Gå til innhold

Prøver å bli gravid


tinylene

Anbefalte innlegg

Hei,

En drøm er på vei til å gå i oppfyllelse. :D

Jeg og samboeren min har bestemt oss for at nå har tiden kommet til slutte med p-piller og å prøve å få barn. Jeg sluttet med pillene på mandag og håper på klaff innen noen dager. Noen som har noen tips og råd til tiden etter p-pillene? Hvor lenge sitter stoffet i kroppen?

Lurer også på om det er noen som har noen gode råd til hvordan bli fortere gravid..

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel litt forskjellig fra person til person hvor lang tid etter p-piller syklusen blir normal igjen. Det beste og eneste tipset for å bli gravid "fort" er å ha sex rundt eggløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kommer fort inn i vanlig syklus etter å ha sluttet, og er gjerne ekstra fruktbare de første månedene etter pilleslutt. Andre sliter mer og det kan gå opp til ett år før kropper er i gjenge igjen. Umulig å si på forhånd hvordan det vil bli for deg, men håper du er blant de heldige!

Det beste tipset for å bli fort gravid er å ha sex på riktig tid. Banalt, men sant. De fleste har eggløsning 10-18 dager etter første dag i menstruasjonen. Og man er mest fertil 1-2 dager før eggløsning. Så om dere har regelmessig sex (minst annenhver dag) fra mensen er slutt og et par uker fremover bør dere være godt dekka. Med mindre det viser seg at du har lange sykluser. Da kan det være lurt å gjøre en ekstra innsats for å bestemme når eggløsning faktisk er, f.eks. tempe eller bruke eggløsningstester eller en fertilitetsmonitor.

Om du ikke allerede gjør det så bør du straks begynne å ta folat (reduserer sjansen for bl.a. ryggmargsbrokk). Anbefalingene er 400 mg/dag. Kjøpes på apotek. Kan også være lurt å ta omega3, som er bra for hjerneutvikling hos fosteret.

Lykke til! Det er spennende tider dere går i møte! :)

Endret av Klematis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange blir gravide første mnd etter p-pilleslutt. (f eks meg) Mener jeg har hørt noe om at man kan være ekstra fruktbar akkurat da.. men dette har jeg ingen underbyggende informasjon på :fnise:

Noen trenger mye lengre tid.. Håper du er en av de første. Lykke til! :)

Edit; herlighet, jeg skrev omtrent nøyaktig det samme som Klematis første avsnitt (samtidig). :ler:

Endret av siebaeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...