Gå til innhold

Utdannelse/yrke UTEN matte?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg går spesialpedagogikk, og vi har metodefag, der det er en del statistikk, altså matte.

Videoannonse
Annonse
Gjest gurimalla
Skrevet

er rettsvitenskap uten helvetes matte?

Vi hadde ikke noe matte på studiet. Problemet vil være yrkeslivet, vanskelig å jobbe som jurist uten å ha minimumskunnskap av matte, da mange jurister jobber med problemstillinger som inkluderer økonomi (avtaler, arv, skatt, konkurs, trygd osv).

Skrevet

Jeg går spesialpedagogikk, og vi har metodefag, der det er en del statistikk, altså matte.

Jeg er ferdig med det faget, og det er bare tull å si at det er mye matte der. Det eneste de forventer at du skal kunne fra statistikken er formlene. Du må ikke regne ut noe som helst, dessuten kan du hoppe over hele statistikkdelen av metodepensum og fortsatt på god karakter på eksamen.

TS: Det er uroblematisk å ikke kunne matte på spes.ped. Hvis du har lyst til å jobbe med barn med lærevansker er spes.ped. riktig studium å velge :)

Skrevet

TS her

Tusen takk for svar alle sammen, dere er virkelig herlige :klemmer:

Jeg mener selv at det ikke er noe problem for meg om jeg kommer inn på pedagogikk, men problemet er høyskolen.. de skulle svare meg idag om jeg er "kvalifisert" eller ikke, men har ikke fått noe svar enda... Krysser fingerne og venter :sjenert:

Skrevet

Jeg har også hatt metode da jeg tok et årsstudie i sosiologi, og som nevnt før meg er det svært lite matte. Faktisk så lite at du kan se bort fra at det er matte i det hele tatt. Alt er teori om praktiske fremgangsmåter ved spørreundersøkelser osv :)

Skrevet

Det er jo kvalitativ metode, spørreundersøkelser og lignende. Men kvantitativ metode baserer seg jo på tall...

Skrevet

TS her

Tusen takk for svar alle sammen, dere er virkelig herlige :klemmer:

Jeg mener selv at det ikke er noe problem for meg om jeg kommer inn på pedagogikk, men problemet er høyskolen.. de skulle svare meg idag om jeg er "kvalifisert" eller ikke, men har ikke fått noe svar enda... Krysser fingerne og venter :sjenert:

Men hvorfor satser du på høyskolen? Hvis du vil ta pedagogiske fag burde du sikte på universitetet.

Skrevet

Det er jo kvalitativ metode, spørreundersøkelser og lignende. Men kvantitativ metode baserer seg jo på tall...

Takk ja, men ikke matte.

TS: Hvis 10 personer velger å stemme AP og 5 personer stemmer Høyre. Hvilket av disse partiene har fått fleste stemmer da?

Hvis du klarer å svare på spørsmålet over, skal du ikke bekymre deg for metode.

Skrevet

Men hvorfor satser du på høyskolen? Hvis du vil ta pedagogiske fag burde du sikte på universitetet.

Når du har vitnemål som mangler et fag ( kompetansebevis), så er det vanskelig å sikte for høyt. Jeg frykter at jeg ikke kommer meg noe sted,men dersom jeg får plass på høyskolen så har jeg ihvertfall noe. Jeg kom jo meg inn på ernæring, men det var den eneste gangen, fordi saksbehandleren mente at jeg uansett skulle slutte om jeg fikk studere, men hun ville gi meg sjanse siden jeg maste og grina som faen :gjeiper:

Skrevet

Takk ja, men ikke matte.

TS: Hvis 10 personer velger å stemme AP og 5 personer stemmer Høyre. Hvilket av disse partiene har fått fleste stemmer da?

Jeg vet ikke hva slags kvantitativ metode du har drevet med, men det er nok mer matematisk enn det du sier. Hypotesetesting vil sannsynligvis være vanskelig for TS, regresjonsmodeller og modellbygging også.

Skrevet

Jeg vet ikke hva slags kvantitativ metode du har drevet med, men det er nok mer matematisk enn det du sier. Hypotesetesting vil sannsynligvis være vanskelig for TS, regresjonsmodeller og modellbygging også.

Men kjære vene, dette får hun da ikke i metode på bachelornivå, i alle fall ikke hvis hun velger spes.ped. på universitetet.

Skrevet

TS her

jeg har dyskalkuli, men jeg kan endel matte. Altså ganske enkel matte, men om en studie har litt matte har jeg ikke noe problem med.

• 2 uker senere...
Skrevet

Problemet er de sleipe saksbehandlerne som sitter bak disken å vurderer søknadene. dyskalkuli er et stort problem for unge mennesker, ikke de som har 2ere og 1 i matte, men de som deg trådstarter, jeg har jobba med slike unge mennesker, og husker jeg traff en jente som hadde så utrolig sjokkerende gode karakterer at jeg ble helt paff! husker at hun gråt og var så lei seg fordi hun ikke kunne komme seg videre.

folk med dyskalkuli skal HA RETTEN FOR VIDERE UTDANNING!

Skrevet

Takk ja, men ikke matte.

Jeg vet ikke hvilken skole du går på, AB, men på min skal jeg love deg at du må regne i statistikken, du må kunne vite hvilke formler du skal bruke, og regne dem ut på eksamen. Kanskje varierer statistikkomfanget fra de ulike skolene, men da bør TS ringe og avklare det på forhånd, hvis h*n ikke vil ha noe matte. ;)

Skrevet

Jeg vet ikke hvilken skole du går på, AB, men på min skal jeg love deg at du må regne i statistikken, du må kunne vite hvilke formler du skal bruke, og regne dem ut på eksamen. Kanskje varierer statistikkomfanget fra de ulike skolene, men da bør TS ringe og avklare det på forhånd, hvis h*n ikke vil ha noe matte. ;)

hva er det du studerer rakel?

Skrevet

Men kjære vene, dette får hun da ikke i metode på bachelornivå, i alle fall ikke hvis hun velger spes.ped. på universitetet.

Jo, en del av det har man faktisk i metode på bachelornivå, for eksempel i sosiologi både i Oslo og Trondheim. Og sosiologi er jo ikke spesielt matematisk.

• Liker 1
Skrevet

pedagogikk på høyskolenivå er ikke noe særlig.

Skrevet

hva er det du studerer rakel?

Har studert litt forskjellig. Blant annet hadde jeg sosiologi som støttefag i min bachelor i samfunnsfag. Jeg er heller ikke noen matteperson. Kan kanskje ikke kalle det dyskalkuli, men syntes fortsatt at statistikken var drøy for meg.

Skrevet

Jus er ikke blottet for matte. Arverett, som er et av de første fagene man har, må man kunne brøkregning. I konkursrett må man kunne prosentregning, osv osv. Ikke at det er så mye ellers krevende matte, man skjønner man ikke dette skjønner man heller ikke mye av reglene. Det største problemet er imidlertid at det er veldig vanskelig å skulle jobbe som jurist uten å ha matematisk forståelse.

Lykke til uansett:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...