det selv i ettertid) så hadde jeg ikke vett til å la være å tilby flaske når hun plutselig ikke ville ha puppen. Jeg antar boikotten hadde gått over om hun ble sulten nok, men hun rakk jo ikke bli "sulten nok" når den bekymra mammaen kom løpende med flaska :gjeiper:

Siden jeg uansett var veldig vant med å pumpe så fortsatte jeg med det en god stund. Jeg syns det var verdt innsatsen for at lille skulle få morsmelk, men var samtidig veldig glad da jeg til slutt klarte å pensjonere pumpa.

Må forresten føye til at jeg aldri opplevde noe ammepress fra helsestasjonen, snarere tvert i mot vil jeg si! Altså, ikke at de oppfordra til å hoppe rett på mme ved minste ammeproblem, men de var veldig tydelige på at mme var helt totalt like greit som mm dersom man endte opp med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler! Både fastlegen min og helsesøster har vært kjempenøye på at det her slettes ikke er krise, og at jeg ikke må finne på å ha dårlig samvittighet for at det ikke fungerte slik jeg hadde håpet. Begge har lagt vekt på at mme barn vokser opp like fint som mm barn, og at det har positive sider også, siden far får ta mer del i matingen!

Jordmor under fødselen spurte om jeg ønsket å amme før hun la datteren min på brystet.

Syns forøvrig ikke det er det granne mer stress å gi flaske enn å amme. Begge ting har sine fordeler og ulemper, og det er igrunn bare en vanesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...