Gå til innhold

Utdannelse/yrke UTEN matte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rettsvitenskap (jus). Sosionom, da kan du jo videreutdanne deg til familieterapeut osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

^^ Man trenger ikke matte for å bli førskolelærer? eller vernepleier??? så her handler det ikke om liv å død.. men sykepleier og lege er noe annet hvis det er det du mener!

Vernepleiere har matte de også. Jeg skjønner heller ikke hvorfor trådstarter skal måtte ta til takke med drittjobber bare fordi hun/han ikke takler matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange studier har statistikk. Og mange omsorgsyrker har medisinutregning.

Kan du ikke heller si hva du vil bli enn at vi skal foreslå yrker i vild sky?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange studier har statistikk. Og mange omsorgsyrker har medisinutregning.

Kan du ikke heller si hva du vil bli enn at vi skal foreslå yrker i vild sky?

TS her

Jeg vil bli

sosiolog

pedagog ( hjlepe de som sliter som meg, ikke lærer)

sosionom

også vet jeg ikke mer :( jeg må si at jeg valgte disse yrkene fordi jeg ikke takler matte, og håperrrrr at de er mattefri. Saken er at jeg valgte feil yrke, og det året er over for meg siden jeg sluttet fra universitetet etter en samtale med rådgiveren :( kjemien og matten på ernæringstudiet var helt umulig.. :trist: og nå sitter jeg her uten skole :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Dersom du er veldig interessert i pedagogikk eller sosiologi så kan du jo ta kontakt med de skolene i nærheten av deg som tilbyr denne type studie og høre med de? De fleste slike fag har ingen matte før på masteren, der det er noe statistikk i forbindelse med masteren. Men jeg vil tro at dersom ts kan få en litt tilrettelagt undervisning i samfunnsvitesnkapelig forskningsmetode, og levere en master med kvalitativ metode så skal dette gå helt fint. Hun trenger ikke å kunne regne på statistikken for å forstå hvordan årsakssammenheng og korrelasjon ikke er det samme og så videre.

Jeg foreslår at du kikker litt på nettsidene til de Universitetene/Høgskolene du kunne tenkt deg å gå på, og så skriver du en epost til stuudieveilederne der hvor du forklarer situasjonen din.

Forresten: Du kan jo kanskje ta ex. phil og ex. fac nå i år siden du allerede er tatt opp til Uni? Det er ingenting med matte å gjøre, og like greit å bli ferdig med med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturvitenskaplige fag er jo utelukket, men det er vel også de fleste samfunnsfag fordi de har statistikk som obligatorisk fag på både bachelor og master. Helsefag har jo som du har merket ofte matematikk gjennom beregningsfag og biokjemi. Enkelte humanistiske fag vil kanskje ha kvantitativ metode, men stort sett vil jeg tro du kan unngå matte på de fleste av dem. Jus er også et godt forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du er veldig interessert i pedagogikk eller sosiologi så kan du jo ta kontakt med de skolene i nærheten av deg som tilbyr denne type studie og høre med de? De fleste slike fag har ingen matte før på masteren, der det er noe statistikk i forbindelse med masteren. Men jeg vil tro at dersom ts kan få en litt tilrettelagt undervisning i samfunnsvitesnkapelig forskningsmetode, og levere en master med kvalitativ metode så skal dette gå helt fint. Hun trenger ikke å kunne regne på statistikken for å forstå hvordan årsakssammenheng og korrelasjon ikke er det samme og så videre.

Jeg foreslår at du kikker litt på nettsidene til de Universitetene/Høgskolene du kunne tenkt deg å gå på, og så skriver du en epost til stuudieveilederne der hvor du forklarer situasjonen din.

Forresten: Du kan jo kanskje ta ex. phil og ex. fac nå i år siden du allerede er tatt opp til Uni? Det er ingenting med matte å gjøre, og like greit å bli ferdig med med en gang :)

TS

Sosiologi og pedagogikk har studiestart etter jul, altså våren 2012 og jeg har litt håp men, er så redd for å få avslag. har fått så mange avslag tidligere at jeg nesten er håpløs. Men samtidig så tenker jeg at siden jeg kom inn i ernæringsfysilogi som krever mye kjemi og matte så vil det ikke være noe problem å komme inn på sosiologi elelr pedagogikk?? :( jeg tror det spørs saksbehandleren også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Ja det er det jeg har tenkt på badabing, men jeg tenker også å studere sosiologi.. jeg vet ikke helt. Jeg har utrolig gode karakter, jeg vil videre og jeg vil ta en mastergrad.. det som gjør meg trist er at jeg sluttet på universitetet jeg fikk plass på pga matten... jeg føler meg trist og håpløs akkurat nå ...

Har ei god venninne som har gått gjennom det samme med dyskalkuli, og har sett at det har vært tøft. Skjønner deg veldig godt, det er kjipt hvis slike ting skal stoppe en når man har en drøm.

Problemet med sosiologi er igjen at du egentlig ikke blir noen ting etterpå. Det gode med det er at hvis du går på Blindern (er ikke kjent med hvordan det er på de andre uni i Norge), kan du trikse og mikse og legge opp studiene en del selv, så det er nok godt mulig å slippe unna matte. Men jeg ville nok hatt klart for meg hva jeg ville bli/jobbe med i etterkant, siden det ikke er flust med jobber for de som har studert dette.

Har du snakket med studieveileder på universitet ang å ta andre studier? Og hvor utpreget er dyskalkulien din? Er det regningen som er problematisk, så du klarer å lese og forstå tall for eksempel?

Jeg har bare hatt sosiologi som emne, men da hadde vi faktisk litt statistikk. Tror du nesten bør få sjekket ut en fagplan ved det aktuelle universitetet. Det finnes jo mange forskjellige typer sosiologi, du kan jo velge en retning som unngår matte i størst mulig grad. Har ei venninne som er rettssosiolog, og ei annen som har tatt samfunnsøkonomi, så det er jo veldig forskjellige mastere.

Men tror at du som sosionom i bunnen kan ta en del av de samme masterene med litt ekstra sosiologi, og da ville du hatt en sikker jobb i bunnen.

Uansett, finn ut hvor og hva du kan tenke deg å jobbe med først, det lønner seg hvis man vil studere samfunnsvitenskap :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politi!! Der trenger man ikke å regne noe som helst, hehe, ikke engang bøtene man skal gi ut! De er allerede summert for deg, så er bare å skrive inn riktig tall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

TS

Sosiologi og pedagogikk har studiestart etter jul, altså våren 2012 og jeg har litt håp men, er så redd for å få avslag. har fått så mange avslag tidligere at jeg nesten er håpløs. Men samtidig så tenker jeg at siden jeg kom inn i ernæringsfysilogi som krever mye kjemi og matte så vil det ikke være noe problem å komme inn på sosiologi elelr pedagogikk?? :( jeg tror det spørs saksbehandleren også...

Du sier jo at du har gode karakterer i alt utenom matte, så da har du vel en veldig bra sjangse til å komme inn :) Send en epost til en studieveilder ved det fakultetet du ønsker å starte på du, så får du nok svar der.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førskolelærer :) Jeg har begynt på det nå, og det er litt matte første året, men det er veldig enkel matte, hvordan man skal forklare for barn og hva man kan gjøre når det gjelder tall osv. Idag lekte vi bare, kasta terning og fikk vi 3 skulle vi hoppe eller noe tull til ruta med 3 tallet i og gjøre teite bevegelser :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Jeg vil ikke bli politi. Har egentlig veldig lyst til å bli pedagog det har jeg alltid drømt om enten ernæringsfysilog ( som gikk i dass ) eller pedagog. Og grunnen til at jeg vil bli pedagog er jo at jeg vil jobbe med barn og unge som sliter med lærevansker, det er vondt å oppleve noe slikt, det vet jeg. Men jeg vil ikke bli lærer, og jeg vet at jeg kommer til å bli så utrolig dyktig pedagog, MEN er ikke sikker på om høyskolene vil ta meg inn i pedagogikk studiet siden det har mye med læring å gjøre og jeg ikke har matte eksamen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg synes det høres ut som om spesialpedagogikk er faget for deg. Her kan du lese om bachelorprogrammet i spesialpedagogikk på UiO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS

Sosiologi og pedagogikk har studiestart etter jul, altså våren 2012 og jeg har litt håp men, er så redd for å få avslag. har fått så mange avslag tidligere at jeg nesten er håpløs. Men samtidig så tenker jeg at siden jeg kom inn i ernæringsfysilogi som krever mye kjemi og matte så vil det ikke være noe problem å komme inn på sosiologi elelr pedagogikk?? :( jeg tror det spørs saksbehandleren også...

Måtte du ikke ha søkt i april for å komme inn etter jul også? Sosiologi er forresten veldig langt i fra sosionom (sosialt arbeid). Jeg personlig synes faget er altfor "vidt". Snittet er heller ikke så veldig høyt for å komme inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg synes det høres ut som om spesialpedagogikk er faget for deg. Her kan du lese om bachelorprogrammet i spesialpedagogikk på UiO.

Takk kjære :klemmer: skal se på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du studere pedagogikk er det nesten helt nødvendig at du tar master. Det holder ikke med bachelor. Jeg vil anbefale deg å ta master om du skal ta sosiologi eller sosialt arbeid (sosionom) også. Så vidt jeg kan huske så er snittet for å komme inn på ernæringsfysiologi høyere en rettsvitenskap her i Bergen så da kan du jo søke på rettsvitenskap til neste år. Da kan du jo jobbe med alt du vil omtrent etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Måtte du ikke ha søkt i april for å komme inn etter jul også? Sosiologi er forresten veldig langt i fra sosionom (sosialt arbeid). Jeg personlig synes faget er altfor "vidt". Snittet er heller ikke så veldig høyt for å komme inn.

Vet ikke, hørte at man kan siden det er årstudium, og årsstudium er en del av studiet.. emn du har rett, sosiologi er ikke noe jeg brenner skikkelig for heller.. Men pedagogikk derimot er noe jeg virkelig vil, men tenker liksom at jeg ikke kommer meg inn siden det handler om læring og jeg har lærevansker selv?! vet ikke ass.. får seriøst lyst til å rive meg i håret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du studere pedagogikk er det nesten helt nødvendig at du tar master. Det holder ikke med bachelor. Jeg vil anbefale deg å ta master om du skal ta sosiologi eller sosialt arbeid (sosionom) også. Så vidt jeg kan huske så er snittet for å komme inn på ernæringsfysiologi høyere en rettsvitenskap her i Bergen så da kan du jo søke på rettsvitenskap til neste år. Da kan du jo jobbe med alt du vil omtrent etterpå.

er rettsvitenskap uten helvetes matte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, hørte at man kan siden det er årstudium, og årsstudium er en del av studiet.. emn du har rett, sosiologi er ikke noe jeg brenner skikkelig for heller.. Men pedagogikk derimot er noe jeg virkelig vil, men tenker liksom at jeg ikke kommer meg inn siden det handler om læring og jeg har lærevansker selv?! vet ikke ass.. får seriøst lyst til å rive meg i håret

Det er ikke sånn det fungerer, du burde ikke ha noe problemer med å komme inn, med midre det er fordi du mangler et fag. Om du har lærevansker eller ikke spiller ingen rolle, det er mange som velger å studere noe de kan relatere seg til. Hvorfor tror du det er så mange psykiske problemer på psykologistudiet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...