Gå til innhold

Utdannelse/yrke UTEN matte?

Fremhevede innlegg

Skrevet

folk med dyskalkuli skal HA RETTEN FOR VIDERE UTDANNING!

Det er faktisk ikke slik at man kan bli hva som helst her i livet.

Ja, de med dyskalkuli bør også ha rett til videre utdanning, men nå er det faktisk slik at mange studier har betydelige (i denne sammenhengen) mengder matte, gjerne på høyt og spesialisert nivå.

En sykepleiestudent kan for eksempel ikke være fritatt for medikamentregning bare fordi han/hun har dyskalkuli. Tilrettelagt undervisning er selvsagt en mulighet, men også dette blir vanskelig med mindre man også har hatt dette på videregående og klart å bestå der. Det hjelper ikke om man er dyktig på andre områder hvis man ikke kan utføre en grunnleggende og viktig del av yrket. Vil du ha en snekker som ikke kan spikre?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er faktisk ikke slik at man kan bli hva som helst her i livet.

Ja, de med dyskalkuli bør også ha rett til videre utdanning, men nå er det faktisk slik at mange studier har betydelige (i denne sammenhengen) mengder matte, gjerne på høyt og spesialisert nivå.

En sykepleiestudent kan for eksempel ikke være fritatt for medikamentregning bare fordi han/hun har dyskalkuli. Tilrettelagt undervisning er selvsagt en mulighet, men også dette blir vanskelig med mindre man også har hatt dette på videregående og klart å bestå der. Det hjelper ikke om man er dyktig på andre områder hvis man ikke kan utføre en grunnleggende og viktig del av yrket. Vil du ha en snekker som ikke kan spikre?

TS her

har jeg sagt at jeg vil bli sykepleier eller ingeniør? nei, det eneste jeg vil er å få et yrke som ikke krever matte, det er derfor jeg spør. Når en får rapport fra PPT står det at vedkommende vil gjerne videre i en utdannelse uten matte. Ingen med dyskalkuli vil bli sykepleier eller lege fordi de vet selv at de aldri i livet kommer til å klare det.

Skrevet

har jeg sagt at jeg vil bli sykepleier eller ingeniør? nei, det eneste jeg vil er å få et yrke som ikke krever matte, det er derfor jeg spør. Når en får rapport fra PPT står det at vedkommende vil gjerne videre i en utdannelse uten matte. Ingen med dyskalkuli vil bli sykepleier eller lege fordi de vet selv at de aldri i livet kommer til å klare det.

Vel, du prøvde jo selv å søke på en slik utdanning, så jeg er sannelig ikke sikker. Uansett, det sier vel nesten seg selv at det beste er om du selv setter opp en rangert liste over yrker du kunne tenkt deg (se i studiekataloger og skolenes hjemmesider) uten å tenke på krav eller innhold, og så går gjennom den og ser hva som er realistisk. Mye bedre enn «hva skal jeg bli»-tråder.

Skrevet

Vel, du prøvde jo selv å søke på en slik utdanning, så jeg er sannelig ikke sikker. Uansett, det sier vel nesten seg selv at det beste er om du selv setter opp en rangert liste over yrker du kunne tenkt deg (se i studiekataloger og skolenes hjemmesider) uten å tenke på krav eller innhold, og så går gjennom den og ser hva som er realistisk. Mye bedre enn «hva skal jeg bli»-tråder.

kanskje fordi jeg ikke viste at det var så mye kjemi?? kanskje fordi jeg ville prøve meg å se hvrodan det er?? kanskje fordi jeg fikk høre fra flere folk at det ikke krevde matte, men endel kjemi som ikke var så krevende?? og jeg kom meg inn, og det gikk ikke bra.

Og hvorfor er du så irritert over tråden min egentlig? la vær å skrive da, hvis "hva jeg skal bli tråder" irriterer deg så mye. Jeg har et problem faktisk, og jeg trenger å spørre folk med erfaringer, i kg så er det mange forskjellige mennesker som kan mye, og som kan hjelpe. Og jeg har fått mange gode råd!

Skrevet

kanskje fordi jeg ikke viste at det var så mye kjemi?? kanskje fordi jeg ville prøve meg å se hvrodan det er?? kanskje fordi jeg fikk høre fra flere folk at det ikke krevde matte, men endel kjemi som ikke var så krevende?? og jeg kom meg inn, og det gikk ikke bra.

Nettopp, og derfor må de med alvorlig dyskalkuli lukes ut og ikke bare slippes inn fordi de jo må ha rett til å få en utdannelse de også til tross for at de ikke en gang oppfyller minstekravet til kompetanse som er nødvendig for å kunne følge undervisningen.

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg har bekjente som har dyskalkuli som er sosionom og juristar. (Og musikarar, men det bør du jo ha eit særskilt talent for, i tilfelle, og då bør du ha oppdaga det no.) Som sosionom må du kunne enkle reknestykke, for å kontrollere stønadsberekning og slikt, men stort sett er det overkomeleg. Som jurist kan ein gjere ein strålande jobb utan å kunne så mykje matte, det er iallfall mange jobbar der du ganske greitt kan sleppe unna det faget.

Skrevet

Jeg vet ikke hvilken skole du går på, AB, men på min skal jeg love deg at du må regne i statistikken, du må kunne vite hvilke formler du skal bruke, og regne dem ut på eksamen. Kanskje varierer statistikkomfanget fra de ulike skolene, men da bør TS ringe og avklare det på forhånd, hvis h*n ikke vil ha noe matte. ;)

Spesialpedagogikk på UiO, noe jeg tror ville passe for TS.

Skrevet

TS her

Jeg studerer sykepelie. Det er det jeg vil bli og har bestemt meg for at det er det jeg skal bli. Jeg har store problemer med matte og syns ikke det er lett. MEN jeg skal klare det. Jeg regner hver dag og jobber hardt mot målet. Kanskje det ikke går, mulig jeg stryker men jeg vil hvertfall prøve å oppnå den drømmen jeg har :)

• Liker 1
Skrevet

Har studert litt forskjellig. Blant annet hadde jeg sosiologi som støttefag i min bachelor i samfunnsfag. Jeg er heller ikke noen matteperson. Kan kanskje ikke kalle det dyskalkuli, men syntes fortsatt at statistikken var drøy for meg.

Snakker du om satistikkfag, eller metodefag?

Da jeg hadde metode (både kvalitativ og kvantitativ) innebar det NULL matte. Statistikkfagene mine innebærer derimot mye matte og hypotestetesting.

Det finner man jo enkelt ut av ved å sjekke planen for faget. :)

Skrevet

Hadde forskningsmetode i ett fag (der var det matte), og statistikk (også matte). :)

Skrevet

Du kan jo studere jus! Ikke mye (om noe..) matte der. Holdt på å stryke på matte på vgs, men jussen går veldig greit :gjeiper:

Skrevet

Sosionom. Er selv lettere dyskalkylisk, OG sosionom. Det forekommer tall i utdanningen, men ingenlunde på en måte som du må sitte å regne på. Det holder at du vet at to epler er mer enn ett.

Skrevet

Sosionom. Er selv lettere dyskalkylisk, OG sosionom. Det forekommer tall i utdanningen, men ingenlunde på en måte som du må sitte å regne på. Det holder at du vet at to epler er mer enn ett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...