AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #1 Skrevet 8. september 2011 Saken er at jeg har fritak fra matte, har nemlig diagnosen dyskalkuli. Jeg har bare to femere og resten seksere på andre fag, utenom naturfag der jeg har 4. Jeg lurer på om det finnes noen yrker som ikke trenger matte??? hva kan jeg bli når jeg er så elendig i matte at jeg ikk kan få 2 engang. væresåsnill å svar.. jeg er ganske flink med alt annet, og har aldri fått 3 eller 2 i noen fag. Også ville det vært fint å spare kommentarer som " du kan bli en feier uten matte" osv, fordi det synes jeg er ganske sårende
Envy Skrevet 8. september 2011 #2 Skrevet 8. september 2011 Vil tro at de fleste omsorgsyrker er relativt blottet for matte, men om du kommer inn på diverse utdanninger uten mattekarakter vet jeg ikke..
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #3 Skrevet 8. september 2011 jeg kan komme meg inn uten mattekarakter, det har jeg fått ordnet. Men spm mitt om det er noen utdannelser uten matte
Envy Skrevet 8. september 2011 #4 Skrevet 8. september 2011 da svarte jeg omsorgsyrker. På gamlehjem eller i barnehage trenger du nok ikke matte. Politi/fengsel bruker vel heller ikke mye matte. I militæret kan du komme deg unna uten matte.. Det er masse du kan gjøre uten å trenge nevneverdig mye matte, men nå aner jo ikke vi her på nettet hva dine interesserer er..
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #5 Skrevet 8. september 2011 Får du ikke matte lagt opp spesiellt til deg som har dyskalkuli? De med dysleksi får jo ikke fritak, men hjelp til å takle det. Jeg tror du desverre kommer mye lengre med matte. Utrolig hva du trenger det til faktisk. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #6 Skrevet 8. september 2011 Ja, det finnes mange! Hva er du interessert i? Du har f.eks. språkfag, mediefag, musikkfag, historiefag, religionfag, idrettsfag, samfunnsfag. Jeg vil påstå at antageligvis halvparten av de forskjellige studiene ikke krever matte. Har selv dyskalkuli og går på et studium helt uten matematikk. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #7 Skrevet 8. september 2011 Nå er jeg ikke helt sikker, men kan tenke meg at jus er mattefrie studier? Andre eksempler må være: Lærer på vgs type sammfunnsfag, historie, språk osv Tror ikke værnepleiere og sosionomer trenger matte? psykolog tror jeg? Gå inn på studier på universitetet/høgskolen du vil gå på, last ned studiehåndbøker og les fagplanen til studiene. Der står det godt beskrevet
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #8 Skrevet 8. september 2011 TS her Jeg har papirer på at jeg har denne diagnosen. Ifølge norsk lov så kan jeg søke om dispensasjon fra kravet om generell studiekompetanse. Jeg søkte tidligere på ernæringlinja, og overaskende nok kom jeg meg inn, men jeg sluttet fra dag 2 siden jeg hadde veiledningstime med rådgiveren. Jeg har kommet meg inn i uni, men sluttet fordi jeg ble helt paff da jeg så all den kjemien..
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #9 Skrevet 8. september 2011 Får du ikke matte lagt opp spesiellt til deg som har dyskalkuli? De med dysleksi får jo ikke fritak, men hjelp til å takle det. Jeg er ikke TS, men har også dyskalkuli. I utgangspunktet ville jeg studere noe som krevde matematikk, og spurte om det fantes noen tiltak ved det aktuelle universitetet for meg med dyskalkuli men det gjorde det ikke.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #10 Skrevet 8. september 2011 Nå er jeg ikke helt sikker, men kan tenke meg at jus er mattefrie studier? Andre eksempler må være: Lærer på vgs type sammfunnsfag, historie, språk osv Tror ikke værnepleiere og sosionomer trenger matte? psykolog tror jeg? Gå inn på studier på universitetet/høgskolen du vil gå på, last ned studiehåndbøker og les fagplanen til studiene. Der står det godt beskrevet hva med pedagogikk??
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #11 Skrevet 8. september 2011 Forøvrig så vet jeg om en god del humanitære studier man trenger statistikk på om man skal ta master. (Det er litt kjip matte) 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #12 Skrevet 8. september 2011 Ja, det finnes mange! Hva er du interessert i? Du har f.eks. språkfag, mediefag, musikkfag, historiefag, religionfag, idrettsfag, samfunnsfag. Jeg vil påstå at antageligvis halvparten av de forskjellige studiene ikke krever matte. Har selv dyskalkuli og går på et studium helt uten matematikk. Hva studerer du??? jeg har så innmari lyst til å bli pedagog hjelpe de som sliter med læringsvansker, eller sosionom...
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #13 Skrevet 8. september 2011 hva med pedagogikk?? For å bli lærer må du jo ha pedagogikk. Mange som studerer historie før de tar pedagogikk og blir lærer. Ellers så har man jo spesialpedagogikk.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #14 Skrevet 8. september 2011 Takk for svar. Jeg vil gjerne bli pedagog, men IKKE jobbe som lærer, som pedagog kan man vel jobbe med andre ting og? Også tenker jeg på sosiologi, krever det matte???
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #15 Skrevet 8. september 2011 da svarte jeg omsorgsyrker. På gamlehjem eller i barnehage trenger du nok ikke matte. Joda, det er matte i omsorgs-/helseyrkene. Hvis han overhodet ikke takler noe matte i det hele tatt bør han/hun kanskje holde seg unna yrker der matten faktisk har med liv og død og gjøre. 4
Gjest Setareh Skrevet 8. september 2011 #16 Skrevet 8. september 2011 ^^ Man trenger ikke matte for å bli førskolelærer? eller vernepleier??? så her handler det ikke om liv å død.. men sykepleier og lege er noe annet hvis det er det du mener!
Gjest Badabing Skrevet 8. september 2011 #17 Skrevet 8. september 2011 Hva med sosionom? Du bør vel i alle fall velge en profesjons - eller fagutdanning. I og med du har hatt et såpass høyt mål som ernæring, er kanskje en treårig utdanning for lite? Men mange mastere har en eller annen form for matematikk. Hva med psykologi? Ellers høres jo lærer og pedagogikk ut som et smart forslag.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #18 Skrevet 8. september 2011 Hva med sosionom? Du bør vel i alle fall velge en profesjons - eller fagutdanning. I og med du har hatt et såpass høyt mål som ernæring, er kanskje en treårig utdanning for lite? Men mange mastere har en eller annen form for matematikk. Hva med psykologi? Ellers høres jo lærer og pedagogikk ut som et smart forslag. Ja det er det jeg har tenkt på badabing, men jeg tenker også å studere sosiologi.. jeg vet ikke helt. Jeg har utrolig gode karakter, jeg vil videre og jeg vil ta en mastergrad.. det som gjør meg trist er at jeg sluttet på universitetet jeg fikk plass på pga matten... jeg føler meg trist og håpløs akkurat nå ...
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #19 Skrevet 8. september 2011 ^^ Man trenger ikke matte for å bli førskolelærer? eller vernepleier??? så her handler det ikke om liv å død.. men sykepleier og lege er noe annet hvis det er det du mener! Du trenger matte for å bli vernepleier. Medisinutregning blandt annet 5
Gjesten Skrevet 8. september 2011 #20 Skrevet 8. september 2011 Hva studerer du??? jeg har så innmari lyst til å bli pedagog hjelpe de som sliter med læringsvansker, eller sosionom... Da er vel spesialpedagogikk veien å gå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå