Gå til innhold

100% positiv trening i alle livets situasjoner


vinterspeil

Anbefalte innlegg

100% positiv trening i alle livets situasjoner ... er det noen som har lyktes med det hos en krevende hund (som boxer, rotweiler, dobberman f.eks)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil ikke si at rasene du nevner er spesielt krevende.

Dersom du mener 100% positiv trening som i å aldri si nei/la være etc så vet jeg ikke, men mine hunder (har 3 gode gutter, husky, JRT og rottweiler) er trent kun positivt men bruker også "la være" (la noe ligge i fred ute eller inne, f.eks biff på kjøkkenbenken som dem kan bli veldig interesert i). Har også en kommando for "feil, men nesten der" når vi lærer inn nye ting som ikke anses som helt 100% positivt.

Huskien fikk jeg som nr 2, han var det mye lyd i (knurring) når han så andre hunder. Fikk trent vekk det med kinderegg metoden for godt på 3 uker.

Sikkert mange andre som kan dele erfaringene sine også. Positiv trening er veldig morsomt for hund og eier, og man trenger aldri ha dårlig samvitighet for å bli sint eller irritert. Det verste som kan skje er at du trener inn noe feil, da må du ta noen steg tilbake evt. starte på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt noen problemer hos vår hund som vi har trent vekk med å lage en sånn lyd som kan minne om den lyden som kommer når folk svarer feil i spørreprogram. Sånn "ØØØINK" aktig, da lurer han veldig på hvorfor vi gjør det og glemmer det han gjør. Men vet ikke om det er negativ trening da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt noen problemer hos vår hund som vi har trent vekk med å lage en sånn lyd som kan minne om den lyden som kommer når folk svarer feil i spørreprogram. Sånn "ØØØINK" aktig, da lurer han veldig på hvorfor vi gjør det og glemmer det han gjør. Men vet ikke om det er negativ trening da?

:skratte: Sorry, men jeg så det for meg, dere som lager den lyden og hunden som skakker på hodet og lurer på hva dere holder på med! Haha, utrolig bra :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte: Sorry, men jeg så det for meg, dere som lager den lyden og hunden som skakker på hodet og lurer på hva dere holder på med! Haha, utrolig bra :hoho:

Hahaha det er som regel der det ender opp, han skakker på hodet og vi får latterkrampe. Verst var det vel første gangen jeg prøvde det totalt uten forvarsel da han som valp bet ekstremt i sokker. Hele huset stoppet opp og bare "HVA I HELVETE SKJER HER" Hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hos oss stopper ikke rotweileren opp pga en sånn lyd. Kanskje i en treningssituasjon, men ikke i hverdagen når den ser noe spennende, f.eks en sykkel, en katt eller en annen hund.

Ved 100% positiv trening gir vi hunden mulighet til å velge selv, og det er umulig i hverdagslivet, iallefall med en hund som min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved 100% positiv trening gir vi hunden mulighet til å velge selv, og det er umulig i hverdagslivet, iallefall med en hund som min.

Med riktig trening, så velger hunden riktig. Hunden blir ikke en robot som gjør akkurat som du vil, men ting går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med riktig trening, så velger hunden riktig. Hunden blir ikke en robot som gjør akkurat som du vil, men ting går greit.

Vel, det gjorde ikke det med min hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke, altså, men jeg bare tenkte... Kanskje det var noe galt med hunden din? :klo: ADHD eller noe...? Jeg kjente en hund som burde hatt en diagnose, som stirra på en imaginær flekk på gulvet i timesvis og tydeligvis hadde noe OCD-greier på gang. Hun ble krevende fordi hun hadde så mye rart for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror hunder er like forskjellige som mennesker og trenger like individuell opplæringsmetode.

de aller aller fleste tror jeg lærer tryggest og best med positiv trening. men kansje ikke alltid 100% positiv trening. med 100% mener jeg at den aldri får høre ordet nei og heller aldri blir korrigert, verken med lyd eller fysisk kontakt. dette mener jeg forde de fleste hunder vanligvis også må forholde seg til folk som er vandt til å bruke ordet nei når noe blir galt gjort og fysisk kontakt.

når jeg trener hunder er det første og viktigste jeg lærer de er at ordet nei er like positivt som "flink gutt/jente", å gir like ofte muligheten til å få godis/belønning.

-------------

selv om jeg tror de aller fleste lærer best med posotiv læring, finnes det også noen få som trenger en morsk stemme/fysisk korrigering en sjelden gang i blandt. de som trenger det burde få det, med hjelp fra adferdsspeialister.

med fysisk korrigering mener jeg ikke noe som er fysisk ubehaglig for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Som eier av en tidligere kasteballhund med mye issues, så har jeg testet possitiv trening helt ut til fingerspissen og ennå litt lengre. Der nyttet det ikke med harde ord. Da knakk hun helt sammen og ble et skjelvende aspeløv. Så alt vi gjorde ble gjort med glede og lek og tjoheisannhoppsann for det var det hun responderte mest possitivt på (klikker skapte bare stress hos oss begge)

Spesielt innkalling var morsomt der jeg løp hoppende opp og ned i skogen og smattet som om jeg skulle smatte på en hest og lo og spratt osv. Jeg så passe gal ut, men hunden var rå på inkalling :fnise: Men ikke bruk smattelyder på hunden din om du også holder på med hester - jeg brukte nemlig smattelyd for å få oppmerksomhet fra hunden, men hesten min hadde en real turbo, så når jeg ba hunden om oppmerksomhet, så dro hesten avgårde i full dunder og kanakas :fnise: Vi var en flott trio :fnise:

Men hunden min kunne få en total shut down i ny og ne og det eneste, som kunne få henne ut av denne fastlåse tilstanden, var f.eks å løfte henne opp eller lignende. Og jeg anså ikke dette som negativ behandling på henne da hun selv ble veldig sliten av sine anfall. Hun satte pris på å komme ut av disse anfallene men klarte ikke dette selv. Men skal sies at alt annet ble prøvd før vi gikk til så drastiske verk og jeg hadde med meg dyktige trenere med stor kompetanse på hunder med issues.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det følger fryktelig mange uheldige bivirkninger med å bruke korrigering/straff. Det har med alt fra stress og helse til undertrykking av hundens naturlige språk (de dempende signalene) å gjøre.

Med vakt og vokterraser må man passe på å ikke trigge de instinktene. Ikke sette hunden ute alene, eller ta fra dem maten for eksempel. Passe på å gå imellom å vise at man tar ansvaret for å passe på.

Passe på at de får nok mental stimulans er viktig. Og da mener jeg ikke lydighet, for det blir fort kjedelig for hunder. Problemløsning og nesearbeid er noe alle hunder bør ha i hverdagen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Det følger fryktelig mange uheldige bivirkninger med å bruke korrigering/straff. Det har med alt fra stress og helse til undertrykking av hundens naturlige språk (de dempende signalene) å gjøre.

Med vakt og vokterraser må man passe på å ikke trigge de instinktene. Ikke sette hunden ute alene, eller ta fra dem maten for eksempel. Passe på å gå imellom å vise at man tar ansvaret for å passe på.

Passe på at de får nok mental stimulans er viktig. Og da mener jeg ikke lydighet, for det blir fort kjedelig for hunder. Problemløsning og nesearbeid er noe alle hunder bør ha i hverdagen sin.

Godt poeng. Det er desverre alt for mange som ikke tar hensyn til hundens "arbeidsgener" ved trening. En hver hunderase har blitt avlet for et formål - en jobb. Og dette ligger godt plantet inn i hundens væremåte og det er viktig å tenke på hva hunden er avlet for før man kan jobbe med hunden. Å vite hvilken retning man skal tenke. Alle hunder har jakt, som sitt sterkeste instinkt, men dette instinktet er omformet for å kunne brukes i andre sammenhenger.

En border colli har jo vanvittig sterkt jaktinstinkt. Men de jakter ved å samle "offeret". Og derfor har de blitt supre gjeterhunder. De gjeter ikke for å være snille mot sauene men for å samle de for den som skal ta det siste støtet (en ulveflokk jakter på samme måte - de skiller ut og gjeter offeret, mens alfaen og de sterkeste dreperene ender dyrets liv). Dette er et eksempel. Alle hunderaser har sine måter å jakte på som gjør at de kan brukes i andre sammenhenger. Rotweileren er jo også en gjeterhunde, men de gjeter på en helt annen måte. De gjeter ved å nappe i dyrets haser og går derfor mye tettere på. De kan gjete dyrene mye tettere og holde det mer på plass. Dette gjør at de er supre på å holde intrengere ol på plass (de slipper jo gjerne alle inn i huset, men det er ikke sikkert de slipper de ut igjen)

Blandingshunder kan være en utfordring her. Jeg hadde selv en hund med forskjellige jaktinstinkt. En god dose gjeter og en real dæsj med driver og en andel med holde på stand. Å både gjete og drive et bytte gjorde at det krølla seg litt i hodet på hunden når hun så byttedyr... skal de drives eller skal de holdes på plass eller omringes?? Stakkars hund :fnise:

Men en jobb, som alle hunder har godt av, er ren nesejobb. Alle hunder har en helt unik nese og de trenger å bruke denne. Både til å "lese" hva som skjer i nabolaget og hva som rører seg ute på tur etc etc. En hund, som får lov å bruke nesen er en fornøyd hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...